Zoon is homo

30-09-2017 22:17 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Yakatani schreef:
01-10-2017 00:21
Bevalt dat trollen een beetje ten koste van TO?
Ik vrees dat het erge is dat ze niet trollt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik snap niet zo goed wat het probleem is of wat TO in jullie ogen fout doet?

Persoonlijk zou ik echt wel even verdrietig zijn als 1 van mijn jongens zou vertellen dat hij homo is. Zijn leven wordt dan toch een tikkie moeilijker. Er is nou eenmaal nog steeds homofobie en geweldsmisdrijven tegen homo’s komen nog steeds voor. Kinderen krijgen zal ook een stuk moeilijker worden. Ik zou daar echt oprecht verdrietig om zijn en niet vanwege het feit dat mijn kind dan homo is maar echt alleen omdat zijn leven dan iets moeilijker zal worden. Is het dan zo vreemd dat TO ( en ik) er zo overdenken?

En het stilhouden wat TO vroeg zal voornamelijk zijn omdat ik denk dat ze er geen zin in heeft om tig telefoontjes en appjes te krijgen maar het eerst even wil laten bezinken. Zou niet mijn keuze zijn maar daar vind ik ook echt niets slechts aan.
Oudblond schreef:
01-10-2017 00:15
Wat fijn dat je het helemaal voor jezelf hebt mogen ontdekken met het veilige gevoel dat je ouders gewoon van je houden. Toen de dochter van mijn vriendin op haar 13de tegen haar moeder uitte dat ze er wel vrij zeker van was dat ze lesbisch was vertelde haar moeder heel droog dat ze dat eigenlijk al zo'n 10 jaar wist. Ze hebben samen in een deuk gelegen en zijn verder gegaan met puber en moeder zijn.
Haha fantastisch! Dat zijn toch de fijne opmerkingen! :-)

Het heeft wel even geduurd, en heb er tijdens een revalidatietraject met een psychologe over gehad. Zo is dat ter sprake gekomen. Had er eerst nog zoveel moeite mee (dit traject was januari dit jaar). Kan me nu niet meer voorstellen dat ik er moeite mee heb gehad. Wat een opluchting :)
Afschuwelijk dat er zulke ouders bestaan. Ja in mijn ogen heb je ook gefaald. Dat je niet open staat voor het geluk van anderen, je kind. Op welk manier ook.

To. Sorry maar jij bang voor reacties. Je kind verdiend echte liefde. Is dat er niet dan gun ik hem niet zo'n moeder. Ik ben blij dat ik je niet ken. Vind dit echt zo erg, afschuwelijk!!

Vaak 'oudere generatie' hebben hier moeite mee. Kan niet wachten tot het 10-15 jaar verder is dan wordt het meer geaccepteerd. Rotte appels hou je maar de acceptatie zal meer worden, godzijdank!!! :heart:
Bam!!!!
Pieps2016 schreef:
01-10-2017 00:47

Persoonlijk zou ik echt wel even verdrietig zijn als 1 van mijn jongens zou vertellen dat hij homo is. Zijn leven wordt dan toch een tikkie moeilijker. Er is nou eenmaal nog steeds homofobie en geweldsmisdrijven tegen homo’s komen nog steeds voor. Kinderen krijgen zal ook een stuk moeilijker worden. Ik zou daar echt oprecht verdrietig om zijn en niet vanwege het feit dat mijn kind dan homo is maar echt alleen omdat zijn leven dan iets moeilijker zal worden. Is het dan zo vreemd dat TO ( en ik) er zo overdenken?

En het stilhouden wat TO vroeg zal voornamelijk zijn omdat ik denk dat ze er geen zin in heeft om tig telefoontjes en appjes te krijgen maar het eerst even wil laten bezinken. Zou niet mijn keuze zijn maar daar vind ik ook echt niets slechts aan.

Besef je dat er soms moeilijk wordt gedaan omdat er mensen zijn die zo denken als jouw of echt niet accepteren. Begin bij jezelf.

Het stilhouden, gaat het nu om je kind of over jezelf. Het spijt me je hebt niet veel te willen. Accepteren, steunen en vooral veel liefde geven is je plicht. Juist als er vragen zijn uit omgeving zou je de wil moeten hebben om op te staan en hem verdedigen en dat ook eisen van anderen. Gebeurd dit niet, dan moet jij als ouder genoeg weten. Het liefde voor je kind gaat altijd voor op alles. Zelfs je eigen angsten.
Helaas zijn niet alle ouders zo!
In mijn ogen vind ik je dan een slechte ouder. Anno 2017 geen 1817.
anoniem_258455 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 01:10
2.21% gewijzigd
Bam!!!!
Pieps2016 schreef:

Ik heb geen kinderen, maar ik verbaas me er wel over dat het blijkbaar zo als vanzelfsprekehheid wordt gezien dat een (bijna volwassen) jongen/meisje hetero is en dan ook nog eens een relatie krijgt met het andere geslacht en daar zelfs kinderen mee krijgt. Blijkbaar is dat voor veel moeders de normaalste zaak van de wereld dat je kind hetzelfde gaat doen als jij? Dat referentiekader is zo anders dan die van mij. Als ik om me heen kijk zie ik hetero's, bi's, homo's, aseksuelen, ik ken zelfs panseksuelen. En dan heb je nog singles, monogame relaties, polygame relaties etc. En qua kinderen ken ik BAM-moeders, alleenstaanden, pleeggezinnen, en ook zat mensen die helemaal geen kinderen hebben.

Er is zeker nog veel homofobie, absoluut. Door de angst voor homofobie hou je het ook wel in stand denk ik. Dus ik wil zeker niet zeggen dat het makkelijk is om homo te zijn. Maar ik bedoel maar, het is niet alsof hetero zijn nou zoveel garanties geeft op een makkelijk leven. Ik ken hele leuke homo's met een mooie relatie en lieve kinderen. Zelfs ben ik hetero, zware relatie achter de rug en geen kinderen in de nabije toekomst.

Het leven loopt toch zoals het loopt.
Anoniem126 schreef:
01-10-2017 00:50
Haha fantastisch! Dat zijn toch de fijne opmerkingen! :-)

Het heeft wel even geduurd, en heb er tijdens een revalidatietraject met een psychologe over gehad. Zo is dat ter sprake gekomen. Had er eerst nog zoveel moeite mee (dit traject was januari dit jaar). Kan me nu niet meer voorstellen dat ik er moeite mee heb gehad. Wat een opluchting :)
Mooi dat je er zo uit gekomen bent! En naar dat de zoon van TO van zijn moeder te horen krijgt dat hij het nog maar even moet parkeren voor de buitenwereld. Hoe kwetsend. En nee, dat valt niet goed te praten door 'Moeder moet er aan wennen' Hoe heeft zoon zitten worstelen om het eindelijk te vertellen???? Mijn moeder heeft aan heel veel moeten wennen; van mijn studiekeuze over mijn hobby, mijn partnerkeuze en ga maar door. Maar ik heb altijd gevoeld dat ze van me houdt en me steunt en samen met mij naar de goede keuzes voor mij kijkt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
[...]
Lady*Voldemort schreef:
30-09-2017 22:20
Nou lekker dan. Komt die jongen eindelijk uit de kast, moet ie van zijn moeder weer zijn bek houden omdat zij even aan het idee moet wennen.
Psies... ik lees alleen maar ik ik ik ... getsie
Ksenija schreef:
30-09-2017 23:18
Ik kan me voorstellen dat je je nu niet op je gemak voelt als hij vrienden op zijn kamer ontvangt en aangezien het jouw huis is kan je regels maken. Deur open houden of in de woonkamer zitten. Echter, kun je het niet voorkomen, want hij gaat zelf ook de deur uit. Maar dan gebeurt het niet thuis en heb je niet gefaciliteerd. Maar verder moet je daar niet te veel mee bezig zijn, probeer dat. Aan de andere kant liever thuis dan langs de snelweg of ergens in een club of zo. Nu kun je tenminste in de gaten houden dat hij met sociale figuren omgaat van eigen leeftijd en geen oudere mannen. Als je zijn vrienden ontzegt, maak je het erger misschien. Wil niet gelijk zeggen dat hij nu meteen met iedereen wipt, hoor.

Terugkomend op de psycholoog; dat is meer om even te kijken of er niet wat anders aan de hand is, aangezien hij erg jong is.

Wel had hij je wens om te wachten moeten respecteren en begrijpen dat het voor jou zwaar is.

Kinderen.. Tsja, waarschijnlijk wil hij die niet eens. Zat mensen zonder kinderen, zo erg is dat niet.

Als hij maar gezond is en zolang hij geen jurken gaat dragen kun je ermee leven.
Gek mensch :bonk:

Ik ken hele leuke mannen die bij tijd en wijlen een jurk dragen! En wees blij dat dat in Nederland kan en mag. Laten wij dát vooral koesteren :flirting:
Het is een seksuele voorkeur, waarom worden homo's daarom gestigmatiseerd? Dát begrijp ik weer niet, het blijft een persoon, een zoon die voor, laat me het eens in vullen.. 10% van zijn tijd denkt aan sex en jongens. De andere 90% is hij een vast een lieve zoon die zijn beste beetje voortzet.

Ik heb 3 jongens die in een gezin opgroeien waarin alles bespreekbaar is. De L'Homo ligt regelmatig op de koffietafel. Als moeder weet ik wat mijn jongens leuk vinden. Ze zijn soms laks in het afsluiten van hun pc ;) Ik vind dat 'uit de kast komen' zo achterhaald
Waarom zou je vertellen wat je seksuele voorkeur is op je 15e of 17e? Onzin.
Pieps2016 schreef:

Persoonlijk zou ik echt wel even verdrietig zijn als 1 van mijn jongens zou vertellen dat hij homo is. Zijn leven wordt dan toch een tikkie moeilijker. Er is nou eenmaal nog steeds homofobie en geweldsmisdrijven tegen homo’s komen nog steeds voor. Kinderen krijgen zal ook een stuk moeilijker worden. Ik zou daar echt oprecht verdrietig om zijn en niet vanwege het feit dat mijn kind dan homo is maar echt alleen omdat haar leven dan iets moeilijker zal worden dan als ze gewoon een jongen was geweest. Is het dan zo vreemd dat TO ( en ik) er zo overdenken?
Ik ga je tekst even herschrijven - misschien dat je dan iets opvalt:

"Persoonlijk zou ik echt wel even verdrietig zijn als 1 van mijn jongens zou vertellen dat hij een meisje is. Zijn leven wordt dan toch een tikkie moeilijker. Meisjes worden toch minder voor vol aangezien en het komt nog steeds voor dat een jongen ze in elkaar slaat. Als een man ze met een kind laat zitten wordt hun leven ook een stuk moeilijker. Ik zou daar echt oprecht verdrietig om zijn en niet vanwege het feit dat mijn kind dan een meisje is maar echt alleen omdat haar leven dan iets moeilijker zal worden. Is het dan zo vreemd dat TO ( en ik) er zo overdenken?"
Pieps2016 schreef:

Eens.
Ik kan me voorstellen dat TO gewoon een beetje bang is dat homo zijn zijn leven iets moeilijker zal maken, en uiteindelijk wil je gewoon dat je kind gelukkig is.
TO moet er even aan wennen, en dat mag best.
Dit kind voelt zich op zijn 17e wel veilig genoeg bij zijn moeder om dit gewoon te vertellen.
Dat zegt veel over hun band. Over een half jaar ofzo is iedereen eraan gewend, en iedereen gelukkig.
Maar TO heeft wel recht op haar eigen gevoelens en angsten.
Dat maakt haar geen slecht mens, ze gunt haar kind een fijn leven.

Ik denk dat iedere ouder een bepaald ideaal toekomstbeeld voor ogen heeft voor hun kinderen, en als blijkt dat je dat beeld moet laten varen, of bijstellen, dan mag je best even wat tijd nemen om dat te doen.
Mijn eigen moeder bv vond het best moeilijk toen bleek dat er echt geen kinderen kwamen bij mij.
Dat wilde ik niet. Mijn moeder heeft dat altijd geaccepteerd, mijn leven, mijn keus.
Maar dat ze geen oma zou worden vond ze echt heel jammer.
En daar mocht ze van mij best een beetje verdrietig om zijn.
Zolang ze maar respecteerde dat het nu eenmaal zo was, en dat heeft ze altijd gedaan.

Het komt wel goed met TO en haar zoon.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik snap dat je aan het idee moet wennen als je het helemaal niet hebt zien aan komen. Dat je daarom vraagt aan je zoon het stil te houden vind ik niet kunnen.
Dat je meteen denkt dat je zoon wel eens helemaal zou kunnen gaan en direct bang bent voor ziektes vind ik ontzettend kortzichtig. Er zijn zat homo's die gewoon een monogame relatie hebben.
Zorg verder dat er een doos extra sterke condooms in de badkamer staat. Ik neem aan dat je je zoon al eerder hebt voorgelicht dat het altijd het beste is beschermde seks te hebben
Wat veel negatieve reacties op to. Ik begrijp dat niet echt. Ik ben ook moeder van een zoon (hij is nog veel jonger) en het zou mij ook niets uitmaken of hij op mannen of vrouwen zou vallen. Echter, als je als moeder hoort dat je zoon op mannen valt en dit niet hebt zien aankomen snap ik best dat je er even aan moet wennen. Is dat zo erg? Natuurlijk hou je nog evenveel van je kind! Waar ik me als moeder zorgen om zou maken is de homohaat die helaas de wereld niet uit lijkt te gaan, meer moeite moeten doen bij kinderwens etc. En om die reden zou ik er denk ik even aan moeten wennen. En ik begrijp ook dat to niet elke jongen bij zoon laat slapen, net als een moeder van een hetero zoon ook niet allerlei meisjes zou laten blijven slapen. Ik zie dat juist als iets liefs en beschermends en lees dat ook terug in de post van to.
Lady*Voldemort schreef:
30-09-2017 22:20
Nou lekker dan. Komt die jongen eindelijk uit de kast, moet ie van zijn moeder weer zijn bek houden omdat zij even aan het idee moet wennen.
Dit.

Mijn zoon is ook homo. En hij 'verwijt' mij dat ik er te weinig aandacht aan besteed heb omdat ik het verder nogal oninteressant vind. En hij het toch wel een 'probleem' vindt.

@TO: ik kan gewoon niet geloven dat er anno 2017 werkelijk nog mensen zijn die zo denken. Ga je schamen.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Ksenija schreef:
30-09-2017 22:33
Vreselijk moeilijk om dat mee te moeten maken. Kan het niet zijn dat het een fase is en over gaat? Probeer hem straks naar een psycholoog te laten gaan. Neem jezelf niets kwalijk. Je had dit niet kunnen voorkomen. Je hebt je zoon tenminste nog. Vele ouders niet.
Een fase????? Vraag je je dat ook af als een kind zegt hetero te zijn?
Ik wel namelijk.
Ik wist al heel jong dat ik op vrouwen viel, maar op mijn 20e had ik ineens een vriendje.
Mijn oudste zegt dat ie hetero is, mijn jongste dat ie homo is en bij allebei denk ik: leg je toch niet nu al vast, zie gewoon wat er op je pad komt.
Wat is er mis met 'n homozoon? Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat ie 'n meid bezwangert. Hopelijk snapt ie wel 't nut van condooms tegen ziektes maar dat is bij n heteroscharrel 't zelfde natuurlijk.
Lijkt me persoonlijk leuker dan 'n heterozoon. Gezellig met de mannen gaan shoppen later!
heb je als moeder ECHT nooit door gehad wat zijn voorkeur was, of wilde je het gewoon niet zien?
Wij hebben een neefje, en ik als tante had echt allang door dat hij homo was. Dus lijkt me voor een moeder toch helemaal duidelijk...
Hij blijft gewoon je zoon die hij altijd was, het enige dat voor jou verandert is dat j geen schoondochter maar schoonzoon krijgt...
kitty26 schreef:
01-10-2017 08:43
heb je als moeder ECHT nooit door gehad wat zijn voorkeur was, of wilde je het gewoon niet zien?
Wij hebben een neefje, en ik als tante had echt allang door dat hij homo was. Dus lijkt me voor een moeder toch helemaal duidelijk...
Hij blijft gewoon je zoon die hij altijd was, het enige dat voor jou verandert is dat j geen schoondochter maar schoonzoon krijgt...
Het idee dat je het al vroeg kunt zien is ook al een vooroordeel.
Zo heb ik bij mijn oudste al heel jong gezien dat ie homo was, maar die blijkt hetero te zijn (zegt ie), en bij mijn jongste heb ik nooit iets homo-achtigs gezien en die blijkt het toch te zijn (zegt ie).
To, heb je problemen met het feit dat je zoon homo is, of moet je gewoon aan het idee wennen omdat het anders is dan de norm?

Als ik je posts lees kan het twee kanten op: of je hebt echt problemen met de geaardheid van je zoon, of je verwoordt je emoties (angst en bezorgdheid) heel ongelukkig.

Wel van belang om te weten voor we verder advies geven :-)
anoniem_347518 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 08:59
0.14% gewijzigd
redbulletje schreef:
01-10-2017 08:41
Wat is er mis met 'n homozoon? Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat ie 'n meid bezwangert. Hopelijk snapt ie wel 't nut van condooms tegen ziektes maar dat is bij n heteroscharrel 't zelfde natuurlijk.
Lijkt me persoonlijk leuker dan 'n heterozoon. Gezellig met de mannen gaan shoppen later!
Met die laatste zin doe je wat mij betreft de rest van je 'ruimdenkende' post weer teniet.
Homo's houden van shoppen. Yeah, right. :facepalm:
Pieps2016 schreef:
Hoe zou dat dan gaan? Zoon vertelt tegen zijn vrienden dat hij homo is en die vriend gaat TO bellen?
In mijn omgeving komt de seksualiteit van pubers meestal niet ter sprake. Hooguit als ze verkering hebben, dan wordt verteld dat ze een vriend hebben. Maar dat iemand uit de kast gekomen is, vind ik geen issue dat tegen de hele familie officieel verteld moet worden.
Toen ik zelf puber was, vertelde een vriend me dat hij homo is. Ik heb "o" gezegd, en daarna gingen we over tot de orde van de dag.
Ycjoo- schreef:
01-10-2017 01:02
Afschuwelijk dat er zulke ouders bestaan. Ja in mijn ogen heb je ook gefaald. Dat je niet open staat voor het geluk van anderen, je kind. Op welk manier ook.

To. Sorry maar jij bang voor reacties. Je kind verdiend echte liefde. Is dat er niet dan gun ik hem niet zo'n moeder. Ik ben blij dat ik je niet ken. Vind dit echt zo erg, afschuwelijk!!

Vaak 'oudere generatie' hebben hier moeite mee. Kan niet wachten tot het 10-15 jaar verder is dan wordt het meer geaccepteerd. Rotte appels hou je maar de acceptatie zal meer worden, godzijdank!!! :heart:

Dat is gewoonweg geen waar. Er is nog altijd veel homohaat en discriminatie, ook onder jongeren. De aangifte van de gevallen van geweld neemt zelfs toe (ook natuurlijk deels omdat meer mensen ervoor durven uit te komen, dus niet omdat er meer gevallen zijn). Ik heb zelfs gelezen dat homohaat zelfs lichtjes toeneemt bij de jongste generatie (ook mede door instroom van andere culturen, maar dat mag ik ook zeker niet zeggen, want dan ben ik nog racistisch ook). Nadat hij het verteld heeft, heb ik mij sterk beginnen inlezen. Ik doe mijn best om het allemaal te begrijpen en te aanvaarden, maar dat lukt mij gewoon nog niet. Ik kan dan ook niet tegen hem verkondigen dat het mij allemaal niet uitmaakt, zo hypocriet kan ik niet zijn.
Pascaline schreef:
01-10-2017 09:18
Ik doe mijn best om het allemaal te begrijpen en te aanvaarden, maar dat lukt mij gewoon nog niet.

Je zoon valt op mannen. Dat doe je zelf ook, dus wat begrijp je daar niet aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven