Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Nou, naar deze dierenarts werd ik doorverwezen door het asiel omdat ik ze daar heb gehaald.
Was er voor het eerst vandaag en kan ze toch niet echt ouderwets noemen. Paar jonge vrouwen daar.
Ze hebben, volgens hen, al vaak poezen gehad die toch onstekingen kregen door het likken. Vandaar die kap voor de komende 10 dagen :bonk:

We zijn net thuis en ik liet haar even wennen in de woonkamer maar ze schoot ineens als een dolle door de kamer en over de bank, inclusief hoge sprongen.
Oh no! Je wondje O_O

Even terug in haar vervoersmandje gezet om wat rustiger te worden. Als dit zo doorgaat doe ik 'm af!
Alle reacties Link kopieren
Die kap moeten ze aan wennen.
Hier heeft kleine rooie zn 3 weken een kap op gehad. Was in het begin wennen maar daarna deed die er alles mee.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
07-02-2019 17:14
Die kap moeten ze aan wennen.
Hier heeft kleine rooie zn 3 weken een kap op gehad. Was in het begin wennen maar daarna deed die er alles mee.
Maar ze wordt er helemaal wild van. Niet echt goed voor het wondje toch?
Beetje kiezen tussen 2 kwade nu, vink het lastig.
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
07-02-2019 18:02
Maar ze wordt er helemaal wild van. Niet echt goed voor het wondje toch?
Beetje kiezen tussen 2 kwade nu, vink het lastig.
Als ze echt zo wild blijft dan zou ik de kap af laten. Al helemaal omdat het best een diepe wond is.
Is er een mogelijkheid om haar gerust te stellen? Op schoot en aaien oid?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
07-02-2019 18:02
Maar ze wordt er helemaal wild van. Niet echt goed voor het wondje toch?
Beetje kiezen tussen 2 kwade nu, vink het lastig.
Afleiden bij je houden?

Is er onderhuids gehecht op de boven op de huid? Het klinkt heel hart maar nu door zetten anders loop je een risico dat het niet goed geneest en heb je straks een ontsteking en als nog die kap.
Alle reacties Link kopieren
In nood zou je eens kunnen kijken naar een opblaasbare kraag. Dat schijnt veel prettiger te zijn voor de kat.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar veel goede dingen over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft 'm nu sinds mn vorige berichtje af en is rustig. Ze eet en drinkt.
Ik kan nu een beetje in de gaten houden wat ze doet en of ze niet teveel likt.
Mn andere poes had geen kraagje en likte ook af en toe, geen problemen mee gehad verder.
Beide een hechting van binnenuit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je dat vannacht dan gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
07-02-2019 21:11
Hoe wil je dat vannacht dan gaan doen?
Ik overweeg zonder. Het is niet iets wat echt niet kan. Volgens de dierenarts is de kans alleen wat groter op infectie. Ze begint morgen preventief met ontstekingremmers.
Het is toch ook niet uit de lucht gegrepen dat steeds minder dierenartsen dit doen?
*denk ik hardop
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch een rompertje overwegen?
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
07-02-2019 20:55
Ze heeft 'm nu sinds mn vorige berichtje af en is rustig. Ze eet en drinkt.
Ik kan nu een beetje in de gaten houden wat ze doet en of ze niet teveel likt.
Mn andere poes had geen kraagje en likte ook af en toe, geen problemen mee gehad verder.
Beide een hechting van binnenuit.
Had je bij de andere kat dan een andere dierenarts?
Persoonlijk zou ik de kraag af laten. Als die kat er echt zo neurotisch van wordt is het ook zielig. En ze kunnen ook niet eten of drinken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
07-02-2019 21:22
Ik overweeg zonder. Het is niet iets wat echt niet kan. Volgens de dierenarts is de kans alleen wat groter op infectie. Ze begint morgen preventief met ontstekingremmers.
Het is toch ook niet uit de lucht gegrepen dat steeds minder dierenartsen dit doen?
*denk ik hardop
Zo is dat. Hier alleen een kraag gehad zo een 25 jaar geleden. Daarna niet meer. Gewoon goed in de gaten houden dat ze niet overmatig gaat likken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
07-02-2019 21:24
Had je bij de andere kat dan een andere dierenarts?
Persoonlijk zou ik de kraag af laten. Als die kat er echt zo neurotisch van wordt is het ook zielig. En ze kunnen ook niet eten of drinken.
Ja, een andere. Ik heb deze poes via het asiel en daar zat bij de aankoopprijs (even grof gezegd :O ) de sterilisatie en entingen inbegrepen. Deze is echter wel 40 min van mijn woonplek af. Beetje omslachtig dus.
De andere junior komt uit een gewoon gezin zeg maar. Daarmee ben ik naar mijn eigen dierenarts gegaan, tevens familie. Waar ze dus geen kap adviseerde.
Na deze sterilisatie, nacontrole en enting ga ik met beide in de toekomst naar die in mijn buurt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 katten, zowel het mannetje als vrouwtje kregen na de ingreep geen kap of rompertje mee. Moest het likken in de gaten houden, mochten ze dit veel doen kon ik een rompertje ophalen. Is bij beide niet nodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Net gelezen op Bored Panda: "If the world was flat, cats would've have pushed everything of the earth by now."
:lol:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
:proud:
...
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuw in dit topic, dus ik weet niet of iemand het al eerder getipt heeft, maar wij hebben vorige week voor mijn kat een "ripple rug" besteld (of eigenlijk een goedkopere variant via Amazon) en het is zo een grote hit hier in huis dat ik dit even wilde delen. (Met in mijn achterhoofd de topics à la "ik krijg een kat, wat kan ik nog voor hem aan speelgoed kopen?")

Het is niet meer dan een dubbel geslagen tapijt met gaten. Wellicht is het ook heel eenvoudig zelf te maken. Ik bezit in ieder geval geen aandelen, maar voor ons is het de beste aankoop voor de kat tot nu toe.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
10-02-2019 16:52
Ik ben nieuw in dit topic, dus ik weet niet of iemand het al eerder getipt heeft, maar wij hebben vorige week voor mijn kat een "ripple rug" besteld (of eigenlijk een goedkopere variant via Amazon) en het is zo een grote hit hier in huis dat ik dit even wilde delen. (Met in mijn achterhoofd de topics à la "ik krijg een kat, wat kan ik nog voor hem aan speelgoed kopen?")

Het is niet meer dan een dubbel geslagen tapijt met gaten. Wellicht is het ook heel eenvoudig zelf te maken. Ik bezit in ieder geval geen aandelen, maar voor ons is het de beste aankoop voor de kat tot nu toe.
Is het echt zo groot als in de video?

https://youtu.be/YnWQK_8RvNM

Het lijkt me wel iets voor die van mij. Misschien laten ze dan eindelijk de onderste traptrede met rust. :'(
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-02-2019 17:27
Is het echt zo groot als in de video?

https://youtu.be/YnWQK_8RvNM

Het lijkt me wel iets voor die van mij. Misschien laten ze dan eindelijk de onderste traptrede met rust. :'(
Als dat de officiele ripple rug is, dan is die volgens mij inderdaad zo groot. Die heb ik gezien in het Kattencafé in Amsterdam.

Wij hebben een neppert, die is ook wat kleiner. Ik heb hem even voor je na gemeten: 1 meter bij 1 meter

In die video hebben ze hem overigens niet heel aantrekkelijk voor die katten "opgebouwd". Je moet er echt holletjes in maken waar ze in en doorheen kunnen kruipen. Zo vlak kunnen ze er volgens mij niet zo veel mee.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
10-02-2019 17:27
Is het echt zo groot als in de video?

https://youtu.be/YnWQK_8RvNM

Het lijkt me wel iets voor die van mij. Misschien laten ze dan eindelijk de onderste traptrede met rust. :'(

Die traptrede is hier niet meer te redden.

Ik ben met zo'n ding een beetje bang dat ze dan denken dat krabben aan het normale vloerkleed dan vast ook mag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet dat nepding?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een leuk topic! Wij hebben sinds kort een mooie lieve rode kater in huis. Gaat inmiddels ook regelmatig naar buiten en heeft kennis gemaakt met de 2 andere buurtkatten (meer hebben we er gelukkig niet). Ze vinden elkaar niet zo aardig en hebben al eens gevochten, ik hoop dat dit snel voorbij is en de territoria verdeeld zijn. Het vervelendste is misschien nog wel dat één buurtkat regelmatig midden in de nacht naar ons huis komt en dan op onze vensterbank naar binnen gaat zitten kijken. Wij worden dan wakker van onze kat die het hele huis bij elkaar schreeuwt. WOEST is hij dan. Omdat hij binnen zit kan hij helemaal niks, wat hem misschien nog wel kwader maakt. Kan me voorstellen dat dit ook behoorlijke stress bij hem veroorzaakt. Ik ben al aan het nadenken over oplossingen wanneer dit niet stopt. Iemand ervaring met deze 'raamgevechten' en tips?

Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
10-02-2019 18:46
Hoe heet dat nepding?
https://www.amazon.de/YYC-Spielmatte-in ... B07JHHJ6KZ
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
JeMappelle schreef:
10-02-2019 19:43
Oh wat een leuk topic! Wij hebben sinds kort een mooie lieve rode kater in huis. Gaat inmiddels ook regelmatig naar buiten en heeft kennis gemaakt met de 2 andere buurtkatten (meer hebben we er gelukkig niet). Ze vinden elkaar niet zo aardig en hebben al eens gevochten, ik hoop dat dit snel voorbij is en de territoria verdeeld zijn. Het vervelendste is misschien nog wel dat één buurtkat regelmatig midden in de nacht naar ons huis komt en dan op onze vensterbank naar binnen gaat zitten kijken. Wij worden dan wakker van onze kat die het hele huis bij elkaar schreeuwt. WOEST is hij dan. Omdat hij binnen zit kan hij helemaal niks, wat hem misschien nog wel kwader maakt. Kan me voorstellen dat dit ook behoorlijke stress bij hem veroorzaakt. Ik ben al aan het nadenken over oplossingen wanneer dit niet stopt. Iemand ervaring met deze 'raamgevechten' en tips?
Voor een tijdje raamfolie gebruiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven