De buurvrouw

13-09-2019 16:50 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het leed dat bovenbuurvrouw heet,

Sinds 2016 woon ik samen met mijn vriend in een leuk appartementencomplex,(koop)
nooit problemen gehad en de
linker en rechterburen zijn schatten van mensen maar alleen de buurvrouw die recht boven mij woont

Ik ben een roker,
Ik rookte altijd gewoon op mijn balkon
En de bovenbuurvrouw schreeuwde regelmatig woorden als
asociaal, rook, ellende, hoer
Niet wetende dat mevrouw het tegen mij bleek te hebben.

Totdat ik zon week of drie geleden mijn hoofd over de rand stak na de zoveelste scheldkannonade om te vragen of mevrouw het tegen mij had en of ze er last van had...
En dat had ze
Netjes gesproken beloofd rekening te houden met haar en omdat zij het nodig vind om 24/7 alle ramen en deuren open te hebben ben ik verplaatst naar de afzuigkap...
Nu wil het feit dat ik de afgelopen drie weken continue lastig word gevallen
Ze belt aan soms om 10 uur savonds om te klagen over de lucht en de ventilatie en dat ze een sterke reuk heeft
Ze gaf aan gepensioneerd te zijn
Dus die zit de hele dag thuis,

Afgelopen dinsdag was de druppel
Mevrouw kwam met veel bombarie aan de deur heftig snuffelend naar een "wietgeur"
Ik rook eens in de zoveel tijd een jointje inmiddels met Hg nare geurtjes in de hand
Maar direct werd er gedreigd met politie brandweer en meester visser en de VVE, toch mevrouw beleefd te woord gestaan
Ik heb nieuwe koolstoffilters voor de zuigkap besteld een scala aan verfrissers en dergelijke...

Wat moet ik hiermee? Ik voel mij een vreemde in mijn eigen huis

ik snap dat je anno 2019 een paria bent als je rookt.. Maar wat kan ik hiermee?
Is het terecht dat ze bij elke scheet aan de deur komt?
apppie schreef:
14-09-2019 00:10
Wat wil je daarvan zeggen dan? Ik woon op de bovenste verdieping, dus mijn buren hebben geen last van mijn joint. Maar als dat wel zo was en iemand zou erover komen klagen... Tja, vervelend voor hem/haar.
Je zou echt geen seconde even denken of het mss heel simpel anders zou kunnen?
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 00:10
Wat wil je daarvan zeggen dan? Ik woon op de bovenste verdieping, dus mijn buren hebben geen last van mijn joint. Maar als dat wel zo was en iemand zou erover komen klagen... Tja, vervelend voor hem/haar.
Omdat het een hele indringende geur is. Heel vies.
Ik heb nooit gerookt, maar ik herken me totaal niet in dit soort klachten. Ik heb 10 jaar lang een zwaar rokende benedenbuurvrouw gehad. Ja, dat ruik je wel, maar ik ervaar dat niet echt als een probleem.

Lekker roken op je balkon hoor. Dat mag.

Ik had wel ooit benedenburen die gingen zitten frituren op het balkon. Dát is pas goor! En deze mensen frituurden echt elke week wel. Ja, het was mijn probleem natuurlijk, maar bah, die vette geur. Heel vies. Maar nooit wat van gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje roker rookt meerdere keren per dag, dat is dus erger dan een keer in de week frituurlucht.
Hier hebben de rokers 3x per week de frituurpan aan buiten, 2 honden die werkelijk de hele dag door blaffen en een koppel kinderen dat om 6 uur ‘s ochtends al loopt te gillen en te rennen en met mooi weer gaat steevast de BBQ aan en daarna de vuurkorf. De hoofdprijs zullen we maar zeggen :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Tja..

Dat mens is natuurlijk gek, maar aan die wietlucht zou ik me eerlijk gezegd ook wild ergeren. Als je in een complex woont (maar ook daarbuiten) is niets zo irritant als de zoals minnimouse (terecht) zegt doordringende geur van die zooi.

Je ruikt het al als je langs iemand op straat loopt én het blijft lang hangen. Daarnaast willen de meeste mensen niet geassocieerd worden met drugs en al zeker niet in hun directe woonomgeving.

De mogelijk wat overdreven reactie op een paar keer per dag een gewone sigaret moet ze naar mijn mening voor lief nemen. Doet ze maar even haar ramen en deuren dicht. Zelf woont ze per slot ook in een complex en kan niet verwachten dat haar nieuwe buren net zo Rooms zijn als die er daarvoor woonden.

Ik kan me wel voorstellen dat deze ergernis 'stapelt' op die van de wietlucht en het zou me niet verbazen als er door dit geheel van dingen een bepaald beeld is ontstaan wat verdere ergernis in de hand werkt.

Door dat beeld krijg je dat de tolerantiefactor nul is. Het beeld kan mede beïnvloed zijn voor andere factoren waar jij geen weet van hebt maar die buuf niet zegt. B.v. muziek, herrie in het trappenhuis of wat dan ook. Het kunnen de gekste dingen zijn, variërend van een wasmachine in de nacht tot hakken op de parketvloer of iemand die luidruchtig praat. Vaak zeggen mensen de 'bijkomende' dingen niet omdat dat 'niet hoort', maar zitten ze er wel mee. Dat stapelt en stapelt tot de bom op onredelijke wijze lijkt te barsten.

Besef dat het all about verwachtingen is. Buuf had haar gewoontes en wordt door jou als nieuwe buuf geconfronteerd met iets wat ze niet wil. Voor haar gevoel tast jij haar aan in haar woongenot, net als zij jou voor jouw gevoel aantast. Dat werkt twee kanten op en het sleutelwoord is daarin het gevoel van de ander oprecht aanvaarden en serieus nemen, hoe onzinnig je het zelf ook vindt.

Ga dus een niet-vijandig, open gesprek van mens tot mens aan. Luister over en weer en kweek begrip. Neem b.v. het initiatief door met een bloemetje voor de deur te staan. Zeg dat je geschrokken bent van de onderlinge verstandhouding, en of het haar past er op dat moment erover te praten. Breek het ijs en spreek vanuit de 'ik' beleving, niet verwijtend. Dus niet: 'U bent een zeikerd dat u over mijn gerook zeurt, maar 'Ik vind het lastig dat...' Dan kan de ergernis er soms nog zijn, maar leer je elkaar beter verdragen. Lukt dat onderling niet, schakel dan buurtbemiddeling in

Succes.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
14-09-2019 00:27
Je zou echt geen seconde even denken of het mss heel simpel anders zou kunnen?
Anders dan de joint in huis roken: nee. Als iemand daarom last van heeft, dan is het jammer maar helaas. Wat moet ik doen, een hangplek buiten opzoeken? Die leeftijd ben ik gepasseerd :)
Ik ben het er niet mee eens dat het vanzelfsprekend is dat je in je eigen huis maar moet kunnen doen wat je wilt ongeacht of anderen er last van hebben. Mensen die graag frisse lucht ademen in hun eigen huis kunnen dat blijkbaar ook niet altijd. Waarom zouden zij niet ervoor moeten kunnen kiezen hun leefomgeving te hebben zoals zij dat willen?
suish schreef:
14-09-2019 00:56
Een beetje roker rookt meerdere keren per dag, dat is dus erger dan een keer in de week frituurlucht.
Nou ja, ik vind dat frituurlucht echt heel vies en dat waait ook niet zomaar weg. Je zit letterlijk in het vet.

Maar ik zou er nooit wat van zeggen.
Anna2208 schreef:
14-09-2019 07:17
Ik ben het er niet mee eens dat het vanzelfsprekend is dat je in je eigen huis maar moet kunnen doen wat je wilt ongeacht of anderen er last van hebben. Mensen die graag frisse lucht ademen in hun eigen huis kunnen dat blijkbaar ook niet altijd. Waarom zouden zij niet ervoor moeten kunnen kiezen hun leefomgeving te hebben zoals zij dat willen?
Ik vind het wel ver gaan om mensen te verbieden een jointje te roken in hun eigen huis.
Ik zou mijn sigaretje gewoon op mijn balkon roken, het zou anders zijn als je iedere avond met 10 man buiten voor geluidsoverlast zou zorgen! Ik denk dat ze last van zich zelf heeft! Sommige mensen willen overal wat over te zeggen hebben! En als je geen last van elkaar wilt hebben moet je in een hutje op de hei gaan wonen!
Nitflex schreef:
14-09-2019 07:27
Ik vind het wel ver gaan om mensen te verbieden een jointje te roken in hun eigen huis.
Dus dan verbied je mensen maar frisse lucht te ademen in hun eigen huis?
Anna2208 schreef:
14-09-2019 07:39
Dus dan verbied je mensen maar frisse lucht te ademen in hun eigen huis?
Tja, dat is dan helaas maar zo. Mijn buren blowen ook weleens. Zó lang blijft dat nou ook weer niet hangen. Ik denk dat mensen er een beetje gefixeerd op zijn en daarom zo geïrriteerd raken. Hoe dan ook, het mag gewoon, dus dat is dan jammer.
Alle reacties Link kopieren
Zoo een hoop reacties bedankt allemaal,

Ik begrijp echt dat ze het vervelend vind en dat de geur voor sommigen niet te harden is,

Voor mijn jointje loop ik nu een blokje om.

Ik heb gewoon geen zin in dat gezeik
En ik houd ontzettend rekening met haar omdat ik weet dat t een sterke kruidige geur is...

Maar dat langsgaan met een bloemetje vond ik een goede tip om de situatie te descaleren
Nitflex schreef:
14-09-2019 07:43
Tja, dat is dan helaas maar zo. Mijn buren blowen ook weleens. Zó lang blijft dat nou ook weer niet hangen. Ik denk dat mensen er een beetje gefixeerd op zijn en daarom zo geïrriteerd raken. Hoe dan ook, het mag gewoon, dus dat is dan jammer.
Dat vind ik dus niet zo vanzelfsprekend. Dat het van de wet mag betekent nog niet dat je het zou moeten doen. Als je beseft dat jij vindt dat anderen jou niet zouden moeten kunnen verbieden iets te doen wat jij wil in je eigen huis maar jij daarmee wel anderen verbiedt iets te doen wat zij willen in hun eigen huis zou je je moeten afvragen of je goed bezig bent.
Omg wat een reacties!

Ben zelf een roker (helaas) en rook ook weleens een jointje. Grotendeels rook ik buiten (buren ook) Buurman rookt zware shag en dat stinkt ook en komt ook naar binnen. Irritant maar ja zo is het nou eenmaal.

Waarom ik niet binnen rook: nou ...het stinkt! Yup ook een roker vind het stinken. Mn muren, heb ze liever niet nicotine geel.
Nou zou ik wel rekening houden met de plek als er bv een babykamer boven/onder/naast zou zijn.

Ja roken is niet slim en ongezond dat weten we allemaal.

Blijf gewoon lekker op je balkon roken en met de echte kou onder je afzuigkap. Echt belachelijk dat de buurvrouw je op deze manier en met deze woorden aanspreekt.
Globe83 schreef:
14-09-2019 07:57
Omg wat een reacties!

Ben zelf een roker (helaas) en rook ook weleens een jointje. Grotendeels rook ik buiten (buren ook) Buurman rookt zware shag en dat stinkt ook en komt ook naar binnen. Irritant maar ja zo is het nou eenmaal.

Waarom ik niet binnen rook: nou ...het stinkt! Yup ook een roker vind het stinken. Mn muren, heb ze liever niet nicotine geel.
Nou zou ik wel rekening houden met de plek als er bv een babykamer boven/onder/naast zou zijn.

Ja roken is niet slim en ongezond dat weten we allemaal.

Blijf gewoon lekker op je balkon roken en met de echte kou onder je afzuigkap. Echt belachelijk dat de buurvrouw je op deze manier en met deze woorden aanspreekt.

Hier sluit ik
Me helemaal bij aan!!
Hier blijkt maar weer wat voor een asociaal volk het rokersvolk is. Lekker sigaretten en jointjes roken. Kan jou het schelen dat een ander daar last van heeft.
Het wordt tijd dat roken helemaal wordt verboden. Rokers zijn niet in staat om zich te kunnen verplaatsen in de niet-rokers, dan maar helemaal verbieden.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 05:41
Anders dan de joint in huis roken: nee. Als iemand daarom last van heeft, dan is het jammer maar helaas. Wat moet ik doen, een hangplek buiten opzoeken? Die leeftijd ben ik gepasseerd :)

Maar wat nou als de roker er zelf last van heeft en daarom niet in huis rookt? Is het dan normaal om een ander wel in de stank te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Globe83 schreef:
14-09-2019 07:57
Waarom ik niet binnen rook: nou ...het stinkt! Yup ook een roker vind het stinken.

Kun je nagaan hoe het voor een niet-roker ruikt, wiens reukorgaan nog niet is aangetast door het roken. Asociaal dat rokers zelf niet in de rook willen zitten, maar het geen probleem vinden om anderen met hun kankerverwekkende stank op te zadelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me de ergernis van beide kanten goed voorstellen. Wij woonden eerst ook in een complex, waarbij de buren altijd gingen roken naast hun voordeur. Aan de andere kant was niet mogelijk, daar had je alleen een frans balkon waar je dus niet op kon staan. Jammer genoeg voor ons was hun voordeur naast ons slaapkamerraam en het slaapkamerraam van de babykamer. Elke keer sprinten naar de ramen zodra we de rooklucht roken dus. Ramen altijd dichthouden is ook geen optie natuurlijk. Vond het echt verschrikkelijk, ben heel blij dat we verhuisd zijn. Je buren hierom uitschelden vind ik wel een erg ongepaste reactie. Je zou op z'n minst een keer normaal in gesprek kunnen gaan zodat de buren weten dat je er last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tja roken is al enorm teruggedrongen en terecht hoor, straks mag roken op het terras ook al niet meer het park de stoep noem maar op.

Roken in eigen huis, tuin of balkon verbieden zou voor mij echt de limit zijn.

Ik rook ook, en hou rekening met niet rokers, maar no way dat ik inga op een "klacht " van een buurvrouw omdat ik in mijn tuin rook.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
14-09-2019 08:00
Hier blijkt maar weer wat voor een asociaal volk het rokersvolk is. Lekker sigaretten en jointjes roken. Kan jou het schelen dat een ander daar last van heeft.
Het wordt tijd dat roken helemaal wordt verboden. Rokers zijn niet in staat om zich te kunnen verplaatsen in de niet-rokers, dan maar helemaal verbieden.
Asociaal is het woord dat ze vaak naar beneden heeft geschreeuwd (naar mij en de jongeren die ook wel eens in t portiek hieronder roken) daarom had ik ook niet direct door dat ze het ook tegen mij had,

als ik me niet kon verplaatsen in het ongemak van de buurvrouw had ik dit topic niet aangemaakt

Het is ook niet zo dat ik 24/7 nonstop aan t paffen ben ik ben vaak van huis en heb een fulltime baan
Anna2208 schreef:
14-09-2019 07:50
Dat vind ik dus niet zo vanzelfsprekend. Dat het van de wet mag betekent nog niet dat je het zou moeten doen. Als je beseft dat jij vindt dat anderen jou niet zouden moeten kunnen verbieden iets te doen wat jij wil in je eigen huis maar jij daarmee wel anderen verbiedt iets te doen wat zij willen in hun eigen huis zou je je moeten afvragen of je goed bezig bent.
Ja, je kunt niet overal rekening mee houden. Dan vindt er iemand je maar niet aardig.

Ik heb zelf overigens nooit gerookt en kom ook niet uit een rokersgezin. Maar ik vind dat mensen wel een beetje overdrijven.
Anna2208 schreef:
14-09-2019 07:39
Dus dan verbied je mensen maar frisse lucht te ademen in hun eigen huis?
Als je je eigen zuurstof wil hou je toch je ramen dicht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven