Hoeveel wasjes per week?
donderdag 25 juni 2015 om 12:35
Naar aanleiding van topic welk wasmiddel gebruiken jullie ben ik ook wel benieuwd naar hoeveel wasjes er gedraaid worden per week. Dit is natuurlijk afhankelijk van grootte van huishouding.
Ik zal aftrappen:
2 personen en heel wat wasjes per week:
- 2x handdoeken was
- 1x zwarte was
- 1x witte was
- 1x beddengoed
- 1x sportkleren
- 1x werkkleren van mijn vriend
Ik zal aftrappen:
2 personen en heel wat wasjes per week:
- 2x handdoeken was
- 1x zwarte was
- 1x witte was
- 1x beddengoed
- 1x sportkleren
- 1x werkkleren van mijn vriend
donderdag 25 juni 2015 om 15:55
2 personen:
3 x werkkleding/handdoeken/ondergoed/vaatdoekjes was.
1 x beddengoed.
1 x goede kleding, gooi bijna alles bij elkaar in.
1 x dierenkleden
6 wasjes per week dus, soms iets meer soms iets minder.
Doe trouwens alles op 60 of 95 graden, omdat ik zeker wil weten dat de bacteriën dood zijn + het is beter voor de wasmachine.
Alleen goede kleren was ik op 20 of 30 graden.
3 x werkkleding/handdoeken/ondergoed/vaatdoekjes was.
1 x beddengoed.
1 x goede kleding, gooi bijna alles bij elkaar in.
1 x dierenkleden
6 wasjes per week dus, soms iets meer soms iets minder.
Doe trouwens alles op 60 of 95 graden, omdat ik zeker wil weten dat de bacteriën dood zijn + het is beter voor de wasmachine.
Alleen goede kleren was ik op 20 of 30 graden.
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
donderdag 25 juni 2015 om 15:58
quote:Vivje schreef op 25 juni 2015 @ 15:34:
10 persoons huishouden
7 kinderen van 11 tot 1
3 volwassenen waaronder mijn partner,mijn vader en ikzelf
Ik heb zeker 30 wasmachines per week!
Elke week schoon beddengoed. Ladingen handdoeken en iedereen elke dag schone kleren en dan ook nog de werkkleren van mijn vriend.
Ik scheid bont,,donker en wit. Beddengoed apart en ik was zelfs de dekens. Soms gaan de kussens ook mee.
Zeker niet energiezuinig maar dat zijn de machines wel!
Iedere dag schone kleren ? Wat een onzin .. Idem iedere week schoon bed .1 x per 2 weken is genoeg. Ook iedereen iedere dag schone handdoeken is echt niet nodig
Wat een milieu vervuiling
10 persoons huishouden
7 kinderen van 11 tot 1
Elke week schoon beddengoed. Ladingen handdoeken en iedereen elke dag schone kleren en dan ook nog de werkkleren van mijn vriend.
Ik scheid bont,,donker en wit. Beddengoed apart en ik was zelfs de dekens. Soms gaan de kussens ook mee.
Iedere dag schone kleren ? Wat een onzin .. Idem iedere week schoon bed .1 x per 2 weken is genoeg. Ook iedereen iedere dag schone handdoeken is echt niet nodig
Wat een milieu vervuiling
donderdag 25 juni 2015 om 16:06
quote:Vivje schreef op 25 juni 2015 @ 15:34:
10 persoons huishouden
7 kinderen van 11 tot 1
Hoe doe je dat?
Dat zijn 4,29 wasjes per dag dus dan moeten er veel dagen zijn met minimaal 5 wassen.
Mijn machine doet 3 uur over een normale was dus dat is 15 uur op een dag!
Op de dagen met 4 wassen is het nog steeds 12 uur...
Dan ben je dus elke dag, de hele dag, aan het wassen
Voor zover ik weet zijn snellere machines minder zuinig, dus dan ben je toch als een malle geld aan het weggooien?
10 persoons huishouden
7 kinderen van 11 tot 1
Hoe doe je dat?
Dat zijn 4,29 wasjes per dag dus dan moeten er veel dagen zijn met minimaal 5 wassen.
Mijn machine doet 3 uur over een normale was dus dat is 15 uur op een dag!
Op de dagen met 4 wassen is het nog steeds 12 uur...
Dan ben je dus elke dag, de hele dag, aan het wassen
Voor zover ik weet zijn snellere machines minder zuinig, dus dan ben je toch als een malle geld aan het weggooien?
donderdag 25 juni 2015 om 16:08
Eénpersoonshuishouden hier en 1 à 2 wassen per week (in een kleine trommel van 5kg). Soms een week niet en het volgende weekend 2 of 3.
Ik sorteer:
- kleding, alle kleuren door elkaar - 30 graden
- handdoeken, onderbroeken, keukendoeken, schoonmaakdoekjes, etc - 60 graden
- wit beddengoed en eventueel witte shirtjes - 60 graden zonder shirtjes, 40 graden met de shirtjes.
- wolwas draai ik alleen 's winters, één keer in de maand ofzo.
Heel soms tussendoor een keer een snelle was (30 minuten/30 graden) voor shirtjes of dingen die snel schoon moeten zijn voor de volgende dag.
Ik sorteer:
- kleding, alle kleuren door elkaar - 30 graden
- handdoeken, onderbroeken, keukendoeken, schoonmaakdoekjes, etc - 60 graden
- wit beddengoed en eventueel witte shirtjes - 60 graden zonder shirtjes, 40 graden met de shirtjes.
- wolwas draai ik alleen 's winters, één keer in de maand ofzo.
Heel soms tussendoor een keer een snelle was (30 minuten/30 graden) voor shirtjes of dingen die snel schoon moeten zijn voor de volgende dag.
donderdag 25 juni 2015 om 16:19
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juni 2015 @ 13:32:
[...]
Misschien wassen ze het met een speciaal wasmiddel voor sportkleding. Soms blijft er nog weleens een luchtje in hangen en mag het niet warmer dan 30 graden gewassen worden.Slaat natuurlijk nergens op dat kleding niet warmer mag worden dan 30 graden. Wat is je lichaamstemperatuur? Juist......
[...]
Misschien wassen ze het met een speciaal wasmiddel voor sportkleding. Soms blijft er nog weleens een luchtje in hangen en mag het niet warmer dan 30 graden gewassen worden.Slaat natuurlijk nergens op dat kleding niet warmer mag worden dan 30 graden. Wat is je lichaamstemperatuur? Juist......
donderdag 25 juni 2015 om 16:21
quote:kersopdetaart schreef op 25 juni 2015 @ 13:04:
Ja man beweert (zou graag tegenargumenteb krijgen) dat het niet echt schoon wordt met 30 graden. Daar zitten dus dweilen, wc poetsdoek, alle vaatdoekjes enzo bij. Op zich klinkt dat logisch.
Ik heb jaren alles bij elkaar gemieterd, en ik ben niet echt een top 'huisvrouw', misschien omdat ik gewoon behoorlijk werk
, in ieder geval dacht ik goh misschien is het wel heel vies.ik wel ook behoorlijk, maar ik doe de poetsdoeken en dweilen op 90%. vaak gooi ik daar wat handdoeken en zakdoeken bij om de trommel vol te krijgen. (ja, mijn man heeft stoffen zakdoeken...)
Ja man beweert (zou graag tegenargumenteb krijgen) dat het niet echt schoon wordt met 30 graden. Daar zitten dus dweilen, wc poetsdoek, alle vaatdoekjes enzo bij. Op zich klinkt dat logisch.
Ik heb jaren alles bij elkaar gemieterd, en ik ben niet echt een top 'huisvrouw', misschien omdat ik gewoon behoorlijk werk
En doooooor!
donderdag 25 juni 2015 om 16:22
quote:OldWood schreef op 25 juni 2015 @ 13:59:
Ik was heel veel.
1 doekenwas, die gaat op 95 graden.
1 sokken en ondergoed op 60 graden.
Dan nog was met werkkleren van man, als het warm is zijn dat 2 a 3 wassen in de week.
Een witte was.
Een donkere was.
2 wassen van beddengoed.
En een keer in de week(soms 1 keer in de twee weken als ik veel uren werk) de kussenhoezen en kleed die op de bank liggen.
1 keer in de week de badmat en wcmat.
Kleren, theedoeken, beddengoed en kussens van de bank daarna nog strijken.
Blijf altijd bezig dus.Theedoeken kun je beter niet strijken, dan nemen ze beter het vocht op!
Ik was heel veel.
1 doekenwas, die gaat op 95 graden.
1 sokken en ondergoed op 60 graden.
Dan nog was met werkkleren van man, als het warm is zijn dat 2 a 3 wassen in de week.
Een witte was.
Een donkere was.
2 wassen van beddengoed.
En een keer in de week(soms 1 keer in de twee weken als ik veel uren werk) de kussenhoezen en kleed die op de bank liggen.
1 keer in de week de badmat en wcmat.
Kleren, theedoeken, beddengoed en kussens van de bank daarna nog strijken.
Blijf altijd bezig dus.Theedoeken kun je beter niet strijken, dan nemen ze beter het vocht op!
donderdag 25 juni 2015 om 16:32
Ik was als ik geen kleding/ondergoed meer in de kast heb of dat van mijn vriend op is, of wanneer ik persé een kledingstuk aan wil wat vies is.
Dan is het vaak in 2 dagen iets van 5 wassen
Handdoeken/ondergoed/theedoeken etc gaan samen in 1 of 2 wassen.
Dan scheid ik bont en donker, voor bont heb ik dan vaak 2 trommels nodig.
En meestal was ik denk ik om de 2,5/3 weken.
Dan is het vaak in 2 dagen iets van 5 wassen
Handdoeken/ondergoed/theedoeken etc gaan samen in 1 of 2 wassen.
Dan scheid ik bont en donker, voor bont heb ik dan vaak 2 trommels nodig.
En meestal was ik denk ik om de 2,5/3 weken.
donderdag 25 juni 2015 om 16:36
quote:kersopdetaart schreef op 25 juni 2015 @ 13:04:
, in ieder geval dacht ik goh misschien is het wel heel vies.
Ooit gehoord van bacterien die enkel gedood worden op hoge temperaturen? Jouw dweilen, vaatdoeken en wc poetsdoeken zitten er vol mee en zeker als jij ze maar op 30 graden wast, gadverdamme.
Als jij "behoorlijk werkt" zoals je zelf beweert, zou ik juist van jou verwachten dat je zoiets simpels zou weten.
Ooit gehoord van bacterien die enkel gedood worden op hoge temperaturen? Jouw dweilen, vaatdoeken en wc poetsdoeken zitten er vol mee en zeker als jij ze maar op 30 graden wast, gadverdamme.
Als jij "behoorlijk werkt" zoals je zelf beweert, zou ik juist van jou verwachten dat je zoiets simpels zou weten.
donderdag 25 juni 2015 om 16:37
2 a 3 per week (afhankelijk van of ik mijn beddengoed was)
Bij mij gaat alles (behalve beddengoed) samen op 40 graden.
Uitzondering wanneer ik die ene keer in de zomer 'n witte broek of wit shirtje aan heb gehad die ik apart wil wassen en in de winter heb ik vaak truien die maar op 30 mogen.
Bij mij gaat alles (behalve beddengoed) samen op 40 graden.
Uitzondering wanneer ik die ene keer in de zomer 'n witte broek of wit shirtje aan heb gehad die ik apart wil wassen en in de winter heb ik vaak truien die maar op 30 mogen.
Shoot first, ask questions later!
quote:apiejapie schreef op 25 juni 2015 @ 16:19:
[...]
Slaat natuurlijk nergens op dat kleding niet warmer mag worden dan 30 graden. Wat is je lichaamstemperatuur? Juist......
Ik ben koudbloedig. Maar inderdaad: 30 of 40 graden zal niet uit maken.
Maar sommige wol krimpt wel degelijk als je het niet koud wast.
[...]
Slaat natuurlijk nergens op dat kleding niet warmer mag worden dan 30 graden. Wat is je lichaamstemperatuur? Juist......
Ik ben koudbloedig. Maar inderdaad: 30 of 40 graden zal niet uit maken.
Maar sommige wol krimpt wel degelijk als je het niet koud wast.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 25 juni 2015 om 16:39
quote:hummingbird_ schreef op 25 juni 2015 @ 16:36:
[...]
Ooit gehoord van bacterien die enkel gedood worden op hoge temperaturen? Jouw dweilen, vaatdoeken en wc poetsdoeken zitten er vol mee en zeker als jij ze maar op 30 graden wast, gadverdamme.Misschien gebruikt zij ook wegwerpdoekjes om te poetsen? Ik in elk geval wel, geen vieze aanrecht/wc doekjes in mijn wasmachine! En 'n dweil spoel ik gewoon even uit na gebruik.
[...]
Ooit gehoord van bacterien die enkel gedood worden op hoge temperaturen? Jouw dweilen, vaatdoeken en wc poetsdoeken zitten er vol mee en zeker als jij ze maar op 30 graden wast, gadverdamme.Misschien gebruikt zij ook wegwerpdoekjes om te poetsen? Ik in elk geval wel, geen vieze aanrecht/wc doekjes in mijn wasmachine! En 'n dweil spoel ik gewoon even uit na gebruik.
Shoot first, ask questions later!
donderdag 25 juni 2015 om 16:47
Je kan vaatdoekjes e.d. ook even nat maken en in de magnetron doen.
Handdoeken op 60 graden doe ik weer niet altijd eigenlijk. Soms doe ik die ook op snelle was, dat is 40 graden. Daar drogen we ons helemaal schoon mee af, dus ik vind dat dat niet altijd nodig is eigenlijk.
Bed langer dan een week vind ik dan weer vies, zo zie je maar weer dat iedereen z'n eigen idee over schoon heeft.
Handdoeken op 60 graden doe ik weer niet altijd eigenlijk. Soms doe ik die ook op snelle was, dat is 40 graden. Daar drogen we ons helemaal schoon mee af, dus ik vind dat dat niet altijd nodig is eigenlijk.
Bed langer dan een week vind ik dan weer vies, zo zie je maar weer dat iedereen z'n eigen idee over schoon heeft.
donderdag 25 juni 2015 om 17:59
De wasmachine staat hier toch minimaal eens per dag aan...
Ter verdediging: we hebben een baby en man heeft verschillende werkoutfits die hij vaak dezelfde dag of uiterlijk de volgende dag weer aan moet. Tevens hebben we een kleine wasmachine.
Verder ben ik erg van het sorteren:
- Handdoeken, ondergoed, sokken, vaatdoektjes etc (60 of 90 gr)
- Beddegoed (60 gr)
- Felgekleurde was (40 gr)
- witte was (hyrdofielluiers, babywashandjes, babydoekjes etc) 60 gr
- lichte was (40 gr)
- babykleertjes in verschillende kleursorteringen (30 tot 40 gr)
En dan nog incidenteel wasjes op een lagere temperatuur bijvoorbeeld. Overigens heb ik twee korte wasprogramma's op mijn machine die ik regelmatig gebruik.
Ter verdediging: we hebben een baby en man heeft verschillende werkoutfits die hij vaak dezelfde dag of uiterlijk de volgende dag weer aan moet. Tevens hebben we een kleine wasmachine.
Verder ben ik erg van het sorteren:
- Handdoeken, ondergoed, sokken, vaatdoektjes etc (60 of 90 gr)
- Beddegoed (60 gr)
- Felgekleurde was (40 gr)
- witte was (hyrdofielluiers, babywashandjes, babydoekjes etc) 60 gr
- lichte was (40 gr)
- babykleertjes in verschillende kleursorteringen (30 tot 40 gr)
En dan nog incidenteel wasjes op een lagere temperatuur bijvoorbeeld. Overigens heb ik twee korte wasprogramma's op mijn machine die ik regelmatig gebruik.
donderdag 25 juni 2015 om 18:14
quote:lolalien schreef op 25 juni 2015 @ 15:43:
Sorry dat ik inbreek met mijn vraag TO, maar om hier nou een heel nieuw topic over te openen..:
Wassen jullie allerlei materialen dan zomaar bij elkaar? Op welk programma wassen jullie dan? Want de laatste keer dat ik allerlei was van 1 kleur bij elkaar gooide was er 1 kledingstuk helemaal vol met van die pillen.. hartstikke zonde dus dat durf ik niet meer
Nu was ik me soms een ongeluk omdat ik op kleur en materiaal sorteer, eigenlijk van de zotte
Ik was in principe alles bij elkaar, eventueel met een kleurvang doekje, op 30-40 graden en het korte programma.
Alleen nieuwe spijkerbroeken en nieuwe kleding die af kunnen geven gaan apart met eerst weken in azijn om te kleur te behouden.
Sorry dat ik inbreek met mijn vraag TO, maar om hier nou een heel nieuw topic over te openen..:
Wassen jullie allerlei materialen dan zomaar bij elkaar? Op welk programma wassen jullie dan? Want de laatste keer dat ik allerlei was van 1 kleur bij elkaar gooide was er 1 kledingstuk helemaal vol met van die pillen.. hartstikke zonde dus dat durf ik niet meer
Nu was ik me soms een ongeluk omdat ik op kleur en materiaal sorteer, eigenlijk van de zotte
Ik was in principe alles bij elkaar, eventueel met een kleurvang doekje, op 30-40 graden en het korte programma.
Alleen nieuwe spijkerbroeken en nieuwe kleding die af kunnen geven gaan apart met eerst weken in azijn om te kleur te behouden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 25 juni 2015 om 18:53
Mijn kinderen spelen altijd buiten en ze komen nooit schoon terug. Er zijn kinderen die zindelijk worden en kinderen die soms 's nachts nog een ongelukje hebben. Ook heb ik 1 kind die het leuk vind om zijn luier uit te doen en alles onder te smeren.
Ik was alles op 60 graden kort programma en witte was op 95 graden.
Minder graden wordt het niet schoon dus dan maar een kort programma, dat draait bijna een uur.
Absoluut niet milieuvriendelijk maar ik ga kinderen niet de dag erna in dezelfde vieze kleren naar school gaan. Handdoeken worden hier maar 1 dag gebruikt. Maar wel door meerdere kinderen.
Zo werkt het voor ons. Ik vind het ook zonde van het milieu en zeker van mijn tijd want ik besteed er inderdaad heel veel tijd aan. Maar de kinderen worden uiteindelijk groter en ik hoop schoner!
Ik was alles op 60 graden kort programma en witte was op 95 graden.
Minder graden wordt het niet schoon dus dan maar een kort programma, dat draait bijna een uur.
Absoluut niet milieuvriendelijk maar ik ga kinderen niet de dag erna in dezelfde vieze kleren naar school gaan. Handdoeken worden hier maar 1 dag gebruikt. Maar wel door meerdere kinderen.
Zo werkt het voor ons. Ik vind het ook zonde van het milieu en zeker van mijn tijd want ik besteed er inderdaad heel veel tijd aan. Maar de kinderen worden uiteindelijk groter en ik hoop schoner!
donderdag 25 juni 2015 om 19:09
Jezus, wat wassen jullie vaak.
2-persoons huishouden: 3-4 wassen per twee weken.
Handdoeken/beddengoed/ondergoed/sokken/'relax'kleding (zit namelijk veelal onder de verfvlekken) op 60 graden
Kleding op 30 graden
1x in de zoveel tijd lege trommel op 95 graden (toevallig vandaag nog).
Strijken doe ik niet aan, kleding fatsoenlijk uithangen en het is ook niet nodig. Theedoeken strijken.. Je kunt het werk ook creëeren ja.
2-persoons huishouden: 3-4 wassen per twee weken.
Handdoeken/beddengoed/ondergoed/sokken/'relax'kleding (zit namelijk veelal onder de verfvlekken) op 60 graden
Kleding op 30 graden
1x in de zoveel tijd lege trommel op 95 graden (toevallig vandaag nog).
Strijken doe ik niet aan, kleding fatsoenlijk uithangen en het is ook niet nodig. Theedoeken strijken.. Je kunt het werk ook creëeren ja.
vrijdag 26 juni 2015 om 07:47
quote:mirri29 schreef op 25 juni 2015 @ 22:05:
Truffels ik waste met zn tweeën ook alleen in het weekend. Maar met een kind erbij
kind maakt ook veel smerig in huis.
meer schoonmaken.
Met een kind erbij vind ik het een ander verhaal, omdat die inderdaad zoveel vies maken
Doelde meer op de mensen die net als ik gewoon met zijn tweeen wonen.
Truffels ik waste met zn tweeën ook alleen in het weekend. Maar met een kind erbij
kind maakt ook veel smerig in huis.
meer schoonmaken.
Met een kind erbij vind ik het een ander verhaal, omdat die inderdaad zoveel vies maken
Doelde meer op de mensen die net als ik gewoon met zijn tweeen wonen.