Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Procrastinator schreef:
11-06-2018 11:15
TTM staat vooor Tilburg Ten Miles.
Ik ben ook met de clinic daarvan begonnen, zodat ik wel moet gaan.
Omdat ik nog maar kort loop (een jaartje), adviseerde de trainster mij om eerst voor de 10km te gaan. Dat is vast een goed advies, maar als ik dat opvolg is mijn motivatie weg.
Die 10km houd ik nu al vol, dus waarom zou ik dan doortrainen?

Knap dat je net weer bent gaan lopen met de warmte, logisch dat het dan zwaar is. Zolang je er op tijd van hersteld zou ik het als een goede training zien.
Ik probeer zelf altijd een dag ertussen te houden, maar ben zaterdagochtend en zondagavond gaan lopen :whistle:
Maar je zal dan toch regelmatig de 10 km moeten trainen om je conditie goed te houden?
Dus dat is misschien goede motivatie?
:).

Leuk hoor! Wanneer is het?
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
11-06-2018 11:15

Die 10km houd ik nu al vol, dus waarom zou ik dan doortrainen?

Om sneller te worden op die km. Vanuit een goede basis (snelle 5 en 10km) is het veel gemakkelijker en efficiënter opbouwen naar langere afstanden. Er is alleen even meer discipline nodig om eerst een goede basis te leggen. Anderzijds is de uitbouw van 10 naar 16 niet echt een grote uitdaging als snelheid helemaal geen rol speelt. Terwijl je 10km tijd verbeteren aanvankelijk heel gemakkelijk is maar je komt al snel op een punt dat het echt een grote uitdaging wordt.
Alle reacties Link kopieren
yetAnotherNick beterschap. En pak goed je rust, een longontsteking is niet niks.

Pinaco hoe is de triathlon gegaan?

Dianaf nee heb ik nog nooit gelopen. Zou de hele wel willen lopen hoewel het lopen in groepen mijn dan niet echt aanspreekt. Maar je moet er al zo snel bijzijn met inschrijven en dan heb ik de planning nog nooit rond. Maar hij lijkt mij heel leuk.

Evada leuk zo'n afsluitend 5km loopje. is dat dan tijdens een echt evenement of alleen voor jullie groepje?
Alle reacties Link kopieren
De TTM is zondag 2 september.

Ik snap dat het voordelen heeft om voor 10km te blijven trainen, alleen staan die lager op mijn prioriteitenladder.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
De Triathlon is goed gegaan!
Ik had verwacht in 1:32 binnen te komen en dat werd 1:33. Behoorlijk volgens plan dus ;)

Zowel met zwemmen als met fietsen een nieuw PR gezet en ook het wisselen ging sneller dan verwacht. Toen ik aan het lopen begon was ik nog fris en voelde m’n lijf nog goed. Maar na een paar 100m sloeg de warmte goed toe! Waterpunt stond pas na 3,5/4 km, na het pittige stuk van de route. Dus daar was ik al helemaal oververhit! Uiteindelijk met een gemiddelde van 9.7 de 5km kunnen voltooien, dus alsnog prima! Neem volgende keer zelf drinken mee, dan verwacht ik wat harder te kunnen blijven lopen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Fijn pinaco dat het zo goed ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee. Ben sinds een maand of 4 begonnen met hardlopen. In een rustig schema gaan opbouwen in een runningtherapie-groep. Kreeg binnen 2 weken veel last van m'n knieën. Meteen bij de fysio langs, bleek verkeerde belasting, nog geen blessure gelukkig.
De fysio heeft meteen al m'n gewrichten en spieren gecheckt die van belang zijn bij hardlopen.
Want het is natuurlijk leuk bedacht om op m'n 47ste vanuit nooit iets aan sport gedaan te hebben te gaan hardlopen, dat is ook vragen om problemen. Aldus de fysio.
Heb een paar oefeningen mee gekregen voor m.n de lange spieren in m'n benen (die waren veel te kort). Die doe ik nog steeds heel trouw iedere dag, en ik ben nu heel lekker aan het lopen.
Inmiddels een uur achter elkaar, superfijn.
Ik merk dat m'n conditie met sprongen vooruitgaat, en ik ben echt spieren aan het opbouwen.
Ben nu wel op het punt beland dat het nieuwtje er een beetje vanaf is. Een beetje een moeilijk punt.
Maar goed, mijn doel was: lekker, rustig hardlopen. En dat is wat ik aan het doen ben.
Ik bedacht me pas ook dat ik, om lekker te blijven lopen, regelmatig moet blijven lopen. 3 keer per week in mijn geval.

Voor mij geen wedstrijden, ik loop 2 x per week in een groep, 1 x per week alleen En ik vind het heerlijk!
Onkruit: wat knap dat je al een uur aan een stuk loopt na 4 maanden!.
Goed dat je het zo goed volhoud.
En slim om rustig te lopen.
Ik ga vaak te hard voor mijn doen waardoor ik vaak helemaal oververhit ben.
Ik loop nu sinds een week of 10 weer en loop nu 30 min aan een stuk.
Daarna ben ik het ook wel beu eigenlijk.
Ik vind een uur echt knap!!
Hopelijk krijg ik daar ook ooit nog al eens zin in
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net ook weer een rondje gemaakt! Voor het eerst 5 kilometer gerend onder de 30 minuten. Toch wel een klein beetje trots op mezelf. En het belangrijkste: geen pijn meer :yes:
Alle reacties Link kopieren
@pinaco : super gedaan hoor!

@onkruit: welkom en veel hardloopplezier!

Heb zelf een rondje van 7 km gedaan om even uit te waaien. Wilde meer maar m'n hamstring is wat gevoelig. Rekken rekken rekken dus.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
12-06-2018 20:15
Ik heb net ook weer een rondje gemaakt! Voor het eerst 5 kilometer gerend onder de 30 minuten. Toch wel een klein beetje trots op mezelf. En het belangrijkste: geen pijn meer :yes:
Goedzo gedaan hoor! Woeiiii!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond 12 km gerend, ik was benieuwd of dat nog goed zou gaan (Nu 16 weken zwanger) maar het ging prima! Lekker rustig aan gedaan.

Wat goed van je triatlon Pinaco, gefeliciteerd!

En ik begrijp je trainer wel Procrastinator, veel mensen denken alleen aan de afstand uitbouwen maar snelheid is ook belangrijk! En juist als je je snelheid al verbeterd hebt is het makkelijker om je afstand daarna uit te bouwen.

Goed opgebouwd in slechts 4 maanden Onkruit, netjes!

En Aurora gefeliciteerd met je eerste 5 km onder de 30 minuten!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de felicitaties!

En wat zijn jullie goed bezig! Toppers!

Ik heb een wedstrijdverslag geschreven: http://www.labrands.nl/labrands-sport/w ... eindhoven/
Misschien leuk voor de geïnteresseerden :)
Wat leuk ga ik lezen Pinaco !!
Super goed gedaan!

Goia ook lekker bezig .. 12 km tijdens zwangerschap..petje af hoor!!

Hier weer heerlijk getraind op de club.
Eerst stevige warming up.
Daarna 3x 1000 meter op tijd .
Deed snelste 1000 meter in 5.27 min.
Het gaat steeds beter :).

Helaas voel ik mijn schenen weer
Zondag maandag en vandaag trainen was dus weer iets teveel van goede.
Nu rust tot zondag .
Mooi geschreven Pinaco!
Ik beleef het helemaal met je mee zo!
Alle reacties Link kopieren
Oe Evada, maar dan heb je dus 2 dagen achter elkaar gelopen. Ik hoor overal dat de rustdag na een trainingsdag zo belangrijk is.
Wel fijn dat je vooruitgang merkt!
Alle reacties Link kopieren
Leuk verslag Pinaco. Die wissels lijken mij nog het meest irritant van zo'n triatlon.

Onkruit, wat goed hoe je hebt opgebouwd en rekening houd met het versterken van je spieren om de belasting goed op te vangen. Als de duur of afstand wat saai wordt, kun je misschien variatie aanbrengen door op nieuwe plekken te lopen, je route eens om te draaien, te spelen met snelheid en soorten training?

Aurorus en gioia, goed bezig!

Evada, voorzichtig hè. Van het probleem van shin splints ben je niet zomaar af als de pijn weg is, het blijft oppassen met de belasting en het goed uitvoeren van oefeningen.

Vorige week heb ik 3 x 30 minuten gelopen, deze week tot nu toe 2 x 35 minuten. Gaat heel lekker, als de wind nog wat gaat liggen is het perfect loopweer.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Leuke reacties, bedankt!

Tyche die wissels zijn een mooi moment om bij te komen haha, was er wel blij mee!
Jij weer lekker gelopen zo te lezen, fijn!

Ik heb vanochtend ook 35 min gelopen. Het was wat benauwd, maar ging op zich wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de laatste tijd vaak mensen hardlopen met kniekousen aan. Ik dacht eerst dat het een modedingetje was, haha. Maar het schijnt iets te maken te hebben met shin splints. Weet iemand hoe dat zit?
Alle reacties Link kopieren
Leuk verslag Pinaco!

Die kniekousen (compressiekousen) stimuleren de doorbloeding in je onderbenen, waardoor je eerder herstelt na een training. En sommige mensen hebben er ook baat bij na een blessure, ik heb ze zelf ook lange tijd gebruikt toen ik last had van mijn schenen. Ik had wel last zonder kousen en met kousen voelde ik mijn schenen bijna niet meer, dus voor mij werkte het goed (mijn eigen theorie is dat alles minder trilt omdat het bij elkaar gehouden wordt door de kousen, waardoor je schenen minder geïrriteerd raken). Maar ik gebruik de kousen nu zo min mogelijk, het is erg warm in de zomer en het loopt toch minder vrij. En je wordt niet mooi bruin onder je knieën!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ah, goed te weten, bedankt voor je uitleg Gioia!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nooit zonder compressie kousen. Stimuleert de doorbloeding, bevordert het herstel waardoor je trainingsomvang hoger kan worden en beperkt de snelle bloeddrukdaling bij stoppen met activiteit. Mijn onderbenen zijn dus inderdaad veel witter dan mijn bovenbenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort ook maar eens zo'n paar compressiekousen aanschaffen. Ik heb er al veel goede dingen over gelezen. Ik ben wel benieuwd of dat echt zo goed helpt als sommigen zeggen. Maar goed, eerst maar eens nieuwe hardloopschoenen kopen :)
Alle reacties Link kopieren
Mij werd in de winkel verteld dat je kuit met hardlopen aan je scheen trekt bij een landing en dat daardoor het botvlies om de schenen geïrriteerd kan raken. Die tubes doe je direct na het lopen uit, die geven schijnbaar geen voordelen meer na het lopen.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
14-06-2018 13:58
Mij werd in de winkel verteld dat je kuit met hardlopen aan je scheen trekt bij een landing en dat daardoor het botvlies om de schenen geïrriteerd kan raken. Die tubes doe je direct na het lopen uit, die geven schijnbaar geen voordelen meer na het lopen.
Kousen kun je na het lopen aanhouden. Tubes moeten uit ivm de bloedsomloop in je voeten. Ik merk het aan mijn voeten als ik ze te lang aan houd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven