Wil ik dit wel?

04-01-2020 22:02 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een relatie met mijn vriend, we wonen (nog) niet samen. Zolang mijn kinderen nog bij mij wonen zou dat ook niet aan de orde zijn, maar nu ziet het er naar uit dat binnen een jaar de laatste op zichzelf gaat wonen, en komt het onderwerp vaker ter sprake.
Nu is het zo dat mijn vriend een eigen huis heeft, waarin hij al jaren bezig is met groot onderhoud, kozijnen, douche en keuken verbouwen, nieuwe vloeren leggen.
Het is zijn huis, en doet dit naar eigen inzicht en smaak, vind ik logisch, het is zijn huis, en bij eventueel samenwonen zou ik niet bij hem intrekken. Hij is er nog niet uit wat hij in de toekomst dan met zijn huis wil, verhuren of verkopen, hij kan geen keuze maken, maar zolang het nog niet zover is, wil hij dat ook niet.

In de loop van de tijd dat ik met hem ben, is er in mijn werk- en financiële situatie het een en ander veranderd. Ik kan wel zeggen dat het mij nu goed gaat, na jaren dat ik de dubbeltjes heb moeten omdraaien. Mijn vriend verdiende altijd al veel beter dan ik deed, maar hij is mij nooit tegemoet gekomen, alle uitgaven van ons samen (bv vakanties, etentjes maar ook de koffie terrasjes) werden 50/50 gesplit, hoewel ik soms dacht dat voor mij makkelijker was geweest als het bv naar rato zou zijn gegaan, ik heb soms echt wel gezegd dat ik even op mijn tellen moest passen, en dan gingen we bijvoorbeeld niet.
Het is echt niet zo dat ik op zijn zak wilde teren, maar ik heb wel eens gedacht dat als het andersom zou zijn ik hem wél zou hebben vrijgehouden. En daar achteraan dacht ik dan dat iedereen nu eenmaal anders in elkaar zit, en ik wilde er geen punt van maken, dus liet ik het ook zo.
Vriendinnen die dit zagen gebeuren zeiden dan wel Hallodaar.. dat kan écht niet hoor wat hij doet, dat is gewoon niet aardig, maar ik dacht dan ik heb zelf altijd erop voor gestaan dat ik voor mezelf wil zorgen, dus zo gaat het dan blijkbaar.

Nu is het zo dat hij het werk wat hij doet al een tijd niet meer zo fijn vind. Omdat hij er niet toe komt om uit te vinden wat hij wél wil, is er straks de kans dat hij geen werk meer heeft omdat het met het bedrijf waar hij werkt ook niet goed gaat. Ik vind dat hij niet lijdzaam moet afwachten, maar op zijn minst eens om zich heen kan kijken wat er straks voor mogelijkheden zijn. Eens uit te zoeken wát hij dan zou willen.
Hij denkt dat er tegen die tijd wel iets op zijn pad zal komen, en als dat niet in loondienst is, dan gaat hij net zo lief voor zichzelf beginnen, zegt hij. Ik vraag me af of mensen zitten te wachten op wat hij te bieden heeft. Zelf heeft hij het idee dat hij aan het netwerken is, ik zie hem alleen maar eindeloos hetzelfde verhaal vertellen tegen iedereen waarvan hij denkt dat ze een kruiwagen kunnen zijn naar een bestaan waarin je lucratieve klussen voor het uitzoeken hebt. Hij kijkt erg op tegen mensen die het als zelfstandige goed doen. Maar het is die mensen ook niet van de een op de andere dag aan komen waaien. Gesprekken over zijn werk en de toekomst ervan kapt hij af. Daar kan hij nog niets over zeggen, het is voor hem zelf ook nog niet duidelijk.

