We gaan toch niet samenwonen

16-09-2025 00:29 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.

We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
Wij hebben het beiden graag gewild en zo raar is het willen samenwonen toch ook niet. Heel veel mensen met een relatie doen dat.
Uiteindelijk doen we het dus niet vanwege de kinderen. Dus het is niet zo dat we dat ten kosten van alles toch doen tegen beter weten in. Dat ik daar even heel erg van baal mag toch. Gelukkig is mijn vriend wat begripvoller dan sommige hier.
Terug van weggeweest
Maria1905 schreef:
18-09-2025 07:22
Tsja TO, je hebt het over je ‘voegen’ in een relatie. Dat geldt toch ook voor jou? Hoe meer ik lees hoe meer ik hem begrijp.
Ik voeg mij ook al naar veel dingen alleen die waren nu niet relevant.
Terug van weggeweest
Charlotta schreef:
17-09-2025 21:03
De podcast van Saar magazine dit weekend ging ook over dit onderwerp trouwens. Er was een gast, ze was coach geloof ik, die pertinent tegen samenwonen was als je nog kinderen op de middelbare school hebt. Ze ging er vrij fel in vond ik, maar ze had natuurlijk wel een punt.
Ik zal het eens opzoeken
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
18-09-2025 07:28
Wij hebben het beiden graag gewild en zo raar is het willen samenwonen toch ook niet. Heel veel mensen met een relatie doen dat.
Uiteindelijk doen we het dus niet vanwege de kinderen. Dus het is niet zo dat we dat ten kosten van alles toch doen tegen beter weten in. Dat ik daar even heel erg van baal mag toch. Gelukkig is mijn vriend wat begripvoller dan sommige hier.
Jullie doen het niet, omdat hij het niet wil. Omdat hij inmiddels beter weet.
Als het aan jou had gelegen, waren jullie toch wel gaan samenwonen? Tegen beter weten in.
Ik denk dat jullie relatie veel stabieler en leuker blijft als jullie niet gaan samenwonen. De pubers van een ander zijn meestal zware kost, en ook heel bepalend in een huishouden. En voor pubers is een nieuwe partner van ouder permanent in huis ook niet fijn. En een nieuwe soort van broer of zus ook niet. Tuurlijk snap ik dat jij ervan baalt dat het samenwonen niet doorgaat. Maar het is wel verstandig.
Pelle schreef:
18-09-2025 07:41
Jullie doen het niet, omdat hij het niet wil. Omdat hij inmiddels beter weet.
Als het aan jou had gelegen, waren jullie toch wel gaan samenwonen? Tegen beter weten in.
Ja en daarom ben je toch ook samen? En misschien had ik mij ook nog bedacht. Alleen dit kwam onverwacht en dat heb ik van mijn afgeschreven hier omdat ik heel erg baalde. Dat wil niet zeggen dat ik niet over 1 of 2 dagen/ weken/ maanden denk ja dit is inderdaad beter. Hij heeft deze beslissing ook voor mij genomen omdat hij denkt dat het voor mij ook beter is niet alleen voor zichzelf. Maar hij snapt ook heel goed dat ik het heel moeilijk vind.

Ik krijg hier veel reacties die helpend en meelevend zijn maar er zijn er ook een paar die het nodig vinden om alleen op mij in te hakken hoe achterlijk ik ben om überhaupt maar over samenwonen na te denken met iemand waarvan je houdt en graag je leven wil delen.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
18-09-2025 08:32
Ja en daarom ben je toch ook samen? En misschien had ik mij ook nog bedacht. Alleen dit kwam onverwacht en dat heb ik van mijn afgeschreven hier omdat ik heel erg baalde. Dat wil niet zeggen dat ik niet over 1 of 2 dagen/ weken/ maanden denk ja dit is inderdaad beter. Hij heeft deze beslissing ook voor mij genomen omdat hij denkt dat het voor mij ook beter is niet alleen voor zichzelf. Maar hij snapt ook heel goed dat ik het heel moeilijk vind.

Ik krijg hier veel reacties die helpend en meelevend zijn maar er zijn er ook een paar die het nodig vinden om alleen op mij in te hakken hoe achterlijk ik ben om überhaupt maar over samenwonen na te denken met iemand waarvan je houdt en graag je leven wil delen.

?

Je komt vrij defensief over, ook naar mensen die je een ander gezichtspunt mee proberen te geven. Volgens mij begrijpen de meeste forummers prima dat je baalt en verdriet hebt. Maar geven ze je ook bespiegelingen mee en hoe je schrijven over de situatie overkomt. Een beetje wat een forum inhoudt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
18-09-2025 08:39
?

Je komt vrij defensief over, ook naar mensen die je een ander gezichtspunt mee proberen te geven. Volgens mij begrijpen de meeste forummers prima dat je baalt en verdriet hebt. Maar geven ze je ook bespiegelingen mee en hoe je schrijven over de situatie overkomt. Een beetje wat een forum inhoudt.
Dat is niet hoe het voor mij leest. Bij sommige komt het wel over alsof ik gek ben dat ik dat wilde. Maar daarom zeg ik bij de meesten niet.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
18-09-2025 08:47
Dat is niet hoe het voor mij leest. Bij sommige komt het wel over alsof ik gek ben dat ik dat wilde. Maar daarom zeg ik bij de meesten niet.
Daar had ik het over. En ik zie je ook daar op vrij defensief reageren. Maar goed, niet geheel onbegrijpelijk vanuit je emotie. Ik hoop dat je de bespiegelingen ook een beetje mee kunt nemen. Zoals enkele forummers die aangeven dat ze er in het begin ook moeite mee hadden, maar dat het met de tijd wende. En dat dit een fase is vanwege de leeftijd van je kinderen die ook voorbij gaat. Nog tijd zat om samen te wonen.
Ik heb niet alles gelezen maar wel het meeste: goed dat je niet gaat samenwonen maar begrijpelijk dat je even baalt...En dat mag best :hug:

Maar ook heel fijn dat je nu al de voordelen van het niet- samenwonen inziet (rustig de ochtend beginnen met je zoon)
.
Maria1905 schreef:
18-09-2025 07:46
Ik denk dat jullie relatie veel stabieler en leuker blijft als jullie niet gaan samenwonen. De pubers van een ander zijn meestal zware kost, en ook heel bepalend in een huishouden. En voor pubers is een nieuwe partner van ouder permanent in huis ook niet fijn. En een nieuwe soort van broer of zus ook niet. Tuurlijk snap ik dat jij ervan baalt dat het samenwonen niet doorgaat. Maar het is wel verstandig.
Als je het zo wilt formuleren… slanke kinderen aangeven het niet te willen, inderdaad.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ditishet25 schreef:
18-09-2025 08:47
Ja, dat is wel een beetje des viva's helaas.

Is je teleurstelling ondertussen een beetje gezakt? Kun je je blik weer een beetje zetten op een samenwoonloze nabije toekomst?
.
canis-felis schreef:
18-09-2025 08:54
Daar had ik het over. En ik zie je ook daar op vrij defensief reageren. Maar goed, niet geheel onbegrijpelijk vanuit je emotie. Ik hoop dat je de bespiegelingen ook een beetje mee kunt nemen. Zoals enkele forummers die aangeven dat ze er in het begin ook moeite mee hadden, maar dat het met de tijd wende. En dat dit een fase is vanwege de leeftijd van je kinderen die ook voorbij gaat. Nog tijd zat om samen te wonen.
Jazeker er zijn ook een hoop helpende reacties. Verder laat ik het ook gaan want het is onmogelijk om een totaalplaatje hier te schetsen daarbij kan iets voor de 1 logisch zijn en voor de ander totaal onlogisch.
Terug van weggeweest
Rooss4.0 schreef:
18-09-2025 09:34
Ja, dat is wel een beetje des viva's helaas.

Is je teleurstelling ondertussen een beetje gezakt? Kun je je blik weer een beetje zetten op een samenwoonloze nabije toekomst?
Ja die is wel wat gezakt. Ik voel dat ook wel de druk er een beetje af is dat dit moet lukken.
Terug van weggeweest
Het was ook nooit de bedoeling om hier naïef 100% in te gaan. De bedoeling was al om mijn huis te houden voorlopig en daar ook nog wel min 1 weekend p maand te zijn met de kinderen. En ook daarover waren we nog in gesprek hoe gaan we dit doen. Alleen het was onze beide bedoeling om daar wel uit te komen.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
18-09-2025 09:43
Jazeker er zijn ook een hoop helpende reacties. Verder laat ik het ook gaan want het is onmogelijk om een totaalplaatje hier te schetsen daarbij kan iets voor de 1 logisch zijn en voor de ander totaal onlogisch.
Ok.
Ik snap wel dat je er van baalt hoor, en ook dat je dat graag zou willen. Ik denk alleen dat het echt beter is zo.
Ook voor jouw kinderen.
Maar dat dat zuur is snap ik heel goed.
Het gaat aldoor over de kinderen, maar jouw intense verlangen naar samenwonen lijkt vooral voort te komen uit angst.
Je lijkt rustig en gelukkig te zijn als jullie samen zijn. Maar als hij er niet is of een keer behoefte heeft aan eigen tijd lijkt er een angst bij je te zitten dat je niet belangrijk genoeg voor hem bent.
Je geeft zelf al aan dat je meer therapie nodig hebt. Dat lijkt me een goed idee.
De enige reden dat jullie een stel zijn, LAT of samenwonend, is omdat jullie dat beiden willen. Geniet van elkaar lieve to en heb vertrouwen.
Valerie schreef:
18-09-2025 21:28
Het gaat aldoor over de kinderen, maar jouw intense verlangen naar samenwonen lijkt vooral voort te komen uit angst.
Je lijkt rustig en gelukkig te zijn als jullie samen zijn. Maar als hij er niet is of een keer behoefte heeft aan eigen tijd lijkt er een angst bij je te zitten dat je niet belangrijk genoeg voor hem bent.
Je geeft zelf al aan dat je meer therapie nodig hebt. Dat lijkt me een goed idee.
De enige reden dat jullie een stel zijn, LAT of samenwonend, is omdat jullie dat beiden willen. Geniet van elkaar lieve to en heb vertrouwen.
Dat klopt ook wel denk ik. Het zijn trauma's van de relatie met mijn ex. Een partner is niet te vertrouwen op z'n woord dus lukt dat alleen als hij er fysiek is. Ik weet dat het niet klopt en ik weet er al veel beter mee om te gaan dan een jaar geleden. Maar nog niet genoeg.
Terug van weggeweest
Dat is een lastige.
Met je ex woonde je ook samen neem ik aan? Ergens zul je wel weten dat je iemand niet 24/7 kunt controleren maar ja, angst is angst. Heb je reden tot angst bij je huidige partner? Geeft hij aanleiding tot wantrouwen?

Controledrang is natuurlijk geen lekkere samenwoonbasis maar dat snap je zelf neem ik aan ook.
Denk je dat hier nog wat te winnen valt? Zo heb ik zelf een poosje geleden coaching gehad vanuit mijn werk en dat ruimde ook wat oude mechanismes op, ik heb er erg veel baat bij gehad.
.
Rooss4.0 schreef:
18-09-2025 23:33
Dat is een lastige.
Met je ex woonde je ook samen neem ik aan? Ergens zul je wel weten dat je iemand niet 24/7 kunt controleren maar ja, angst is angst. Heb je reden tot angst bij je huidige partner? Geeft hij aanleiding tot wantrouwen?

Controledrang is natuurlijk geen lekkere samenwoonbasis maar dat snap je zelf neem ik aan ook.
Denk je dat hier nog wat te winnen valt? Zo heb ik zelf een poosje geleden coaching gehad vanuit mijn werk en dat ruimde ook wat oude mechanismes op, ik heb er erg veel baat bij gehad.
Nee ik vertrouw hem echt voor 100%. Ik vind het alleen moeilijk dat het kan gebeuren dat hij bv gaat borrelen op vrijdag dat dat heel gezellig is en hij dus niet meer komt. Ik heb daar geen controle op. En met mijn verstand weet ik dat het helemaal niet raar is als dat eens voorkomt. Ik heb ook wel eens een borrel die dan later en later wordt. Maar de onzekerheid daarin vind ik moeilijk. Woon je samen dan weet ik hij komt vanzelf thuis. En voor mijn therapie was het écht drama als het eens gebeurde en eindigde dat in ruzie. Nu vind ik het niet leuk maar gaat dat wel echt beter. Alleen ben ik daar wel mee bezig op een dag dat hij komt wat als...

Mijn therapie was gebaseerd op ACT. Ik heb nog net wat meer nodig denk ik.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven