Hoe vaak gebruik je de MAP?

15-07-2012 19:21 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de VS. Vrijdag had ik met een goede vriend afgesproken, die een aantal maanden met een vrouw had gedate. Beiden zijn eind twintig. Zij gebruikte vanwege de vele hormonen niet de pil.

Ze hadden wel eens seks zonder condoom, en nu vertelde hij me dat zij in die tijd maar liefst vier keer de MAP heeft moeten halen (je kunt ze hier gewoon bij de drogist kopen).

Ik had het er gisteren met wat andere mensen over, en die zeiden dat dat vrij normaal was. Dat vrouwen hier niet de pil slikten maar wel af en toe de MAP vanwege een ongelukje.

Ik vind het persoonlijk echt belachelijk want een MAP zit natuurlijk bomvol met hormonen dus heb je nog hetzelfde probleem. En ik zei dat mijn vriendinnen in Nederland nog nooit de MAP hadden genomen, voor zover ik wist.

Nu weet ik dat natuurlijk niet zeker, dus ik ben benieuwd wat jullie ervaring is. Niet per se van jezelf, maar of je het idee hebt dat het in Nederland minder is.

Het lijkt me zelf wel, want mensen gebruiken hier minder de pil en als de MAP gewoon bij de drogist in het schap ligt is de drempel natuurlijk een stuk lager.

Ik heb hem zelf nog nooit gebruikt. Heb wel een paar keer een zwangerschapstest gedaan, maar dat was meer om het echt zeker te weten, heb nooit echt gedacht dat ik zwanger was en ook nooit echt risico gelopen.
Nog nooit een MAP genomen. Jaren gewoon de pil gebruikt, toen een tijd condooms, toen kinderwens, nu is mijn man gesterilliseerd.
Nooit een MAP gebruikt, ook niet in huis (gehad).
quote:koettie schreef op 15 juli 2012 @ 19:44:

Terugtrekken is nu ook niet zo betrouwbaar te noemen hoor.. ook al 'lukt' het wel op tijd met terugtrekken.

Terugtrekken is zeer betrouwbaar als je het correct toepast.

Even betrouwbaar als de pil. De fouten zitten hem in de praktijk met niet op tijd terugtrekken.
Een keer of 7 gehad. In 7 jaar.

een aantal keer een gescheurd condoom in de jaren dat ik niet aan de anticonceptie was.

De rest vanwege diarree (darmproblemen). Nu overgestapt op de nuvaring omdat diarree daar geen invloed op heeft.
quote:isabon schreef op 15 juli 2012 @ 19:46:

[...]

Terugtrekken is zeer betrouwbaar als je het correct toepast.

Even betrouwbaar als de pil. De fouten zitten hem in de praktijk met niet op tijd terugtrekken.

Toch blijft het een gevaarlijke techniek. Toen ik een paar dagen geleden seks had met mijn vriend, floepte hij er uit. Vervolgens druppelde er wat op mijn buik. Het was geen voorvocht, maar (best veel )sperma terwijl hij écht nog niet klaargekomen was. Dat gebeurde 5 min later (en hij kan niet 2x achter elkaar). We waren allebei behoorlijk verbaasd en hadden dit nooit geweten als hij er niet uitgefloept was.

Anyhoe, sorry voor het onsmakelijke verhaal.. Maar het kán dus wel.
MAP is idd hier verkrijgbaar. Heb hem 1x gebruikt terwijl ik aan de pil was.. maar de reden hiervoor was dat ik 1 dag te laat was begonnen met een nieuwe strip..Maar t verhaal van 4x de map halen in zon korte tijd, vind ik gewoon DOM.. er zijn ook nog condooms hoor als alternatief.. nu vragen ze er gewoon om!
Isabella, ja, ik zou persoonlijk dat risico nooooit maar dan ook nooit nemen. Veel te link.
.

Zo veilig dat ong 20% nog zwanger wordt.
Nog nooit.

Meer dan 20 jaar sexueel actief.

Ook nooit bang geweest ongewenst zwanger te zijn.
ik zou dat echt nooit doen, dat terugtrekken. Zoals ik al zei, het gaat toch om het krijgen van een kind? Daar ga je toch niet zo mee 'spelen', van ach: het zal wel goed gaan? En dan, als het niet goed gaat? Dan zit je met een ongewenst kind. Of je laat het weghalen? Oh nee, je haalt een MAP natuurlijk. Maar (ik heb er echt geen verstand van), hoe snel moet je die MAP innemen dan? Want ja, je denkt dus dat je vriend zich snel genoeg heeft teruggetrokken, maar als dat dan eens niet zo is?

Ik heb zelf een kindje, helemaal gepland en gewenst, maar het lijkt me echt erg om ongewenst zwanger te zijn en een kind te krijgen. Dat is iets voor je hele leven, je hele leven verandert erdoor. Snap werkelijk niet dat je, als je echt niet zwanger wil worden, er zo makkelijk mee omgaat terwijl er genoeg anticonceptiemiddelen zijn.

Ik lijk wel iemand die een preek loopt te geven op een basisschool ofzo, maar verbaas me er gewoon echt over.
Nog nooit nodig gehad.

Wist ook echt niet dat je die dingen tegenwoordig bij het Kruitvat kan kopen.
.
quote:koettie schreef op 15 juli 2012 @ 19:55:

[afbeelding]

Zo veilig dat ong 20% nog zwanger wordt.In de praktijk ja, omdat niet iedere man op tijd terugtrekt
quote:jazzy1979 schreef op 15 juli 2012 @ 19:53:

[...]

Betrouwbaar als de man zelf heel veel controle daarover heeft..maar zelfs voorvocht kan al voldoende zijn, maar niet iedere man heeft dit.. Moet wel zeggen dat m,n vriend en ik ook een jaar lang deze optie hebben gebruikt.. ging altijd goed gelukkig.. nu alweer enige tijd aan de pil..

In voorvocht zitten geen zaadcellen.

Ik heb het 15 jaar lang toegepast. Nooit zwanger geworden.

En 4 ongelukjes in ruim 30 jaar vind ik niet ongehoord veel. 4 teveel ja. Maar kan gebeuren.
Ja. Dus zo veilig is het niet in de praktijk. Wat heb je aan het feit dat het theoretisch gezien veilig(er) is als dat niet zo is in de praktijk. Is maar een keer voor nodig. Ik sluit me verder ook helemaal aan bij Tulpje!
quote:isabon schreef op 15 juli 2012 @ 20:09:

[...]

In voorvocht zitten geen zaadcellen.

Ik heb het 15 jaar lang toegepast. Nooit zwanger geworden.

En 4 ongelukjes in ruim 30 jaar vind ik niet ongehoord veel. 4 teveel ja. Maar kan gebeuren.In voorvocht kunnen wel zaadcellen zitten!
Maar om de MAP nu als anti conceptie te gaan gebruiken gaat natuurlijk veel te ver.

Maar het hoeft een enkele keer ook geen overdreven ramp te zijn. Het zijn qua hormonen 4 pillen in een keer. (4 pillen van zwaarte microgynon 50)

Beter is altijd van niet natuurlijk.
Ik heb m wel een aantal keer gehaald. Dan was ik bijv wel aan de pil maar een beetje 'slordig' aan de pil en als het dan mis gegaan was met condoom toch maar een MAP gehaald. Better safe than sorry zeg maar.

Later las ik dat je m niet te vaak moet nemen, daar was ik niet van op de hoogte. Ik vind de informatie wel wat onduidelijk soms, wat betreft die MAP.

En hoe ze dat in Amerika doen vind ik helemaal vreemd. Als er toch een 'vruchtje' ontstaat weet je ook niet wat al die hormonen daarmee doen.
Oke miss heb je toch gelijk.. er kan wel wat sperma in voorvocht terecht komen, maar dit is te weinig om een zwanger te worden. Hmmm ik ben even aan het googlen.
quote:jazzy1979 schreef op 15 juli 2012 @ 20:10:

[...]

In voorvocht kunnen wel zaadcellen zitten!

Dan ben je slecht voorgelicht

http://www.nvsh.nl/opinie/voorlichtingVoorvocht.htm
Nog nooit gebruikt.

Maar een vriendin van mij werkt in een apotheek en ze vertelde laatst dat er werkelijk mensen zijn die de MAP als anticonceptie gebruiken.
Ik heb de MAP vroeger van de huisarts als anticonceptie gehad.

Heb 'm niet vaak gehad want er gebeurde vrij weinig tussen de lakens op dat moment maar van de laatste keer dat ik hem heb gebruikt zit hier nu het resultaat naast me op de bank.

Helemaal betrouwbaar is het dus niet.
quote:isabon schreef op 15 juli 2012 @ 20:15:

[...]

Dan ben je slecht voorgelicht

http://www.nvsh.nl/opinie/voorlichtingVoorvocht.htmVind ik niet isabon dat ik slecht ben voorgelicht ! je wil niet weten namelijk hoeveel mensen dit samen met mij ook dachten/denken en op bepaalde sites staat het ook vermeld dat het een veelvuldig fabeltje blijkt te zijn! en wat is hier nu slecht aan? Het geeft juist toch nog meer bescherming, door te denken dat je daar zwanger van kunt raken, des te meer je oppast!
quote:jazzy1979 schreef op 15 juli 2012 @ 20:14:

Oke miss heb je toch gelijk.. er kan wel wat sperma in voorvocht terecht komen, maar dit is te weinig om een zwanger te worden. Hmmm ik ben even aan het googlen.

Je hebt er maar een nodig hoor.

Er zijn verschillende onderzoeken naar gedaan die elkaar vreselijk tegenspreken of er nu zaadcellen in sperma zit. Zolang er niet een overduidelijk onderzoek is die alle andere van tafel veegt dat er geen zaadcellen in zitten ben ik misschien overtuigd.

Echter is dat er niet, dus waag ik het er niet op. Dan maar met condoom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven