Carnaval!!!
vrijdag 9 februari 2018 om 19:55
Nog geen carnavalstopic???
Wie gaat er nog meer gezellig op stap met deze dolle dagen?
En waar?
To trapt af: als rasechte Limburgse blijf ik natuurlijk in de gezelligste provicie. Morgen gaat het beginnen, lekker bibberen op een plein. Zondag, maandag en dinsdag in eigen dorp, naar een paar café's en het gemeenschapshuis. Natuurlijk ook optocht kijken.
We beginnen 's middags en zien wel waar het schip strandt haha.
Alaaf!!!
Wie gaat er nog meer gezellig op stap met deze dolle dagen?
En waar?
To trapt af: als rasechte Limburgse blijf ik natuurlijk in de gezelligste provicie. Morgen gaat het beginnen, lekker bibberen op een plein. Zondag, maandag en dinsdag in eigen dorp, naar een paar café's en het gemeenschapshuis. Natuurlijk ook optocht kijken.
We beginnen 's middags en zien wel waar het schip strandt haha.
Alaaf!!!

vrijdag 9 februari 2018 om 22:30
Fijne carnaval iedereen
Iedereen in mijn omgeving is nu aan het vieren en ik lig ziek in bed
Carnaval is niet zuipen, vreemdgaan etc
Carnaval is ingebakken historie. Carnaval is plezier hebben met vrienden, je drie dagen laten gaan. En dat doe ik ook redelijk nuchter, ga me niet bezatten met mijn kinderen bij me.
Carnaval is gewoon veel meer en anders dan ‘Hollanders’ denken dat het is

Iedereen in mijn omgeving is nu aan het vieren en ik lig ziek in bed

Carnaval is ingebakken historie. Carnaval is plezier hebben met vrienden, je drie dagen laten gaan. En dat doe ik ook redelijk nuchter, ga me niet bezatten met mijn kinderen bij me.
vrijdag 9 februari 2018 om 22:33
Hoewel ik al 35 jaar in Limburg woon is de carnaval niet echt geland bij mij. Ik zie er de lol niet van in. Je moet er mee opgegroeid zijn denk ik en mijn kindertijd heb ik in de randstad doorgebracht. Hoewel mijn man, een echte Limbo, ook niets om carnaval geeft. Maandag de optocht, een nonnenvot na afloop en dat was het dan weer voor dit jaar.
"Boring conversation anyway"
vrijdag 9 februari 2018 om 22:37
Bah, net nu. Beterschap!lisbeth schreef: ↑09-02-2018 22:30Fijne carnaval iedereen![]()
Iedereen in mijn omgeving is nu aan het vieren en ik lig ziek in bed![]()
Ik ben het heel erg met jouw post eens!
zaterdag 10 februari 2018 om 01:32

zaterdag 10 februari 2018 om 07:49
Wat is een Carnavalsmis?
zaterdag 10 februari 2018 om 07:49
Ik woon in Gelderland, maar dan nog net in het stukje wat onder “zuid” valt qua vakantiespreiding ect.
Gister de hele dag geholpen op de basisschool bij het schoolcarnaval. Schoolprins en prinses werden bekend gemaakt, kinderen uit verschillende klassen deden optredens, de echte prins carnaval kwam langs, dansmariekes kwamen optreden, spelletjescircuit. Met de hele school samen lunchen in de aula (broodjes knakworst geregeld door de OR (en hagelslag of kaas voor degenen die geen knakworst lusten/mogen). Was hartstikke gezellig en iedereen verkleed natuurlijk.
Vriend rijdt vandaag, maandag en dinsdag optochten in de regio, dus die zullen we weinig zien de komende dagen. Ik twijfel nog even hoeveel ik zelf aan de carnaval ga doen dit jaar (ben 5 maanden zwanger, dus twijfel nog een beetje of ik zin heb om de kroeg in te gaan). En oppas vinden hier in de regio is lastig met carnaval, die zijn zelf carnaval vieren. Zondag in iedergeval even de lokale optocht kijken en misschien vanmiddag even een optocht (waarin vriend meerijdt), maar dat is een beetje afhankelijk van hoe koud het is, kindjes zijn 3 en 5, dus als die te lang in de kou moeten staan te kijken zullen ze het ook snel zat zijn.
Gister de hele dag geholpen op de basisschool bij het schoolcarnaval. Schoolprins en prinses werden bekend gemaakt, kinderen uit verschillende klassen deden optredens, de echte prins carnaval kwam langs, dansmariekes kwamen optreden, spelletjescircuit. Met de hele school samen lunchen in de aula (broodjes knakworst geregeld door de OR (en hagelslag of kaas voor degenen die geen knakworst lusten/mogen). Was hartstikke gezellig en iedereen verkleed natuurlijk.
Vriend rijdt vandaag, maandag en dinsdag optochten in de regio, dus die zullen we weinig zien de komende dagen. Ik twijfel nog even hoeveel ik zelf aan de carnaval ga doen dit jaar (ben 5 maanden zwanger, dus twijfel nog een beetje of ik zin heb om de kroeg in te gaan). En oppas vinden hier in de regio is lastig met carnaval, die zijn zelf carnaval vieren. Zondag in iedergeval even de lokale optocht kijken en misschien vanmiddag even een optocht (waarin vriend meerijdt), maar dat is een beetje afhankelijk van hoe koud het is, kindjes zijn 3 en 5, dus als die te lang in de kou moeten staan te kijken zullen ze het ook snel zat zijn.
anoniem_272813 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 07:54
6.74% gewijzigd

zaterdag 10 februari 2018 om 07:51
lisbeth schreef: ↑09-02-2018 22:30Fijne carnaval iedereen![]()
Iedereen in mijn omgeving is nu aan het vieren en ik lig ziek in bed![]()
Carnaval was toch bedoeld om nog even 3 dagen goed te kunnen eten en drinken en wat feest vieren voordat je 40 dagen gaat vasten daarna?
Alleen iedereen viert nog Carnaval, maar wie gaat er nog 40 dagen vasten?
Ik vind het dus echt een dom feest, en het gaat nu wel degelijk om zuipen en er gaan dan vaak mensen vreemd, ik ken iemand uit Limburg en die zegt ook dat het een feest is om je te bezuipen en te misdragen.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:07
Vier jij met kerst nog de geboorte van Jezus en met Hemelvaart dat hij ten hemel steeg?LAgirl82 schreef: ↑10-02-2018 07:51Carnaval was toch bedoeld om nog even 3 dagen goed te kunnen eten en drinken en wat feest vieren voordat je 40 dagen gaat vasten daarna?
Ik vind het dus echt een dom feest, en het gaat nu wel degelijk om zuipen en er gaan dan vaak mensen vreemd, ik ken iemand uit Limburg en die zegt ook dat het een feest is om je te bezuipen en te misdragen.
En voor sommige zal het inderdaad om het zuipen gaan en voor andere weer niet. Wat maakt het uit? Het is gewoon vier/vijf dagen feest. En dat vreemdgaan dat valt echt wel mee. Wie met carmaval vreemd gaat doet dat ook op een normale zaterdagavond als hij/zij op stap gaat ook.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:09
Ik ken iemand uit Limburg en die zegt van niet.LAgirl82 schreef: ↑10-02-2018 07:51Carnaval was toch bedoeld om nog even 3 dagen goed te kunnen eten en drinken en wat feest vieren voordat je 40 dagen gaat vasten daarna?
Pfff en nu?
zaterdag 10 februari 2018 om 08:13
Dat ja. Prachtig die verbroedering.MrsLady schreef: ↑09-02-2018 20:56Voor iedereen die zich afvraagt wat er zo leuk en speciaal aan is was gisteren deze documentaire op televisie: https://www.npo.nl/3doc/08-02-2018/BV_101386687
Van veel mensen die niets met carnaval hebben, las ik op Twitter dat ze ineens begrepen waarom zoveel mensen het met zoveel enthousiasme vieren.
Carnaval is voor mij echt niet verkleed zuipen. Geen idee hoe het in Brabant zit, maar in Limburg draait het echt niet alleen maar om de alcohol. Mensen zijn hier al maanden bezig met het maken van hun outfit en de verbroedering tussen iedereen die je tijdens carnaval voelt die voel je op geen enkel ander moment.
En na de carnaval zien ze elkaar niet meer staan.
Wat een mooi feest

zaterdag 10 februari 2018 om 08:16
Helemaal mee eens!watdachtjehiervan schreef: ↑10-02-2018 08:07Vier jij met kerst nog de geboorte van Jezus en met Hemelvaart dat hij ten hemel steeg?
En voor sommige zal het inderdaad om het zuipen gaan en voor andere weer niet. Wat maakt het uit? Het is gewoon vier/vijf dagen feest. En dat vreemdgaan dat valt echt wel mee. Wie met carmaval vreemd gaat doet dat ook op een normale zaterdagavond als hij/zij op stap gaat ook.
Vandaag de laatste dag werken in onze winkel vol met carnavalskleding.
We hebben er een paar drukke maar gezellige weken op zitten.
Hier is het feest gisteren al losgebarsten, vanaf vanavond stort ik me ook in het feestgedruis.
Veel plezier allemaal!

zaterdag 10 februari 2018 om 08:20
Grappig wel dat iedereen beweerd dat het niet om het zuipen gaat terwijl dat wel gebeurt en mensen laveloos en ladderzat worden ect.
Want ja, dat zien wij ook hoor....
Prima, dat jullie een verkleed zuipfestijn willen hebben, maar verdraai dan niet de waarheid en zeg dan niet dat het niet gaat om het zuipen. Want waarom is dan bijna iedereen er dronken?
Prima, dat jullie een verkleed zuipfestijn willen hebben, maar verdraai dan niet de waarheid en zeg dan niet dat het niet gaat om het zuipen. Want waarom is dan bijna iedereen er dronken?
zaterdag 10 februari 2018 om 08:22
En wat is daar precies het probleem van? Ik zie niet anders in de gemiddelde uitgaansstraat op vrijdagavond. Zelf drink ik niet en haat ik mensenmassa's dus aan mij is het allemaal niet besteed, al kom ik uit het zuiden. Maar ach, voor die paar daagjes per jaar, laat mensen toch lekker.LAgirl82 schreef: ↑10-02-2018 08:20Grappig wel dat iedereen beweerd dat het niet om het zuipen gaat terwijl dat wel gebeurt en mensen laveloos en ladderzat worden ect.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:22
Hoe vaak heb jij al carnaval gevierd?LAgirl82 schreef: ↑10-02-2018 08:20Grappig wel dat iedereen beweerd dat het niet om het zuipen gaat terwijl dat wel gebeurt en mensen laveloos en ladderzat worden ect.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:27
cerulli schreef: ↑10-02-2018 08:22En wat is daar precies het probleem van? Ik zie niet anders in de gemiddelde uitgaansstraat op vrijdagavond. Zelf drink ik niet en haat ik mensenmassa's dus aan mij is het allemaal niet besteed, al kom ik uit het zuiden. Maar ach, voor die paar daagjes per jaar, laat mensen toch lekker.
Als mensen het willen vind ik er helemaal niks van. Maar mensen in het zuiden roepen altijd: "Nee, nee! Het gaat niet om het zuipen!"
Terwijl in de praktijk dat wél zo is, en ben dan gewoon eerlijk en kom er gewoon voor uit.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:47
Ik zie het als een feest waarbij gedronken wordt. Net als op een bruiloft, stap avond of bij een concert. Gaat het dan om de drank? Nee, want drinken kun je thuis ook. Het gaat om het feest.
Er worden mensen ladderzat inderdaad maar er zijn er ook een hele hoop die nuchter zijn of met mate drinken. Net als bij een bruiloft, stap avond of concert.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:52
zaterdag 10 februari 2018 om 08:57
Het gaat niet om het zuipen, maar er wordt wel gezopen
Het is moeilijk uitleggen aan iemand die niks met carnaval heeft/het nog nooit heeft gevierd.
Carnaval begint voor de meeste liefhebbers niet vandaag, maar al op 11-11.
Vanaf dan beginnen de voorbereidingen. Het bouwen aan een wagen voor de optocht, het maken van een mooie outfit, het bijwonen van activiteiten enz.
Als de carnaval eenmaal echt begint, zijn de dagen lang en de nachten kort. De meeste mensen beginnen al vroeg en gaan tot laat door. En ja, daar hoort voor velen een biertje bij.
Vanwege die lange dagen drink je al snel wat meer, maar ook omdat het gezellig is, het bloedheet is in de kroegen, de muziek je opzweept, je iemand tegenkomt die je weer een pilsje in de hand duwt en ga zo maar door.
Dus ja, mijn ervaring is dat er veel word gedronken. Maar dat is voor echte carnavallisten niet het belangrijkste. Het is een logisch gevolg

En wat betreft vreemdgaan: als je met carnaval vreemdgaat, doe je dat ook op andere momenten.

zaterdag 10 februari 2018 om 08:58
Er wordt gedronken en het hoort erbij, daar heb je gelijk in. Echter ga ik niet omdat ik zat wil worden. Ik ga vanwege de sfeer, bekenden tegenkomen, de typische muziek. Het is iets wat ik al van kinds af aan doe (en geloof me toen werd er niet gedronken hoor).
Vreemdgaan hoort er dan weer absoluut niet bij!

zaterdag 10 februari 2018 om 09:09
Carnaval is voor ons toch ook een familieding. En ja dan drink ik wel een pilsje maar niet te veel. En dat geld voor de meeste in onze omgeving. Uiteraard zijn er mensen die zich bezatten maar die zijn er ook op andere dagen
De enige dag dat we zonder kinderen gaan is de vrijdag.
Nou ja dit jaar even niet
De enige dag dat we zonder kinderen gaan is de vrijdag.
Nou ja dit jaar even niet