Antikal-troep, de oplossing!

30-12-2014 22:48 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist al in een wat ouder topic hier een reactie over geplaatst, maar denk dat het voor de schoonmaakhaters heerlijk is als er een nieuw antikal topic geopend wordt. Zeker als deze wél de oplossing geeft voor dikke, witte, niet weg te krijgen kalkaanslag geeft.

Wij hadden tot een dag geleden precies hetzelfde probleem. Mooie glazen cabine, maar helaas totaal wit uitgeslagen en niet schoon meer te krijgen. Van alles geprobeerd, normale azijn, antikal van verschillende merken, bleek, vaatwastabletten etc.

Tot wij vorige week de ultieme tip kregen! Gewoon heel simpel een beetje cementsluier-verwijderaar gebruiken.

Bij geringe aanslag verdund gebruiken, bij dikke aanslag gewoon onverdund aanbrengen met een spons en je wast het er zo af. Wél even handschoenen gebruiken en een raampje openzetten. Maar dat is met Antikal niet anders. Het grote verschil is alleen, dat dit wel werkt en de Antikal absoluut niet.

Wij hebben een glazen cabine en na wat te hebben getest onderin een hoekje is gebleken dat het het glas niet aantast. Dus voor glazen cabines is het veilig te gebruiken.

Heb je een kunststof cabine, test dan eerst even een hoekje ergens onderin.

Dit product is net als alle andere zuurhoudende middelen, absoluut niet geschikt voor natuurstenen oppervlakten.

Het is te koop bij bouwmarkten en wellicht de HG variant ook in de supermarkt.
quote:Bruintje82 schreef op 30 december 2014 @ 23:39:

[...]

Nee, ik ga zo slapen

Had me eigenlijk aangemeld om ergens op te reageren, van het een kwam het ander.

Voor je het weet hoor je bij het Viva volk en wordt je gehersenspoeld tot net dametje :POh, dat klinkt als een oudgediende . Slaap lekker voor straks.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:whopper schreef op 30 december 2014 @ 23:39:

[...]

Wij maken ook elke dag de douche droog, maar aan de randjes Zit nu toch aanslag. Hoe goed ik er ook op let....

Hier ook, maar ik ben dan ook niet zo'n Truus de Mier die in uit haar krulspelden schiet van een beetje kalk

Als ik dat zie doe ik wel een keer met een oude tandenborstel de randjes borstelen als ik met mijn haar in een haarmasker sta of zo

Nou schiet ik huishoudelijk al weinig uit mijn krulspelden hoor, daar kan het ook aan liggen natuurlijk
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 30 december 2014 @ 23:37:

Lijkt me goed voor het milieu ook jouw oplossing

En echt....hoe veel werk is het om na het douchen de douche even te drogen?

Ik verslaap me hooguit 2x per jaar (en dan zit ik nog aan de ruime kant) en dan sla ik het ook met gemak over

Ach je moest eens weten wat een gemiddeld huishouden aan vaatwastabletten verbruikt.

Denk je serieus dat die troep ook maar enigszins milieu vriendelijk is? Die krengen zijn zo agressief als de pest.

En wat jij niet veel werk vind hoeft voor een ander niet te gelden.

Verslapen zal ik me niet zo snel doen, maar hou wel van uitslapen. En ik ga echt mijn wekker niet eerder zetten vanwege wat kalkaanslag.

Maar zoals ik al eerder zei: Wij hebben hier erg hard water. Na 21 douchebeurten in de week is een kalk waas al erg goed zichtbaar. Zeker in de hoeken is het wat hardnekkiger.

Het is echt niet zo dat onze hele cabine ondoorzichtig was van de kalk. Maar die randjes en hoekjes die na verloop van tijd echt wel hardnekkige plekken vertoonden, zijn nu weer lekker helemaal fris.
Ik gebruikte vroeger ook Antikal maar nu alleen nog maar groene zeep voor toilet en wastafel.

Zonder twijfel het beste middel voor een normaal gebruikte pot.

Voor de RVS keukengootsteen heb ik spul uit de BigBazar wat ik eens per week gebruik om hem water afstotend en glanzend te maken. De rest van de week blijft hij dan mooi.
Dan moet het maar zoals het kan
Nou mijn man stond van,orgiën te mopperen toen hij met antikal die randjes niet schoon kreeg. Ik wist ook niet wat ik hoorde. Ik wist überhaupt niet wat ik zàg toen ie in de weer was met antikal. Moet niet gekker worden hier in huis.....
Dank voor de tip! Hier dus een glazen deur die door de vorige bewoonster niet goed is bijgehouden. En ik heb werkelijk alles al geprobeerd, azijn, antikal, Ajax voor de douche, spul van sealskin, Dasty, stoomreiniger, schuurmiddel, echt met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Ga dit eens proberen.
Als het helpt is het natuurlijk een fantastische tip, alleen voor mij te laat.
Dan moet het maar zoals het kan
quote:whopper schreef op 31 december 2014 @ 00:01:

Nou mijn man stond van,orgiën te mopperen toen hij... :
Speechless
quote:muzemeisje schreef op 31 december 2014 @ 01:35:

[...]

[img]http://www.easyfreesmileys.com/smileys/ ... ys-746.gif[/img] Whahahaha. Mijn God. Van een orgie zou hij niet mopperen, de schat.
Zou je dat cementverwijderaar ook op je ramen kunnen gebruiken?

Hier in de loop der jaren strepen op de ramen buiten gekregen. Ik heb laatst gehoord dat het komt door de stenen, daar zit kalk in en door de regen geeft het strepen die met gewoon zemen niet weggaat.

Het is het proberen waard, maar ben huiverig om het zomaar te proberen.
Verwarren jullie nou niet 'kalkaanslag' met 'glascorosie'? Hier hebben we best hard water, op mijn douchewand zit soms wat kalkaanslag, dat met azijn wel te verwijderen is, maar ook witte vlekken waarop dat nket werkt. Glascorosie!
Wie heeft nog meer ervaring met die cementverwijderaar? Want als het echt werkt ga ik het kopen.
Ik heb nog een tip voor als het glas goed schoonis. Ik ggebruik altijd een goede raamwisser om de glaswand en tegels te drogen. Wij hebben ook hard water maar zo heb ik nauwelijks aanslag. Ik maak schoon met allesreiniger en een keer in de paar maanden een keer met antikal
quote:sandt2.0 schreef op 31 december 2014 @ 09:18:

Verwarren jullie nou niet 'kalkaanslag' met 'glascorosie'? Hier hebben we best hard water, op mijn douchewand zit soms wat kalkaanslag, dat met azijn wel te verwijderen is, maar ook witte vlekken waarop dat nket werkt. Glascorosie!Nee hoor, absoluut niet.
quote:momodoe schreef op 31 december 2014 @ 02:24:

Zou je dat cementverwijderaar ook op je ramen kunnen gebruiken?

Hier in de loop der jaren strepen op de ramen buiten gekregen. Ik heb laatst gehoord dat het komt door de stenen, daar zit kalk in en door de regen geeft het strepen die met gewoon zemen niet weggaat.

Het is het proberen waard, maar ben huiverig om het zomaar te proberen.

Cementverwijderaar bevat zuur, net als antikal en azijn alleen in andere mate.

Dat zuur lost kalk op en daarom wordt het ook afgeraden om deze middelen te gebruiken op natuursteen. ( omdat deze kalkhoudend zijn ) Glas is niet kalkhoudend, dus kan het gewoon worden gebruikt.

Het spul is o.a ook geschikt voor geglazuurde tegels etc. Daar wordt het immers voor verkocht.

Als je nu nog twijfelt, kun je altijd eerst even een klein hoekje uitproberen.

Ik weet verder niet in hoeverre gewone ramen verschillen van douchecabines, behalve dat cabines van gehard/veiligheids glas gemaakt zijn zodat ze in duizenden stukjes uiteen vallen bij een evt. ongeluk.
Ik heb een douchecabine met een glazen wand en na elke douchebeurt gebruik ik ik een spuitbus met zg. Shower Power van Ajax. Dat voorkomt kalkaanslag. Werkt al jaren prima.

Dit spul, dus:

Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Bruintje82 schreef op 30 december 2014 @ 23:00:

Het kan ook zomaar zijn dat je ergens komt te wonen waar al flink wat aanslag zit.

Zo'n fles is een stuk goedkoper dan een nieuwe cabine.

Maar in ons geval heb je deels gelijk. Wel schoongemaakt, maar wonen in een gebied met erg hard water.

Ik ga niet dagelijks die cabine poetsen, eens per week grondig vind ik prima. Verder gewoon droog zemen na gebruik, al schiet dat er op drukke, help ik ben te laat dagen er wel eens bij in.

Buiten dat is het ook niet alleen kalk wat zich hecht, maar ook zeepresten.

Om je cabine dus echt weer helemaal tiptop te krijgen zodat je met een schone lei (cabine) kunt beginnen, is dit spul echt een aanraden.

We hebben niet allemaal de tijd of zin om 40 uur per week te stoffen en te schrobben

Klopt, daarom drogen wij de cabine na elke douchebeurt en trek ik me verder niets aan van wat aanslag. Hoort erbij.

En als anti-kal troep is, maar niet altijd werkt, wat voor troep is jouw oplossing dan wel niet? Als dat wél werkt waar anti-kal het af laat weten?
Later is nu
Toen ik hier kwam wonen zat er ook een belachelijke aanslag die niet weg te krijgen was. En toen kreeg ik de tip met elkde douchebeurt even snel met je spons en shampoo/douchespul overal overheen te gaan en de cabine te drogen na gebruik. Een paar weken later was het glas weer kristalhelder, en dat voor nog geen twee minuten per dag.
quote:Dreamer schreef op 31 december 2014 @ 11:47:

[...]

Klopt, daarom drogen wij de cabine na elke douchebeurt en trek ik me verder niets aan van wat aanslag. Hoort erbij.

En als anti-kal troep is, maar niet altijd werkt, wat voor troep is jouw oplossing dan wel niet? Als dat wél werkt waar anti-kal het af laat weten?Een wat sterkere concentratie aangezien deze ook wordt gebruikt voor na het tegelen van badkamers etc. Dat is veelal nog iets hardnekkiger dan kalk.
quote:Bruintje82 schreef op 31 december 2014 @ 12:22:

[...]

Een wat sterkere concentratie aangezien deze ook wordt gebruikt voor na het tegelen van badkamers etc. Dat is veelal nog iets hardnekkiger dan kalk.Dus als antikal troep is, is die cementverwijderaar nog sterkere troep.
quote:Mevrouw75 schreef op 31 december 2014 @ 12:24:

[...]

Dus als antikal troep is, is die cementverwijderaar nog sterkere troep.Precies, alleen werkt deze troep wel
Ik heb dat HG-spul ook wel gebruikt in het verleden. Toen woonden we in een gebied met hard water en groeide de aanslag terwijl je ernaar keek. Ik had dus altijd een spuitbus met verdunde cementsluierverwijderaar als ik de badkamer schoonmaakte.

Deze:

Overigens tast anti-kal ook de lijm aan. Misschien nog iets om rekening mee te houden? Daarom mag ik het niet in mijn douchecabine gebruiken. Of.. eigenlijk staat er in de gebruiksaanwijzing dat 'sterke kalkoplossende middelen' niet gebruikt mogen worden. Misschien handig om rekening mee te houden?
Later is nu
En waar je ook rekening mee moet houden, is dat cementsluierverwijderaar funest is voor je kranen.

Ik ben iets te enthousiast geweest om de tegels van cementsluier te ontdoen en nu zijn de kranen ook aangevreten.
Het is dan ook wel aan te raden de boel goed na te spoelen. En alleen te gebruiken als de nood echt hoog is. Eens per half jaar of jaar ofzo.

Wij hebben afgelopen week een nieuwe inbouwkraan geïnstalleerd.

http://static.rorix.nl/im ... isch-chroom-0605539_1.jpg

We proberen nu ook met zijn allen de boel na iedere douchebeurt zo grondig mogelijk af te doen.

Ik denk dat die kraan één of twee keer vergeten is mee te nemen in een week tijd, maar ons water is zo hard dat de kalkaanslag er alweer op zat.

Even poetsen en hij glimt gelukkig weer. Geen cementzooi voor nodig gehad

Zit alleen met een ander soort vlek, waar jullie misschien wel raad mee weten.

Deze vlek zit al sinds het aanschaffen van de cabine op het glas. Zelfs de cementverwijderaar kan hier niet tegenop.

Als de deuren droog zijn zie je ze niet echt, maar zodra ze beslaan komen er twee ronde cirkels tevoorschijn.

Wij denken dat deze cirkels afkomstig zijn van zuignappen die ze gebruiken om ramen/glaswerk te verplaatsen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven