Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Titana, wij nu elk 3-4 uur per week aan schoonmaken/poetsen/opruimen en daarnaast elk 2 uur per week aan boodschappen doen en koken. Dus 10-12 uur per week met z'n tweeën.

Maar het ligt er toch wel erg aan hoe groot je huis is, of je huisdieren hebt, hoe vaak je visite over de vloer krijgt, hoe je het hebt ingericht...

Wij hebben bv een vloeroppervlak van 60 m2 (waarvan we maar 45 m2 dagelijks gebruiken), 2 katten, hebben niet veel meubels of frutsels, vuil wordt het huis niet ingelopen omdat schoenen uitgaan uit bij de voordeur en vrienden en familie zien we vooral buitenshuid. Muv de katten maakt dat alles denk ik wel dat ons huishouden relatief weinig 'arbeidsintensief' is. Met als enige uitzondering... de vloeren en dan vooral ons ongelofelijk aanharend tapijt in 2 kamers, in combi met de katten.

We willen trouwens ook aan de weekmenu's gaan! Vooral om financiele redenen eigenlijk; we hopen dan meer overzicht over de eetuitgaven te krijgen, die nu steeds weer de pan uit rijzen. En als we maar 1x per week boodschappen doen wordt de stap ook kleiner om dan toch maar alles bij de Aldi/Jumbo/markt 'ver weg' te halen ipv bij de AH om de hoek.

Roosje, gefeliciteerd met je theoriecertificaat, goed zeg!

MsDubbelfriss, succes met je nieuwe werk! Is altijd wennen in het begin toch, over een paar weken valt het vast al veel makkelijker met andere dingen combineren zoals huishouden. Die school, is dat de school van je kinderen of volg je zelf ook nog een opleiding?

Iedereen succes vandaag met de huishoudplannen!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, roos, drukke planning vandaag!

Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, wel uithuis plannen.

Denk dat ik zoiezo nog ga stofzuigen, wc 's schoonmaken en koken. Daarnaast met zoon spelen, met t potje heen en weer

MDF, bevalt de nieuwe baan goed? Vermoeiend he, die eerste weken. Hoop dat je snel helemaal gewend bent.

Knap hoor, het kookschema. De boodschappen zijn hier vaak in huis, maar dan komt er weer vanalles tussen.

Vanavond gaan we pasta eten.

Titana, heb ook geen idee hoeveel tijd ik kwijt ben per week. Veel dingen doe ik tussendoor. Als ik naar bed ga, nog ff een doekje over de wc of wastafel, stofzuig eens in de paar dagen, geen huisdieren nl, of met kruimeldief tussendoor nog even wat kruimels weghalen, Bedden opmaken.

Daarnaast dus een huishoudster voor 2 1/2 uur in de week die de grote klussen als badkamer, stoffen, stofzuigen en dweilen doet. Voor mij is het dus in de week bijhouden en klussen waar zij niet aan toe kwam.

Ik werk nl 36 uur per week, dus kon het zelf niet allemaal meer bijbenen.

En ja, mn huis is niet compleet zen, maar echt heel veel tierlantijntjes heb ik niet meer staan.
koffie, zwart graag...
Hoi allemaal,

Ik heb de hele week niets gedaan!

Alle goede voornemens ten spijt, heeft mijn rug flink roet in het eten gegooid. Na het onderzoek van vorige week zit er voor mij even niet meer in dan op de bank / in bed hangen. Gelukkig heb ik nu een extra lang weekend, ik ben van gister tot maandag vrij, dus ik hoop dat die extra rust wat wonderen gaat verrichten. ( @Leo: doe mij die knuffel dus maar! )

Toch blijf ik wel meelezen, want het inspireert me wel enorm. Of nou ja, momenteel frustreert het eigenlijk vooral :-) Maar ik wil jullie goede ideeen niet missen want daar doe ik straks mijn voordeel mee als ik eenmaal weer aan de slag kan!
heeeej, ineens mollie en phien tussendoor!

Ja, wij trekken ook altijd onze schoenen uit, scheelt een hoop.

Succes met de weekmenu's! en sopse/veel plezier allemaal vandaag.

Ik moet computelen (grijns) met zoon.
koffie, zwart graag...
@MDF Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Vermoeiend is dat altijd in het begin, he? Al die nieuwe indrukken... pfff Gun jezelf vooral de tijd om daar even op te focussen.

@Titana

Ik zou niet weten hoeveel tijd het kost. Toen wij in een appartement woonden, besteedden wij de hele zondag er samen aan, maar de rest van de week deden we niets. Ook hadden we toen nog geen handige hulpjes (vaatwasser, droger, enz) en geen enkel systeem in wat we deden.

Daarna verhuisden we naar een huis en hadden we een hulp. Wij hielden alles door de weeks bij met opruimen en de was e.d. en zij deed in 3 uur het hele huis (maar zij was wel meer van de grote lijnen terwijl ik erg van de details ben, wat dan ook direct een goede reden is om het uit te besteden! :-))

Ik denk dat we nu, met alle systemen op orde en regelmatig opruimen, in ca 15 uur het hele huis op orde zouden moeten kunnen houden.

@ Roos

Sterkte meis! Soms moet je keuzes maken, en uiteindelijk zal dat goed zijn, maar dat maakt het nog niet leuk...
Ik vroeg me idd al af hoe t met je ging, nummer zoveel.

Balen dat je rust moet houden. Wat is er uit de onderzoeken gekomen?
koffie, zwart graag...
@Sylvester

Lief dat je aan me hebt gedacht!

Er is nog niet zo veel uitgekomen. Er was eind vorig jaar met MRI en rontgen al geconstateerd dat mijn rug sterk verouderd is (bij mij is de aftakeling die normaal na je 50e pas begint op mijn 34e al een feit) en dat er 2 "beginnende" niet te opereren hernia's zitten. Dat verklaart echter niet dat mijn zenuw volledig is uitgeschakeld en dat ik al een jaar veel pijn heb. Ik krijg nu as donderdag een nieuw onderzoek met contrastvloeistof en ze hopen daar meer mee te kunnen zien dan uit de scan en foto's tot op heden duidelijk werd.
Nummerzoveel: sterkte ..... wat naar allemaal!

De stand van zaken hier:

- hele huis is gestofzuigd;

- vloerkleed paste niet onder mn bed maarja daar is het nu dus ook weer stofvrij;

- was draait weer, zon schijnt dus die kan zo naar buiten....

En verder zoek ik afleiding in alles wat me afleiding kan geven....
@ Roosje

Dank!

Wat een toestand met dat kleed, valt dat even tegen! Gelukkig zie je het positieve er ook van in.
fff, zeker naar allemaal Hoop dat er volgende week meer uitkomt.

Ahh, schoon onder t bed Jammer dat het kleed niet de juiste afmeting had.

Echt een hangdag hier.

Afleiding: lezen, filmpjes kijken, schoonmaken, etc. Hoop dat t werkt.
koffie, zwart graag...
Ik heb ook een week van weinig tot niets doen achter de rug. Gewoon te druk met andere dingen gehad.

Vandaag vrij en alleen thuis (en dat is belangrijk als in in de weer ben, dan kan ik geen mensen om me heen velen) dus ga ik zo wel aan de slag. Ik heb er zo waar nog zin in ook. Dat komt omdat het de laatste tijd (sinds dit topic) best netjes en opgeruimd is en ik me nu enorm irriteer aan de zooi.

-Afwassen en opruimen

-Stofzuigen

-Vochtige lap door de huiskamer

-Was draaien, ophangen en nog een opruimen.

-Strijken

-Slaapkamer

-WC schoonmaken

-Boodschappen

-Koken

Nummerzoveel, wat een ellende een dubbele hernia (en wat een pijn). Veel sterkte.

Titana, ik heb geen idee hoeveel tijd ik eraan besteed. Ik zal het voor de gein eens een weekje proberen bij te houden, ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ook wij trekken de schoenen uit en doen boodschappen voor een hele week. Vervelend is, dat nu alles op is, er geen tijd voor de grote en er steeds tussendoor boodschappen gedaan worden bij de AH ipv de Aldi. Kost idd een hoop meer.

Verder voor degenen die niet lekker zijn, ziek, liefdesverdriet ook veel sterkte en MDF s6 met de nieuwe baan.
O ja, misschien een tip voor tijdens het schoonmaken. Ik doe alles in etappes. Dus ik ga zo afwassen en keuken opruimen en dan daarna als beloning een kopje koffie. Weer verder en dan als beloning een sigaretje, weer verder beloning ff forummen. Bij mij werkt dat beter.
Maar vandaag op de planning:

- vloerkleed dat ik onlangs uit mn woonkamer heb gehaald naar onder mn bed verhuizen (dat betekend matrassen/ lattenbodems eruit halen, kleed eronder, matrassen terug en weer opmaken);

- alles stofzuigen en dweilien(behalve eetkamer zo nog even dweilen....maar daar zit ik nu ;-);

- natte lap door het huis;

- badkamer/wc;

- tijdschriften uitzoeken....heb hier stapels liggen die aan het verstoffen zijn, zonde van het geld eigenlijk....;

- koelkast schoonmaken;

- en daarna kijken wat verder nog nodig is....

intussen nog een sms van S gekregen, begonnen aan mijn brief voor hem en weer wat tranen gelaten....maarja...pfff hoop dat ik hier uiteindelijk weer sterker uitkom
quote:Phien schreef op 21 mei 2009 @ 10:25:MsDubbelfriss, succes met je nieuwe werk! Is altijd wennen in het begin toch, over een paar weken valt het vast al veel makkelijker met andere dingen combineren zoals huishouden. Die school, is dat de school van je kinderen of volg je zelf ook nog een opleiding?

Hoi Phien,

Ik vond je berichtje erg leuk!! De school is voor mezelf, ik heb een baan die werken en leren combineert. Kinderen krijgen/hebben is nog een wens die nog niet in vervulling is gegaan. Gezien het feit dat ik nu nog op school zit, is het niet zo practisch om dat te combineren.

En ook bedankt voor je schema, staan zoals je zelf zegt wat dingen in die voor ons niet van toepassing zijn, maar ook dingen die er niet in staan, dus met een beetje aanpassen is het een perfect schema.

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
quote:Monissa schreef op 21 mei 2009 @ 13:15:

O ja, misschien een tip voor tijdens het schoonmaken. Ik doe alles in etappes. Dus ik ga zo afwassen en keuken opruimen en dan daarna als beloning een kopje koffie. Weer verder en dan als beloning een sigaretje, weer verder beloning ff forummen. Bij mij werkt dat beter.Ik heb ook zin in koffie maar mn keukenvloer is nat....
Iedereen bedankt voor de felicitaties en de succeswensen, erg attent van jullie!!

Vanochtend toch nog een beetje huishouden gedaan, samen met vriend; vaatwasser uitgeruimd, was aan, droge was opgevouwen en opgeruimd, gras gemaaid, gekookt (heb nu vanmiddag warme maaltijd gedaan, eet dan vanavond in het ziekenhuis mijn brood wel weer).

En nu ik niet zoveel thuis ben, kan ik ook niet zoveel troep maken

Dit weekend wel vrij, dus dan wat dingen doen, oa in de tuin. Allemaal van die hoognodige klusjes. Misschien als ik bruis van de energie dat ik dan ook de ramen nog es ga doen.

Ik ga nu mijn tas pakken en naar mijn werk, mag vandaag tot 23.00 uur.

Succes voor de supersoppers vandaag!!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
quote:miss dubbelfriss schreef op 21 mei 2009 @ 13:27:

(heb nu vanmiddag warme maaltijd gedaan, eet dan vanavond in het ziekenhuis mijn brood wel weer).

Groetjes MDFToevallig opleiding tot verpleegkundige Hihi ben ik ook!
vroeger dweilde ik gewoon met de stok. Dan zorgde ik er altijd voor dat ik eindigde bij de bank en had daar drinken en afstandsbediening van de tv klaar ha ha.

Nu heb ik sinds een half jaar een stoomreiniger en dan is binnen 1 minuut alles alweer droog. Het werkt sneller, werkt stukken lichter dus geen rugpijn meer en vloer wordt super schoon.

Uitvinding van de eeuw. Had lang getwijfeld maar ben blij dat ik die stap gezet heb.

Wat voor opleiding volg je nu ?

Roosje, succes met de brief. Hoop dat jullie er ooit samen uitkomen, want volgens mij willen jullie nog niet echt zonder elkaar.
koffie, zwart graag...
Hmmm een stoomreiniger.... hihi is wel wat voor mij ik heb echt een hekel aan dweilen...maar heb eigenlijk wel een goed gevoel over het feit dat heel het huis weer gedweild is (nu opgesloten aan andere kant van het huis )

Dankjewel....ik denk dat ik ook nog niet echt zonder hem kan, maar weet op het moment niet zo goed hoe ik verder moet...merk dat er een aantal dingen zijn uit mn kindertijd die nog dwars zitten (waar ik in de relatie hiervoor eigenlijk ook al tegenaan liep...en eigenlijk ook in mn dagelijkse leven)....heb een afspraak bij een haptonoom gepland staan....
Uit de reacties hier zie ik dat het huishouden, inclusief koken en boodschappen doen een tijdrovende bezigheid is.

Ik ga het ook bijhouden in tijd deze week,

Ik doe net als Sylvester van alles op de automatische piloot tussendoor.

Grote taken besteed ik uit.
@Titana, ha, je concludeert dat het tijdrovend is en zegt dan dat je het ook wilt gaan bijhouden, vraag me af of je jezelf zo wel optimaal motiveert

Ik hou nu sinds een paar weken voor het eerst in m'n leven (!!!) het huishouden bij, daarvoor deed ik alleen soms het absoluut nodige. Voor ik er zelf aan begon stelde ik me 'het huishouden bijhouden' altijd iets voor wat zo'n beetje een fulltime baan was (ook vanwege het woord 'huisvrouw' die zo'n huishouden in mijn verbeelding dan bestiert en in dat beeld dan aan al het schrobben, boenen, opruimen en koken en volle werkweek heeft).

En eigenlijk vind ik het nu erg meevallen. Als ik elke taak apart opschrijf (zoals hier op het topic of op ons rooster) lijkt het mss vreselijk veel, maar drie kwartier per dag voor schoonmaken, opruimen en koken gaat eigenlijk zo voorbij. Ook ik doe trouwens een hoop dingen 'tussendoor' nu; tijdens het bakken van de aardappeltjes de vuilniszakken wegbrengen en de vloer dwijlen, als ik ontbijt maak en wacht tot m'n lief onder de douche vandaan komt snel even de afwasmachine leegruimen.

Vandaag gedaan:

- schildpadden verschoond

- was gedraaid en opgehangen

- pannen met de hand afgewassen

- afwasmachine uitgeruimd (voor het ontbijt dus)

- bureau opgeruimd en gepoetst + rekeningen betaald

(rustig dagje op huishoudgebied, daarnaast nl veel studie en vanavond roeitraining)

MsDubbelfrisss, waartoe wordt je opgeleid? Of hou je dat liever geheim ivm herkenbaarheid enzo?

Een stoomreiniger, handig! Hoe groot is zo'n ding eigenlijk? (kleinbehuisd hier)
[quote]Monissa schreef op 21 mei 2009 @ 13:11:

-Afwassen en opruimen

-Stofzuigen

-Vochtige lap door de huiskamer

-Was draaien, ophangen en nog een opruimen.

-Strijken

-Slaapkamer

-WC schoonmaken

-Boodschappen

-Koken

Onvoorzien en gedaan:

Koelkast van binnen en buiten schoonmaken, overdedatum zooi weg

prullenbakken in hele huis leeg en schoongemaakt.

Nu nog ff de wc, was ophangen en dan douchen, aankleden en boodschappen doen.

Het is tijdrovend dat huishouden maar het geeft wel een lekker gevoel als ik zo rondkijk.
anoniem_6053 wijzigde dit bericht op 21-05-2009 15:26
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Nummerzoveel..... een extra dikke. Lieve schat, wat erg, een dubbele hernia, arme jij! Wat zul je een pijn hebben. Heb je hulp? Ik zou je zo komen helpen als ik in de buurt zou wonen. Ik woon bij Emmen, is dat jouw kant op?

Miss Dubbelfris, gefeliciteerd met je nieuwe baan ook van mij!

Roosjemeisje, doe kalm aan, laat de tijd eens haar werk doen en ga de komende tijd eens goed nadenken over wat je wil. Het is nog niet te laat, nergens voor, ok? (f)

Hier was alles nog redelijk netjes na de afgelopen dagen van behoorlijk hardcore huishouden. Vandaag alleen de gewone dingen gedaan en vanaf zo meteen hebben we 4 dagen non stop bezoek, ik kan tussendoor net even stofzuigen denk ik. Nah ja, dat moet dan maar.....

Ik heb een (rare) vraag:

Voor de eindvoorstelling van mijn dochter heb ik 6 nylon theezeefjes nodig, die de ogen van een vlieg voor kunnen stellen. Ik kan ze hier in de omgeving nergens vinden!

Hebben jullie een tip voor me in welke winkel ik moet zijn? Dan kan ik kijken waar die zit.
Dille en Kamille?
Ik lees bijna elke dag wel mee in dit topic. Mijn huis is een bende, en als ik dit topic gelezen heb denk ik: Morgen begin ik ook!

Nouja, niet dus

Ik ben gisteren naar een leuk feestje geweest, er werd voor gesteld om bij mij een afzakkertje te doen. Harstikke leuk natuurlijk, maar ik wist niet hoe snel ik er onder uit moest komen. Ik zou me rot schamen als er nu iemand bij me op visite zou komen

Dus ik dacht net: laat ik eens gaan meeschrijven in het opruim topic! Ik had al een andere gebruikersnaam, voor heel af en toe een reactie (Maar vooral uren mee lezen, heerlijk!), en jawel, wachtwoord vergeten, dus een nieuw email adres aanmaken, ondertussen ook maar mijn inbox opgeruimd (140 ongelezen berichten, oeps )

Ik ben nu bijna een uur verder en ik heb een nieuwe gebruiksersnaam! Ik wil nu het liefste google afstruinen voor een leuke avatar. Maar ik ga nu toch echt mijn slaapkamer opruimen/uitsoppen/dekbed in de was + droger gooien!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven