Polyamarorie is legaal vreemdgaan...

14-09-2012 10:05 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik heb van de week op het minnaartopic al voorzichtig een begin gemaakt met het onderwerp. Laat ik even bij het begin beginnen. Vorige week heb ik de serie over polyamorie gezien. Het is seizoen een en heet polyamorie, married and dating.

Een zevendelige serie, die volgens mij een leuk kijkje geeft in de die wereld. Ik ben er zelf niet in thuis, maar het intrigeert mij wel.

In de serie komen allerlei mensen aan bod die polyamorie op een bepaalde manier beleven. Je ziet de voordelen, maar toch schetst de serie ook de nadelen en problemen die aan bod kunnen komen.

Voor iedereen die nieuwsgierig is, is het zeker een aanrader om te kijken. Het is geen ordinaire, platte serie. Wel erotisch op bepaalde momenten. En dan kom ik dus nu bij mijn stelling, in de serie gaan twee stellen na een langdurige vriendschappelijke en sexuele relatie samen wonen. Dan ontstaan er allemaal problemen. Maar de vrouw van het ene stel, ontmoet een andere vrouw, waarmee ze een relatie heeft en de man van haar wil dan weer ook met die vrouw afijn. Het blijkt dat ze allemaal steeds meer verschillende (sexuele) relaties willen aangaan en dat is toegestaan.

Ik ben wel benieuwd, want ik weet dat ik echt enorm kort door de bocht ga met deze stelling, welke reacties het bij jullie los gaat maken.
quote:eleonora schreef op 14 september 2012 @ 10:54:

Ja. Jammer dat sommige mensen met een open relatie vinden dat zij verheven zijn boven anderen die geen open relatie hebben. Alsof anderen nog niet zo ver zijn of zo. Alsof het een stadium is wat je psychisch moet bereiken.

Ik probeer je reactie te begrijpen, maar lukt me niet.....waar lees jij dat deze mensen zich verheven voelen boven geen open relatie?

Ik heb geen open relatie en voel het niet zo.
ik snap wel de ophef over het "helaas" maar dat is later al genuanceerd, helaas dat het voor veel stellen niet bespreekbaar is dat je het anders wil. en dat klopt, de angst om het te bespreken is groot omdat dat al vaak gezien wordt als kwetsent voor de ander. Dat je ook behoefte kunt hebben aan andere binnen een relatie.

Ik denk omdat het nog steeds taboe is terwijl je eigenlijk door het vele vreemgaan inmiddels zou moeten erkennen dat een leven lang monogaam blijven voor veel toch lastig is.

het eerste wat men dan aangeeft is dat je dan maar van elkaar af moet gaan, bespreekbaar maken dat het ook binnen een relatie kan is inderdaad helaas toch niet zo vanzelfsprekend,

Maar dat helaas gaat dus niet op voor hen die volledig gelukkig zijn in die monogame vorm, tot dat bij 1 van beide gaat veranderen dan is het heel lastig dat ideale sprookje van je partner te moeten doorbreken, doet dat pijn en doe je er verdriet mee.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Misschien dom hoor, maar is dit als reactie op mijn vraag aan eleonora, Doddie?

(heb beetje duffe dag vandaag....)

Ik zie dan nl. niet in dat die mensen zich verheven voelen.
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:07:

[...]

Ik probeer je reactie te begrijpen, maar lukt me niet.....waar lees jij dat deze mensen zich verheven voelen boven geen open relatie?

Ik heb geen open relatie en voel het niet zo.Als je mijn reactie gelezen hebt heb je dus ook gelezen dat ik schrijf dat ik er twintig jaar tussen geleefd heb, tussen de open of polyamorische relaties. In die periode heb ik dat vaak, zeer vaak meegemaakt. En hier (niet in dit topic) op het forum ook wel eens. Vandaar.
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:18:

Ik zie dan nl. niet in dat die mensen zich verheven voelen.

Jij niet, misschien heb jij die ervaring niet. Ik dus wel.

En ik werd inderdaad getriggerd door het later genuanceerde woord 'helaas'. Want ik heb dus -nogmaals - vaak meegemaakt dat mensen die een open of polyamorische relatie hebben of hadden het monogame relatieleven als een stadium beschouwden waar een mens vroeg of laat overheen moet groeien.
Dat had ik idd gelezen, maar dan nog kan ik het gevoel dat die mensen zich "verheven" voelen boven de anderen niet plaatsen.

Maar dat zal jouw gevoel zijn...
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:03:

[...]

Je hebt helemaal gelijk Aureel met het feit dat er ook mensen gelukkig zijn in een monogame relatie.

Maar als ik dan de rest lees van je tekst denk ik, dat als je partner dit leest, het dus moeilijk zal vinden om het bij jou aan te halen.

Waarom op voorhand al nee zeggen?

Als het goed is praat je veel over je gevoelens met je partner en komt het niet, als het al aan de orde komt, pats boem onverwacht.

Bovendien ga je evt. samen het avontuur tegemoet en praat je veel over wat wel en niet.....het gaat pas fout als de communicatie uitblijft en men egoistische trekken krijgt.

Wij hebben samen elke stap besproken en beleefd, telkens weer keer op keer. Trok ik het niet? Dan een stap op de plaats en vice versa.Huh, zeg ik op voorhand nee dan? En hoe weet jij hoe mijn partner erover denkt? Man en ik hebben het hier allang over gehad, beiden geen behoefte het uit te proberen.
quote:doddie schreef op 14 september 2012 @ 11:07:

[...]

Als je ziet hoe moeilijk het is? Wie zie jij dan allemaal om daar een oordeel over te kunnen hebben? Ik vind dat nl wel erg mee vallen en ervaar helemaal niet zoveel moeilijkheden. Daarom wil ik ook de serie niet zien omdat ik nu al weer vrees hoe het neer gezet gaat worden. (dat haal ik al uit het stukje van TO over de serie)

Nou ja zeg, waar zie jij een oordeel? Mij lijkt het persoonlijk moeilijk en ik heb er geen zin in. Als jij dat vind meevallen, helemaal prima, ga gerust je gang.

Er zal in elke relatie wel eens wat moeilijkheden zijn over afspraken die je maakt of die je gemaakt heeft maar die zie ik net zo vaak bij monogame stellens, en in geval men vreemd gaat is er al moeite in een monogame relatie. En hoeveel gaan er al niet vreemd?

Dus om voor te doen komen dat het in monogame relaties zoveel makkelijker is, nou was dat maar waar, dan gingen er toch niet zoveel vreemd?Ik doe helemaal niks voorkomen, geef gewoon mijn mening joh. Maak je niet druk en doe lekker waar jij zin in hebt en wat voor jou goed voelt.
In de jaren zeventig heb ik ook een periode gehad dat ik vrienden had die een open relatie hadden. Toen heette dat nog geen polyamorische relaties...

Ik heb me daar nooit toe aangetrokken gevoeld, iedereen moet leven zoals hij/zij wil toch?

Bij dr. Phil was een tijd terug een man die met 4 vrouwen leefde en zoals zij vertelden, was dit heel liefdevol. Iemand gezien?
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:29:

Dat had ik idd gelezen, maar dan nog kan ik het gevoel dat die mensen zich "verheven" voelen boven de anderen niet plaatsen.

Maar dat zal jouw gevoel zijn...

Nee, dat was niet mijn gevoel.

Dat was gewoon zo want het werd letterlijk gepredikt.

Monogamie was een stadium waar een mens overheen moest groeien.

Zulke uitspraken hebben niks met mijn gevoel te maken.
quote:Aureel schreef op 14 september 2012 @ 11:31:

Huh, zeg ik op voorhand nee dan? En hoe weet jij hoe mijn partner erover denkt? Man en ik hebben het hier allang over gehad, beiden geen behoefte het uit te proberen.Als ik zie hoe gecompliceerd het is, wat voor afspraken je allemaal moet maken, welke moeilijke gevoelens erbij komen kijken enz. is het mij die moeite helemaal niet waard.

Jij schrijft (zie dik gedrukte tekst) dat in mijn ogen dus wel....althans zo las ik het.

Maar fijn dat jullie er wel gewoon over kunnen praten.

Het gaat mij ook niet om het feit dat iedereen het een keer besproken moet hebben hoor, maar om de openheid binnen relaties.

Nu gaat het dan toevallig over seks, maar het zou ook over het koken kunnen gaan...."schat ik vind het eten dat je maakt beetje smakeloos" Gewoon het open zijn tegenover elkaar lijkt soms zo moeilijk binnen relaties, snap ik niet goed.
quote:eleonora schreef op 14 september 2012 @ 11:39:

Nee, dat was niet mijn gevoel.

Dat was gewoon zo want het werd letterlijk gepredikt.

Monogamie was een stadium waar een mens overheen moest groeien.

Zulke uitspraken hebben niks met mijn gevoel te maken.

Dan zou ik ook de kriebels krijgen idd....gelukkig predikt niet iedereen zo die in een open relatie zit.

Ik vind het wel heftig hoor als mensen zo praten....gelovigen kunnen ook zo overtuigd zijn van van alles.

Niet zo mijn ding
Goed, om het volledig te maken: mijn man en ik zeggen hier op voorhand nee tegen inderdaad. Want er is van beide kanten geen behoefte om het uit te proberen. Maar zeker, het is belangrijk om overal over te kunnen praten, ongeacht het onderwerp.
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:18:

Ik zie dan nl. niet in dat die mensen zich verheven voelen.nee hoor gewoon algemeen mijn gedachtengang erover
Mijn relatie is een open relatie. Momenteel "slechts" in theorie, mijn laatste relatie naast mijn huwelijk ging "gewoon" uit en er is (nog) geen ander voor in de plaats gekomen.

Mijn partner was vanaf de eerste verliefdheid op die ander op de hoogte, en was al ruim voor die tijd akkoord met deze relatievorm. Ook mijn partner "mag" een relatie beginnen naast ons huwelijk, maar voor ons allebei geldt op dit moment dat we die niet hebben.

Hoe het zal lopen als die relaties er wel weer zijn, dat weet geen mens. De tijd zal het leren, misschien komt er helemaal geen relatie meer bij, we zijn niet actief op zoek maar wie weet wat er op ons pad komt. Maar afgaand op eerdere ervaringen: praten, eerlijk zijn en de gevoelens van de ander erkennen en daar naar handelen, dat zijn m.i. de sleutels tot een succesvolle polyamorische relatie.
Aureel.....maar als je over een jaartje of 5 er anders over gaat denken, is het dan wel weer bespreekbaar bijv.?

Je zegt er nl. op voorhand nee tegen...ik heb zelf nl. gemerkt dat ik in de jaren mijn meningen en soms harde nee's liet veranderen in misschien. Ik zeg dus nooit meer op voorhand nee tegen dingen.
ik denk ook dat behoefte aan monogamie altijd zal blijven bestaan, als je elkaar net leert kennen en elkaar leuk vind wil je toch niet eens bij een ander zijn? Laat staan er wat mee doen.

ik vind ook altijd de mening dat je geen monogame relatie moet aangaan als je weet niet monogaam te zijn wat simpel. Omdat vrijwel iedereen zijn relatie monogaam zal willen beginnen.

voor mij was het 43 jaar lang, en 23 jaar lang relatie geen optie en geen behoefte, ik zou in elk gesprek net zo als aureel hebben gereageerd met het antwoord er geen behoefte aan te hebben, tot dat ineens veranderd en je wel open staat voor een andere ervaring, voor spanning enz.

het is dus geen garantie dat dingen blijven zoals ze zijn, en dan ineens iets moeten doorbreken, zeker als je partner die behoefte (nog) niet heeft dat is vaak heel moeilijk en inderdaad voor veel helaas onmogelijk in een relatie.

het zou al makkelijker zijn als we er iets realistischer over dachten en zouden inzien dat maar erg weinig het volhouden een leven lang monogmaan te blijven, of een relatie is voor die tijd stuk (en men is serieel monogaam) of men ging vreemd, of men veranderde de afspraak.

Omdat veel het als ideaal sprookje blijven zien is het erg lastig dat ideaal voor de ander te doorbreken en wordt die persoon die het wil doorbreken vaak als afwijkend en raar gezien.
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:47:

Aureel.....maar als je over een jaartje of 5 er anders over gaat denken, is het dan wel weer bespreekbaar bijv.?

Je zegt er nl. op voorhand nee tegen...ik heb zelf nl. gemerkt dat ik in de jaren mijn meningen en soms harde nee's liet veranderen in misschien. Ik zeg dus nooit meer op voorhand nee tegen dingen.Van mening veranderen kan altijd, in theorie, maar ik zie het niet gebeuren. Ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten wat ik wel en niet wil. Dat geeft ook rust.
quote:eleonora schreef op 14 september 2012 @ 10:44:

[...]

Mee eens.

Polyamorie is juist géén vreemdgaan.

De titel van het topic klopt dan ook niet in mijn ogen.Ja ook eens met Namma.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mooi om te lezen Aureel....respect.

Ik hoop dat zoveel meer mensen durven te praten. Ook om me heen zie ik dingen gebeuren waarvan ik denk; praat dan met elkaar.....zo jammer.

Doddie...even over dat realistisch denken. Voor veel mensen is het heel realistisch om monogaam te blijven. Wij kunnen niet beoordelen of iemand realistisch is of niet...wel snap ik je opmerking hoor, ik ben het me je eens.

Ook ik zit in een relatie die al langer duurt dan 20 jaar en enjoyboy is mijn eerste in alles! Ik had nooit gedacht dat ik zou gaan swingen, al was ons seksleven altijd al wel heel erg goed. Wij deden samen veel spannede dingen en op een gegeven moment kwam het bij ons ter sprake. Nieuwsgierig dat wij waren hebben we samen de stap gezet. Een heerlijke aanvulling van ons al spetterende seksleven.
quote:Aureel schreef op 14 september 2012 @ 11:31:

[...]

Huh, zeg ik op voorhand nee dan? En hoe weet jij hoe mijn partner erover denkt? Man en ik hebben het hier allang over gehad, beiden geen behoefte het uit te proberen.

Hier ook hoor, komt regelmatig ter sprake. Vooral als we tv kijken (bijvoorbeeld Sister Wives). Het lijkt hem een gruwel, meerdere vrouwen tegelijk.

Hij heeft genoeg aan mij. En vice versa natuurlijk.
quote:enjoy73 schreef op vrijdag 14 september 2012 12:08 Mooi om te lezen Aureel....respect.

Ik hoop dat zoveel meer mensen durven te praten. Ook om me heen zie ik dingen gebeuren waarvan ik denk; praat dan met elkaar.....zo jammer.

Doddie...even over dat realistisch denken. Voor veel mensen is het heel realistisch om monogaam te blijven. Wij kunnen niet beoordelen of iemand realistisch is of niet...wel snap ik je opmerking hoor, ik ben het me je eens.

Ook ik zit in een relatie die al langer duurt dan 20 jaar en enjoyboy is mijn eerste in alles! Ik had nooit gedacht dat ik zou gaan swingen, al was ons seksleven altijd al wel heel erg goed. Wij deden samen veel spannede dingen en op een gegeven moment kwam het bij ons ter sprake. Nieuwsgierig dat wij waren hebben we samen de stap gezet. Een heerlijke aanvulling van ons al spetterende seksleven. Mee eens! Sorry voor de spraakverwarring van het woord helaas... Ook wij 20 jr. monogaam en Enjoy73 jullie verhaal is zo'n beetje ons verhaal. Belangrijk is blijven praten... maar dat is in monogame relaties niet anders
quote:helene31 schreef op 14 september 2012 @ 12:17:

Hier ook hoor, komt regelmatig ter sprake. Vooral als we tv kijken (bijvoorbeeld Sister Wives). Het lijkt hem een gruwel, meerdere vrouwen tegelijk.

Hij heeft genoeg aan mij. En vice versa natuurlijk.Grappig en heel bijzonder....al vind ik je laatste "natuurlijk" niet natuurlijk hoor.
quote:enjoy73 schreef op 14 september 2012 @ 11:41:

[...]

Dan zou ik ook de kriebels krijgen idd....gelukkig predikt niet iedereen zo die in een open relatie zit.

Ik vind het wel heftig hoor als mensen zo praten....gelovigen kunnen ook zo overtuigd zijn van van alles.

Niet zo mijn ding

Het mijne ook niet

En ook ik ben verder totaal van de 'doen waar je je allemaal fijn bij voelt' vereniging. Als iedereen happy is dan vind ik welke relatievorm dan ook prima.
Ik probeer even te zien of ik het goed lees..

Zijn er hier nou mensen die swingen, en op zo'n wijze een open relatie hebben, die dat polyamorie noemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven