Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

zaterdag 20 oktober 2018 om 20:46
O ja, die is dan heel goed herleidbaar!derooiekater schreef: ↑20-10-2018 20:26Herkenbaar kleine rooie haat mijn vader en vliegt die ook aan. Waarom? Mijn vader is een paar keer vervoer geweest naar de dierenarts.
Ik denk weleens dat 't aan geur ligt. Zou dat kunnen?
zaterdag 20 oktober 2018 om 22:53
Maar het zijn toch kattenmensen die zo redeneren en die doen dat niet als grapje. Die reageren dan zo als iemand een probleem met haar kat illustreert.Calamitycat schreef: ↑20-10-2018 20:27Iones, dat personeel wordt volgens mij voornamelijk grappig bedoeld. Ik zeg het zelf ook wel eens maar echt wel dat ik hier de baas ben hoor.
Je noemt nu vooral dingen op die hier op het forum negatief over katten worden geschreven maar dan vind ik je wel selectief.
Er zijn namelijk ook al zóveel mooie dingen geschreven maar die moet je dan wel willen lezen...
Ik vind het fijn dat je - nu je zelf katten hebt - ervaart dat katten heel veel liefde en vreugde brengen in iemands leven.
en volgens mij bedoelt niet iedereen dat personeel grappig maar méér in de zin van dat ze zelf niets in te brengen hebben bij hun katten. Maar ik denk dat ze niet kunnen opvoeden. ligt niet aan de katten, ligt aan henzelf.
Ik heb gezien dat mensen die altijd honden hebben gehad, hun katten evengoed opvoeden en dat lukt hen gewoon. Ze laten de katten de leiding niet over nemen.
Ik had het zelf anders kunnen treffen met katten. Soms lees ik van mensen iets over hun katten, en dan denk ik "Dat zijn echt geen leuke dieren, want die hebben geen band met hun eigenaar". Lang niet alle katten zijn leuk.
Maar goed. Mensen zijn ook lang niet allemaal leuk. Ik sprak iemand die ook twee katten heeft. "ik en er gek mee, maar ik voer ze niet. Ze vangen hier zelf van alles en houden zich daar mee prima in leven".
Dat is wat ik noem de 'halen maar niets brengen mentaliteit" die veel mensen hebben. Mijn katten moeten goed voer hebben. Ik zou het niet kunnen, ze níet voeren.
zaterdag 20 oktober 2018 om 23:23
Iones ik zeg het ook vaak als grapje maar ik ben de baas wel in dit huis, en over de katteniones schreef: ↑20-10-2018 22:53Maar het zijn toch kattenmensen die zo redeneren en die doen dat niet als grapje. Die reageren dan zo als iemand een probleem met haar kat illustreert.
en volgens mij bedoelt niet iedereen dat personeel grappig maar méér in de zin van dat ze zelf niets in te brengen hebben bij hun katten. Maar ik denk dat ze niet kunnen opvoeden. ligt niet aan de katten, ligt aan henzelf.
Ik heb gezien dat mensen die altijd honden hebben gehad, hun katten evengoed opvoeden en dat lukt hen gewoon. Ze laten de katten de leiding niet over nemen.
Ik had het zelf anders kunnen treffen met katten. Soms lees ik van mensen iets over hun katten, en dan denk ik "Dat zijn echt geen leuke dieren, want die hebben geen band met hun eigenaar". Lang niet alle katten zijn leuk.
Maar goed. Mensen zijn ook lang niet allemaal leuk. Ik sprak iemand die ook twee katten heeft. "ik en er gek mee, maar ik voer ze niet. Ze vangen hier zelf van alles en houden zich daar mee prima in leven".
Dat is wat ik noem de 'halen maar niets brengen mentaliteit" die veel mensen hebben. Mijn katten moeten goed voer hebben. Ik zou het niet kunnen, ze níet voeren.
Maar katten zijn gewoon eigenzinnige dieren, ik heb al veel katten gehad en de een is heel aanhankelijk en de ander zoekt de eenzaamheid op. Maar ze weten bv dondersgoed dat ze niet op tafel mogen, niet op het aanrecht etc.
Mijn dochter is ook een kattengek maar die heeft altijd problemen met haar katten. Ook sproeien van haar gecastreerde kat. Ik zal dan toch wel iets goeds doen in de opvoeding want zulke dingen heb ik nooit

zondag 21 oktober 2018 om 09:10
Mijn kat (11 jaar) heeft schildklierproblemen. Krijgt hier tabletjes voor. Ook speciaal voer geprobeerd via da maar daar kreeg ze diarree op. Nu heeft ze blikvoer, ook speciaal op basis van hert. Aangezien ze met diarreeproblemen kampte en veel voer niet kon verdragen. Heeft ze nu dit voer en ging goed. Nu wil ze sinds een aantal dagen dit voer niet meer eten. Heb in overleg met da er wat hypoallergene brokjes doorgegaan ( klein beetje), brokjes eet ze eruit en rest laat ze staan. En bijkomende probleem, ze heeft gelijk weer diarree. Zit met handen in het haar. Morgen da maar weer bellen. Maar misschien heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.

zondag 21 oktober 2018 om 09:29
Wat is er veel geschreven!
Tsja het voerverhaal. Hier wisselt het voer. Dan krijgen ze royal canin, dan perfect fit, daarna hill’s...gewoon omdat ze dan niet meer willen eten en toe zijn aan iets anders. Nog nooit problemen gehad qua darmen gelukkig. Sjakie krijgt kittenbrokken maar eet liever volwassen brokken. Spook eet liever kittenbrokken maar die moet ook echt goed aansterken dus het is wel oké, voor nu. De mannen zijn wel een beetje verwend haha.
Ik heb ook een kat gehad die absoluut geen kip lustte maar alleen vis. Nou ja dan krijg je brokken met vissmaak.
Katten zijn leuk en slim en gezellig. Er ligt er hier 1 op me en 1 tegen me aan. Zo lief en aanhankelijk.
En tips qua schuwheid en laten wennen zijn eigenlijk allemaal wel gegeven. Ik heb er nooit zo’n last van. Bij mij komt eigenlijk altijd alles spontaan naar me toe. Ik weet het ook niet.
Dat verhaal van het stoeien en beschermen.
Zo verschrikkelijk superlief! Mag je man poes alweer aaien? Hahaha
Tsja het voerverhaal. Hier wisselt het voer. Dan krijgen ze royal canin, dan perfect fit, daarna hill’s...gewoon omdat ze dan niet meer willen eten en toe zijn aan iets anders. Nog nooit problemen gehad qua darmen gelukkig. Sjakie krijgt kittenbrokken maar eet liever volwassen brokken. Spook eet liever kittenbrokken maar die moet ook echt goed aansterken dus het is wel oké, voor nu. De mannen zijn wel een beetje verwend haha.
Ik heb ook een kat gehad die absoluut geen kip lustte maar alleen vis. Nou ja dan krijg je brokken met vissmaak.
Katten zijn leuk en slim en gezellig. Er ligt er hier 1 op me en 1 tegen me aan. Zo lief en aanhankelijk.
En tips qua schuwheid en laten wennen zijn eigenlijk allemaal wel gegeven. Ik heb er nooit zo’n last van. Bij mij komt eigenlijk altijd alles spontaan naar me toe. Ik weet het ook niet.
Dat verhaal van het stoeien en beschermen.

zondag 21 oktober 2018 om 09:40
In de paardenwereld zeggen we wel eens "het zijn altijd dezelfde mensen met de makkelijke paarden en dezelfde met moeilijke paarden". maar dat is niet alleen zo bij paarden, dat zie je ook bij honden, en wellicht ook bij katten.vivaratje schreef: ↑20-10-2018 23:23Iones ik zeg het ook vaak als grapje maar ik ben de baas wel in dit huis, en over de katten
Maar katten zijn gewoon eigenzinnige dieren, ik heb al veel katten gehad en de een is heel aanhankelijk en de ander zoekt de eenzaamheid op. Maar ze weten bv dondersgoed dat ze niet op tafel mogen, niet op het aanrecht etc.
Mijn dochter is ook een kattengek maar die heeft altijd problemen met haar katten. Ook sproeien van haar gecastreerde kat. Ik zal dan toch wel iets goeds doen in de opvoeding want zulke dingen heb ik nooit
zondag 21 oktober 2018 om 09:45
Kan het zijn dat ze op granen reageert? Want dat is een veelgebruikt vulmiddel bij honden en kattenvoer. Maar ja, granen zijn voor kippen, en niet voor katten en honden. Dus in sommige gevallen kan het belastend zijn.Cinderella76 schreef: ↑21-10-2018 09:10Mijn kat (11 jaar) heeft schildklierproblemen. Krijgt hier tabletjes voor. Ook speciaal voer geprobeerd via da maar daar kreeg ze diarree op. Nu heeft ze blikvoer, ook speciaal op basis van hert. Aangezien ze met diarreeproblemen kampte en veel voer niet kon verdragen. Heeft ze nu dit voer en ging goed. Nu wil ze sinds een aantal dagen dit voer niet meer eten. Heb in overleg met da er wat hypoallergene brokjes doorgegaan ( klein beetje), brokjes eet ze eruit en rest laat ze staan. En bijkomende probleem, ze heeft gelijk weer diarree. Zit met handen in het haar. Morgen da maar weer bellen. Maar misschien heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.
Nu voer je misschien iets waar hert in zit, maar wat zou het percentage daarvan nu helemaal zijn? 5%? Heel misschien 10%? Dat is dan toch nog steeds niks!
Mag jouw kat koolvis en lust ze dat? En stel dat ze het lust, dan zou je dat kunnen vermengen met de brokjes die goed voor haar zijn.
zondag 21 oktober 2018 om 10:47
En dat is sarcastisch bedoelt of hoe bedoel je dat?

zondag 21 oktober 2018 om 11:04
Het kan zijn dat ze niet goed is ingesteld. Dat ze nog steeds te hoog zit met de schildklierhormonen en daardoor aan de dunne raakt.Cinderella76 schreef: ↑21-10-2018 09:10Mijn kat (11 jaar) heeft schildklierproblemen. Krijgt hier tabletjes voor. Ook speciaal voer geprobeerd via da maar daar kreeg ze diarree op. Nu heeft ze blikvoer, ook speciaal op basis van hert. Aangezien ze met diarreeproblemen kampte en veel voer niet kon verdragen. Heeft ze nu dit voer en ging goed. Nu wil ze sinds een aantal dagen dit voer niet meer eten. Heb in overleg met da er wat hypoallergene brokjes doorgegaan ( klein beetje), brokjes eet ze eruit en rest laat ze staan. En bijkomende probleem, ze heeft gelijk weer diarree. Zit met handen in het haar. Morgen da maar weer bellen. Maar misschien heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.
De schildkliertabletten voor katten zijn niet optimaal en voor wijlen mijn Mopje een drama.
Als het bij mijn katten zich opnieuw zou voordoen denk ik dat ik zou overgaan op speciale voeding voor schildklierkatten.
Van een bevriende kattenopvang weet ik dat de menselijke variant van medicatie voor te snelle schildklier het beste uitpakt en zij gebruiken de dierlijke variant niet vanwege de hoge giftigheid en slechte werking. Alleen moet je dierenarts daaraan mee willen werken.

zondag 21 oktober 2018 om 11:10
miekemv schreef: ↑21-10-2018 11:04Het kan zijn dat ze niet goed is ingesteld. Dat ze nog steeds te hoog zit met de schildklierhormonen en daardoor aan de dunne raakt.
De schildkliertabletten voor katten zijn niet optimaal en voor wijlen mijn Mopje een drama.
Als het bij mijn katten zich opnieuw zou voordoen denk ik dat ik zou overgaan op speciale voeding voor schildklierkatten.
Van een bevriende kattenopvang weet ik dat de menselijke variant van medicatie voor te snelle schildklier het beste uitpakt en zij gebruiken de dierlijke variant niet vanwege de hoge giftigheid en slechte werking. Alleen moet je dierenarts daaraan mee willen werken.
Sterker nog. De variant die de dierenarts heeft was ooit humaan. Na een x aantal jaren komt het bij dierenartsen terecht. Voor mensen werden niet voor niks nieuwe medicamenten ontwikkeld. Het is echt bijna onmogelijk om een kat goed in te stellen qua medicatie. Bovenstaande oplossing is een goeie. Vraag aan de da of hij/zij mee kan en wil werken. Het is echt het proberen waard.

zondag 21 oktober 2018 om 11:17
En moeilijke of makkelijke katten, het is net zo divers als menselijke karakters en elke kat heeft een daarop afgestemde benadering of omgang op haar of zijn behoeften nodig. Dat is wel eens lastig als je daar moeilijk aan kunt voldoen.
Ik zou vanwege het hoge jodiumgehalte in vis dit niet geven aan een kat met een schildklierprobleem.
Ik zou vanwege het hoge jodiumgehalte in vis dit niet geven aan een kat met een schildklierprobleem.

zondag 21 oktober 2018 om 11:26
Dat wist ik niet dat het ooit humaan was, dat is ook wat...Jake99 schreef: ↑21-10-2018 11:10Sterker nog. De variant die de dierenarts heeft was ooit humaan. Na een x aantal jaren komt het bij dierenartsen terecht. Voor mensen werden niet voor niks nieuwe medicamenten ontwikkeld. Het is echt bijna onmogelijk om een kat goed in te stellen qua medicatie. Bovenstaande oplossing is een goeie. Vraag aan de da of hij/zij mee kan en wil werken. Het is echt het proberen waard.

zondag 21 oktober 2018 om 11:48
miekemv schreef: ↑21-10-2018 11:17En moeilijke of makkelijke katten, het is net zo divers als menselijke karakters en elke kat heeft een daarop afgestemde benadering of omgang op haar of zijn behoeften nodig. Dat is wel eens lastig als je daar moeilijk aan kunt voldoen.
Dat is ook zo. En de klik kan gewoon ontbreken tussen kat en eigenaar.
Een vriend van mij is dierenarts vandaar dat ik dat weet

zondag 21 oktober 2018 om 14:18
Ze heeft speciaal voer gehad voor haar schildklier en hier hield ze diarree van. Daarom begonnen met tabletjes. Bij haar laatste controle waren haar schildklierwaardes prima op regel. Maar ik wil haar binnenkort even weer laten controleren.miekemv schreef: ↑21-10-2018 11:04Het kan zijn dat ze niet goed is ingesteld. Dat ze nog steeds te hoog zit met de schildklierhormonen en daardoor aan de dunne raakt.

zondag 21 oktober 2018 om 14:25
Laat even weten...misschien kan ze iets krijgen voor de diarree anders neemt ze de medicatie en voedingsstoffen niet zo goed op.Cinderella76 schreef: ↑21-10-2018 14:18Ze heeft speciaal voer gehad voor haar schildklier en hier hield ze diarree van. Daarom begonnen met tabletjes. Bij haar laatste controle waren haar schildklierwaardes prima op regel. Maar ik wil haar binnenkort even weer laten controleren.
zondag 21 oktober 2018 om 16:44
Het betekent dat mensen die gemakkelijke paarden hebben, kennelijk er goed mee om kunnen gaan. En mensen die moeilijke paarden hebben, die kunnen er niet mee omgaan.
Ik heb ook altijd gemakkelijke honden waar ik overal mee kan komen. Mijn zus kan niets met haar hond. Zij doet er niets mee want dat is veel werk. Zij is zelf moeilijk, haar hond is ook moeilijk, weinig flexibel. Maar ook hopeloos onzeker omdat zij niet met honden om kan gaan, hoewel ze er mee is opgegroeid.
Dus het was niet sarcastisch bedoeld maar serieus.

zondag 21 oktober 2018 om 18:28
Een kat is van zichzelf en daarom moet je hem in zijn waarde laten en richten op zijn behoeften wil je een goede band krijgen. Zo heb ik een wilde kat in huis, in het wild geboren en met 4 maanden gevangen. Zij is moeilijk omdat het precies zo moet en niet anders of ook omdat je haar niet in een mandje kunt doen voor bezoek aan de dierenarts. Ze heeft recent zwaar de niesziekte gehad en ik kon alleen maar middeltjes halen voor door het eten dus het spande er om. Nog een voorbeeld onlangs voor het eerst een jonge kater moeten herplaatsen omdat hij mijn dameskatten wegjoeg. Eentje ver van huis en de ander mocht niet meer uit de slaapkamer van hem. Zodra ze de trap afkwam werd ze in elkaar getimmerd. Dan kun je nog zoveel kattenkennis hebben er zijn beslist moeilijker exemplaren waar je als eigenaar moet wikken en wegen.iones schreef: ↑21-10-2018 16:44Het betekent dat mensen die gemakkelijke paarden hebben, kennelijk er goed mee om kunnen gaan. En mensen die moeilijke paarden hebben, die kunnen er niet mee omgaan.
Ik heb ook altijd gemakkelijke honden waar ik overal mee kan komen. Mijn zus kan niets met haar hond. Zij doet er niets mee want dat is veel werk. Zij is zelf moeilijk, haar hond is ook moeilijk, weinig flexibel. Maar ook hopeloos onzeker omdat zij niet met honden om kan gaan, hoewel ze er mee is opgegroeid.
Dus het was niet sarcastisch bedoeld maar serieus.
zondag 21 oktober 2018 om 18:45
Een hond is ook van zichzelf en een paard ook. Echt. Ik zie geen verschil met katten. Ik richt me niet op de behoeftes van mijn kat, althans, niet méér dan dat ik bij mijn andere dieren doe. Elk dier kan hier zichzelf zijn, elk dier laat ik in z'n waarde.miekemv schreef: ↑21-10-2018 18:28Een kat is van zichzelf en daarom moet je hem in zijn waarde laten en richten op zijn behoeften wil je een goede band krijgen. Zo heb ik een wilde kat in huis, in het wild geboren en met 4 maanden gevangen. Zij is moeilijk omdat het precies zo moet en niet anders of ook omdat je haar niet in een mandje kunt doen voor bezoek aan de dierenarts. Ze heeft recent zwaar de niesziekte gehad en ik kon alleen maar middeltjes halen voor door het eten dus het spande er om. Nog een voorbeeld onlangs voor het eerst een jonge kater moeten herplaatsen omdat hij mijn dameskatten wegjoeg. Eentje ver van huis en de ander mocht niet meer uit de slaapkamer van hem. Zodra ze de trap afkwam werd ze in elkaar getimmerd. Dan kun je nog zoveel kattenkennis hebben er zijn beslist moeilijker exemplaren waar je als eigenaar moet wikken en wegen.
En natuurlijk zijn er wel eens dieren tussen waarmee het niet klikt met jou als persoon of met de huissituatie. Kan ook met honden voorkomen. Helaas komt het ook veel bij honden voor. Kijk maar in het asiel en op marktplaats.
Mensen kiezen veelal ook niet voor moeilijke honden omdat ze over zelfkennis beschikken en van zichzelf weten dat dat soort honden niet bij ze past. De helft van de honden die in het asiel zitten, zaten voorheen bij mensen die niet over zelfkennis beschikten.
Maar over honden is iets meer bekend: er zijn ontzettend veel variaties in hondenrassen. Bij katten zijn ook veel rassen, maar er worden minder raskatten gehouden dan dat er rashonden gehouden worden. De meeste mensen hebben een zogenaamde HTK kat, een huis tuin en keuken kat. Daar kan van alles in zitten, van allerlei soorten karakters. Maar dat weet je niet altijd van te voren. Dus ook dan kun je een kat treffen die niet gaat met wat je te bieden hebt.
Maar er zijn mensen die keer op keer dieren hebben die niet gemakkelijk zijn. Iedere keer opnieuw. Mensen die de ene na de andere hond verpesten maar dit normaal vinden, denken dat het erbij hoort. En dit evenzo bij katten. "Katten zijn nu eenmaal op zichzelf", (omdat ze zelf niet echt toegankelijk zijn naar de katten, en de dieren er als meubelstuk bij hangen) of "de kat gedoogt mij" omdat ze geen grenzen aan geven.
Ik heb bij mijn kittens niets verwacht. En ik heb echter veel meer gekregen. Als ze toenadering zoeken, wijs ik ze niet af. En ik sluit ze ook niet buiten. Zij willen in de roedel zijn, dan mogen ze dat van mij.
zondag 21 oktober 2018 om 18:48
mee eens........miekemv schreef: ↑21-10-2018 18:28Een kat is van zichzelf en daarom moet je hem in zijn waarde laten en richten op zijn behoeften wil je een goede band krijgen. Zo heb ik een wilde kat in huis, in het wild geboren en met 4 maanden gevangen. Zij is moeilijk omdat het precies zo moet en niet anders of ook omdat je haar niet in een mandje kunt doen voor bezoek aan de dierenarts. Ze heeft recent zwaar de niesziekte gehad en ik kon alleen maar middeltjes halen voor door het eten dus het spande er om. Nog een voorbeeld onlangs voor het eerst een jonge kater moeten herplaatsen omdat hij mijn dameskatten wegjoeg. Eentje ver van huis en de ander mocht niet meer uit de slaapkamer van hem. Zodra ze de trap afkwam werd ze in elkaar getimmerd. Dan kun je nog zoveel kattenkennis hebben er zijn beslist moeilijker exemplaren waar je als eigenaar moet wikken en wegen.
Ik heb een zwak voor kneusjes katten. Ik zie mijzelf als een goed baasje die echt wel verstand van zaken heeft en toch heeft een kitten van 14 weken een trauma opgelopen voor de dierenarts gevolg daarvan is dat die alle mannen wantrouwt en eigenlijk iedereen behalve mij.
zondag 21 oktober 2018 om 18:56
Onze 'oude overleden' dames waren heel gevoelig voor de modus in huis. Hadden man en ik een akkefietje, dan plaste de oudste ergens waar het niet de bedoeling was. De jongste ging aan de bank krabben. En dat deden ze niet als tussen en bij ons alles gewoon lekker liep.
De nieuwe heertjes zijn ook gevoelig voor onze modus maar vertonen geen negatief gedrag. Ze trekken zich dan met z'n tweetjes terug. Ik denk dat dat komt omdat deze broertjes zijn en de vorige dames niet samen bij ons in huis kwamen.
De nieuwe heertjes zijn ook gevoelig voor onze modus maar vertonen geen negatief gedrag. Ze trekken zich dan met z'n tweetjes terug. Ik denk dat dat komt omdat deze broertjes zijn en de vorige dames niet samen bij ons in huis kwamen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

zondag 21 oktober 2018 om 20:36
Iones, ik weet dat je een hondenmens bent (geweest) en nu katten hebt voor in de stal, of hoe je dat gebouw ook noemt.iones schreef: ↑21-10-2018 18:45Een hond is ook van zichzelf en een paard ook. Echt. Ik zie geen verschil met katten. Ik richt me niet op de behoeftes van mijn kat, althans, niet méér dan dat ik bij mijn andere dieren doe. Elk dier kan hier zichzelf zijn, elk dier laat ik in z'n waarde.
En natuurlijk zijn er wel eens dieren tussen waarmee het niet klikt met jou als persoon of met de huissituatie. Kan ook met honden voorkomen. Helaas komt het ook veel bij honden voor. Kijk maar in het asiel en op marktplaats.
Mensen kiezen veelal ook niet voor moeilijke honden omdat ze over zelfkennis beschikken en van zichzelf weten dat dat soort honden niet bij ze past. De helft van de honden die in het asiel zitten, zaten voorheen bij mensen die niet over zelfkennis beschikten.
Maar over honden is iets meer bekend: er zijn ontzettend veel variaties in hondenrassen. Bij katten zijn ook veel rassen, maar er worden minder raskatten gehouden dan dat er rashonden gehouden worden. De meeste mensen hebben een zogenaamde HTK kat, een huis tuin en keuken kat. Daar kan van alles in zitten, van allerlei soorten karakters. Maar dat weet je niet altijd van te voren. Dus ook dan kun je een kat treffen die niet gaat met wat je te bieden hebt.
Maar er zijn mensen die keer op keer dieren hebben die niet gemakkelijk zijn. Iedere keer opnieuw. Mensen die de ene na de andere hond verpesten maar dit normaal vinden, denken dat het erbij hoort. En dit evenzo bij katten. "Katten zijn nu eenmaal op zichzelf", (omdat ze zelf niet echt toegankelijk zijn naar de katten, en de dieren er als meubelstuk bij hangen) of "de kat gedoogt mij" omdat ze geen grenzen aan geven.
Ik heb bij mijn kittens niets verwacht. En ik heb echter veel meer gekregen. Als ze toenadering zoeken, wijs ik ze niet af. En ik sluit ze ook niet buiten. Zij willen in de roedel zijn, dan mogen ze dat van mij.
Ik vind wel dat je nu heel erg belerend over komt naar kattenmensen en krijg het idee dat je nu opeens dé specialist denkt te zijn over katten en hun gedrag.
Je kunt katten niet met honden gaan vergelijken en denken dat ze beide dezelfde kunstjes kunnen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 21 oktober 2018 om 21:28
Nee, ik weet nog steeds niet zoveel over katten. Ik denk alleen dat ik meer weet over een deel van de kattenmensen. Ik reageer op wat mensen zeggen. En nu weer merk ik bepaalde nuffigheid op 'katten zijn van zichzelf en je moet ze in hun waarde laten".Tickel schreef: ↑21-10-2018 20:36Iones, ik weet dat je een hondenmens bent (geweest) en nu katten hebt voor in de stal, of hoe je dat gebouw ook noemt.
Ik vind wel dat je nu heel erg belerend over komt naar kattenmensen en krijg het idee dat je nu opeens dé specialist denkt te zijn over katten en hun gedrag.
Je kunt katten niet met honden gaan vergelijken en denken dat ze beide dezelfde kunstjes kunnen.
Elk mens en dier moet je in zn waarde laten. Dat is wat ik weet. Bij honden wordt het minder gedaan, maar dat is natuurlijk verkeerd.
Van de behoeftes van katten weet ik nog niet zo veel. Maar ik zie bij mijn katten dat zij hun behoeftes wel kenbaar maken en daar probeer ik aan te voldoen. Mijn katten zijn bedoeld als huiskatten, en het was niet de bedoeling dat ze in huis kwamen. Maar ze zochten ons steeds op. En probeer dan maar eens de deur steeds voor hun neus dicht te doen. Dat vind ik best hard en ik kan dat dus ook niet .
Mijn woorden worden ook verkeerd uitgelegd. Jullie gaan er nu van uit dat ik denk dat ik nu goed met katten om zou kunnen gaan omdat die van mij fijne dieren zijn. Maar ik gaf al te kennen dat ik geluk had gehad. Het had heel anders uit kunnen pakken, maar dat had niets uit gemaakt, want zoals ik al eerder zei, ik verwachtte er niets van.
Daarop reageerde iemand dat ze zelf nooit problemen had gehad met haar katten, maar haar dochter weer wél. En toen zei ik "het zijn altijd dezelfde met de gemakkelijke dieren en met de moeilijke". Dat sloeg in dat geval dus niet op mezelf want ik ben net pas begonnen. Maar met honden en paarden gaat het wél op in mijn geval.
iones wijzigde dit bericht op 21-10-2018 21:29
0.16% gewijzigd