Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
gerritjevan schreef:
01-02-2018 13:49
Ik ben een vestje aan het breien
Maar zit nu vast
Weet iemand wat de afkorting str.br.betekent?
Dat ligt een beetje aan de context. Ik gok op 'strepen breien' of 'strak breien'.

Dit is waarom ik nooit Nederlandse patronen brei, zo onduidelijk omschreven vaak.
stippensokken schreef:
03-02-2018 22:41
Dat ligt een beetje aan de context. Ik gok op 'strepen breien' of 'strak breien'.

Dit is waarom ik nooit Nederlandse patronen brei, zo onduidelijk omschreven vaak.
Het was inderdaad 'strak breien'
Ik zat te moeilijk te denken
Ik zag trouwens laatst bij Boekenvoordeel heel zacht garen, fleecestof-zacht zal ik maar zeggen. Iemand daar ervaring mee toevallig?
Celaena_Aelin schreef:
11-02-2018 17:01
Ik zag trouwens laatst bij Boekenvoordeel heel zacht garen, fleecestof-zacht zal ik maar zeggen. Iemand daar ervaring mee toevallig?
Dat zijn vaak restpartijen en niet echt hoge kwaliteit. Dan moet je echt een project ervoor hebben en daar voldoende voor inslaan. Want grote kans dat het er volgende week niet meer is.
Weten jullie een leuk breiprojectie om mijn hoop eenzame bollen wol eens een nut te geven?

Ik heb echt veel wol waar ik maar 1 bol van heb en waar ik niet meer aan een extra bol kan geraken, want ik weet niet meer van welk merk of welke winkel.

Ik zat te denken aan sokken voor mijn peuter (schoenmaat 25 moet wel lukken met 1 bol, denk ik). Maar telkens als ik een tutorial bekijk, word ik ontmoedigd. Wat zien sokken er moeilijk uit!
Lapjesdeken?
Celaena_Aelin schreef:
11-02-2018 19:03
Lapjesdeken?
Lukt dat ook met wol van verschillende diktes? Ik denk niet dat er superveel verschil is tussen de wolletjes, maar het is echt een allegaartje die ik de voorbije jaren verzameld heb voor verschillende projecten. Bijna alles is wel “compatibel” met 3 of 4 mm naalden, want die gebruik ik het meeste.

En hoe doe je dat dan? Gewoon lapjes van 10 bij 10 breien en dan aan mekaar naaien met een dikke naald? Mag dat in de gewone tricotsteek, of gaat dat te veel omkrullen?
Zou idd met verschillende soorten wol moeten kunnen. En ik zou Idd gewoon lapjes van 10x10 of 15x15 breien. Volgens mij gaat het prima met een rechte steek, tricot weet ik niet zeker. Maar dat is vast te googelen ;-)
Celaena_Aelin schreef:
11-02-2018 19:40
Zou idd met verschillende soorten wol moeten kunnen. En ik zou Idd gewoon lapjes van 10x10 of 15x15 breien. Volgens mij gaat het prima met een rechte steek, tricot weet ik niet zeker. Maar dat is vast te googelen ;-)
Heb inderdaad snel eens gegoogled en ik denk dat de meeste patronen geen tricot gebruiken, waarschijnlijk omdat die zo krult. Lekker gemakkelijk om de hele tijd recht te breien :) ik ga zo meteen eens in mijn wolvoorraad kijken welke kleuren mooi zullen passen voor een deken! Al zie ik mijzelf alsnog naar de wolboer gaan om een extra mooi kleurtje te halen :facepalm: zo geraakt die voorraad ook nooit op ;-)
Dit was trouwens mijn laatste projectje:

http://www.redheart.com/free-patterns/playtime-hoodie

Wel andere wol en twee verschillende kleuren. Mouwen + kap in paars en de rest rood. De wol is nogal dure alpaca Nepal wol, dus het is best een dure trui geworden (6 bollen wol).

Vandaag had mijn zoontje (2j) hem voor het eerst aan en hij zei: “mooi trui, mama maakt!” :love: alleen jammer dat hij na 5 minuten moest kotsen en de trui al meteen de was in mocht.
anoniem_207266 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 19:55
66.07% gewijzigd
Op Ravelry kun je ook zoeken naar projecten op lengte van garen :idee: Verder is het idee van een lapjesdeken wel heel erg leuk!
lilapie schreef:
11-02-2018 19:47

:love:
Idris schreef:
11-02-2018 19:54
Op Ravelry kun je ook zoeken naar projecten op lengte van garen :idee: Verder is het idee van een lapjesdeken wel heel erg leuk!
Oh echt? Goh het is jaaaaren geleden dat ik nog op Ravelry gekeken heb. De laatste tijd zoek ik altijd patronen via google en download ik ze op mijn iphone.

Ik denk dat ik voor het lapjesdeken ga gaan. Als alles goed gaat mag ik binnen 3 maanden bevallen van een tweede kindje en dan is zo’n zelfgemaakt lappendekentje ook wel leuk (al is wol misschien wel een beetje te warm voor mei).
Dan komt een warme deken om op te liggen spelen vast wel van pas! Helemaal als je wat noordelijker woont ;-)
lilapie schreef:

Wel andere wol en twee verschillende kleuren. Mouwen + kap in paars en de rest rood. De wol is nogal dure alpaca Nepal wol, dus het is best een dure trui geworden (6 bollen wol).

Vandaag had mijn zoontje (2j) hem voor het eerst aan en hij zei: “mooi trui, mama maakt!” :love: alleen jammer dat hij na 5 minuten moest kotsen en de trui al meteen de was in mocht.
Ah wat lief :flirting:
lilapie schreef:

Ah wat lief :flirting:
Celaena_Aelin schreef:
11-02-2018 20:11
Dan komt een warme deken om op te liggen spelen vast wel van pas! Helemaal als je wat noordelijker woont ;-)
Yes, ik woon in Zweden :) vorig jaar heeft het hier nog gesneeuwd in mei.
lilapie schreef:
11-02-2018 20:29
Yes, ik woon in Zweden :) vorig jaar heeft het hier nog gesneeuwd in mei.
Ik herinnerde me zoiets van een ander topic!
Ik ben er aan begonnen :hyper:

Gisteren drie kleurtjes uitgekozen waarvan ik ongeveer evenveel heb en waarvan de diktes er ongeveer hetzelfde uitzien. Het zijn wel een beetje saaie kleuren (soort van drie varianten blauw/grijs), maar van de mooiere kleuren heb ik eigenlijk nooit veel restjes :)

Aargh en in de eerste bol zit een grote knoop. Ik dacht dat het wel ging meevallen en ben dus begonnen, maar nu moet ik telkens 10 minuten breien en 10 minuten die knoop proberen opschuiven :facepalm: dat komt er van als je lui bent.

Ik dacht om de lapjes aan elkaar de haken met witte wol, zodat elk lapje een witte rand heeft. Al is dat misschien wat optimistisch, want ik kan helemaal niet haken :-D Maar dat zou toch mogelijk moeten zijn, niet?
Haken is niet zo moeilijk hoor! Dus het zou je moeten lukken, zeker als je ook kunt breien.
Haken is inderdaad niet zo moeilijk en voor randen/lapjes aan elkaar zetten zijn er verschillende technieken. Dus als je niet gelijk de moeilijkste kiest komt het vast goed.

Ik heb van mij oma 3 bollen scheepjes sokkenwol gekregen. Multicolor rood/bruin en niet meer verkrijgbaar. Ik wil er iets mee doen maar heb geen idee wat, maar stap 1 is de ravelry Tio volgen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Heel veel youtube filmpjes kijken staat daar prima uitgelegd, en heel veel op pinterest kijken.
Maak een leuke lappendeken of een kussenhoes van restanten.
En toen liep ik zomaar tegen een brei en haal topic aan :)

Ik denk dat je ook best lapjes tricot kan breien hoor, als je het toch aan elkaar zet en er een rand om haakt (iets van een rand is denk ik wel leuk) of ze niet aan de buitenkant ze heb je ook geen last van het krullen.

Ik heb zelf al veel verschillende dingen gebreid en gehaakt. Nu net garen besteld voor een kussen voor de op bank en een muts voor vriend.
Waar bestel je dat?
Iemand al nieuwe kleuren tegen gekomen bij de wibra of zeeman?
Als ik wat bestel meestal bij wolplein.nl, maar koop ook wel dingen in de winkel als het zo uitkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven