Creatieve hobby's, praat gezellig mee!

01-01-2023 21:25 1229 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt geen idee of dit een vruchtbaar topic gaat worden maar ga het proberen

Ik ben van nature creatief maar door gezinsleven, werkleven en huishouden is er afgelopen jaren weinig meer uit m'n handen gekomen dan een haarwerkje tijdens het netflixen.

Ik merk echter dat is steeds minder gefocust kan zijn bij wederom een netflixserie en vaak denk aan een creatieve hobby. Maar strand dan in wat te doen, waar te beginnen etc.

Ik vind het leuk om met m'n handen bezig te zijn maar wat is dus de vraag. Daarom dit topic met eigenlijk de vraag: wat heb jij voor creatieve hobby waar je echt lekker rustig voor kan zitten?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2023 09:14
Reden: Titel aangepast op verzoek to.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heerlijk al jullie creativiteit te lezen, krijg we instant inspiratie van. Haken doe ik hier ookk veel maar ondertussen zoveel dingen uit m'n handen laten komen dat het ook weer war automatisme wordt.

Ik lees ook veel over kleuren, tekenen, bulletin journals. Zal mij er eens in gaan verdiepen en iemand schreef iets over een tekencursus, dat lijkt mij ook leuk om te doen als je het kan inplannen in eigen tijd.

Leuk om zo te kletsen, komt roch weer van alles omhoog om te doen en te ondernemen. Nu nog in actie brengen maar ga morgen eerst even richting action en soortgelijke winkels eens kijken wat ik nog mis om aan de slag te gaan:)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe aan snailmail. Op fb zijn er diverse groepen waar je je creaties mee kunt uitwisselen. Er zijn vele youtube filmpjes en diverse fb groepen o.a. Snailmail inspiratie NL. Goede uitleg voor beginners, eigen tempo en verschillende projecten, voor ieder wat wils.
Alle reacties Link kopieren Quote
Borduren
Tekenen
Stenen schilderen
Borden beschilderen
Voor m’n werk maak ik visuals
Mini-huisjes maken

Ik maak wel van alles de moderne variant. M’n borduurwerk nu: grafische patronen met zwart garen op wit doek. M’n borden zijn moderne voorstellingen of teksten op vintage bordjes. Stenen een beetje pop art.
De huisjes is iets nieuws. Ik wil proberen design meubeltjes in kamertjes te maken. Of bv een art deco badkamer.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-01-2023 21:27
Ik vind kalligrafie en handletteren heerlijk om te doen.

Hoe begin je zoiets?
Alle reacties Link kopieren Quote
Had vandaag hetzelfde, wil iets doen ipv Netflix. Ik ben alleen heel onhandig denk dat ik ga beginnen met breien of haken.. Of borduren maar dat lijkt me helemaal gefriemel
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisselle schreef:
01-01-2023 23:01
Hoe begin je zoiets?
Met een pen, schriftje en inkt en evt een voorbeeld YouTube. En dan is het duizend keer helemaal niks en kijk je later terug en valt het best mee allemaal.
Zenmomentje schreef:
01-01-2023 22:16
Dit lijkt me ook leuk als ik wat meer tijd zou hebben (wat wellicht binnenkort zo is). Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan, waren het bouwpakketten? of zelf opgebouwd (waarvan?)
Zelf opgebouwd! Basis gemaakt van platen isolatiemateriaal, die een beetje gevormd zoals bergen. Dubbele bodem erin voor de elektra. Daarna papier mache eroverheen, dat geschilderd. Daarna met 'flock' (nepgras, kurk etc in kleine stukjes), mos, nepboompjes etc alles aangekleed. We kopen elk jaar 1 of 2 huisjes bij, en hadden dit jaar ook een trein gekocht die in en uit een tunnel reed! Fantastiscb.
Huisjes neerzetten, accesoires gemaakt of gekocht zoals hekjes bankjes en prullenbakken, en veel poppetjes zodat je echt bepaalde scenes krijgt. Heel tof om te doen, we zijn er met twee man twee weken elke avond een uurtje aan kwijt geweest. Wel op tijd beginnen dus.
Nu doet mijn man ook al veel met miniaturen dus er was al wat kennis (en materiaal) hier, dat scheelt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik naai , zit ook op naailes.
Maak ook babyspulletjes en wat kleding voor mezelf.
Haken was echt mijn passie maar kan ik al een tijd niet uitoefenen door mijn reuma. Ik hoop nu na mijn herstel van mijn elleboogoperatie dit weer op te kunnen pakken.
Window Color deed ik ook graag.
Lees hier trouwens wel leuke ideeën.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
01-01-2023 21:39
O ik herken alles wat jullie schrijven (kan het niet allemaal zoals Naaien en handletteren) waar ik ook altijd beetje tegenaanloop is dat ik graag dingen maak maar niet alles thuis wil opslaan. Hoe doen jullie dat.

Dapper wat doe je bijvoorbeeld met je borduursels?

Van handletteren kun je mooie kaarten maken, kleding kun je inderdaad dragen en kleuren is 1 boek en berg potloden maar wat als je een soort productie creëert. Wat doe je er dan mee?
Hier alleen kleuren voor volwassenen.
Wat ik doe met kleurboeken, ik heb een aparte kast met alleen kleurboeken. Gelukkig zijn ze niet zo dik.
Kleurpotloden heb ik een etui waarin ik mijn duurdere versie in bewaar - Faber Castel Polychromos 120st.
De Albrecht Durer aquarelpotloden heb ik (120 st) in blik van Faber Castel + aquarelpapier.

Tegenwoordig heb ik ook kleuren op nummer boeken. Goedkoop bij Amazon.
Overigens heb ik nog niets van de kleurboeken vol gekleurd.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik brei, liefst als ik netflix aan het kijken ben. Ook maak ik diverse decoraties voor in huis. Soms geef ik wat weg als iemand jarig is. En ik maak luiertaarten, alles wat ik maak zet ik op insta en regelmatig krijg ik de vraag of ik iets voor iemand willen maken.
Ik ziu het wel heel leuk vinden als ik iets van een (web)winkel kan beginnen, miss als ik 60 ben ofzo en m'n kinderen me niet meer zoveel nodig hebben haha
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Diamond painting

Na het bezoek van een locale kunstmarkt ben ik gestart met acrylgieten. Een workshop heb ik nog niet gevolgd maar via youtube heb ik al veel opgestoken.

Zo heel artistiek ben ik niet niet en iedereen is verbaasd dat ik de werken in mijn gang zelf heb gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk eens op Pinterest, en bekijk wat je aanspreekt. Daar zie je alle mogelijke hobby's en ik vind het erg inspirerend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Megyg1 schreef:
01-01-2023 22:31
Ik doe aan snailmail. Op fb zijn er diverse groepen waar je je creaties mee kunt uitwisselen. Er zijn vele youtube filmpjes en diverse fb groepen o.a. Snailmail inspiratie NL. Goede uitleg voor beginners, eigen tempo en verschillende projecten, voor ieder wat wils.
Dit in combinatie met postcrossing kan ook leuk zijn. Al moet je voor postcrossing in het begin wel veel geduld hebben.
Origami
En dan met van die hele mooie vouwblaadjes met oosterse patroontjes. Love it. Wat ik vroeger als kind ook deed (weet niet of het nog bestaat) filligraan. Figuurtjes maken met hele fijne opgerolde reepjes papier.
Verder schrijf en teken ik graag. Schrijven eigenlijk gewoon in een dagboek. Maar natuurlijk ga ik ooit een boek schrijven :hihi:
Tekenen weet ik nooit goed wat ik moet tekenen dus dan teken ik gewoon iets na. Bv een kraanvogel die op mijn beker staat of zo.

Misschien ook nog een idee (ik doe het zelf niet) bloemschikken. Zelf een mooi boeket samenstellen of een krans maken met mooie takken (zoals een kerstkrans maar dan met straks bv lente-takken of zo)
Tekenen
Schilderen
Gedichten schrijven
Kleine houten poppetjes bekleden met vilt (maak bijv. heksjes)
Ecoline icm suiker op dik papier
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf sinds kort bezig met Zentangle. Is tekenen van simpele patronen maar dan op een wat meer artistieke manier. Je leert een hoop patronen tekenen, kan via Youtube allerlei tutorials volgen en als je er wat verder mee bent kan je ook echt eigen “art” ermee maken. Het is echt heel eenvoudig en je maakt al snel echt mooie dingen ermee! Je hebt alleen papier en een aantal pennen nodig, dus neemt weinig ruimte in. En het werkt heel ontspannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
02-01-2023 08:09
Ik ben zelf sinds kort bezig met Zentangle. Is tekenen van simpele patronen maar dan op een wat meer artistieke manier. Je leert een hoop patronen tekenen, kan via Youtube allerlei tutorials volgen en als je er wat verder mee bent kan je ook echt eigen “art” ermee maken. Het is echt heel eenvoudig en je maakt al snel echt mooie dingen ermee! Je hebt alleen papier en een aantal pennen nodig, dus neemt weinig ruimte in. En het werkt heel ontspannend.
Leuk zeg is ook wel iets voor mij. Ga eens even kijken op YouTube
Alle reacties Link kopieren Quote
freekenkaat schreef:
01-01-2023 23:00
Borduren
Tekenen
Stenen schilderen
Borden beschilderen
Voor m’n werk maak ik visuals
Mini-huisjes maken

Ik maak wel van alles de moderne variant. M’n borduurwerk nu: grafische patronen met zwart garen op wit doek. M’n borden zijn moderne voorstellingen of teksten op vintage bordjes. Stenen een beetje pop art.
De huisjes is iets nieuws. Ik wil proberen design meubeltjes in kamertjes te maken. Of bv een art deco badkamer.
Vraagje, waar haal je die grafische patronen om te borduren?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Dat diamond painting lijkt mij leuk. Dat is niet zo moeilijk toch, of vergis ik me daarin? Wat doen jullie vervolgens met zo'n werk als het af is? Hang je het dan aan de muur? Ik zie helaas alleen maar van die ordi plaatjes, met regenboogkatten, paarden en tijgers enzo..
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, dat is niet moeilijk nee, het is steentjes plakken op nummer, soort schilderen op nummer.

Kan voor sommige mensen heel zen zijn.
Jaja.
GreenLadyFern schreef:
01-01-2023 23:10
Zelf opgebouwd! Basis gemaakt van platen isolatiemateriaal, die een beetje gevormd zoals bergen. Dubbele bodem erin voor de elektra. Daarna papier mache eroverheen, dat geschilderd. Daarna met 'flock' (nepgras, kurk etc in kleine stukjes), mos, nepboompjes etc alles aangekleed. We kopen elk jaar 1 of 2 huisjes bij, en hadden dit jaar ook een trein gekocht die in en uit een tunnel reed! Fantastiscb.
Huisjes neerzetten, accesoires gemaakt of gekocht zoals hekjes bankjes en prullenbakken, en veel poppetjes zodat je echt bepaalde scenes krijgt. Heel tof om te doen, we zijn er met twee man twee weken elke avond een uurtje aan kwijt geweest. Wel op tijd beginnen dus.
Nu doet mijn man ook al veel met miniaturen dus er was al wat kennis (en materiaal) hier, dat scheelt!
Leuk zeg! Vanaf september ga ik als het goed is minder werken dus ik ga dit in mijn achterhoofd houden :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger veel gebreid en geborduurd.
Nu kleuren voor volwassenen, 3D kaarten maken, puzzels leggen van Wasgij. Oude spullen verven, iets knutselen en zo nu en dan een stoel bekleden is ook leuk. Diamond painting heb ik ook nog liggen maar nog niet aan beginnen.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Borduren, zowel pakketten als losse patronen (Etsy staat vol met patronen)
Haken
Kleuren
Puzzelen vind ik ook leuk, valt misschien niet echt onder creatief.
Schilderen op nummer

Had ook een boekje besteld om te leren tekenen, maar dat heb ik toch terug gestuurd. Ik doe bovenstaande al veel te weinig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Borduren en breien doe ik als creatieve hobby.

Ik ga proberen te haken, want laatst moest ik een rand vaste haken aan mijn gebreide sjaal maken. Nu heb ik iets van nu wil ik iets gehaakt maken. Alleen mijn motoriek om een haaknaald vast te houden is nog niet goed genoeg.

Breien doe ik vooral als ik tv/netflix zit te kijken
Alle reacties Link kopieren Quote
Haken ! En breien en borduren staat op het lijstje

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven