Het Grote Viva Katten Topic deel 2

01-05-2019 21:17 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier ;-D
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.

Happy New Miauw!
Afbeelding

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Madrid87 schreef:
13-01-2020 10:06
Beterschap voor je kat Pascha!

Balen CC, dat poes het niervoer niet meer lust. Lijkt me erg vervelend. Ik hoop dat je haar snel weer aan het eten krijgt. Irritant is dat he, als je net groot hebt ingekocht en ze het dan ineens niet meer lusten. Jaime heeft dat nu ook met zijn Smilla blikken, hij vond de kerst editie super lekker dus ik heb er 24 blikken van besteld aangezien ze goed betaalbaar waren ook.
Maar nu raakt hij het dus niet meer aan. Ik ga het nog 2x proberen en dan doneer ik ze aan het plaatstelijke asiel. Ik snap niets van dat beest, hij krijgt allerlei verschillende soorten blikjes dus het is niet zo dat ik hem elke dag Smilla geef maar toch is het ineens niet meer lekker.
Zo irritant.

Ik zit al wel een beetje te mijmeren over wat ik met Jaime ga doen als ik met mijn moeder naar Disney ga. Laat ik hem thuis of niet? We zijn maar 3,5 dag weg dus ik vind het eigenlijk onzin om hem naar een opvang te brengen voor die korte tijd. Denk dat hij gelukkig is als hij gewoon thuis blijft. Ik kan hem bij de dierenarts brengen maar daar kan hij niet naar buiten dus dat valt af.
Ik ken wel een ander pension waar hij wel naar buiten zou kunnen maar dan nog, is het de moeite wel voor die drie dagen? Denk dat een nieuwe omgeving best wat stress kan geven.
Het beste is gewoon thuis, denk ik. Mijn onderburen kunnen hem voeren en naar buiten laten en ik kan het kattenvrouwtje verderop vragen om af en toe te checken of het goed met hem gaat. Ze is gek op hem. Ik vind het gewoon lastig om hem alleen te laten. Ook al is het maar voor die paar dagen. :$

Ik ga denk ik maar even met de buren overleggen of ze het willen doen, zo niet dan breng ik hem wel naar dat pension denk ik. Buren hebben hem wel eens eerder verzorgd maar toen ik toen thuis kwam was zijn etensbak leeg. Ik nam aan dat ze hem vergeten waren maar dat is een aanname. Ik heb het nooit gecheckt. Kan ook toeval geweest zijn.
Ik dacht een tijdje terug dat hij dement aan het worden was of doof maar daar merk ik niets meer van nu. Hij mauwt niet meer s'nachts en luistert weer naar commando's.
Hij is grotendeels buiten, ook met koud weer. Daar houdt hij juist van. Gek beest. :proud:
Wat zouden jullie doen?
Ik zou hem geen 3,5 dag alleen laten. Dat zou voor mijn katten die erg veel behoefte hebben aan sociaal contact véél te lang zijn. Wegbrengen zou weer te veel stress opbrengen. Ik zou dus of thuis blijven of iemand vinden die 3,5 dag in jouw huis wil logeren en hem verzorgen. Ik realiseer me dat dit laatste ook weer niet ideaal is.
Ik houd de katten altijd thuis. Familie komt eens per dag de brokken aanvullen en natvoer geven, we hebben een grote drinkfontein dus dat blijft altijd wel vers. Ze doen dat ook rond de vaste etenstijd van de katten omdat ze dan altijd thuis zijn en gecontroleerd kunnen worden (en gekroeld!)

Mijn katten voelen zich denk ik het beste in hun vertrouwde omgeving, bij de laatste verhuis heeft de oudste eerst 3 dagen onder een dekentje op de bank gezeten door de nieuwe omgeving dus een pension doe ik hem niet aan haha.

Misschien kun je de buren vragen extra veel te geven? Als je altijd droge brokken hebt staan. Of vraag gewoon aan kattenvrouwtje in de buurt of ze het wil doen (eventueel tegen vergoeding), als je haar meer vertrouwd.
Ik zou 'm ook thuis laten Madrid!
Het is over het algemeen zo stressvol voor katten om uit hun omgeving gehaald te worden dat ik dat ook niet meer doe.

Aantal jaar geleden grote poes voor 2 weken in het pension. Haar daar achterlaten vond ik al heel erg omdat ik zag hoe bang ze was en ik haar niet kon uitleggen dat vrouwtje haar weer zou komen ophalen :'(
Ze is goed verzorgd maar was wel afgevallen omdat ze nauwelijks at...dat was de eerste en laatste keer!

Wanneer ik op vakantie ga ben ik hooguit 2 weken weg, mijn moeder woont vlakbij dus die komt dan dagelijks langs. Andersom zorg ik voor haar katten als ze weg is.

Dit jaar is het voor het eerst dat kleine poes hier ook woont wanneer ik op vakantie ga. Probleem is dat waar grote poes qua eten uit zichzelf maat houdt, is die kleine een vreetzakje. Een grote bak voer neerzetten, geschikt voor een dag zou bij haar gelijk op zijn (zoveel eten spuugt ze vervolgens ook weer uit :facepalm: ).

Ik zit er dus over te denken om een voedingsbakje op timer te kopen. Iemand daar ervaring mee?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Het kan wellicht ook korter worden dan 3,5 dag, we komen misschien na 2,5 dag alweer terug. Hangt ervan af of we dinsdag al terug gaan rijden of niet.
Mijn kat is niet zo moeilijk qua aanpassen, hij sprong hier uit de mand voor de eerste keer en was direct thuis. Hij went snel in een nieuwe omgeving. Toch laat ik hem zelf ook liever thuis.

Ik kan aan kattenvrouwtje vragen of ze hem een paar keer per dag wil komen knuffelen en voeren tegen een vergoeding, maar mijn kat is niet zo'n knuffelbeest met vreemden. Hij kent haar wel hoor maar hij is liever gewoon buiten.
Ik krijg ook maar soms knuffels, meestal twee keer per dag. Verder gaat hij zijn eigen gang. Toen hij nog veel binnen zat was hij wel aanhankelijker maar nu is hij vooral veel buiten.
Ik wil het liefst geen vreemde drie dagen in mijn huis laten logeren. Denk dat hij daar ook niet zo'n behoefte aan heeft.
Ik geef eigenlijk nooit meer brokken want hij zit voornamelijk op nat voer maar ik zal het die dagen wel aanraden ( heb ze nog wel in huis ) aan de buren.
Een vriendin van mijn moeder had ook aangeboden bij hem te gaan kijken af en toe.
Ik heb even een vraag, wellicht dat iemand hier advies kan geven. Sinds een klein halfjaar heb ik mijn kat geadopteerd uit het asiel. Een onwijze schat, heel aanhankelijk en vanaf het moment dat we elkaar zagen is het dikke mik tussen ons. Hij is verwaarloosd door vorige eigenaren dus achtergrond informatie over hem ontbreekt, net als zijn leeftijd. De dierenarts schatte hem tussen de 5 en 8 jaar n.a.v. zijn goede gebit. Ik heb geen idee of hij voorheen met andere katten leefde en vraag mij dus ook af of hij een vriendje nodig heeft/wilt?

Hij slaapt heel veel, wilt niet echt naar buiten en zijn grootste hobby is vensterbank kijken. Speeltjes heb ik vaak gekocht maar inmiddels mee gestopt, hij doet er namelijk toch niks mee. Als ik thuis ben ligt hij vaak op mijn schoot of is hij in ieder geval in mijn buurt.

Een kat uit het asiel meebrengen als 'proefexemplaar' vind ik zielig. Aangezien het voor dat beestje ook niet ideaal is als hij uit het asiel wordt gehaald, in een vreemd huis wordt geplaatst en wanneer het niet klikt weer terug in het asiel belandt. Dat zou ik heel verdrietig vinden maar blijf toch met de vraag zitten of mijn kat het leuk zou vinden. Iemand advies hoe je dit kunt opmerken aan je kat?
Madrid 87, bij mij in de buurt zijn er mensen die als katten oppas werken. Komen als je wilt 2 keer per dag voor eten en knuffelen als je dat vraagt. Misschien idee voor jou?

Eennieuwestart, lastig te zeggen of je een speelkameraadje in huis moet nemen. Mijn kat is ook alleen ( bezoekende kat niet meegerekend dan) en hij slaapt ook veel. Hij gaat in de avond naar buiten als ik slaap. Ook als ik naar werk ben geweest is hij buiten. Soms denk ik dat hij wel een vriendje kan gebruiken. Maar hij lijkt verder heel gelukkig met mij. Als er bezoek komt is hij altijd weg. Vind ie niks.

Ik weet niet hoe je erachter komt of je een maatje moet zoeken. Vond dit op internet:

https://www.plein.nl/blog/een-tweede-ka ... je-dat-aan
Hier is t even chaos. Had de dierenambulance gebeld voor de vreemde kat. Ze kwamen langs zeiden ze. Ik heb geprobeerd kat in mandje te doen. Was eerder ook gelukt toen mogelijke eigenaar langs kwam. Nu dus niet. Ben flink gekrabd... volgende optie is kattenluik goed barricaderen zodat hij binnen blijft en dan bellen.
En bij mij ook een snelle vraag over buurkat in huis. Inmiddels is ze daar al een paar maanden maar nu wordt ze ineens aangeboden op Facebook. Ook nog als een 14 jarige gezonde kat. Ze is alles behalve gezond en ik wacht nog op de inspectiediensten vanwege verwaarlozing.
miekemv schreef:
13-01-2020 14:09
En bij mij ook een snelle vraag over buurkat in huis. Inmiddels is ze daar al een paar maanden maar nu wordt ze ineens aangeboden op Facebook. Ook nog als een 14 jarige gezonde kat. Ze is alles behalve gezond en ik wacht nog op de inspectiediensten vanwege verwaarlozing.
@( Kan je die inspectiedienst telefonisch bereiken? Zo ja, dan onmiddellijk bellen en vragen of ze actie kunnen ondernemen. Of bellen naar 144, misschien kunnen zij iets doen?
Madrid, als het maar voor 2,5 dag of hooguit 3 dagen is dan Jaime lekker thuis laten en verzorging inschakelen. Was hier laatst niet een berichtje van een lieve forummer die had aangeboden voor hem te zorgen?
Calamitycat schreef:
13-01-2020 14:16
@( Kan je die inspectiedienst telefonisch bereiken? Zo ja, dan onmiddellijk bellen en vragen of ze actie kunnen ondernemen. Of bellen naar 144, misschien kunnen zij iets doen?
Ik ga morgenvroeg bellen, ik moet werken. Wat een enge mensen, je kat maanden niet zien en dan gratis aanbieden. Een dorpsgenoot kwam me vanmiddag zeggen dat poes sinds een paar dagen op Facebook staat. Zij wist ook te vertellen dat de kinderen heel akelig met poes omgaan.
Jeetje mieke dat is wel heftig! Vragen ze geld voor de kat?

Goed dat je dit aankaart bij de inspectiediensten. Dit klinkt niet goed.
miekemv schreef:
13-01-2020 16:10
Ik ga morgenvroeg bellen, ik moet werken. Wat een enge mensen, je kat maanden niet zien en dan gratis aanbieden. Een dorpsgenoot kwam me vanmiddag zeggen dat poes sinds een paar dagen op Facebook staat. Zij wist ook te vertellen dat de kinderen heel akelig met poes omgaan.
Ik hoop dat er instanties zijn die willen helpen Mieke, dit kan echt niet! Arme, arme kat :(
Heel triest dat dit soort mensen bestaan.
GreenLadyFern schreef:
13-01-2020 17:15
Jeetje mieke dat is wel heftig! Vragen ze geld voor de kat?

Goed dat je dit aankaart bij de inspectiediensten. Dit klinkt niet goed.
Ik heb begrepen van gratis. Ja heftig, voel mij er niet prettig bij. Ze denken dat poes bij mijn buurvrouw zit.
Calamitycat schreef:
13-01-2020 17:26
Ik hoop dat er instanties zijn die willen helpen Mieke, dit kan echt niet! Arme, arme kat :(
Heel triest dat dit soort mensen bestaan.
Ik snap echt niet wat die mensen van plan zijn.
Calamitycat schreef:
13-01-2020 14:17
Madrid, als het maar voor 2,5 dag of hooguit 3 dagen is dan Jaime lekker thuis laten en verzorging inschakelen. Was hier laatst niet een berichtje van een lieve forummer die had aangeboden voor hem te zorgen?
Ja ik ga dat ook maar gewoon doen. Lekker thuis blijven. Ja er was een forummer die dat aanbood om bij mij in huis te komen om voor hem te zorgen maar ik heb toch liever geen vreemden in mijn huis als ik er niet ben. Ik laat het maffe kattenvrouwtje wel oppassen. Doet ze vast met liefde. :proud:
Jaime redt zich wel, hij trekt toch altijd zijn eigen pad.
Madrid87 schreef:
13-01-2020 17:35
Ja ik ga dat ook maar gewoon doen. Lekker thuis blijven. Ja er was een forummer die dat aanbood om bij mij in huis te komen om voor hem te zorgen maar ik heb toch liever geen vreemden in mijn huis als ik er niet ben. Ik laat het maffe kattenvrouwtje wel oppassen. Doet ze vast met liefde. :proud:
Jaime redt zich wel, hij trekt toch altijd zijn eigen pad.
Wij laten de katten altijd thuis als we met vakantie gaan. Maar wij zijn gezegend met schoonouders die in de buurt wonen en met heel veel liefde een paar keer per dag langs komen om de katten te verzorgen en met ze te kroelen.
Als mijn schoonouders het verzorgen van de katten niet zouden zien zitten, dan zouden ze naar een kleinschalig pension gaan (waar de katten ook heen kunnen als ze speciaal voer of medicijnen nodig hebben).
Ik wil vragen of jullie katten op de slaapkamer slapen/mogen als jij zelf slaapt?
Ik merk dat ik twijfel en niet weet wat wijsheid is.
Tot nu komen ze niet op mijn slaapkamer en ik weet dat ik maar één keer kan besluiten ze er wèl in te laten. Ik ben bang dat het niet bevalt en dat ik het dan niet meer terug kan draaien.

Redenen voor mij om het niet te doen: ze zijn jong en onrustig en zetten in de nacht de boel op stelten (maar misschien was dat die enkele keer dat de deur wèl open was omdat ze daar dus niet aan gewend zijn en worden ze rustiger als ze gewoon altijd mee mogen naar de slaapkamer).
Verder: al die haren overal.....

Redenen om het wel te doen: het is gezellig.
Daarnaast ben ik nu alleen (eerst woonde ik samen en mijn vriend was vaak thuis als ik werkte, dus waren ze veel minder alleen).
Ze zijn nu overdag doordeweeks alleen en ik heb er moeite mee dat ze zo veel alleen zijn. In de avond ben ik net een paar uur bij ze en dan gaat de deur weer dicht om te slapen.
Terwijl ik dus merk dat ze graag gewoon bij me in de buurt zijn. Ik gun het ze om minder alleen te zijn en in de nacht kan ik dat natuurlijk makkelijk bewerkstelligen (ik slaap dan wel, maar toch).

Benieuwd wat jullie doen en hoe dat gaat.
Mijn kat slaapt de ene keer bij mij op de slaapkamer. De andere keer blijft hij beneden. Ik heb de deur open. Maar hij is al wat ouder en maakt geen lawaai.
Ze slapen beide beneden. We willen ooit nog kinderen en willen niet dat ze alle slaapkamers als territorium gaan zien.

Daarnaast nemen ze snachts ook nog wel eens dode muizen mee en die vind ik liever in de keuken dan op mijn hoofdkussen....

Uitzondering is als mijn man laat thuis is. Mogen ze allebei lekker met mij mee anders slaap ik niet. Of als ik me gewoon rot voel. Dan ook wel eens.

Toen we nog op een appartement woonden en 1 kat hadden mocht hij wel op de slaapkamer, omdat het anders een vrij kleine leefruimte was.

De oudste kat is ook heel rustig snachts.
De jongste valt mijn haar aan, loopt in mijn gezicht, springt vanaf het hoofdbord op mijn maag etc. Ben ook wel eens wakker geworden waarbij hij op mijn gezicht lag te slapen EN kwijlen haha! Dat vond ik supervies en superschattig tegelijk. Gek beest.
Dank voor jullie reacties.
Misschien nog belangrijk: ze komen nog niet buiten, dus daarom misschien extra veel moeite met het feit dat ze doordeweeks maar een paar uurtjes per dag bij mij zijn.
Terwijl ik vooral aan een van de twee merk dat hij echt aandacht nodig heeft, het veel gezelliger vindt als ik er ben (ligt as we speak ook op schoot). Die andere kater is wat zelfstandiger en een beetje saai voor hem. Slaapt ook meer en zoekt minder contact.
Ja die jonge is dus ook heel aanhankelijk en slaapt graag bovenop me. Gevolg is dat ik vaak wakker word s nachts als hij erbij mag. Hij spint ook heel hard. Is op zich leuk wakker worden, maar als ik een goede nachtrust nodig heb gaan ze zeker niet mee.

Qua moeilijk doen en naar boven willen, dat gaat hier wel goed. We hebben nooit toegegeven als ze erom vroegen (behalve toen er eentje niet naar buiten mocht toen hij mank was) en het alleen op eigen voorwaarden gedaan.

Geen gekrab aan de deur dus zo. Maar dat deed de oudste op het appartement wel als we even wat 'privacy wilden' op de slaapkamer, om t zo maar te zeggen haha.
GreenLadyFern schreef:
14-01-2020 18:59
Ja die jonge is dus ook heel aanhankelijk en slaapt graag bovenop me. Gevolg is dat ik vaak wakker word s nachts als hij erbij mag. Hij spint ook heel hard. Is op zich leuk wakker worden, maar als ik een goede nachtrust nodig heb gaan ze zeker niet mee.

Qua moeilijk doen en naar boven willen, dat gaat hier wel goed. We hebben nooit toegegeven als ze erom vroegen (behalve toen er eentje niet naar buiten mocht toen hij mank was) en het alleen op eigen voorwaarden gedaan.

Geen gekrab aan de deur dus zo. Maar dat deed de oudste op het appartement wel als we even wat 'privacy wilden' op de slaapkamer, om t zo maar te zeggen haha.
Ha ha. Fijnnnn... :)

Het lijkt mij ook wel erg gezellig zo, ja...

Dat gekrab aan de deur gebeurt hier dus wel. Ze doen het nu niet. Maar ik heb de deur ooit we een keer open gelaten en de volgende dag gingen ze wel krabben.
Ik kan nog weer een uurtje naar bed als mijn man naar zijn werk gaat, dan mogen ze mee naar bed. De kater ligt altijd op me, het liefst met zijn bekkie op mijn gezicht :love: zijn zusje kruipt naast me, dicht tegen me aan. Ik kan dus niet meer bewegen, maar ik geniet zo van dat zachte tevreden gepruttel. ;-D
Mijne slaapt beneden in de woonkamer met de deur dicht. Ik heb meerdere keren geprobeerd om haar bij mij op de slaapkamer te laten slapen, maar ik slaap dan echt heel erg slecht. Omdat ik veel waarde aan mijn slaap hecht en ik ook echt acht uur nodig heb, zit "samen" slapen er gewoon niet in, hoe gezellig we het beiden ook vinden. Het mag nu alleen met bijzondere dagen, bijvoorbeeld met oud & nieuw omdat ze dan 's nachts onrustig/angstig is of als ze niet zo lekker is, dan heb ik haar wel graag bij me zodat ik op haar kan letten en dat vindt zij dan ook duidelijk prettig :)

Ze mag overigens wel op mijn slaapkamer komen. Haar mandje staat op het voeteneinde van mijn bed en elke avond gaat ze met me mee naar boven om daarin (of bovenop me) te slapen, terwijl ik lees of serie kijk. Als ik echt wil gaan slapen, breng ik haar naar beneden voor de nacht. De haren op mijn slaapkamer vallen trouwens echt heel erg mee, die liggen eigenlijk alleen maar in haar mandje :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven