De buurvrouw

13-09-2019 16:50 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het leed dat bovenbuurvrouw heet,

Sinds 2016 woon ik samen met mijn vriend in een leuk appartementencomplex,(koop)
nooit problemen gehad en de
linker en rechterburen zijn schatten van mensen maar alleen de buurvrouw die recht boven mij woont

Ik ben een roker,
Ik rookte altijd gewoon op mijn balkon
En de bovenbuurvrouw schreeuwde regelmatig woorden als
asociaal, rook, ellende, hoer
Niet wetende dat mevrouw het tegen mij bleek te hebben.

Totdat ik zon week of drie geleden mijn hoofd over de rand stak na de zoveelste scheldkannonade om te vragen of mevrouw het tegen mij had en of ze er last van had...
En dat had ze
Netjes gesproken beloofd rekening te houden met haar en omdat zij het nodig vind om 24/7 alle ramen en deuren open te hebben ben ik verplaatst naar de afzuigkap...
Nu wil het feit dat ik de afgelopen drie weken continue lastig word gevallen
Ze belt aan soms om 10 uur savonds om te klagen over de lucht en de ventilatie en dat ze een sterke reuk heeft
Ze gaf aan gepensioneerd te zijn
Dus die zit de hele dag thuis,

Afgelopen dinsdag was de druppel
Mevrouw kwam met veel bombarie aan de deur heftig snuffelend naar een "wietgeur"
Ik rook eens in de zoveel tijd een jointje inmiddels met Hg nare geurtjes in de hand
Maar direct werd er gedreigd met politie brandweer en meester visser en de VVE, toch mevrouw beleefd te woord gestaan
Ik heb nieuwe koolstoffilters voor de zuigkap besteld een scala aan verfrissers en dergelijke...

Wat moet ik hiermee? Ik voel mij een vreemde in mijn eigen huis

ik snap dat je anno 2019 een paria bent als je rookt.. Maar wat kan ik hiermee?
Is het terecht dat ze bij elke scheet aan de deur komt?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
14-09-2019 12:22
Vind jij.
Klopt, net als dat jij dat niet vindt. En dat is ook je goed recht, maar ik ga me er niet voor aanpassen in mijn eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Houd het dan ook in je eigen huis door binnen met ramen dicht te roken.
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
14-09-2019 14:28
Houd het dan ook in je eigen huis door binnen met ramen dicht te roken.
Nee. Mijn balkon hoort namelijk ook bij mijn huis en daar rook ik liever dan binnen. :bye:
ava75 schreef:
14-09-2019 12:38
+1
+2
apppie schreef:
14-09-2019 14:23
Klopt, net als dat jij dat niet vindt. En dat is ook je goed recht, maar ik ga me er niet voor aanpassen in mijn eigen huis.

Stel je voor: je aanpassen als je notabene in een flatje woont.
Nee dat moeten we niet willen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn onderbuurman had ook klachten over mij toen ik hier net was komen wonen. Ik stampte te hard. Nadat hij de 3e keer bij mij aan de deur kwam klagen heb ik hem verwezen naar de woningstichting. Hij moest daar maar een klacht indienen zodat de woningstichting bij mij in huis een lawaaimeter (of hoe zo'n ding ook mag heten) kon plaatsen. Zodat ze konden meten of ik inderdaad te hard stampte. Ik heb nooit meer iets van die man gehoord.
Alle reacties Link kopieren
MaryJaneH schreef:
13-09-2019 16:50
ik snap dat je anno 2019 een paria bent als je rookt.. Maar wat kan ik hiermee?

Als je dat echt zou snappen dan zou je deze vraag niet stellen.
Jouw verslaving bezorgt een ander last.
En nee, niet iedereen moet het zelf weten...
Het is net als met groepsimmuniteit bij vaccinaties als je niet ent.
Je veroorzaakt leed.
Einde verhaal.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Je eigen vrijheid stopt daar, waar hij de vrijheid van een ander begint aan te tasten...
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 14:21
Dat hangt er vanaf hoor. Ik kan bellen wat ik wil als er een huilbaby of schreeuwende peuter onder mij woont, maar kinderen zijn kinderen. Er is geen woningbouw die hen dan zal opleggen om de kinderen savonds de mond te snoeren. En terecht, ik moet daar gewoon mee leven. Neemt niet weg dat dat geluid door merg en been gaat.
Je snapt best wat ik bedoel en een baby schaar ik niet onder geluidsoverlast, hoewel het erg vervelend kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
14-09-2019 16:10
Je eigen vrijheid stopt daar, waar hij de vrijheid van een ander begint aan te tasten...
👍
apppie schreef:
14-09-2019 14:23
Klopt, net als dat jij dat niet vindt. En dat is ook je goed recht, maar ik ga me er niet voor aanpassen in mijn eigen huis.
Dan is jouw stelregel dus niet: iedereen moet in zijn eigen huis kunnen doen wat 'ie wil, maar enkel: ik moet in mijn eigen huis kunnen doen wat ik wil en of dat anderen hindert in hun huis te kunnen doen wat zij willen interesseert je niet. Vind je dit zelf een erg sociale stelregel?

De oplossing van TO om met joint een blokje om te lopen vind ik overigens erg goed. De buurvrouw mag blij zijn dat je rekening met haar wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
14-09-2019 16:56
Dan is jouw stelregel dus niet: iedereen moet in zijn eigen huis kunnen doen wat 'ie wil, maar enkel: ik moet in mijn eigen huis kunnen doen wat ik wil en of dat anderen hindert in hun huis te kunnen doen wat zij willen interesseert je niet. Vind je dit zelf een erg sociale stelregel?

De oplossing van TO om met joint een blokje om te lopen vind ik overigens erg goed. De buurvrouw mag blij zijn dat je rekening met haar wil houden.
In principe is mijn streven dat iedereen in zijn eigen huis mag doen wat ie wil. Daarom zal ik nooit klagen over het geluid van iemands dieren of nageslacht. Dat ik de deur moet sluiten, is daarvan een consequentie - en viva versa.

Als ik daarover niet zeur en iemand anders wel over mijn rookgedrag, dan vind ik dat ik sterk sta om in mijn eigen huis te blijven doen wat ik wil. Alles tot op bepaalde hoogte dan wel natuurlijk, ik heb nooit keihard muziek op oid.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
14-09-2019 16:23
Je snapt best wat ik bedoel en een baby schaar ik niet onder geluidsoverlast, hoewel het erg vervelend kan zijn.
Daar hebben we de crux, denk ik. Ik begrijp dat iemand die rook erg vervelend kan vinden. Maar om het "overlast bezorgen" te noemen... Nee.
apppie schreef:
14-09-2019 17:09
In principe is mijn streven dat iedereen in zijn eigen huis mag doen wat ie wil. Daarom zal ik nooit klagen over het geluid van iemands dieren of nageslacht. Dat ik de deur moet sluiten, is daarvan een consequentie - en viva versa.

Als ik daarover niet zeur en iemand anders wel over mijn rookgedrag, dan vind ik dat ik sterk sta om in mijn eigen huis te blijven doen wat ik wil. Alles tot op bepaalde hoogte dan wel natuurlijk, ik heb nooit keihard muziek op oid.
Behalve als diegene in zijn eigen huis frisse lucht wil inademen, dan vind je dat jij moet kunnen bepalen dat hij/zij dat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
14-09-2019 08:40
Dit!
Je woont in een flat, dan weet je dat je elkaar gaat horen/ruiken. Beetje meer tolerant zijn naar elkaar zou fijn zijn maar dat lijkt wel onmogelijk in deze samenleving. Bah.
En nee, ik rook niet.

Het heeft niks meer te maken met tolerant zijn. Een muziekje, een friturende buurman, een baby die huilt is heel iets anders dan kankerverwekkende stoffen die je moet inademen omdat je anders niet tolerant bent. Dat is toch te gek voor woorden?

https://www.rokeninfo.nl/professionals/ ... en-risicos
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 14:33
Nee. Mijn balkon hoort namelijk ook bij mijn huis en daar rook ik liever dan binnen. :bye:
Waarom? In de regen of in de winter is dat toch niet fijner?
Waarschijnlijk omdat je zelf de stank niet binnen wil. Dus dan kan je je wel voorstellen hoe dat voor
een niet-roker is. Niet-rokers ruiken dat al van meters afstand.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 17:09
In principe is mijn streven dat iedereen in zijn eigen huis mag doen wat ie wil. Daarom zal ik nooit klagen over het geluid van iemands dieren of nageslacht. Dat ik de deur moet sluiten, is daarvan een consequentie - en viva versa.

Als ik daarover niet zeur en iemand anders wel over mijn rookgedrag, dan vind ik dat ik sterk sta om in mijn eigen huis te blijven doen wat ik wil. Alles tot op bepaalde hoogte dan wel natuurlijk, ik heb nooit keihard muziek op oid.
In je eigen huis ja. Waar niemand er last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn schoonmoeder komt de sigarettenrook letterlijk en dan bedoel ik heel letterlijk je ziet de rook dus door de onderkant van de voordeur komen als de buurman weer eens staat te roken op de galerij. Uiteindelijk is ze er wat gaan zeggen en is de buurman elders gaan staan, hij zei dat hij van zijn vrouw niet meer binnen of op het balkon mocht roken tja.

Ow en jaren terug hadden mijn man en ik een bedrijfsbusje die we in de voortuin kwijt konden. Op een gegeven moment kwam 1 van de buren langs en die zei dat hij soms onze andere buurvrouw gehurkt naast ons busje ziet zitten maar dat ze niet ziet wat ze doet.
Op een avond keek ik naar buiten en idd daar zat de buurvrouw hoor op haar hurken dacht eerst dat ze zat te plassen.
Dus ik loop die kant op: zat ze te roken, door ons busje kon haar zoon (bij wie ze woonde) haar niet zien roken want ze deed dat stiekem. :devil:

Maar goed buiten roken zodat je buren in hun huis last hebben van jouw rook om te zorgen dat je zelf in je eigen huis geen last hebt van de rook vind ik een bijzondere keuze.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 14-09-2019 18:57
0.09% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
14-09-2019 17:15
Daar hebben we de crux, denk ik. Ik begrijp dat iemand die rook erg vervelend kan vinden. Maar om het "overlast bezorgen" te noemen... Nee.
Sommigen ervaren het als overlast inderdaad.
Wat moeten al die mensen toch een ellendig leven hebben gehad toen roken nog heel gewoon was. Blij voor jullie dat het nu zoveel malen minder is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
14-09-2019 17:18
Behalve als diegene in zijn eigen huis frisse lucht wil inademen, dan vind je dat jij moet kunnen bepalen dat hij/zij dat niet kan.
Die frisse lucht inademen is de door mij gewenste stilte in de vergelijking die ik maakte.
Dat het niet altijd gaat zoals je wenst, is de consequentie als je beiden in je eigen huis doet wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
14-09-2019 18:14
Sommigen ervaren het als overlast inderdaad.
Ja dat kan. Sommigen ervaren kindergejank als overlast. Het is allemaal subjectief.

Maar goed, ik merk dat ik mezelf ga herhalen in dit topic. Let's agree to disagree. :)
apppie schreef:
14-09-2019 18:39
Die frisse lucht inademen is de door mij gewenste stilte in de vergelijking die ik maakte.
Dat het niet altijd gaat zoals je wenst, is de consequentie als je beiden in je eigen huis doet wat je wil.
Dat iemand anders in zijn eigen huis niet kan doen wat hij/zij wil is een consequentie van dat iemand anders in zijn eigen huis doet wat 'ie wil. Daarom is het niet mogelijk dat iedereen onbeperkt in zijn eigen huis doet wat 'ie wil en zou er mijns inziens een compromis tussen beiden gesloten moeten worden, i.p.v dat degenen die de ander kan dwingen (omdat rook nu eenmaal frisse lucht verdrijft en muziek stilte) zegt dat de ander maar niet moet zeuren.
Ja dat heb je helaas als je in een appartementen complex/flat woont. Kom wel eens bij iemand die niet rookt maar daar ruikt het in de gang altijd naar rook of etensluchtjes van andere bewoners. Blijkt uit de meterkast te komen. Heeft de woningbouw al een paar keer proberen op te lossen maar helaas. Maar je kunt mensen inderdaad niet verbieden om te roken in huis of op het balkon. Zou er zelf ook flink van balen als niet roker, dat wel.
apppie schreef:
14-09-2019 00:10
Wat wil je daarvan zeggen dan? Ik woon op de bovenste verdieping, dus mijn buren hebben geen last van mijn joint. Maar als dat wel zo was en iemand zou erover komen klagen... Tja, vervelend voor hem/haar.
Tja, vervelend voor mijn buren, maar gelukkig heeft de verhuurder van de buren ingegrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven