Advies en tips eerste jaar hond
donderdag 11 juni 2020 om 12:21
Hi allemaal,
Wij hebben al jarenlang de wens voor een nieuw gezinslid in de vorm van een hond. Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en we hebben zelf door veranderingen in werk genoeg tijd om de hond alle liefde en aandacht te geven die hij of zij verdient.
Ik ben me momenteel aan het inlezen op allerlei sites en heb het boek puppywijzer.
Toch zijn er een aantal vragen waar ik graag antwoord van krijg van hondeneigenaren zelf.
De eerste maand neem ik vrij. Wat is daarna reeel om te verwachten qua alleen thuis zijn/hoe lange wandelingen etc.?
Ik heb dit uitlaatschema gemaakt:
8.00-8.15
10.30-11.30
13.00 - 13.15
16.00 - 16.30
21.00-21.30
Is dit genoeg/teveel? (Uitgaande van een springer spaniël, labrador of Friese Stabij)
Hoe doen jullie het met dagjes weg?
Hoe lang kan een pup vanaf 3 maanden gemiddeld alleen thuis zijn?
Verder tips/adviezen?
Ik hoor graag!
Wij hebben al jarenlang de wens voor een nieuw gezinslid in de vorm van een hond. Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en we hebben zelf door veranderingen in werk genoeg tijd om de hond alle liefde en aandacht te geven die hij of zij verdient.
Ik ben me momenteel aan het inlezen op allerlei sites en heb het boek puppywijzer.
Toch zijn er een aantal vragen waar ik graag antwoord van krijg van hondeneigenaren zelf.
De eerste maand neem ik vrij. Wat is daarna reeel om te verwachten qua alleen thuis zijn/hoe lange wandelingen etc.?
Ik heb dit uitlaatschema gemaakt:
8.00-8.15
10.30-11.30
13.00 - 13.15
16.00 - 16.30
21.00-21.30
Is dit genoeg/teveel? (Uitgaande van een springer spaniël, labrador of Friese Stabij)
Hoe doen jullie het met dagjes weg?
Hoe lang kan een pup vanaf 3 maanden gemiddeld alleen thuis zijn?
Verder tips/adviezen?
Ik hoor graag!
donderdag 11 juni 2020 om 22:43
Dat deed ik hier ook, gevolg is dat ie zijn drol de hele tijd ophoudt want dan wandelen we nog verder en dat weet ie goed.miekemv schreef: ↑11-06-2020 22:39Wat ik een handige tip vond tijdens de zindelijkheidstraining is niet eerder binnen laten voordat dat plasje of poepje gedaan is.
Ik had een aantal weken vakantie genomen en daarna nog een tijd halve dagen waarbij hond naar oppas ging en kon wennen aan mijn afwezigheid. En nu heeft ze nog steeds oppas.
Verder heb ik mijn hond leren uitslapen heel belangrijk.
donderdag 11 juni 2020 om 22:53
Wat bij ons dan hielp, was stil gaan staan en hem alleen in een cirkeltje rondom jou laten snuffelen. Dan had hij op een gegeven moment wel de geurtjes geroken en kon hij daarna tijd maken om te poepen. Werkt natuurlijk niet bij elke hond - oh en zeggen als ze geplast of gepoept hebben : plassen of poepen. Dan kun je later dat zeggen en zullen ze weten wat ze moeten doen (net als andere commando's). Als ik onze hond nu even uitlaat voor we daarna een uur in de auto zitten naar mijn ouders toe (en we daar lang gaan lopen) en ik weet dat hij wel moet poepen, geef ik dat gewoon na 5 minuten aan en gaat hij een plekje zoeken!
En verder: iedereen zal commentaar hebben op hoe je het doet en tips hebben. Kijk wat voor jou en je hondje werkt. Onze pup heeft de eerste nacht de boel bij elkaar gekrijst, omdat we 'hem maar moesten laten en het vanzelf over zou gaan'. Na twee uur heb ik hem bij ons op de kamer gezet (appartement) en heeft de pup en wij nog heerlijk een paar uurtjes geslapen voor hij ons wakker maakte, omdat hij er uit moest. En daarna hebben we langzaam zijn bench naar buiten gezet op een tempo dat voor ons en de hond goed was. Steeds een stukje verder naar de deur toe en dan om het hoekje.
Het is heel zwaar en ik had het echt onderschat, maar je krijgt er veel liefde voor terug
vrijdag 12 juni 2020 om 08:47
vrijdag 12 juni 2020 om 08:49
Hij gaat uiteindelijk wel poepen maar pas als ie ziet dat we weer op de weg naar huis lopen, behalve als het regent dan gaat ie op het eerste veldje wat we tegenkomen poepen en daarna wil ie terug naar huis, en dan loopt ie naast me alsof ik hem net geslagen heb ofzo. Is echt een hond met een geheel eigen karakter.Astromeria schreef: ↑12-06-2020 08:46En belonen zodra hij iets gedaan heeft? Dat werkt bij veel honden ook goed.
vrijdag 12 juni 2020 om 09:52
Mwa, ik heb regelmatig huilende mensen bij me die zich van ellende geen raad meer weten. Zelf heb ik al veel pups opgevoed en ook ik kom altijd op het punt dat ik me afvraag waarom ik dit ook alweer doerozijn schreef: ↑11-06-2020 16:20Dank iedereen. Wat fijn om zoveel ervaringen te lezen. Ik voel me ineens weer terug in de tijd gaan, toen ik zwanger was van mijn eerste. Schema’s en baby’s of pups gaan gewoon niet samen in 1 zin. Dank voor de reality check.
Ik heb al een aantal hondenscholen in de buurt gevonden en ga deze benaderen.
Ik ging er vanuit dat het veel werk is, zeker het eerste jaar qua opvoeding. Maar ook heel fijn lijkt me? Veel wandelen, spelen en knuffelen. Echt een nieuw gezinslid erbij.
Mocht iemand nog aanvullingen of gouden tips hebben hoor ik die graag!
De beste tip die ik je kan geven is: bezint eer ge begint. Houd er daarnaast rekening mee dat jij aan de behoefte van de hond zult moeten voldoen en niet andersom. Dat is echt de meest gemaakte fout bij het uitzoeken van een ras.
vrijdag 12 juni 2020 om 10:28
Het gaat om het aanleren tussen binnen en buiten. Misschien heeft jouw hond te veel andere dingen te doen voordat hij kon poepen. Ik loop met de mijne soms 5 km en dan moet ze soms poepen in de laatste 100 meter.
vrijdag 12 juni 2020 om 10:46
Sinds ie als jonge hond doorkreeg dat we pas naar huis gaan als ie is gaan poepen heeft ie het keurig opgehouden tot we bij het weggetje kwamen wat naar huis leidt, hij vind wandelen gewoon leuk denk ik, hij is verder wel goed zindelijk geworden als pup, hij was ook binnen 4 weken helemaal zindelijk. En tis nu zo’n opa dat ik denk ach laat hem maar doen, ik wandel wel wat verder als ie dat leuk vind. Wel heb ik hem meteen geleerd dat de tuin een deel van ons huis is en daar dus niet geplast of gepoept mag worden. Ik hoor van vriendinnen hoe moeilijk dat af te leren is. Vind sowieso wel dat iets aanleren makkelijker is dan iets afleren.
vrijdag 12 juni 2020 om 10:59
Er sluipen altijd wel wat onhebbelijke gewoontes in.
Sommige mensen hebben last van de puppyblues. Dan zijn ze moe en jankerig en denken dat het nooit meer goed komt en dat kan best een aantal weken aanhouden. Ze brengen dan de pup terug bijvoorbeeld. Het is wel goed te weten dat dat kan gebeuren en weer voorbij gaat.
Sommige mensen hebben last van de puppyblues. Dan zijn ze moe en jankerig en denken dat het nooit meer goed komt en dat kan best een aantal weken aanhouden. Ze brengen dan de pup terug bijvoorbeeld. Het is wel goed te weten dat dat kan gebeuren en weer voorbij gaat.
vrijdag 12 juni 2020 om 12:06
Heel herkenbaar dat laatsteSheepy78 schreef: ↑12-06-2020 08:49Hij gaat uiteindelijk wel poepen maar pas als ie ziet dat we weer op de weg naar huis lopen, behalve als het regent dan gaat ie op het eerste veldje wat we tegenkomen poepen en daarna wil ie terug naar huis, en dan loopt ie naast me alsof ik hem net geslagen heb ofzo. Is echt een hond met een geheel eigen karakter.
vrijdag 12 juni 2020 om 16:30
Als ik het zo lees, zouden jullie eigenlijk unaniem zeggen: kies een oudere hond (uit het asiel bijvoorbeeld)? Ik ga het in ieder geval nog eens goed in overweging nemen.
Door die paar mensen in mijn omgeving, die hun hond als pup hebben gekregen (en dat heel leuk vonden)was ik behoorlijk enthousiast gewordenMaar’ na het lezen van jullie reacties is mijn enthousiasme wat getemperd
Door die paar mensen in mijn omgeving, die hun hond als pup hebben gekregen (en dat heel leuk vonden)was ik behoorlijk enthousiast gewordenMaar’ na het lezen van jullie reacties is mijn enthousiasme wat getemperd
vrijdag 12 juni 2020 om 16:44
Een oudere hond? Misschien mij iets ontgaan?
Ik ben dol op het ras wat ik heb, de eerste drie waren herplaatsers en zijn allen al overleden. Omdat er maar enkele van zijn in Nederland en geen herplaatsers meer heb ik mijn huidige hond als pup geïmporteerd. Ze zijn/waren me allemaal even lief. Bij een ras wat goed bij je past maakt het daarom denk ik niet zoveel uit.
Maar ik vond de puppytijd geweldig en zou het zo weer overdoen. En die periode heb ik van de anderen gemist.
Ik ben dol op het ras wat ik heb, de eerste drie waren herplaatsers en zijn allen al overleden. Omdat er maar enkele van zijn in Nederland en geen herplaatsers meer heb ik mijn huidige hond als pup geïmporteerd. Ze zijn/waren me allemaal even lief. Bij een ras wat goed bij je past maakt het daarom denk ik niet zoveel uit.
Maar ik vond de puppytijd geweldig en zou het zo weer overdoen. En die periode heb ik van de anderen gemist.
vrijdag 12 juni 2020 om 16:50
Nou het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het af te raden hoorrozijn schreef: ↑12-06-2020 16:30Als ik het zo lees, zouden jullie eigenlijk unaniem zeggen: kies een oudere hond (uit het asiel bijvoorbeeld)? Ik ga het in ieder geval nog eens goed in overweging nemen.
Door die paar mensen in mijn omgeving, die hun hond als pup hebben gekregen (en dat heel leuk vonden)was ik behoorlijk enthousiast gewordenMaar’ na het lezen van jullie reacties is mijn enthousiasme wat getemperd![]()
Neemt niet weg dat een hond uit het asiel halen ook altijd goed is. Wij hebben destijds wel gekeken, maar toen waren er vrijwel alleen stafford-achtigen in het asiel. Voor een kleinere gezelschapshond, zoals wij zochten, waren zelfs wachtlijsten. Maar dat is tien jaar geleden.
Als ik jou was, zou ik me gewoon goed verdiepen in rassen en karakters, en aan de hand daarvan een beslissing nemen. Als je goed geïnformeerd bent en het is geen opwelling, zal elke keuze goed zijn.
Succes ermee!
vrijdag 12 juni 2020 om 16:54
dat deed ik ook. Sommige rondjes zijn voor de leuk en andere enkel even om te plassen/poepen, daar maakte ik ook geen feestje van verder, gewoon rustig naar buiten plassen ( dan wel jubelen uiteraard) en hup naar binnen. Is vooral fijn in de nacht, ik was niet van plan om in mijn badjas 10 minuten buiten te staanFalathiel schreef: ↑11-06-2020 22:53Wat bij ons dan hielp, was stil gaan staan en hem alleen in een cirkeltje rondom jou laten snuffelen. Dan had hij op een gegeven moment wel de geurtjes geroken en kon hij daarna tijd maken om te poepen. Werkt natuurlijk niet bij elke hond - oh en zeggen als ze geplast of gepoept hebben : plassen of poepen.
vrijdag 12 juni 2020 om 16:57
ik vind pups ansich ook echt niet heel tof, het wordt pas echt leuk als ze een beetje luisteren en (vooral) niet meer bijterig zijn en slopen. Achteraf vind ik het wel altijd leuk om een hond van pup af aan te hebben maar de puppentijd is echt wel behoorlijk belastend vind ik, meer dan dat het leuk is maar het is het zeker wel waard!snowdogs schreef: ↑12-06-2020 09:52Mwa, ik heb regelmatig huilende mensen bij me die zich van ellende geen raad meer weten. Zelf heb ik al veel pups opgevoed en ook ik kom altijd op het punt dat ik me afvraag waarom ik dit ook alweer doe![]()
De beste tip die ik je kan geven is: bezint eer ge begint. Houd er daarnaast rekening mee dat jij aan de behoefte van de hond zult moeten voldoen en niet andersom. Dat is echt de meest gemaakte fout bij het uitzoeken van een ras.
vrijdag 12 juni 2020 om 17:05
Met een oudere hond waarover het een en ander bekend is (herplaatser of NL asiel) moet je er ook rekening mee houden dat ze in het begin een terugval kunnen hebben (ongelukjes, dingen aanvreten). Een hond die geen traumatisch verleden heeft en vrij makkelijk en vriendelijk op vreemde mensen af gaat, dan zit je toch al snel aan een dikke maand of vier voordat de hond weer echt helemaal zichzelf is en jou als baasje ziet. Daarmee wil ik niet zeggen dat die vier maanden bestaan uit poep en plas ruimen maar het duurt gewoon even. Voordeel van een oudere hond is dat ze al flink kunnen wandelen, al zindelijk zijn (even weer uitzoeken hoe en wat op de nieuwe plaats) en blaascontrole hebben en vaak ‘zit’, ‘af’, ‘blijf’ al onder de knie hebben.rozijn schreef: ↑12-06-2020 16:30Als ik het zo lees, zouden jullie eigenlijk unaniem zeggen: kies een oudere hond (uit het asiel bijvoorbeeld)? Ik ga het in ieder geval nog eens goed in overweging nemen.
Door die paar mensen in mijn omgeving, die hun hond als pup hebben gekregen (en dat heel leuk vonden)was ik behoorlijk enthousiast gewordenMaar’ na het lezen van jullie reacties is mijn enthousiasme wat getemperd![]()
Ik heb ervaring met puppies, herplaatsers en asielhonden. De laatste vind ik persoonlijk de ‘makkelijkste’ categorie hond om in het gezin op te nemen. Momenteel een bejaarde hond die als piepkleine puppy zijn intrede deed en een buitenlandse asielhond die net 7 maanden oud was toen ze bij ons kwam.
En los van puppy/herplaatser/asielhond: het verschilt echt enorm per hond (ook al zijn ze van hetzelfde ras) hoe snel ze iets leren of zich voegen naar al die gezinsleden.
vrijdag 12 juni 2020 om 18:28
Haha oja, kan mij nog wel herinneren dat ik daar buiten super blij stond te doen als hij ging plassen of poepen. Kan me wel voorstellen dat de mensen die voorbij liepen of fietsten raar opkekenguppekop schreef: ↑12-06-2020 16:54dat deed ik ook. Sommige rondjes zijn voor de leuk en andere enkel even om te plassen/poepen, daar maakte ik ook geen feestje van verder, gewoon rustig naar buiten plassen ( dan wel jubelen uiteraard) en hup naar binnen. Is vooral fijn in de nacht, ik was niet van plan om in mijn badjas 10 minuten buiten te staan![]()
vrijdag 12 juni 2020 om 19:17
Ik zou nooit een pup afraden, maar vind het wel belangrijk dat mensen weten waar ze voor kiezen. Door mijn werk zie ik het heel vaak misgaan en dan is de pup de dupe. In vrijwel alle gevallen hebben mensen de puppytijd onderschat.rozijn schreef: ↑12-06-2020 16:30Als ik het zo lees, zouden jullie eigenlijk unaniem zeggen: kies een oudere hond (uit het asiel bijvoorbeeld)? Ik ga het in ieder geval nog eens goed in overweging nemen.
Een oudere hond (herplaatser/asiel) is niet perse makkelijker. Hier kun je als vuistregel nemen: 4 weken acclimatiseren, 4 maanden elkaar leren kennen. Dan ben je ook zomaar een half jaar verder. Een herplaatser kan van de stress ook gaan slopen of tijdelijk onzindelijk worden.
Als ik jou was zou ik beginnen met het kiezen van het ras dat bij jullie gezin past en kijken op koophiernooiteenpuppy.nl om te zien waar je iig niet moet kopen.
Daarna ga je kennismaken met fokkers en je op de wachtlijst plaatsen (als die niet al gesloten zijn voor het komende half jaar).
vrijdag 12 juni 2020 om 19:35
Persoonlijk heb ik inderdaad liever een volwassen hond. Maar volwassen honden kunnen ook moeilijk zijn, zeker als ze een getraumatiseerd verleden hebben. Dan is het acclimatiseren soms echt heel lastig. Bij onze tweede hond hebben we uiteindelijk voor een pup gekozen omdat we geen hond in het asiel konden vinden die aan onze eisen voldeed (kan bij jonge kinderen, katten en andere honden.) Onze eerste hond komt wel uit een asiel en dat is ook echt een heel leuke hond.rozijn schreef: ↑12-06-2020 16:30Als ik het zo lees, zouden jullie eigenlijk unaniem zeggen: kies een oudere hond (uit het asiel bijvoorbeeld)? Ik ga het in ieder geval nog eens goed in overweging nemen.
Als je veel tijd/ervaring hebt en geen (jonge) kinderen is er in een asiel ook echt nog wel een fijne hond te vinden maar inderdaad heel veel stafford achtige honden die vaak niet met andere honden samen kunnen en een verknipte opvoeding hebben gehad. Dat is gewoon lastig want met een pup is dat allemaal wel veel makkelijker. Via via kan je natuurlijk soms wel een hele fijne herplaatser krijgen.
Pups zijn heel lief en je bouwt er echt een band mee op maar het is wel heel intensief. Ik vind evenwichtige van een al volwassen hond fijner.
zaterdag 13 juni 2020 om 08:31
Onze Stabij is nu 17 weken en langzaam begint het kwartje te vallen dat ze niet met elke voorbijganger iets hoeft. Ik heb haar in het begin vaak meegenomen naar de multicultiwijk hierachter, daar wonen naar mijn mening toch meer mensen die gemiddeld weinig tot niets met honden hebben en haar dus negeren als je daar wandelt. Dat pakte inderdaad zo uit en het wordt nu steeds makkelijker gewoon ergens met haar langs te lopen. Kinderen daarentegen blijven een grote aantrekkingskracht hebben.rosiethelab schreef: ↑11-06-2020 13:08
Misschien nog een andere tip voor het soort hond, elke pup is super schattig en mensen op straat aaien de hond graag. Dit stopt echter als ze wat ouder zijn, maar als ze dan geleerd hebben dat elk persoon op straat aandacht geeft, dan wilden ze nog wel een veel te enthousiast doen tegen vreemden (als in ertegenaan proberen te springen) dit heeft lang geduurd om af te leren, en zou ik bij een nieuwe pup anders aanpakken. Ik laat niet iedereen die dat wil op straat zomaar onze hond aaien omdat ze dat leuk vinden. Vooral Labradors willen nog wel eens overenthousiast zijn, en kan dit nog wel eens wat ongewenst gedrag veroorzaken voor vreemden haha.
Alleen blijven zijn we vanaf afgelopen week mee begonnen en nu langzaam opbouwen. Ik heb haar dan in de gang, de ruimte in de bench vind ik te beperkt als ze langer alleen moet zijn.
Verder gaat ze elke week mee naar de dierenwinkel om een kluif te kopen, krijgt ze een snoepje bij de kassa, dus ook dat is leuk.
En wen ze aan autorijden, heb je ook veel plezier van!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen