Advies en tips eerste jaar hond

11-06-2020 12:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Wij hebben al jarenlang de wens voor een nieuw gezinslid in de vorm van een hond. Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en we hebben zelf door veranderingen in werk genoeg tijd om de hond alle liefde en aandacht te geven die hij of zij verdient.

Ik ben me momenteel aan het inlezen op allerlei sites en heb het boek puppywijzer.

Toch zijn er een aantal vragen waar ik graag antwoord van krijg van hondeneigenaren zelf.

De eerste maand neem ik vrij. Wat is daarna reeel om te verwachten qua alleen thuis zijn/hoe lange wandelingen etc.?

Ik heb dit uitlaatschema gemaakt:

8.00-8.15
10.30-11.30
13.00 - 13.15
16.00 - 16.30
21.00-21.30

Is dit genoeg/teveel? (Uitgaande van een springer spaniël, labrador of Friese Stabij)

Hoe doen jullie het met dagjes weg?

Hoe lang kan een pup vanaf 3 maanden gemiddeld alleen thuis zijn?

Verder tips/adviezen?

Ik hoor graag!
hopperdepopper schreef:
11-06-2020 13:06
Waarom?
Ze wil graag een pup. Eentje waar vooraf goed over nagedacht wordt en weloverwogen aangeschaft. Meestal belanden de honden van dit soort mensen juist niet in het asiel.
Nou idd, echt een baby haha. Ik zit vol verbazing te lezen. Ik wil geen hond en zeker geen pup, maar kun je honden echt zo kort maar alleen laten? Hoe moet dat dan met werken enzo?

Ik ben een poezen- (en gewone) moeder en wat je met peuters en poezen doet weet ik wel maar wat doe je dan met zo’n hond de hele dag?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
11-06-2020 13:12
Nou idd, echt een baby haha. Ik zit vol verbazing te lezen. Ik wil geen hond en zeker geen pup, maar kun je honden echt zo kort maar alleen laten? Hoe moet dat dan met werken enzo?

Ik ben een poezen- (en gewone) moeder en wat je met peuters en poezen doet weet ik wel maar wat doe je dan met zo’n hond de hele dag?
Wandelen, knuffelen, kunstjes leren, spelen. Puppies kunnen niet lang alleen blijven maar daar staat tegen over dat je een volwassen hond rustig een paar uur tot een dag alleen kunt laten
Bij een pup is er idd nog geen sprake van een schema, maar mijn hond was al snel aan vaste tijden gewend. Ikzelf vind dit makkelijk omdat ik mijn dag ernaar kan inrichten. Die vier uur alleen zal geen probleem zijn, met de kanttekening dat je een hond kunt treffen die moeilijk alleen kan zijn. Maar in dat geval zou je altijd nog een oppas kunnen inschakelen.
Hoeveel beweging een hond nodig heeft, is sterk afhankelijk van het ras uiteraard. Ik heb zelf gekozen voor een kleine hond. Voor haar volstaat één lange wandeling en verder een paar uitlaatrondjes. Het is geen tuttig schoothondje maar een echte banjer; het voordeel is dat ik haar makkelijk overal mee naartoe kan nemen.
Verder nog een tip (misschien overbodig), maar let bij het kiezen van een ras op erfelijke aandoeningen. Er zijn sites te vinden waar dit goed op een rijtje wordt gezet.
Sheepy78 schreef:
11-06-2020 13:15
Wandelen, knuffelen, kunstjes leren, spelen. Puppies kunnen niet lang alleen blijven maar daar staat tegen over dat je een volwassen hond rustig een paar uur tot een dag alleen kunt laten
Nee ik bedoel waar laat je de hond als je moet werken. Heb je hondenopvang ofzo? Man en ik werken allebei 36 uur per week maar dat interesseert de katten zeer weinig haha. En zoon gaat naar een kdv. Heb je ook een hondenopvang ofzo?

Ik denk sowieso dat wij te weinig thuis zouden zijn voor een hond als ik het zo lees dus maar goed dat we er geen willen denk ik ;-D
lux- wijzigde dit bericht op 11-06-2020 13:19
11.90% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:

Een puppy kan je vergelijken met een baby, eerste periode heeft ie gewoon veel ondersteuning nodig: spelen/slapen/eten/zindelijk worden en dan kan je niet weg nee, een pup is bij zijn moeder en broers/zussen weggeplukt en moet dus leren wie zijn nieuwe familie/roedel is, en dat kost tijd.

Ik werk niet, dus dat probleem is er nooit geweest hier. :)
Als ik wel weg moest, is of man er of kwam een van mijn ouders uurtje babysitten.
Ga naar een goede puppencursus, al voor je de hond hebt uitgekozen. Bij een goede hondenschool helpen ze je met de keuze (zodat je niet per ongeluk een hond van een broodfokker treft, met alle problemen die zo'n pup vaak meebrengt) en kan je met al dit soort vragen terecht.

Je schema bijvoorbeeld is te zwaar, in elk geval als ik uitga van de vuistregels die gehanteerd werden toen ik een pup had (alweer een aantal jaar geleden). Toen gold: de langste wandeling op een dag mag ongeveer net zolang duren als het aantal weken dat je hond oud is. Dus als een puppy met zo'n 8 weken komt, is een half uur lopen veel te lang.
Anderzijds is een pup uitlaten in het begin nauwelijks wandelen te noemen, bedenk dat het hondje nog helemaal moet leren om aan een riempje te lopen, met je mee te lopen etc.
Dus als je een half uur buiten in de tuin zit met je pup, dan is dat weer iets heel anders dan een half uur wandelen.
Daarom: stel je vragen op een puppycursus. Dan krijg je antwoord op maat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Thuis-in-eigen-huis schreef:
11-06-2020 13:18
Een puppy kan je vergelijken met een baby, eerste periode heeft ie gewoon veel ondersteuning nodig: spelen/slapen/eten/zindelijk worden en dan kan je niet weg nee, een pup is bij zijn moeder en broers/zussen weggeplukt en moet dus leren wie zijn nieuwe familie/roedel is, en dat kost tijd.

Ik werk niet, dus dat probleem is er nooit geweest hier. :)
Als ik wel weg moest, is of man er of kwam een van mijn ouders uurtje babysitten.
Nee dan is het makkelijk idd.
lux- schreef:
Nee ik bedoel waar laat je de hond als je moet werken. Heb je hondenopvang ofzo? Man en ik werken allebei 36 uur per week maar dat interesseert de katten zeer weinig haha. En zoon gaat naar een kdv. Heb je ook een hondenopvang ofzo?

Ik denk sowieso dat wij te weinig thuis zouden zijn voor een hond als ik het zo lees dus maar goed dat we er geen willen denk ik ;-D
Dan moet hij thuis blijven, er bestaan wel opvangmogelijkheden voor honden trouwens maar hier blijven de hond en de poes gewoon thuis als ik moet werken
Thuis-in-eigen-huis schreef:
11-06-2020 13:05
Mijn jonge hond wandelt nu ongeveer op dat schema (1-2 grotere rondjes en paar keer plas-rondjes), als kleine baby pup echt niet. Toen was het 5-6x (weet het niet meer precies) korte stukjes (gezien die nog moet groeien) wandelen elke dag. Dat red je gewoon niet in het begin. Het kost veel tijd, energie en nachtrust. Het is een baby in huis nemen.
Ik had eerder het gevoel dat ik een tweejarige peuter met ADHD in huis had :proud:
lux- schreef:

Ja er bestaan gewoon hondenoppassen en/of uitlaatservices. Bij mij gaat die naar familie. Ik werk nu 32 uur gemiddeld maar werk deels in avonduren en weekend waardoor ik overdag veel tijd heb voor de hond. Daar buiten kan die ook een dag alleen zijn alleen doe ik dat liever niet. Een middag maximaal.
lux- schreef:

Wandelen, spelen, en toen ze nog jong was ook veel trainen. Nu ze ouder is, slaapt ze veel. Een hond kan wel zestien uur per dag slapen.
lux- schreef:

Het is niet zo zeer dat je de hele dag bewust met de pup bezig hoeft te zijn maar wel dat je aanwezig bent. Pups slapen ook nog heel veel. Verder vinden ze het ook gewoon fijn om bij je te zijn dus het is ook prima als je gewoon bezig bent in het huishouden terwijl de pup je in de weg loopt (beetje zoals een peuter.)

alleen thuis laten moet je ook zorgvuldig opbouwen omdat ze anders makkelijk verlatingsangst ontwikkelen. Een jonge pup kan ook best even alleen thuis blijven maar zorgvuldig opbouwen zorgt er voor dat het later veel makkelijker gaat. Je begint met 10-20 minuten en dan zo verder.

Een grote pup/volwassen hond kan best een paar uur alleen thuis blijven en een volwassen hond bij uitzondering ook de hele dag.

Wij hebben twee honden en werken allebei fulltime. We werken allebei deels vanuit huis (op dit moment helemaal maar dat zal straks weer veranderen.). Als de honden meer dan een dagdeel alleen zijn (zeg maar meer dan 4-5 uur) dan gaan ze naar de opvang. Dat is 2 dagen per week op dit moment. Verder hebben we ook iemand in de buurt die met de honden kan wandelen mocht dat een keer nodig zijn.
Je schema is prima voor een volwassen hond, maar een pup heeft, afhankelijk van het ras, de eerste 6-10 maanden geen schema. Je zult je dan aan moeten passen aan zijn behoeften. Soms sta je 3x per uur in de stromende regen, de andere keer laat hij je 1,5 uur met rust.

Of je hond met 3 maanden een paar uur alleen thuis kan zijn is vooraf niet te zeggen. De ene hond kan dat prima, de andere hond leert het nooit.

De rassen die je opnoemt zijn allemaal werkhonden. Daar zul je rekening mee moeten houden in de hoeveelheid uitdaging die je ze biedt. Een rondje (door het bos) wandelen zal vaak niet genoeg voor ze zijn.

Op het moment is er een enorme run op pups en hebben veel fokkers hun wachtlijsten gesloten. Je zult daarom rekening moeten houden met een wachtlijst van 6-12 maanden.
Alle plekken waar direct een pup beschikbaar is, daar moet je op het moment heel ver bij uit de buurt blijven. Grote kans dat je een broodfokker getroffen hebt. Ken je het fenomeen broodfok nog niet, dan zou ik me daar eerst in verdiepen.

Op doggo.nl staat verder heel veel betrouwbare info als het om honden gaat.
snowdogs schreef:
11-06-2020 14:17
Je schema is prima voor een volwassen hond, maar een pup heeft, afhankelijk van het ras, de eerste 6-10 maanden geen schema. Je zult je dan aan moeten passen aan zijn behoeften. Soms sta je 3x per uur in de stromende regen, de andere keer laat hij je 1,5 uur met rust.

Of je hond met 3 maanden een paar uur alleen thuis kan zijn is vooraf niet te zeggen. De ene hond kan dat prima, de andere hond leert het nooit.

De rassen die je opnoemt zijn allemaal werkhonden. Daar zul je rekening mee moeten houden in de hoeveelheid uitdaging die je ze biedt. Een rondje (door het bos) wandelen zal vaak niet genoeg voor ze zijn.

Op het moment is er een enorme run op pups en hebben veel fokkers hun wachtlijsten gesloten. Je zult daarom rekening moeten houden met een wachtlijst van 6-12 maanden.
Alle plekken waar direct een pup beschikbaar is, daar moet je op het moment heel ver bij uit de buurt blijven. Grote kans dat je een broodfokker getroffen hebt. Ken je het fenomeen broodfok nog niet, dan zou ik me daar eerst in verdiepen.

Asiels hebben soms toch ook pups?
Een pup mag helemaal geen uur lopen.
En schema's daar doen ze niet aan.
Doe gewoon wat met de tips die je van de fokker krijgt.
Sheepy78 schreef:
11-06-2020 14:23
Asiels hebben soms toch ook pups?
Soms wel inderdaad, maar dan moet je echt heel veel geluk hebben.
rozijn schreef:
11-06-2020 12:44
@ chentolove, we hebben een hele grote tuin, 100 m2.
De hond zou na een aantal maanden 2 x in de week 4 uur achter elkaar alleen thuis zijn. Of is het dan toch verstandig om een uitlaatservice of buren te vragen voor tussendoor?
Maak je nu een typefout dan met " hele grote" tuin?
Sluit me bij "thuis in eigen huis" aan. Hier loopt een 7 maanden jonge hond rond.
Zoek een goede hondenschool. En laat je ook een deel verrassen. Want niet iedere hond is hetzelfde... Dit is onze derde Labrador, en de eerste die niet in de Bench gaat....En ook nog steeds niet zo goed alleen kan zijn.
Dank iedereen. Wat fijn om zoveel ervaringen te lezen. Ik voel me ineens weer terug in de tijd gaan, toen ik zwanger was van mijn eerste. Schema’s en baby’s of pups gaan gewoon niet samen in 1 zin🙈😅. Dank voor de reality check.

Ik heb al een aantal hondenscholen in de buurt gevonden en ga deze benaderen.

Ik ging er vanuit dat het veel werk is, zeker het eerste jaar qua opvoeding. Maar ook heel fijn lijkt me? Veel wandelen, spelen en knuffelen. Echt een nieuw gezinslid erbij.

Mocht iemand nog aanvullingen of gouden tips hebben hoor ik die graag!
rozijn schreef:
11-06-2020 16:20
Dank iedereen. Wat fijn om zoveel ervaringen te lezen. Ik voel me ineens weer terug in de tijd gaan, toen ik zwanger was van mijn eerste. Schema’s en baby’s of pups gaan gewoon niet samen in 1 zin🙈😅. Dank voor de reality check.

Ik heb al een aantal hondenscholen in de buurt gevonden en ga deze benaderen.

Ik ging er vanuit dat het veel werk is, zeker het eerste jaar qua opvoeding. Maar ook heel fijn lijkt me? Veel wandelen, spelen en knuffelen. Echt een nieuw gezinslid erbij.

Mocht iemand nog aanvullingen of gouden tips hebben hoor ik die graag!
Mwoah, zo leuk vond ik de puppentijd niet en de puperteit was nog erger. Staan jullie al ergens op de wachtlijst voor een pup?
snowdogs schreef:
11-06-2020 14:17

ik sluit me hier helemaal bij aan. Goede post!

Iedere hond is weer anders, ik denk wel dat je uit moet gaan van het slechtste , dan valt het wellicht wel mee ;-). Ik heb jarenlang twee honden gehad, zelfde ras maar er zat drie jaar tussen. De oudste was in een mum van tijd zindelijk, de tweede heeft maanden tot bijna 1 jaar geduurd (vooral de nachten bleven lastig) en ik hanteerde dezelfde methode als bij de oudste, je weet het gewoon niet. Sommige honden kunnen makkelijker zichzelf vermaken en alleen zijn dan andere, dat weet je gewoon van te voren niet. Het is natuurlijk ook wel rasgebonden maar ook daar zitten altijd uitzonderingen bij.
Scheepy; zo gaat het hier ook.... De vlag gaat uit als meneer 2 jaar oud is!!!! Maaaaaar zonder hond is ook helemaal niets! En als Corona voorbij is, mag meneer mee naar mijn werk in de gezondheidszorg, dus dan is hij nooit meer alleen.
JobEva schreef:
11-06-2020 16:51
Scheepy; zo gaat het hier ook.... De vlag gaat uit als meneer 2 jaar oud is!!!! Maaaaaar zonder hond is ook helemaal niets! En als Corona voorbij is, mag meneer mee naar mijn werk in de gezondheidszorg, dus dan is hij nooit meer alleen.
Ja hier is het lang geleden, 18 augustus wordt ie 10 jaar
Pup is echt heel erg leuk, maar inderdaad ook veel werk! En daardoor vergeet je er soms van te genieten, maar dat zal bij baby's vast net zo zijn.

In het begin kan je de pup bijna elk uur optillen en in de tuin zetten voor een plasje en tussendoor geregeld lopen. Ik ben er de eerste 2 weken ook s nachts uitgeweest, maar dat heb je niet met elke hond.

Inderdaad langer lopen moet je opbouwen naar hoe ouder hij wordt en hetzelfde geldt voor alleen laten.
Heb het langzaam opgebouwd met 10 min per keer. In het begin in de bench, maar hij heeft echt nooit wat gesloopt, dus na maand of 4 bench al eruit gedaan.
Hoewel hij nix sloopte als ik er niet was, deed ie dat juist wel als ik er wel was, haha. Zag ie als spelen en ook als aandacht trekken. Heb hem echt geregeld even in de gang gezet als ie maar niet ophield en daarna viel ie altijd meteen in slaap, dus gewoon teken van vermoeidheid. Echt net kinderen 😄
Wat ik een handige tip vond tijdens de zindelijkheidstraining is niet eerder binnen laten voordat dat plasje of poepje gedaan is.

Ik had een aantal weken vakantie genomen en daarna nog een tijd halve dagen waarbij hond naar oppas ging en kon wennen aan mijn afwezigheid. En nu heeft ze nog steeds oppas.
Verder heb ik mijn hond leren uitslapen heel belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven