We gaan toch niet samenwonen
dinsdag 16 september 2025 om 00:29
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.
We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
dinsdag 16 september 2025 om 23:53
Ik heb best vaak gereageerd op zoveel mogelijk. Waarop mis je een reactie?canis-felis schreef: ↑16-09-2025 23:19Zoals ik het begrijp zit het probleem qua samenwoonwens 'm niet zozeer in je relatie. Je kind(eren) wil(len) immers geen samengesteld gezin - wat ik heel goed begrijp. En ook een nieuwe partner, al dan niet met kinderen, zal zich behoorlijk in jouw situatie moeten schikken, aangezien je je kinderen fulltime hebt. Dus ik denk dat samenwonen in deze fase hoe dan ook erg lastig wordt.
Ik zie dat er vanavond - ik vergat te refreshen - inmiddels wat meer reacties waren geplaatst, dus een beetje mosterd. Al mis ik wel een beetje je reactie daarop.
Terug van weggeweest
dinsdag 16 september 2025 om 23:55
Dat stoort mij dan minder. Daarin ben ik vrij makkelijk jouw keus om met het ov te gaan dus dan ook dealen met het ongemak. Nou is het in de spits maar of van werk sws sneller met ov. Maar dat maakte wel waarom ik bij hem ging eten op woensdag anders moest hij al vroeg terug. Maar nu blijft hij slapen.evelien2010 schreef: ↑16-09-2025 23:29Ik zou trouwens meer moeite hebben met een volwassen man die geen auto heeft en niet kan rijden (hij moet lessen nemen staat er). Het OV is veel minder betrouwbaar, duurt behoorlijk langer en is meer gedoe. Gaat ook niet 24/7. Je bent niet "even" van deur tot deur. Dus dat maakt elkaar zien toch een extra drempel. Ik stap na een activiteit makkelijker in de auto. Dan dat ik eerst richting een treinstation moet, wachten, trein, wellicht overstappen en dan nog naar iemands huis etc. En als je dan ook nog spullen of een kind moet meenemen dan is dat absoluut niet handig.
Terug van weggeweest
dinsdag 16 september 2025 om 23:55
Dat het niet zozeer aan je relatie lijkt te liggen, maar (grotendeels) aan je huidige situatie / fase.Ditishet25 schreef: ↑16-09-2025 23:53Ik heb best vaak gereageerd op zoveel mogelijk. Waarop mis je een reactie?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 16 september 2025 om 23:59
Oké ik dacht dat ik daar al duidelijk over geweest was dat dat inderdaad zo is. Daarom wil ik hem ook niet kwijt omdat we het samen wel erg fijn hebben.canis-felis schreef: ↑16-09-2025 23:55Dat het niet zozeer aan je relatie lijkt te liggen, maar (grotendeels) aan je huidige situatie / fase.
Maar mijn hoofd loopt over en het was een korte nacht vol gepieker dus misschien heb ik dat niet duidelijk gezegd.
Terug van weggeweest
woensdag 17 september 2025 om 00:05
Gaat het uiteindelijk niet meer over houden van/diepgewortelde liefde dan over de vorm?Ditishet25 schreef: ↑16-09-2025 14:33En dat is wat er nu mis gaat in mijn hoofd. Wat ik wil en fijn vind mag gewoon maar vind ik voorlopig zoals het er nu uit ziet niet in deze relatie.
Accepteer ik dat en ben ik blij met wat ik wel heb (elkaar zien wanneer mogelijk zo vaak mogelijk en een fijne partner) of past dit niet bij mij en word ik er alleen maar ongelukkig van.
Maar goed uit elkaar kan altijd nog dat hoeft niet nu. Mijn vriend weet hoe ik erin sta.
Kinderen gaan bij een scheiding altijd voor. Ze zijn al de dupe van een boel dingen waar ze maar mee moeten dealen.. En ja helaas.. jij bent hier de volwassene en je zal je eigen wensen toch nog wat langer aan de kant moeten zetten..
Eerlijk? Nee... vervelend? Absoluut. Maar als jij je zin zou krijgen zijn er meerdere mensen slechter af dan nu in de huidige situatie.
Ik zou zeggen als je stapelgek bent op deze man, houdt vol. Jouw tijd komt nog.
woensdag 17 september 2025 om 00:22
Je hoeft geen verantwoording af te leggen, hoor. Het is vooral wat bij mij opkwam terwijl ik in dit topic jou en een aantal anderen las over de relatie al dan niet verbreken.Ditishet25 schreef: ↑16-09-2025 23:59Oké ik dacht dat ik daar al duidelijk over geweest was dat dat inderdaad zo is. Daarom wil ik hem ook niet kwijt omdat we het samen wel erg fijn hebben.
Maar mijn hoofd loopt over en het was een korte nacht vol gepieker dus misschien heb ik dat niet duidelijk gezegd.
woensdag 17 september 2025 om 09:16
Maar inderdaad het grootste voordeel van toch blijven latten is dat ik mijn vriend niet kwijt ben.canis-felis schreef: ↑17-09-2025 00:22Je hoeft geen verantwoording af te leggen, hoor. Het is vooral wat bij mij opkwam terwijl ik in dit topic jou en een aantal anderen las over de relatie al dan niet verbreken.
Een ander kan beter of makkelijker zijn maar dat hoeft zeker niet en zo'n zoektocht heb ik ook weinig zin in.
We gaan zien of dit iets is wat voor mij werkt.
Na een goede nacht slaap ben ik iets positiever en probeer ik mezelf te herinneren aan de voordelen die ik tegen kom. Ik ben geen ochtendmens en rustig opstarten met alleen mijn zoontje is best fijn bv.
Terug van weggeweest
woensdag 17 september 2025 om 09:23
Mijn punt en dat van enkele anderen was dat het probleem dat je ervaart voor een niet onaanzienlijk deel te maken heeft met je eigen situatie.Ditishet25 schreef: ↑17-09-2025 09:16Maar inderdaad het grootste voordeel van toch blijven latten is dat ik mijn vriend niet kwijt ben.
Een ander kan beter of makkelijker zijn maar dat hoeft zeker niet en zo'n zoektocht heb ik ook weinig zin in.
We gaan zien of dit iets is wat voor mij werkt.
Na een goede nacht slaap ben ik iets positiever en probeer ik mezelf te herinneren aan de voordelen die ik tegen kom. Ik ben geen ochtendmens en rustig opstarten met alleen mijn zoontje is best fijn bv.
Maar ik begrijp dat het moeilijk kan zijn en schakelen. In welke vorm ook heb je over en weer rekening te houden met het leven en de achtergrond van de ander. Ik heb zelf geen kinderen, maar wel een relatie met een man met kinderen. Dat maakt mij op papier flexibeler, maar het is niet realistisch van mij te verwachten dat ik dan maar mijn leven - dat ik op basis van mijn eigen voorkeuren en wensen heb ingericht - geheel omgooi. Ik weet dat jij dat niet zegt, ik noem het omdat ik denk dat een relatie als je zeg 45 bent meer passen en meten is dan toen je 25 was. Verder proef ook ik (onverwerkt?) verdriet bij jou over het gebroken kerngezin. Lijkt me een proces om ook tijd en aandacht aan te geven.
woensdag 17 september 2025 om 11:11
Dat is zo maar dan kan ook latten met iemand anders makkelijker zijn als je bv dichterbij elkaar woont en daardoor makkelijker even heen en weer kan, iemand met een auto, iemand met minder vakanties/tijdrovende hobby's. Maar het wil niet zeggen dat ik diegene die dat allemaal heeft net zo leuk vind.canis-felis schreef: ↑17-09-2025 09:23Mijn punt en dat van enkele anderen was dat het probleem dat je ervaart voor een niet onaanzienlijk deel te maken heeft met je eigen situatie.
Maar ik begrijp dat het moeilijk kan zijn en schakelen. In welke vorm ook heb je over en weer rekening te houden met het leven en de achtergrond van de ander. Ik heb zelf geen kinderen, maar wel een relatie met een man met kinderen. Dat maakt mij op papier flexibeler, maar het is niet realistisch van mij te verwachten dat ik dan maar mijn leven - dat ik op basis van mijn eigen voorkeuren en wensen heb ingericht - geheel omgooi. Ik weet dat jij dat niet zegt, ik noem het omdat ik denk dat een relatie als je zeg 45 bent meer passen en meten is dan toen je 25 was. Verder proef ook ik (onverwerkt?) verdriet bij jou over het gebroken kerngezin. Lijkt me een proces om ook tijd en aandacht aan te geven.
Ik denk niet dat ik het gebroken kerngezin mis maar ik denk meer, omdat ik dat ook met mijn ex nooit gehad heb, daar meer naar op zoek ben. En ik vind het moeilijk dat ik dat dus nooit zal kennen.
Ik heb ook moeite met vertrouwen in relaties door mijn ex. Dus als hij zegt ik kom langs en dat lukt niet of hij heeft behoefte aan thuis zijn is dat voor mij een signaal van oke hij liegt kan ik hem wel vertrouwen moet ik dit pikken. Ik sta daar te scherp op afgesteld. Dat weet ik maar dat is niet zomaar over. Ik wil nl nooit meer te lang in een verkeerde relatie zitten. Daardoor geeft samenwonen voor mijn gevoel die rust. En nee ws is dat in praktijk niet zo of zijn er weer andere dingen.
Terug van weggeweest
woensdag 17 september 2025 om 11:31
Ik heb therapie gehad dat heeft geholpen want het gaat veel beter dan daarvoor. Dat stopte na 12 sessies. Maar ik heb binnenkort een afspraak bij de huisarts staan want ik denk dat ik meer nodig heb.
En dat het bij ligt dat weet ik zeker nu na de eerste therapie. Maar ermee omgaan zit nog wel verbetering in.
En ik doe dat niet voor hem maar echt voor mezelf.
Terug van weggeweest
woensdag 17 september 2025 om 11:45
Dat kan, maar waar ik vooral op reageerde is je diepe wens om samen te wonen. Wat je onder in deze post ook weer schrijft. Maar - zoals ik al schreef - is het ook de vraag of iemand die op papier makkelijker naar jou toe kan komen en vaker samen zijn (dan wat jullie nu al als extra afgesproken hebben) dat wel wíl. Ik heb bijv niet de behoefte om de helft van mijn tijd deel uit te maken van het gezin van mijn partner, omdat ik dan nauwelijks meer eigen plek heb (fysiek én mentaal). Dat zal niet voor iedereen zo voelen, maar als je zelf geen (inwonende) kinderen hebt moet je je gevoelsmatig behoorlijk voegen naar degene met kinderen. Daar zit een ongelijkheid in. Dat is natuurlijk wat het is en jou uiteraard niet te verwijten, maar ik vraag me af of een ander je zoveel meer te bieden zou hebben in dezen. Een wat theoretische discussie misschien omdat je aangeeft je relatie helemaal niet te willen verbreken, maar ik denk dat ik een beetje lees dat je het probleem bij je vriend legt. Maar dat zal ook wel komen door de ervaringen met je ex.Ditishet25 schreef: ↑17-09-2025 11:11Dat is zo maar dan kan ook latten met iemand anders makkelijker zijn als je bv dichterbij elkaar woont en daardoor makkelijker even heen en weer kan, iemand met een auto, iemand met minder vakanties/tijdrovende hobby's. Maar het wil niet zeggen dat ik diegene die dat allemaal heeft net zo leuk vind.
Ik denk niet dat ik het gebroken kerngezin mis maar ik denk meer, omdat ik dat ook met mijn ex nooit gehad heb, daar meer naar op zoek ben. En ik vind het moeilijk dat ik dat dus nooit zal kennen.
Ik heb ook moeite met vertrouwen in relaties door mijn ex. Dus als hij zegt ik kom langs en dat lukt niet of hij heeft behoefte aan thuis zijn is dat voor mij een signaal van oke hij liegt kan ik hem wel vertrouwen moet ik dit pikken. Ik sta daar te scherp op afgesteld. Dat weet ik maar dat is niet zomaar over. Ik wil nl nooit meer te lang in een verkeerde relatie zitten. Daardoor geeft samenwonen voor mijn gevoel die rust. En nee ws is dat in praktijk niet zo of zijn er weer andere dingen.
woensdag 17 september 2025 om 12:36
Misschien heb je deels gelijk dat ik het probleem bij hem leg maar dat komt ook omdat hij tot voor kort zei dat hij dat ook wilde. Hij is ineens van gedachten veranderd. Dat kan en beter nu dan wanneer we al zouden samenwonen. Maar dat het nu ineens niet doorgaat leg ik daardoor deels bij hem dat klopt.
Ik ben ook van mening dat als je kiest voor een relatie met iemand dat je situatie er ook bij kiest en niet alleen de persoon. Het is een totaal pakket. En ja dan zul je je soms moeten voegen en wat op moeten geven. En dat doet hij ook he hij is niet weggerend toen mijn kinderen fulltime bij mij kwamen (dit was niet toen we begonnen met daten). Hij is niet weggerend omdat ik een vrij dwarse puber en een adhder heb. Ook dan had hij het recht gehad om te zeggen dit wil ik niet. Dus ik kan echt dingen begrijpen en indenken. Maar daarnaast mag ik er ook van balen.
Ik ben ook van mening dat als je kiest voor een relatie met iemand dat je situatie er ook bij kiest en niet alleen de persoon. Het is een totaal pakket. En ja dan zul je je soms moeten voegen en wat op moeten geven. En dat doet hij ook he hij is niet weggerend toen mijn kinderen fulltime bij mij kwamen (dit was niet toen we begonnen met daten). Hij is niet weggerend omdat ik een vrij dwarse puber en een adhder heb. Ook dan had hij het recht gehad om te zeggen dit wil ik niet. Dus ik kan echt dingen begrijpen en indenken. Maar daarnaast mag ik er ook van balen.
Terug van weggeweest
woensdag 17 september 2025 om 13:33
Het lot van een full time moeder en een nieuwe relatie. Zéker als je ook nog geen 'makkelijke' kinderen hebt. Ik denk dat je je handen mag dichtknijpen met een fijne lieve man die zich in bochten wringt om toch nog af en toe bij je te zijn.Ditishet25 schreef: ↑17-09-2025 12:36Ik ben ook van mening dat als je kiest voor een relatie met iemand dat je situatie er ook bij kiest en niet alleen de persoon. Het is een totaal pakket. En ja dan zul je je soms moeten voegen en wat op moeten geven. En dat doet hij ook he hij is niet weggerend toen mijn kinderen fulltime bij mij kwamen (dit was niet toen we begonnen met daten). Hij is niet weggerend omdat ik een vrij dwarse puber en een adhder heb. Ook dan had hij het recht gehad om te zeggen dit wil ik niet. Dus ik kan echt dingen begrijpen en indenken. Maar daarnaast mag ik er ook van balen.
Hij kiest voor jou en daar komen je kinderen als package deal bij. Maar of hij daar écht voor gekozen heeft vraag ik me af. Ik denk dat veel mensen het onderschatten zo'n situatie en dat ze er pas door het te ervaren achter komen wat het precies inhoud. In wiens belang zou het samenwonen eigenlijk zijn?
woensdag 17 september 2025 om 17:50
Misschien is het interessant om eens wat te lezen in het Stieftopic. Daar komen ervaringen met dat voegen naar met enige regelmaat voorbij. Zoals ik zei heb ik zelf een relatie met een man met kinderen, dus ik ben bekend met dat totaalpakket. Ik heb nergens geschreven dat jouw partner dat niet doet. Ik heb gelezen dat hij zich al voegt en ook bereid is daarin nog wat meer te doen. Dat is denk ik al heel wat.Ditishet25 schreef: ↑17-09-2025 12:36
woensdag 17 september 2025 om 18:06
Jij had gewoon niet over samenwonen moeten beginnen dus ook dat kun je niet bij hem leggen.
Je geeft zelf aan dat je kinderen de makkelijkste niet zijn, hoezo zou je die dan ook nog verplaatsen in een nog moeilijker situatie. Wat voor ideaalbeeld heb je bij samenwonen want in je vorige relatie was de vader ook maar weinig thuis. Het gat dat je probeert te vullen lukt niet met deze rare sprongen. Dat zit in jouzelf en neem je mee waar je ook gaat wonen of met wie. Daar mag je best van balen maar je mag het ook wat meer gaan onderzoeken.
Je geeft zelf aan dat je kinderen de makkelijkste niet zijn, hoezo zou je die dan ook nog verplaatsen in een nog moeilijker situatie. Wat voor ideaalbeeld heb je bij samenwonen want in je vorige relatie was de vader ook maar weinig thuis. Het gat dat je probeert te vullen lukt niet met deze rare sprongen. Dat zit in jouzelf en neem je mee waar je ook gaat wonen of met wie. Daar mag je best van balen maar je mag het ook wat meer gaan onderzoeken.
Lorem Ipsum
woensdag 17 september 2025 om 18:32
Hetzelfde ideaalbeeld als wat andere samenwonenden hebben denk ik.turquasi schreef: ↑17-09-2025 18:06Jij had gewoon niet over samenwonen moeten beginnen dus ook dat kun je niet bij hem leggen.
Geen motto
woensdag 17 september 2025 om 18:36
Waarom zou je in een relatie niet mogen aangeven dat je iets graag wil? Samenwonenturquasi schreef: ↑17-09-2025 18:06Jij had gewoon niet over samenwonen moeten beginnen dus ook dat kun je niet bij hem leggen.
En daarbij, als je TO leest hebben ze het samen over samenwonen gehad. Het was niet TO die een monoloog afstak
woensdag 17 september 2025 om 18:42
Maar nooit ten koste van je kind. Wijs man.Ditishet25 schreef: ↑17-09-2025 12:36Misschien heb je deels gelijk dat ik het probleem bij hem leg maar dat komt ook omdat hij tot voor kort zei dat hij dat ook wilde. Hij is ineens van gedachten veranderd. Dat kan en beter nu dan wanneer we al zouden samenwonen. Maar dat het nu ineens niet doorgaat leg ik daardoor deels bij hem dat klopt.
woensdag 17 september 2025 om 18:55
Toch, over jouw kinderen lees ik eerder een “ja, mits” dan een “ja, graag”. Als zij niet staan te juichen, en ook nog hun eigen uitdagingen hebben (dwarse puber, adhd, afwezige vader), dan begin je hier zelf toch ook niet aan? Waarom gaat jouw behoefte boven die van je kinderen? Het maakt je verdriet niet minder valide, maar de beslissing van je vriend lijkt me eigenlijk wel de beste beslissing voor alle kinderen. Het is niet echt fair om hem “de schuld” te geven, omdat jij (om welke reden dan ook) zo’n drang hebt om samen te wonen.Ditishet25 schreef: ↑16-09-2025 22:15Naast dat het niet relevant is wat ze vinden want het gaat toch niet gebeuren.
Mijn oudste zou deels in mijn huis blijven en zag dat wel zitten. Mijn jongste vond het prima om daar heen te gaan staat ook in de op. Maar natuurlijk blijft hij ook graag hier. Mijn kinderen zijn mijn alles maar ze zijn niet op hun mondje gevallen en zeggen echt wel wat ze zelf vinden. Ook als ik wat anders vind of verdrietig ben. Ze hebben ook alle ruimte om hun mening te geven en doen dat zeker over vanalles (iets wat mijn vriend heel lastig vind soms).
woensdag 17 september 2025 om 21:03

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in