Nu zag hij pasgeleden mijn loonbriefje liggen, en merkte op dat ik ‘lang niet slecht’ verdien. Dat is ook zo - sinds kort. Ik heb het zelf bereikt, ik heb er keihard voor gewerkt.
Kort daarna zei hij dat als hij bij mij in zou trekken, dat voor ons allebei financieel een stuk voordeliger zou zijn, aangezien we dan de kosten van een huishouden gaan delen, daarnaast houden we dan onze eigen rekeningen en bezittingen, was zijn idee.
Ik heb sterk het idee dat hij hier over begon nadat hij heeft gezien hoe goed ik er nu voorsta. Hij heeft eerder ook al eens gevraagd of ik spaargeld heb, of wat mijn buffer is, nou daar lachte ik dan om, die was 0,0. Nu pas ben ik in de gelegenheid om weer te gaan sparen.

Ik weet dat hij echt wel om me geeft, maar voor mijn gevoel (of ben ik te negatief?) laat hij andere dan gevoelszaken wel erg meewegen in zijn voorstel om samen te gaan wonen. Ik hoor bijvoorbeeld niet dat hij bij me wil intrekken omdat hij zo graag bij me wil zijn. Kosten drukken is fijn, maar voor mij niet een hoofdreden.

Ik heb gezegd dat er twee dingen aan de orde zijn, én zijn werk dat onzeker is en waarvan hij (en dus ook ik) niet weet hoe dat zal gaan lopen, én het eventuele samenwonen. Dat ik dat twee grote stappen vind, voor mij teveel om in één keer te nemen.
Dat ik vind dat er eerst op zijn werkgebied duidelijkheid moet komen, in elk geval wát hij gaat ondernemen, en dat we daarna gaan kijken hoe we het samenwonen in het vat gaan gieten.

Op een of andere manier voel ik me zo teleurgesteld. Niet echt blij omdat hij voorstelde te gaan samenwonen. Niet op deze manier.
Ik vind het overkomen als enorm gierig. Heb je hem gevraagd waarom hij niet meer kon bijleggen toen jij het moeilijker had en nu wel mooi mag bijspringen omdat het zo lekker voordelig is.
Ik zou zeker wachten met samen wonen tot zijn eigen werk/geld situatie weer stabiel is. En ik zou mn ogen open houden voor meer gierig gedrag en daar evt conclusies aan verbinden...
Wat een gier
Lievejetje schreef:
04-01-2020 22:08
Wat een gier
Dit. Ik zou zeker niet gaan samenwonen.
.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 02-01-2021 19:09
99.66% gewijzigd
Waarom zou je samenwonen met iemand die misschien zo meteen niet mee kan betalen maar wiens kosten je ook nog eens moet betalen. Heb je eindelijk je vrijheid en je levert hem weer in voor iemand die blijkbaar daar de meeste interesse in heeft. Is dit niet een mooi moment om weer eens om je heen te kijken naar een man die sowieso een stuk sympathieker is?
Ik heb nooit openheid gegeven naar hem toe over hoeveel of hoe weinig geld ik te besteden heb. In die zin kan hij dus onwetend zijn geweest.
Maar hij heeft soms wel dingen voorgeschoten en ik betaalde hem dan in delen terug, hij zou het wel hebben kunnen bedenken.

Ik bespeur eigenlijk bij mezelf dat ik nu ik meer te besteden heb, dit niet zonder meer wil delen d.w.z. niet het risico wil nemen dat ik hém straks ga 'onderhouden' wanneer hij geen inkomen zou hebben.
Eigenlijk vind ik dat als er echt een 'wij' is dat je dat dan met liefde voor elkaar doet, het samen oplost.

Dat is een gevoel bij mezelf waarvoor ik me bijna schaam.
Is dat raar?
Als ik jou was zou ik lekker blijven latten met deze vrek. Toen jij het lastig had wilde hij ook alleen de lusten en niet de lasten. Dan kan hij nou ook lekker z'n eigen boontjes doppen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Ik zou er op deze basis ook zeker geen zin in hebben, eerlijk gezegd.
Hoelang zijn jullie al samen? Ik vind het wel gek dat hij niet op de hoogte was dat je het niet breed had maargoed als je wel eens hebt aangegeven het even niet te kunnen betalen en hij cancelt dan het uitje.

Ik snap wat je zegt over een ‘wij’ maar dan moet dat wel wederkerig zijn en het lijkt nu alleen zo te zijn als hij wat nodig heeft. Krijg de kriebels over het stuk over je loonstrookje.
Jullie zeggen het allemaal net even anders, maar allemaal bevestigen jullie mijn gevoel.
Hij gaat lijdzaam toezien hoe het zwaard van Damocles gaat vallen en dan pas zal hij stappen ondernemen. Hij klinkt als het type “dat komt wel als het moment daar is”. Heel opportunistisch en hij probeert nu zijn vangnet voor zijn “worst case scenario” te regelen door voor te stellen om in jouw huis samen te gaan wonen en de kosten te drukken.

Luister naar je gevoel meid. Ik denk dat het juist is.
Jullie doen 50/50 - niet meer dan normaal.

Hij wilt samenwonen maar zijn eigen rekeningen en bezittingen houden. Jullie zijn dan beide iets goedkoper uit op gas/water/licht en evt. boodschappen - verder haalt hij daar niet zoveel uit toch? Als hij evt. zijn huis gaat verhuren kan hij huur aan jou betalen.

Hij is ook niet erg bezig met een nieuwe baan vinden, misschien zit hij daar wel prima en wilt hij toch niet echt weg :)
bumbly schreef:
04-01-2020 22:13
Als ik jou was zou ik lekker blijven latten met deze vrek. Toen jij het lastig had wilde hij ook alleen de lusten en niet de lasten. Dan kan hij nou ook lekker z'n eigen boontjes doppen.
Dit.
Je hoeft heus niet van de ander te profiteren, maar een beetje geven en nemen vind ik wel normaal in een relatie.
Toen ik nog alleen woonde en op een gegeven moment werkloos raakte had ik het op sommige momenten ook echt niet breed. Mijn man (toen vriend) kwam toen regelmatig met boodschappen en hielp op andere gebieden. Had ik voor hem ook gedaan, ondanks dat we toen niet samenwoonden en/of getrouwd waren en dus geen gezamenlijke rekening/huishouden voerden. Je hebt een relatie en gunt elkaar toch iets?
Je klinkt eigenlijk niet zo positief over hem en lijkt in wel meer dingen wat teleurgesteld.
Ik sluit me aan bij wat iedereen schrijft, alles gescheiden houden, andere mensen zoeken om leuke dingen en vakanties etc mee te doen en niks betalen voor hem nu.
Je gevoel lijkt een heel goede raadgever, jouw tijd komt er nu aan en dat houdt misschien ook keuzes in om afscheid te nemen.
Niet doen hoor. Blijf latten en pak het op dezelfde manier aan zoals jullie het altijd deden toen jij een stuk minder te besteden had. Dus ook niet voor hem gaan betalen, dat deed hij ook niet.

Met zijn samenwoon voorstel brengt hij zijn schaapjes vast op het droge.
minnimouse schreef:
04-01-2020 22:20
Dit.
Je hoeft heus niet van de ander te profiteren, maar een beetje geven en nemen vind ik wel normaal in een relatie.
Toen ik nog alleen woonde en op een gegeven moment werkloos raakte had ik het op sommige momenten ook echt niet breed. Mijn man (toen vriend) kwam toen regelmatig met boodschappen en hielp op andere gebieden. Had ik voor hem ook gedaan, ondanks dat we toen niet samenwoonden en/of getrouwd waren en dus geen gezamenlijke rekening/huishouden voerden. Je hebt een relatie en gunt elkaar toch iets?
Precies, dat doet een normaal mens al voor de buurvrouw, laat staan voor iemand van wie je houdt.
Ik vind je vriend ook wat berekenend klinken, maar tegelijk vraag ik me af in hoeverre hij echt had kunnen weten hoe weinig geld jij echt had. En waarom je het daar niet veel eerder (ik weet niet hoe lang jullie samen zijn) al niet eens over gehad hebt. "he vriend, we doen leuke dingen samen, maar eigenlijk gaat het te vaak boven mijn budget. Kunnen we het daar eens over hebben?"

Je zou dat gesprek nu natuurlijk nog steeds kunnen hebben. Eens een keer wel eerlijk tegen elkaar zijn over wat je allebei verdient, uitgeeft en ideaal vindt qua verdeling en afspraken. Dan krijg je waarschijnlijk ook een beter idee hoe je vriend er echt instaat, of het meer liefde of meer financieel voor je is, en kun je vanzelf beter bepalen wat je wilt in de toekomst.
minnimouse schreef:
04-01-2020 22:20
Dit.
Dat is nou precies de basis waarop ik het zou willen, maar waar ik het commitment mis. Maar niet alleen aan zijn kant. Ik voel bij mezelf ook dat ik terughoudend ben bij het delen van alles wat ik heb.
Ik schrik daar van bij mezelf omdat ik dacht dat ik dat niet in me heb.
Het is nieuw voor me, mijn kinderen, zus en vriendinnen kunnen bij wijze van spreken álles van me krijgen, onvoorwaardelijk.
Dat gevoel zit me zo dwars.
hallodaar... schreef:
04-01-2020 22:13
Ik heb nooit openheid gegeven naar hem toe over hoeveel of hoe weinig geld ik te besteden heb. In die zin kan hij dus onwetend zijn geweest.
Maar hij heeft soms wel dingen voorgeschoten en ik betaalde hem dan in delen terug, hij zou het wel hebben kunnen bedenken.

Ik bespeur eigenlijk bij mezelf dat ik nu ik meer te besteden heb, dit niet zonder meer wil delen d.w.z. niet het risico wil nemen dat ik hém straks ga 'onderhouden' wanneer hij geen inkomen zou hebben.
Eigenlijk vind ik dat als er echt een 'wij' is dat je dat dan met liefde voor elkaar doet, het samen oplost.

Dat is een gevoel bij mezelf waarvoor ik me bijna schaam.
Is dat raar?
Nee!!
Mag je eerst ook even genieten van waar je zelf zo hard voor hebt gewerkt? Echt wel!
Je denkt goed na, dat is juist erg verstandig van je.
Kastanjez schreef:
04-01-2020 22:24
Ik vind je vriend ook wat berekenend klinken, maar tegelijk vraag ik me af in hoeverre hij echt had kunnen weten hoe weinig geld jij echt had. En waarom je het daar niet veel eerder (ik weet niet hoe lang jullie samen zijn) al niet eens over gehad hebt. "he vriend, we doen leuke dingen samen, maar eigenlijk gaat het te vaak boven mijn budget. Kunnen we het daar eens over hebben?"

Je zou dat gesprek nu natuurlijk nog steeds kunnen hebben. Eens een keer wel eerlijk tegen elkaar zijn over wat je allebei verdient, uitgeeft en ideaal vindt qua verdeling en afspraken. Dan krijg je waarschijnlijk ook een beter idee hoe je vriend er echt instaat, of het meer liefde of meer financieel voor je is, en kun je vanzelf beter bepalen wat je wilt in de toekomst.
Ga ik ook doen, Kastanjez, maar zie ik erg tegenop.
hallodaar... schreef:
04-01-2020 22:26
Dat is nou precies de basis waarop ik het zou willen, maar waar ik het commitment mis. Maar niet alleen aan zijn kant. Ik voel bij mezelf ook dat ik terughoudend ben bij het delen van alles wat ik heb.
Het is nieuw voor me, mijn kinderen, zus en vriendinnen kunnen bij wijze van spreken álles van me krijgen, onvoorwaardelijk.
Maar je klinkt helemaal wel wat kritisch. Zijn zzp plannen, hoe hij zijn huis opknapt, zijn houding naar jou...
Je gevoel zegt je wat je verstand al weet.
Deze man zal zijn kwaliteiten hebben, maar op hem terugvallen kun/wil je niet.
hallodaar... schreef:
04-01-2020 22:26
Je bent op je hoede, dat is niet verkeerd en ik denk ook niet onterecht.

Ik ben ook heel vrijgevig, als ik een betere periode heb dan een vriendin betaal ik en de andere keer is het weer andersom. Als ik na verloop van tijd merk dat de balans wel erg zoek is zonder reden dan ben ik ook wat voorzichtiger.
waaruit blijkt dat hij om je geeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven