Haken is best leuk!
woensdag 14 juli 2010 om 14:25
Hallo!
Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)
Zijn er hier ook meer mensen die haken?
Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.
Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.
Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.
Wie haakt er hier nog meer?
Even een handig tabelletje toegevoegd!
Youtube-filmjes!
Single crochet
Double Crochet
Triple Crochet
Half Double Crochet
Cirkel
Magic circle
Andere videos
DROPS instructievideos
Patronen:
Granny squares
Craftbits
Coats and Clark
vrijdag 17 juni 2011 om 00:11
Saakura,
Toevallig is er vandaag een nieuw topic over haken geopend, en in de openingspost staan van die grote poefen/poeven/whatever,
misschien dat je daar even kan vragen?
(En nu ga ik spitten naar het patroontje van de granny stripe hier in het topic. Ik kan hem zelf natuurlijk niet meer vinden hier in huis.)
Toevallig is er vandaag een nieuw topic over haken geopend, en in de openingspost staan van die grote poefen/poeven/whatever,
misschien dat je daar even kan vragen?
(En nu ga ik spitten naar het patroontje van de granny stripe hier in het topic. Ik kan hem zelf natuurlijk niet meer vinden hier in huis.)
vrijdag 17 juni 2011 om 00:32
vrijdag 17 juni 2011 om 08:42
vrijdag 17 juni 2011 om 12:04
vrijdag 17 juni 2011 om 12:14
Nelleke, ik kan het niet meer vinden, maar volgens mij kwam de tio van het FokForum.
Als je op deze pagina naar beneden scrollt, krijg je een hele leuke hanger, met een visje, een hartje etc, voor in de kinderkamer.
http://forum.fok.nl/topic/1663722/1/999
Als je op deze pagina naar beneden scrollt, krijg je een hele leuke hanger, met een visje, een hartje etc, voor in de kinderkamer.
http://forum.fok.nl/topic/1663722/1/999
zaterdag 18 juni 2011 om 16:52
Ik kom even jullie hulp inroepen Ik ben al een aantal uur bezig om dat haken onder de knie te krijgen, maar het lukt niet Ik heb een boek waarin uitgelegd wordt hoe je een dubbel stokje maakt:
- omslag, door aangegeven steek gaan
- omslag, 2 lussen erover (3 keer herhalen)
Nu zie ik een filmpje op internet en daar beginnen ze met 2 omslagen en dan pas door de steek. Uit het boek gegreep ik dat na de eerste omslag en steek, je een andere steek neemt. Snappen jullie het nog?
Hoe maak je nou een goed dubbel stokje?
- omslag, 2 lussen erover (3 keer herhalen)
Nu zie ik een filmpje op internet en daar beginnen ze met 2 omslagen en dan pas door de steek. Uit het boek gegreep ik dat na de eerste omslag en steek, je een andere steek neemt. Snappen jullie het nog?
Hoe maak je nou een goed dubbel stokje?
zondag 19 juni 2011 om 14:26
Heeft iemand voor mij een link naar een online wolwinkel met veel keuze (en lage bezorgkosten)?
Welke wol zouden jullie mij aanraden? Het mag niet pluizen, beetje stevig zijn en moet baby-proof zijn. Dus wasbaar op hoge temperatuur ivm met vuiligheid verspreidend kind. (Kwijl! spuug! en die dingen die in luiers rondrollen!)
De wol mag duurder duur zijn. Wat is eigenlijk het verschil tussen breiwol en haakwol?
Welke wol zouden jullie mij aanraden? Het mag niet pluizen, beetje stevig zijn en moet baby-proof zijn. Dus wasbaar op hoge temperatuur ivm met vuiligheid verspreidend kind. (Kwijl! spuug! en die dingen die in luiers rondrollen!)
De wol mag duurder duur zijn. Wat is eigenlijk het verschil tussen breiwol en haakwol?
zondag 19 juni 2011 om 17:14
@TomorrowMorning: Ik heb er even mijn boek bij gepakt. Geen garantie, maar volgens mij klopt het zo:
- Twee keer de draad om je haak slaan
- Door de aangegeven steek gaan
- omslag, door de steek gaan
Nu heb je vier lussen op je haaknaald.
- omslaan en door twee van de lussen gaan
Nu heb je drie lussen op je haak
Nu heb je twee lussen op je haak
- omslaan en door de laatste twee lussen gaan
Maar goed, het is een Amerikaans boek (The happy hooker) en misschien hebben zij (net als jouw filmpje) een andere methode. Dat kan ook.
- Twee keer de draad om je haak slaan
- Door de aangegeven steek gaan
- omslag, door de steek gaan
Nu heb je vier lussen op je haaknaald.
Nu heb je drie lussen op je haak
Nu heb je twee lussen op je haak
- omslaan en door de laatste twee lussen gaan
Maar goed, het is een Amerikaans boek (The happy hooker) en misschien hebben zij (net als jouw filmpje) een andere methode. Dat kan ook.
zondag 19 juni 2011 om 23:36
Tomorrow morning, hoe flauwegeit het uitlegt is het een dubbel stokje.
Bij een stokje sla je de draad 1 keer om, steek je hem door je vorige steek, en haal je draad door de eerste 2 lussen. Dan heb je nog 2 lossen over en daar haal je de draad dan nogmaals door.
Bij een dubbel stokje sla je de draad eerst twee keer om je haaknaald. Dan steek je hem door de vorige steek en dan haal je de draad door de eerste 2 lussen.
Dan heb je nog 3 lussen over en haal je de draad door de volgende twee lussen. Dan heb je nog 2 lussen over en daar haal je de draad door. Klaar!
(Bij een driedubbel stokje, sla je de draad 3 keer om de haaknaald etc etc)
Flauwegeit, helaas, ik heb weinig verstand van wol. Ik zou voor een wasbaar dekentje eigenlijk katoen gebruiken. Dat pluist en kriebelt ook niet.
Bij een stokje sla je de draad 1 keer om, steek je hem door je vorige steek, en haal je draad door de eerste 2 lussen. Dan heb je nog 2 lossen over en daar haal je de draad dan nogmaals door.
Bij een dubbel stokje sla je de draad eerst twee keer om je haaknaald. Dan steek je hem door de vorige steek en dan haal je de draad door de eerste 2 lussen.
Dan heb je nog 3 lussen over en haal je de draad door de volgende twee lussen. Dan heb je nog 2 lussen over en daar haal je de draad door. Klaar!
(Bij een driedubbel stokje, sla je de draad 3 keer om de haaknaald etc etc)
Flauwegeit, helaas, ik heb weinig verstand van wol. Ik zou voor een wasbaar dekentje eigenlijk katoen gebruiken. Dat pluist en kriebelt ook niet.
zondag 19 juni 2011 om 23:39
dinsdag 21 juni 2011 om 11:45