Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
quote:VickyP schreef op 03 maart 2011 @ 10:40:

Leuk, ben ook begonnen met haken! Gaat best goed moet ik zeggen, beter dan ik van mezelf had verwacht

Alleen, ik heb tot nog toe alleen nog maar met vasten gehaakt, heb twee amiguru's gehaakt en ben nu hiermee bezig:

[afbeelding]

Weet iemand een site waar ik patronen voor babymutsjes kan vinden? En wat voor materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken, gewoon katoen wordt zo stug, maar wol lijkt me veel te kriebelig...mutsjes

genoeg hier Vicky. Ik denk dat je een mengsel van katoen met een ander materiaal moet nemen. 100% katoen wordt zo zwaar
Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is. Ik ben al een heel eind met de sloffen. Ik moest 16 vierkantjes haken en ben met de 13e bezig. Daarna kan ik ze aan elkaar gaan naaien en dan hoop ik dat ik goed heb gerekend met de maten Van het in elkaar zet proces zal ik foto's posten.
Ben benieuwd Duha!

Ik heb een boek gekocht met haakpatronen van bloemen, erg mooi!
Wat is het topic weer actief! Leuk!

Ik heb mijn grannystripedeken even voor onbepaalde tijd aan de kant gelegd en ik ben nu bezig met een amigurumi. Betty de kip van Christel
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Hey!

Het ljfje en hoofd van de poes is bijna af, nu nog opvullen. Maar ik wil het lijf graag verwaren. ik zit te denken aan gedroogde peulvruchten maar dan kan het niet in de wasmachine en dat lijkt me weer niet handig. Knikkers misschien?

Waar doen julli dit mee?

Fijne haakzondag!
quote:Chatterly schreef op 03 maart 2011 @ 23:39:

[...]

mutsjes

genoeg hier Vicky. Ik denk dat je een mengsel van katoen met een ander materiaal moet nemen. 100% katoen wordt zo zwaarDank! Hier heb ik inderdaad ook al gekeken, en twee gehaakte mutsjes gevonden, waarvan ik 1 niet zo leuk vind en de ander te moeilijk ik... De rest is gebreid...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Joehoe! Mijn sloffen zijn af Ben heel erg benieuwd of de foto's goed op het forum komen te staan. Nog even voor degenen die het gemist hebben:

http://garnstudio.com/lan ... ?d_nr=117&d_id=32&lang=nl

Dit is het patroon dat ik heb gebruikt. Ik heb aan de hand van oude sloffen van mijn man de maten van de vierkantjes berekend en zo het patroon aangepast.

De sloffen bestaan uit 2 x 8 vierkantjes. Die heb ik dus eerst gehaakt en toen uitgelegd.

Zo zitten alle vierkantjes volgens het patroon aan elkaar genaaid. Je ziet de slof dus vanaf de zijkant en platgedrukt.

Tadaaa!!! Een paar sloffen maat 48! Hahaha. Ze moeten nog een beetje gevormd worden en ik zit er over te denken om er een zooltje onder te naaien. Ik denk dat ze anders vrij snel kapot zijn.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Plopperdeplop duha, die zien er leuk uit! Wat een grote maat joh! Wat vindt je man er zelf van?
Haha hij moest er in eerste instantie vooral om lachen, maar vind ze wel leuk Die kleurtjes passen wel bij hem!
Hier weer een beginner met een domme vraag. Als je de steken 'opzet' tel je dan de allereerste lus ook mee? En als je telt of je nog steeds hetzelfde aantal steken hebt, tel je de lus om je naald dan ook? Of niet?
De eerste lus is geen steek dus nee die tel je niet mee. Als je de opzetlus maakt en je haalt daar een draadje door dan heb je je eerste echte steek en dat is degene die je als eerste telt.

Dommer vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;)
Dank je Duha! Trouwens: domme vragen bestaan best hoor. Zo vroeg ik ooit aan iemand die vertelde dat ze een auto ongeluk had meegemaakt: "En, heb je het overleefd?"
quote:Flauwegeit schreef op 11 maart 2011 @ 20:28:

Dank je Duha! Trouwens: domme vragen bestaan best hoor. Zo vroeg ik ooit aan iemand die vertelde dat ze een auto ongeluk had meegemaakt: "En, heb je het overleefd?"
Zie voor andere domme vragen dit oude topic: domme vragen bestaan wel!

En nu weer terug naar het haken!
Hey dames!

Hoogzwanger probeer ik nog een knuffel af te gaan haken, maar.... Ik kom er niet uit!! Gisteravond de hele avond aan het prutsen geweest zonder resultaat.

Op zich kan ik haken, heb al een kleine granny square gemaakt voor in de kinderwagen (echt superschattig!).

Nu wilde ik deze maken:

http://garnstudio.com/lan ... ?d_nr=b19&d_id=35&lang=nl

Waar het dus mis gaat is in de overgang naar een volgende toer.

"Vervang de eerste v aan het begin van iedere toer door 1 l en eindig iedere toer met een 1 hv in de eerste v van het begin van de toer."

Dan zou ik dus bijvoorbeeld bij toer 3 geen vaste in de 1e vaste moeten doen, omdat ik de vaste heb vervangevn voor een losse?? Het gaat er dan heel raar uitzien.

Maar als ik die losse extra maak dan heb ik natuurlijk steeds 1 steek teveel in de toer waardoor het patroon niet meer klopt.

Kortom ik moet even op gang geholpen worden! Ik raak nu dus steeds helemaal de tel kwijt waar ik moet beginnen en eindigen met de toer.

Of moet ik maar gewoon rond blijven haken, als een spiraal zeg maar?
Je begint de toer met 1L en die tel je als 1V. Je eindigt de toer met 1HV in die eerste L.
Maar als ik dan die 1e losse maak dan kan ik dus geen vaste meer in de 1e steek maken. Dan lijkt het toch net of die steek is overgeslagen? Daar gaat het dus mis. En als ik die 1e losse maak en ook een vaste in de 1e steek dan heb ik er 1 teveel??

De toer sluiten gaat wel lukken als ik het begin maar goed heb.
Hallo,

hier ook een beginnende haakster, aangestoken door jullie mooie werkjes! Na een proeflapje ben ik zojuist begonnen aan een giletje (vestje) voor mijn dochter. Maar ik raak nu al in de war!

Er staat nl:

RECHTER SCHOUDER ACHTERPAND:

Haak 16 LOSSE l

TOER 1: Haak 1 stk in de 4e l vanaf de haak, dan 1 stk in iedere l = 14 stk op de toer, keer het werk.

Hier gaat het al mis, ik heb geen 14 st, maar 18!!

TOER 2: Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak nu 1 stk in ieder stk, meerder TEGELIJKERTIJD 2 stk langs de hals – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 10-12-14 (16-18) stk, keer het werk.

Laat het werk rusten en haak de linker schouder op dezelfde manier, keer het werk.

Dit roept ook vragen op, moet ik nu meerderen aan het einde van toer 2? Dat levert een heel raar uitsteeksel op en ziet er meer uit als het begin van toer 3.

TOER 3: Haak 1 stk in ieder stk op de linker schouder, haak dan 10-12-14 (16-18) l (= hals achterpand), dan 1 stk in ieder stk van de rechter schouder, keer het werk.

Sorry, meteen een heel verhaal, maar ik kom er even niet uit...

Dank alvast voor t helpen!!
quote:Zusje22 schreef op 13 maart 2011 @ 14:06:

Maar als ik dan die 1e losse maak dan kan ik dus geen vaste meer in de 1e steek maken. Dan lijkt het toch net of die steek is overgeslagen? Daar gaat het dus mis. En als ik die 1e losse maak en ook een vaste in de 1e steek dan heb ik er 1 teveel??

De toer sluiten gaat wel lukken als ik het begin maar goed heb.

Probeer het volgende eens:

* begin met 10 lossen (de opzetlus tel je niet mee)

* maak nu een cirkel met een halve vaste in de eerste losse:

je steekt je haaknaald dus door de eerste losse heen en trekt de draad daar doorheen en ook gelijk door lus op je naald. Je hebt nu een cirkel van tien steken.

* maak 1 losse en en vervolgens een vaste in iedere steek van de cirkel, behalve de eerste. Die losse die telt dus als de eerste vaste

* na de negende vaste verbind je deze rij steken weer met een halve vaste in de eerste losse van die rij

Beter dan dit kan ik het niet uitleggen
quote:missc schreef op 13 maart 2011 @ 14:34:

RECHTER SCHOUDER ACHTERPAND:

Haak 16 LOSSE l

TOER 1: Haak 1 stk in de 4e l vanaf de haak, dan 1 stk in iedere l = 14 stk op de toer, keer het werk.

Hier gaat het al mis, ik heb geen 14 st, maar 18!!

Je begint met 16 lossen.

Toer 1: de eerste drie lossen sla je over, je maakt je eerste stokje in de 4e losse vanaf de haaknaald. Vervolgens ga je door met stokjes maken tot het einde van de toer.

Als je dit gedaan hebt zie je dat de eerste die lossen nu omhoog staan, gelijk aan de rest van de stokjes. Je hebt als het goed is 13 stokjes gehaakt (16 lossen - 3 lossen) en die eerste 3 lossen tellen als stokje dus kom je op 14.
Thnx duha!!
Thanx Duha, ik ga er morgenavond nog eens rustig voor zitten..

Heb jij ook een oplossing voor mijn probleempje met het meerderen? Wederom dank!
Voor het meerderen moet ik het patroon echt even zien denk ik. Heb je een link?
Dit is 'em duha: gilet
TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de armsgaten en de hals):

Als u meer stk moet meerderen dan 1, haak dan hetzelfde aantal l als er stk gemeerderd moeten worden en 2 extra l aan het einde van de toer, keer het werk en haak 1 stk in de 4e l van de haak (= 2 stk), haak dan 1 stk in iedere van de overgebleven l. Ga verder als hiervoor.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2:

Meerder 1 stk door 2 stk te haken in hetzelfde stk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven