Carnaval!!!

09-02-2018 19:55 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog geen carnavalstopic???

Wie gaat er nog meer gezellig op stap met deze dolle dagen?
En waar?

To trapt af: als rasechte Limburgse blijf ik natuurlijk in de gezelligste provicie. Morgen gaat het beginnen, lekker bibberen op een plein. Zondag, maandag en dinsdag in eigen dorp, naar een paar café's en het gemeenschapshuis. Natuurlijk ook optocht kijken.
We beginnen 's middags en zien wel waar het schip strandt haha.
Alaaf!!! :cheer2: :couple:
En nonnevotten is dan ook iets typisch Limburgs, ik denk dat ik die ooit wel gegeten heb in Maastricht, maar ik weet niet of het dat was.
LAgirl82 schreef:
10-02-2018 13:34
En nonnevotten is dan ook iets typisch Limburgs, ik denk dat ik die ooit wel gegeten heb in Maastricht, maar ik weet niet of het dat was.
Ja, is ook typisch Limburgs.
LAgirl82 schreef:
10-02-2018 12:56
Is dat niet hypocriet? Het is immers een Rooms-Katholiek feest, vandaar dat het onder de rivieren wel wordt gevierd en boven de rivieren niet.
Wat vindt je van kerstvierders dan?
LAgirl82 schreef:
10-02-2018 13:23
Blijkbaar snap ik er dan dus niks van, maar goed, dat is ook goed he.
ja hoor, geen probleem, maar veroordeel het dan ook niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
10-02-2018 13:44
ja hoor, geen probleem, maar veroordeel het dan ook niet
Deed ze toch niet? Ze had iets in LINDANIEUWS gelezen. Iedereen weet dat LINDA de Mol heet van achteren.
Pumps_italiaans schreef:
10-02-2018 13:49
Deed ze toch niet? Ze had iets in LINDANIEUWS gelezen. Iedereen weet dat LINDA de Mol heet van achteren.
Doet ze het gehele topic wel. Alleen over het eten misschien even niet.
Hier ook worstenbroodjes maar dat eten wij sowieso elk weekend. Vanavond halve kippen met stokbrood. Vanaf morgen gaan we 's middags al weg dus dan uit eten, friettent, chinees, shoarmatent.
Blondie456 schreef:
10-02-2018 14:17
Hier ook worstenbroodjes maar dat eten wij sowieso elk weekend. Vanavond halve kippen met stokbrood. Vanaf morgen gaan we 's middags al weg dus dan uit eten, friettent, chinees, shoarmatent.
Mss moet ik toch maar Carnaval gaan vieren....
Gebakken ei met spek wordt ook veel gegeten met Carnaval. Althans, verkocht als een malle toen ik nog achter de kassa werkte als tiener.

Hier geen wilde plannen voor Carnaval. Morgen is optocht in het dorp maar helaas moeten we naar een verjaardag. Daarna ga ik wel met mijn oudste even het café in tot haar bedtijd, even sfeer snuiven. :-) Drie dagen feesten en drinken heb ik geen behoefte meer aan.
BirdofParadise schreef:
10-02-2018 14:41
Gebakken ei met spek wordt ook veel gegeten met Carnaval. Althans, verkocht als een malle toen ik nog achter de kassa werkte als tiener.

Hier geen wilde plannen voor Carnaval. Morgen is optocht in het dorp maar helaas moeten we naar een verjaardag. Daarna ga ik wel met mijn oudste even het café in tot haar bedtijd, even sfeer snuiven. :-) Drie dagen feesten en drinken heb ik geen behoefte meer aan.
Wordt bij ons inderdaad als ontbijt gegeten om een bodem te leggen.
LAgirl82 schreef:
10-02-2018 12:55
Dat vind ik dan wel weer interessant! Tenminste iemand die het doet zoals het hoort, carnaval en dan ook 40 dagen vasten!
Hoe ga je dat doen? Ik geloof dat je op aswoensdag en de vrijdagen geen vlees mag eten of zoiets he?
Dank je wel, leuk dat je het vraagt.
Nou ik ben van boven de rivieren dus carnaval doe ik niet, maar ik bunker wel een beetje dit weekend.
Ik ben pas een jaar katholiek, vorig jaar deed ik het vasten symbolisch (omdat ik met pasen officieel katholiek zou worden vond ik het wel mooi om mee te doen) maar dit was zo fijn dat ik nu weer mee doe.
De 40 dagen is een vastentijd, je eet wel maar heel sober, en niet op zondag. (Dan worden het 46 dagen ipv 40 dus op zondag vasten we niet.)

Nee niet alleen die 2 dagen, je eet sober van aswoensdag (eerst askruisje halen, gebeurt nog steeds) tot zaterdag voor pasen.
Vroeger waren er vaste regels, nu niet meer, de kerk heeft die de deur uitgedaan.
Nu is het gebruikelijk dat je bepaalde gewoonten niet doet, je kiest zelf wat je wil.
Ik leg de lat vrij hoog, ik doe dit jaar: geen zoetigheid en ik ga proberen geen vlees en kip. (Ik doe dat uit vrije wil dus mocht dat laatste erg zwaar worden dan pas ik het aan)

Heel veel carnavallers vasten idd niet, dat is echt katholiek, dat is al heel lang zo volgens mij, dat ongelovigen niet vasten.
En nogmaals voor katholieken hoeft het niet maar veel doen het wel uit vrije wil.
Nogmaals leuke opmerking!
Leuk om deze berichten te lezen, heb ook de docu van Lex gezien.

Ik kom zelf uit Rotterdam en woon er nog steeds.

Dus hier geen écht carnaval.
Mijn herinnering aan carnaval zoals wij het toen vierden was: koud!
Ik stond als 9-jarige, 41 jaar geleden, op een hoge wagen als dansmarieke (zo heet dat toch).
Soort muts/hoed op mijn hoofd, jasje en een kort rokje, panty en witte kniehoge laarzen En moest naar iedereen zwaaien.
Koud, koud, koud.

Weet niet wiens idee dat ooit is geweest... :whip:
Zal het echt nooit vergeten.

Ik heb carnaval geblokt :mrgreen:

LAgirl82 schreef:
10-02-2018 12:56
Is dat niet hypocriet? Het is immers een Rooms-Katholiek feest, vandaar dat het onder de rivieren wel wordt gevierd en boven de rivieren niet.
Het gewone 'heidense' carnaval is alleen feesten niet vasten. Dat laatste deden en doen alleen katholieken. (Maar die carnavallen niet allemaal, alleen onder de rivieren lijkt mij)
Ik vermoed dat dat al heel lang zo is maar dat weet ik niet als novice 😉.
Carnaval is overigens afgeleid van het Latijnse 'Carnem Levare' wat betekent 'wegnemen van het vlees'. Dus hoe het vroeger zat, toen nog veel meer mensen gelovig waren, dat weet ik niet.(en dan hebben we het denk ik over heel erg vroeger)
We willen met een groepje gaan carnavallen in Den bosch morgen ipv Breda waar we normaal heen gaan. Alleen iemand zegt dat je overal kaarten voor moet hebben als je in een kroeg wil komen. Weet iemand hoe dit zit?
Sportlegging schreef:
10-02-2018 17:55
We willen met een groepje gaan carnavallen in Den bosch morgen ipv Breda waar we normaal heen gaan. Alleen iemand zegt dat je overal kaarten voor moet hebben als je in een kroeg wil komen. Weet iemand hoe dit zit?
Niet waar.
Wel wordt Oeteldonkse kleding erg op prijs gesteld (en in sommige kroegen als toegangsbewijs gezien)
MonteCara* schreef:
10-02-2018 17:28
Leuk om deze berichten te lezen, heb ook de docu van Lex gezien.

Ik kom zelf uit Rotterdam en woon er nog steeds.

Dus hier geen écht carnaval.
Mijn herinnering aan carnaval zoals wij het toen vierden was: koud!
Ik stond als 9-jarige, 41 jaar geleden, op een hoge wagen als dansmarieke (zo heet dat toch).
Soort muts/hoed op mijn hoofd, jasje en een kort rokje, panty en witte kniehoge laarzen En moest naar iedereen zwaaien.
Koud, koud, koud.

Weet niet wiens idee dat ooit is geweest... :whip:
Zal het echt nooit vergeten.

Ik heb carnaval geblokt :mrgreen:
Ik weet hoe oud jij bent
Sportlegging schreef:
10-02-2018 17:55
Dat heb ik echt nog nooit gehoord..
(Maar ik ben dan met carnaval nooit in Den Bosch geweest)
phoebe24 schreef:
10-02-2018 17:34
Het gewone 'heidense' carnaval is alleen feesten niet vasten. Dat laatste deden en doen alleen katholieken. (Maar die carnavallen niet allemaal, alleen onder de rivieren lijkt mij)
Ik vermoed dat dat al heel lang zo is maar dat weet ik niet als novice 😉.
Carnaval is overigens afgeleid van het Latijnse 'Carnem Levare' wat betekent 'wegnemen van het vlees'. Dus hoe het vroeger zat, toen nog veel meer mensen gelovig waren, dat weet ik niet.(en dan hebben we het denk ik over heel erg vroeger)
Een andere mogelijkheid is dat carnaval komt van carrus navalis - rijdende boot - praalwagen - blauwe schuit.
Corona67 schreef:
10-02-2018 18:08
Ik weet hoe oud jij bent
Oww...... :@

MonteSarah

:lips:
Als westerling in het Oost'n heb ik gisteren de lichtjesparade gekeken.
Dat was mij betreft carnaval.
Ik mag wel meegenieten van de muziek uit de feesttent hier in het weiland.

Veel plezier allemaal!
OK top! Gaan we gewoon lekker naar Den Bosch :)
Corona67 schreef:
10-02-2018 19:00
MonteSarah

:lips:

Mooi!

Als ik dit jaar nog van nick wissel, neem ik MonteSarah als nick.

:smooch:

Baankje1 schreef:
10-02-2018 11:40
Genieten van de BBBBZ op tv
Ik was er vandaag live bij :heart:
Ik heb iets te vroeg gepiekt dit jaar, dadelijk toch eens mn pak aan trekken en richting centrum. Wellicht wat meer water vanaaf. Alaaf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven