Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Ik up dit topic even

Zijn er van hier gister nog mensen bij de amigurumidag van Echtstudio geweest?
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Hallo..

Ik zou heel graag een soort zitpoef maken..

kan er iemand me vertellen hoe ik dit maak?

of heeft er iemand een patroon voor me?

tnx
Saakura,

Toevallig is er vandaag een nieuw topic over haken geopend, en in de openingspost staan van die grote poefen/poeven/whatever,

misschien dat je daar even kan vragen?

(En nu ga ik spitten naar het patroontje van de granny stripe hier in het topic. Ik kan hem zelf natuurlijk niet meer vinden hier in huis.)
Pop1980,

Die is makkelijk! Haak een ketting deelbaar door 3. 2e toer: 3 losse en dan in elke 3e losse 3 stokjes haken.

3e toer: 3 losse, 1 stokje en vervolgens 3 stokjes in de openingen van de voorgaande toer. That 's it! Als je er niet uitkomt hoor ik het wel!
Dank je Koekkie! Ik was zelf al even bezig geweest. Heb ook (geloof op pag 24) de teltekening gevonden, en ik snap hem weer helemaal! Ik moet nu alleen nog verzinnen wat ik ga maken. Misschien nu toch echt een keer een deken?
Oh stom Sakuura, hier de link naar dat topic:

Wat vinden jullie? Is haken echt zo suf?
Ow wat leuk! Een haaktopic! Ik sluit me graag bij jullie aan! Ben zelf nog niet zo heel lang bezig, maar sinds ik zwanger ben wil ik van alles en nog wat zelf maken. Ben nu op zoek naar een nieuw projectje. Ik heb al een dekentje, 2 paar slofjes en rammelaars gehaakt. Nog niet te moeilijk...
Hoi Nelleke,

Moeilijk is dat he? Om een nieuw projectje te vinden?

Ik las op het fokforum over een wasbaar muziek-doosje (je weet wel, zo een met een koordje waar een slaapliedje uitkomt), die je kan bestellen en waar je dan iets omheen kan haken. Zal ik eens voor je zoeken?
Nelleke, ik kan het niet meer vinden, maar volgens mij kwam de tio van het FokForum.

Als je op deze pagina naar beneden scrollt, krijg je een hele leuke hanger, met een visje, een hartje etc, voor in de kinderkamer.

http://forum.fok.nl/topic/1663722/1/999
Ik kom even jullie hulp inroepen Ik ben al een aantal uur bezig om dat haken onder de knie te krijgen, maar het lukt niet Ik heb een boek waarin uitgelegd wordt hoe je een dubbel stokje maakt:

- omslag, door aangegeven steek gaan

- omslag, door aangegeven steek gaan

- omslag, 2 lussen erover (3 keer herhalen)

Nu zie ik een filmpje op internet en daar beginnen ze met 2 omslagen en dan pas door de steek. Uit het boek gegreep ik dat na de eerste omslag en steek, je een andere steek neemt. Snappen jullie het nog?

Hoe maak je nou een goed dubbel stokje?
Heeft iemand voor mij een link naar een online wolwinkel met veel keuze (en lage bezorgkosten)?

Welke wol zouden jullie mij aanraden? Het mag niet pluizen, beetje stevig zijn en moet baby-proof zijn. Dus wasbaar op hoge temperatuur ivm met vuiligheid verspreidend kind. (Kwijl! spuug! en die dingen die in luiers rondrollen!)

De wol mag duurder duur zijn. Wat is eigenlijk het verschil tussen breiwol en haakwol?
@TomorrowMorning: Ik heb er even mijn boek bij gepakt. Geen garantie, maar volgens mij klopt het zo:

- Twee keer de draad om je haak slaan

- Door de aangegeven steek gaan

- omslag, door de steek gaan

Nu heb je vier lussen op je haaknaald.

- omslaan en door twee van de lussen gaan

Nu heb je drie lussen op je haak

- omslaan en door twee van de lussen gaan

Nu heb je twee lussen op je haak

- omslaan en door de laatste twee lussen gaan

Maar goed, het is een Amerikaans boek (The happy hooker) en misschien hebben zij (net als jouw filmpje) een andere methode. Dat kan ook.
Tomorrow morning, hoe flauwegeit het uitlegt is het een dubbel stokje.

Bij een stokje sla je de draad 1 keer om, steek je hem door je vorige steek, en haal je draad door de eerste 2 lussen. Dan heb je nog 2 lossen over en daar haal je de draad dan nogmaals door.

Bij een dubbel stokje sla je de draad eerst twee keer om je haaknaald. Dan steek je hem door de vorige steek en dan haal je de draad door de eerste 2 lussen.

Dan heb je nog 3 lussen over en haal je de draad door de volgende twee lussen. Dan heb je nog 2 lussen over en daar haal je de draad door. Klaar!

(Bij een driedubbel stokje, sla je de draad 3 keer om de haaknaald etc etc)

Flauwegeit, helaas, ik heb weinig verstand van wol. Ik zou voor een wasbaar dekentje eigenlijk katoen gebruiken. Dat pluist en kriebelt ook niet.
http://www.youtube.com/watch?v=sc1TqyxnKU4

Hier een goed dubbel stokje!
@pop1980: het wordt een knuffelbeest dus die gaat het nog zwaar te verduren krijgen
Ik wil graag een patroon voor een kanten giletje. Lijkt mij leuk om dat zelf te maken.
Weet iemand of de dikte van breinaalden overeen komt met haaknaalden?
Je zou een soort van Drops kunnen nemen, Flauwegeit. hoor daar altijd goede verhalen over.

En volgens mij komen breinaalden overeen met haaknaalden.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Dank voor de tip. Ik ga eens kijken.
quote:Flauwegeit schreef op 20 juni 2011 @ 15:56:

Weet iemand of de dikte van breinaalden overeen komt met haaknaalden?Ja, het gaat in millimeters. Dus een 3 haaknaald en een 3 breinaald zijn bv. allebei 3 mm doorsnede.
Dank jullie wel voor het dubbele stokje Ga het gelijk weer even proberen!
Graag gedaan.

Ik heb wederom een vraag. Ik ben nu in de rondte aan het breien, maar bij de overgang van de ene op de andere rij wordt het werk erg bobbelig.

Ik eindig de rij zo: blinde steek, een extra lus haken, draaien en dan de eerste steek overslaan. Blijkbaar doe ik iets fout. Maar wat?
Je hoeft helemal niet te draaien en overslaan, je gaat toch rond?!
Flauwegeit, heb je een rondbreinaald of 4 naalden?
Ehh, je bent toch aan het haken? Niet breien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven