Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zaterdag 30 september 2017 om 22:53
Tribal_Lautje schreef: ↑30-09-2017 22:51(W) Auw To.. je klinkt net als mijn moeder toen ik uit de kast kwam.. “ ik accepteer het wel, maar ik moet wel even wat regels veranderen en je moet dit even stil houden in je omgeving”
Je zoon krijgt juist niet het gevoel dat je hem accepteert!
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
zaterdag 30 september 2017 om 22:55
\
Nou om te beginnen heb jij hem al laten vallen, door te eisen dat ie weer in de kast terug zou kruipen.
En verder hoor ik je eigenlijk ook alleen maar zemelen over jezelf, dat jij er even aan moet wennen en dat jij de confrontatie aan moet met je familie (waarom?) en dat jij nu geen oma wordt en dat jij nu de logeerregels moet veranderen. Geen woord over je zoon, nergens.
zaterdag 30 september 2017 om 22:55
"Dat mensen minder over hem gaan denken......"
Net als jij dus...
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zaterdag 30 september 2017 om 22:57
Voor hem is dit geen onderwerp van gesprek. Hij zegt gewoon dat het is wat het is, dat hij maar één zoon heeft en niet van plan is om nog een andere te maken. Daarom moet hij maar doen waar hij zich lekker bij voelt. Erover praten kunnen we niet.
zaterdag 30 september 2017 om 22:59
Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
zaterdag 30 september 2017 om 23:00
Kun je er niet over praten of kun je hem niet overtuigen?
"Niet van plan om nog een andere te maken"?
Wat bedoel je hiermee?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Heb je werkelijk tegen hem gezegd dat je niet minder van hem houdt? Waarom in hemelsnaam moet je dat bevestigen? Natuurlijk hou je evenveel van hem. Door dit soort dingen te zeggen laat je ontzettend horen dat je het fout vindt. En het dan ook nog eens een keuze noemen... Je begrijpt echt helemaal niets van zijn belevingswereld he?
In een hoerastemming verkeren is nog wel iets anders dan je zoon weer terug douwen in de kast.Ghost79 schreef: ↑30-09-2017 22:59Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
zaterdag 30 september 2017 om 23:01
Dat lijkt me wel belangrijk. Als jij als in moeder denkt dat homoseksualiteit een keuze is in plaats van een aangeboren geaardheid dan zou ik je, in het belang van je zoon, graag van het tegendeel overtuigen.
Gelukkig is niet iedereen zo kortzichtig als jij. Jij denkt nu al anders over hem. Over je eigen zoon, godbeterd!
Standaard? We leven in 2017 hè? Homo's, lesbiennes, enz zijn net zo normaal als hetero's in mijn ogen.Ghost79 schreef: ↑30-09-2017 22:59Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
Ghost79 schreef: ↑30-09-2017 22:59Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
Bedankt, je reactie betekent veel voor mij. Zo voel ik het ook.
Dat ie tevreden is met zijn zoon zoals ie is, zoiets?SweetFirefly schreef: ↑30-09-2017 23:00"Niet van plan om nog een andere te maken"?
Wat bedoel je hiermee?
zaterdag 30 september 2017 om 23:02
Maar het is toch wat het is?! Ik snap echt oprecht het probleem niet, je zoon is homo, zo is hij nou eenmaal geboren. Hij doet er niemand mee kwaad en wat de rest van de wereld ervan vind zou ik echt maling aan hebben.
zaterdag 30 september 2017 om 23:04
Oftewel je wil dat we met je meejanken. Gonna tell you now, not gonna happen. Mijn hart huilt wel, maar dan voor je zoon. De mens die het meeste van je moet houden straalt verachting naar je uit. Dieptriest dit.
zaterdag 30 september 2017 om 23:05
Mijn broertje heeft me laatst verteld dat hij een vriend heeft. Mijn reactie: wat leuk, hoe heet hij?
En sindsdien is het wat het is, niet anders dan als het een vriendin was geweest.
Enige waar ik wel extra over nadacht en nadenk is de toenemende homofobie in de wereld en in Nederland. Ik merk dat ik er nog feller in word. Daarom ook dat ik reageer in dit topic. Je zoon is je zoon. Punt.
Als mijn zoon op jongens blijkt te vallen dan heb ik hier over een aantal jaar een schoonzoon zitten.
En sindsdien is het wat het is, niet anders dan als het een vriendin was geweest.
Enige waar ik wel extra over nadacht en nadenk is de toenemende homofobie in de wereld en in Nederland. Ik merk dat ik er nog feller in word. Daarom ook dat ik reageer in dit topic. Je zoon is je zoon. Punt.
Als mijn zoon op jongens blijkt te vallen dan heb ik hier over een aantal jaar een schoonzoon zitten.
zaterdag 30 september 2017 om 23:06
Mijn moeder had ook wat bedenkingen toen ik uit de kast kwam. Helemaal prima. Ik had immers al een paar jaar aan het idee kunnen wennen, voor haar kwam het als een verrassing. Ze had even haar tijd nodig om aan het idee te wennen en haar beeld van mijn toekomst bij te stellen. Zo wist ik al snel dat ik geen kinderen wil, voor haar was het even slikken dat er dan geen kleinkinderen komen. Daar mag ze best wat verdriet om hebben, snap ik helemaal. Daar is ze mijn moeder voor.
TO, ik snap het dus prima dat je er in eerste instantie van geschrokken bent. Alleen zou ik nu het gesprek met hem aan gaan er iets opener in stappen. Praat met hem en oordeel niet te snel.
TO, ik snap het dus prima dat je er in eerste instantie van geschrokken bent. Alleen zou ik nu het gesprek met hem aan gaan er iets opener in stappen. Praat met hem en oordeel niet te snel.
zaterdag 30 september 2017 om 23:09
Prima reactie van pa dus.
Nu jij nog.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zaterdag 30 september 2017 om 23:11
Precies wat mijn moeder dacht en wat ik ook begrijp. Een moeder wil instinctief haar kind beschermen.Ghost79 schreef: ↑30-09-2017 22:59Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
zaterdag 30 september 2017 om 23:13
Fijn dat je man er zo over denkt
.
Waar ben je precies bang voor, dat "ze" minder gaan denken over je zoon?
Dat oma of tante Truus niet meer naast hem gaat willen zitten op het familiefeest of jou gaan verwijten dat het "wel aan je opvoeding zal gelegen hebben?"
In plaats van te denken "oh nee help, onze tante Truus gaat nu hele lelijke dingen zeggen over mijn zoon en slecht over hem denken", kan je ook denken "wat denk dat omhooggevallen ouderwets stuk taart wel, om gewoon voor het feit dat mijn zoon verliefd wordt op jongens hem zo negatief aan te kijken? Dat ze haar plan trekt, ofwel accepteert ze mijn zoon net zoals ze hem al die jaren voorheen heeft geaccepteerd, ofwel kan ze de pot op."
Omdat de mensen bij de lokale bakker achter je rug gaan fluisteren "kijk daar, dat is de moeder van die homofiel(sic)". Omdat je dan gaat denken "oh nee help, de vrouw van de bakker en de zus van de slager gaan over mij roddelen en gaan slecht praten over mij als moeder en mijn zoon?". Kan je ook denken "jeeetje wat een conservatieve ouderwetse bende is dit hier zeg. Hèhè, ben ik blij voor mijn zoon dat ik zijn moeder ben en niet de bakkersvrouw. Laat ze maar kijken en praten, ze komen er vanzelf wel achter dat hij nog steeds dezelfde leuke jongen is."
Waarom zou je je ook maar ergens zorgen om moeten maken wat de rest zou denken over hem of over jou? Gelukkig leven we niet in een land waar homo's gestenigd en opgehangen worden en gelukkig is het voor het merendeel van de bevolking al heel normaal. Als jij ook je steentje bijdraagt in het gewoon te accepteren en schijt te hebben aan wat die groep mensen denkt die nog altijd zo kortzichtig zijn, zijn we weer een stapje verder naar een ideale wereld.
Waar ben je precies bang voor, dat "ze" minder gaan denken over je zoon?
Dat oma of tante Truus niet meer naast hem gaat willen zitten op het familiefeest of jou gaan verwijten dat het "wel aan je opvoeding zal gelegen hebben?"
In plaats van te denken "oh nee help, onze tante Truus gaat nu hele lelijke dingen zeggen over mijn zoon en slecht over hem denken", kan je ook denken "wat denk dat omhooggevallen ouderwets stuk taart wel, om gewoon voor het feit dat mijn zoon verliefd wordt op jongens hem zo negatief aan te kijken? Dat ze haar plan trekt, ofwel accepteert ze mijn zoon net zoals ze hem al die jaren voorheen heeft geaccepteerd, ofwel kan ze de pot op."
Omdat de mensen bij de lokale bakker achter je rug gaan fluisteren "kijk daar, dat is de moeder van die homofiel(sic)". Omdat je dan gaat denken "oh nee help, de vrouw van de bakker en de zus van de slager gaan over mij roddelen en gaan slecht praten over mij als moeder en mijn zoon?". Kan je ook denken "jeeetje wat een conservatieve ouderwetse bende is dit hier zeg. Hèhè, ben ik blij voor mijn zoon dat ik zijn moeder ben en niet de bakkersvrouw. Laat ze maar kijken en praten, ze komen er vanzelf wel achter dat hij nog steeds dezelfde leuke jongen is."
Waarom zou je je ook maar ergens zorgen om moeten maken wat de rest zou denken over hem of over jou? Gelukkig leven we niet in een land waar homo's gestenigd en opgehangen worden en gelukkig is het voor het merendeel van de bevolking al heel normaal. Als jij ook je steentje bijdraagt in het gewoon te accepteren en schijt te hebben aan wat die groep mensen denkt die nog altijd zo kortzichtig zijn, zijn we weer een stapje verder naar een ideale wereld.
zaterdag 30 september 2017 om 23:15
Of: helaas is het te laat om een beter exemplaar te maken? Kan beide kanten uit natuurlijk.
zaterdag 30 september 2017 om 23:18
Ik kan me voorstellen dat je je nu niet op je gemak voelt als hij vrienden op zijn kamer ontvangt en aangezien het jouw huis is kan je regels maken. Deur open houden of in de woonkamer zitten. Echter, kun je het niet voorkomen, want hij gaat zelf ook de deur uit. Maar dan gebeurt het niet thuis en heb je niet gefaciliteerd. Maar verder moet je daar niet te veel mee bezig zijn, probeer dat. Aan de andere kant liever thuis dan langs de snelweg of ergens in een club of zo. Nu kun je tenminste in de gaten houden dat hij met sociale figuren omgaat van eigen leeftijd en geen oudere mannen. Als je zijn vrienden ontzegt, maak je het erger misschien. Wil niet gelijk zeggen dat hij nu meteen met iedereen wipt, hoor.
Terugkomend op de psycholoog; dat is meer om even te kijken of er niet wat anders aan de hand is, aangezien hij erg jong is.
Wel had hij je wens om te wachten moeten respecteren en begrijpen dat het voor jou zwaar is.
Kinderen.. Tsja, waarschijnlijk wil hij die niet eens. Zat mensen zonder kinderen, zo erg is dat niet.
Als hij maar gezond is en zolang hij geen jurken gaat dragen kun je ermee leven.
Terugkomend op de psycholoog; dat is meer om even te kijken of er niet wat anders aan de hand is, aangezien hij erg jong is.
Wel had hij je wens om te wachten moeten respecteren en begrijpen dat het voor jou zwaar is.
Kinderen.. Tsja, waarschijnlijk wil hij die niet eens. Zat mensen zonder kinderen, zo erg is dat niet.
Als hij maar gezond is en zolang hij geen jurken gaat dragen kun je ermee leven.