Inrichting, wat vind jij afschuwelijk?
donderdag 3 september 2020 om 12:42
Door het topic over bordjes met spreuken werd ik toch wel benieuwd.
Ik heb de afgelopen jaren hier wel eens topics over voorbij komen
Dat ging over de spreuken, de leen bakker huizen, de ziekte van 2 (2 dezelfde van alles op de vensterbank) de roze roos van Ikea aan de muur achter de bank, Riviera Maison enz.
Ik:
er is een action fanpagina, en als je dan in de reacties kijkt bij een nieuw item heeft hálf nederland het!
Wat ik tegenwoordig daar veel zie zijn etageres of stolpen met een lichtslingertje en dan spulletjes met het thema van het seizoen.
En ook, goud gespoten flamingo's en kabouters.
Schreeuwend en kinderachtig servies, dat oa van Blond of met teksten er op: do what you love
Het bekende vloerkleed, beige/wit met donkerblauwe diagonale strepen
En ook overal zie ik het kwantum behang met de bloemen of met de aapjes
Ik heb de afgelopen jaren hier wel eens topics over voorbij komen
Dat ging over de spreuken, de leen bakker huizen, de ziekte van 2 (2 dezelfde van alles op de vensterbank) de roze roos van Ikea aan de muur achter de bank, Riviera Maison enz.
Ik:
er is een action fanpagina, en als je dan in de reacties kijkt bij een nieuw item heeft hálf nederland het!
Wat ik tegenwoordig daar veel zie zijn etageres of stolpen met een lichtslingertje en dan spulletjes met het thema van het seizoen.
En ook, goud gespoten flamingo's en kabouters.
Schreeuwend en kinderachtig servies, dat oa van Blond of met teksten er op: do what you love
Het bekende vloerkleed, beige/wit met donkerblauwe diagonale strepen
En ook overal zie ik het kwantum behang met de bloemen of met de aapjes
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zondag 11 oktober 2020 om 18:27
Ik ben ook niet gelovig. Maar ik ben wel zo opgevoed. Mijn wortels liggen in het katholieke geloof. Ik draag ook een kruisje, gekregen bij mijn communie. Het verraadt mijn herkomst.herfstappeltaart schreef: ↑11-10-2020 18:26Ik ben zelf niet gelovig maar heb er op één of andere manier altijd een beetje moeite mee als mensen Boeddha's of Mariabeelden in huis hebben als ze totaal niet gelovig zijn.
Ik kan niet eens goed beredeneren waarom me dat stoort. Het klopt voor mijn gevoel gewoon niet.

zondag 11 oktober 2020 om 18:29
Daar kan ik me dan nog wel iets bij voorstellen. Ik bedoel meer uit hobby of interieurstijl, puur decoratief.
zondag 11 oktober 2020 om 18:33
Ergens in Azie moet er toch een markt zijn voor kruisbeelden. Zo leuk, met een bloemetje erbij! Ook al geloof je er niet in. Decoratie!pejeka schreef: ↑11-10-2020 17:32Vreselijk, van die plastic boeddha's overal, van de Xenos, en dan liefst met wierookdingetjes erbij en geurkaarsjes en weet ik welke meuk nog meer. En dat mensen dan zeggen dat ze er écht niet in geloven, maar tja, boeddha heeft iéts dat er tóch wel is, en dus plempen ze hun woonkamer ermee vol...
Everything you see I owe to spaghetti!
zondag 11 oktober 2020 om 18:37
Boedha´s en Tibetaanse monniken hoef ik ook niet in mijn huis. Ik snap ook oprecht niet wat iemand er mooi aan kan vinden als je zelf dat geloof niet aanhangt. Ik vind het maar onooglijke mannetjes... Ik heb wel een lekker kitscherig beeldje van de heilige Franciscus van Assisi. En niet omdat ik katholiek ben, maar omdat ik naar hem vernoemd ben
en ik dacht: als er dan toch een heiligenbeeldje in komt, dan ook maar meteen hartstikke kitsch, vond ik wel lollig.
Maria´s en enorme crucifixen in huis vind ik ook niet mooi. Waar ik dan wel van houd is van die grote koperen kerkkandelaars. Ik zit nog te dubben of ik er een paar aan zal schaffen, ik zag ze laatst in een antiekwinkeltje.

Maria´s en enorme crucifixen in huis vind ik ook niet mooi. Waar ik dan wel van houd is van die grote koperen kerkkandelaars. Ik zit nog te dubben of ik er een paar aan zal schaffen, ik zag ze laatst in een antiekwinkeltje.
zondag 11 oktober 2020 om 18:44
zondag 11 oktober 2020 om 19:14
Ik vind sommige beeldjes ook mooi. Ben niet gelovig maar wel RK gedoopt en communie gedaan, moest van oma.
Van mijn tante heb ik een beeld/spaarpot geërfd waarop staat Heilige Kindsheid, Maria met een kindje naast zich en het kindje z'n kop gaat heen en weer als je er geld ingooit. Vind ik wel geinig.

“Don’t look back – you’re not going that way.”

zondag 11 oktober 2020 om 19:19
Haha geen idee van waar jullie wonen, maar ik stel me nu voor dat jullie bijvoorbeeld in Frankrijk wonen en je man daar advocaat is. En tussen alle statige Franse wetboeken in zijn kantoor staan dan Pluk en de schippers van de Kameleon enzo

zondag 11 oktober 2020 om 19:30
Tuingravin schreef: ↑11-10-2020 18:37Boedha´s en Tibetaanse monniken hoef ik ook niet in mijn huis. Ik snap ook oprecht niet wat iemand er mooi aan kan vinden als je zelf dat geloof niet aanhangt. Ik vind het maar onooglijke mannetjes...

Alweer schuldig, ik heb deze Buddha staan. Meegenomen van een reis in Azië omdat ik het gewoon prachtig handwerk vind, zo fijntjes en precies. Hij is ongeveer 20cm hoog en de kleuren zijn nu een beetje raar op de foto, maar het is een blauwgroenachtige steen.
Hij woont in mijn huiskamer, en dat terwijl ik echt verstokt atheïst ben.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 11-10-2020 19:32
0.53% gewijzigd
zondag 11 oktober 2020 om 19:30
Ik heb hetzelfde. Misschien druk ik me verkeerd uit, maar ik heb dan altijd een beetje het idee dat die voorwerpen "ontheiligd" worden, voel er een soort plaatsvervangende schaamte bij.herfstappeltaart schreef: ↑11-10-2020 18:26Ik ben zelf niet gelovig maar heb er op één of andere manier altijd een beetje moeite mee als mensen Boeddha's of Mariabeelden in huis hebben als ze totaal niet gelovig zijn.
Ik kan niet eens goed beredeneren waarom me dat stoort. Het klopt voor mijn gevoel gewoon niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 11 oktober 2020 om 19:34
dat heb ik eerder bij typetjes a la Nikki Minaj (geen idee hoe je het echt schrijft) die in een videoclip in een string ronddanst en uitpuilende borsten, kreunt en hijgt alsof haar leven er vanaf hangt en dan een kruisje ingelegd met diamantjes om haar nek draagt, want dat staat leuk.

zondag 11 oktober 2020 om 19:35
Dat heb ik alleen bij buddha hoofden. In Azië zal je nooit een kapot buddha beeld zien, en alleen een hoofd geldt als kapot. Dat is respectloos naar de cultuur en kan echt mensen beledigen.
Maar verder zie je daar ook beelden van allerlei materialen in kitscherige altaartjes met plastic bloemen en kerstboomlampjes er omheen. Dus als Mien uit Soest een buddha met wat wierook en waxinelichtjes in haar boekenkast wil zetten moet ze dat vooral doen wat mij betreft.

zondag 11 oktober 2020 om 19:39
'ClumsyNinja schreef: ↑11-10-2020 19:35Dat heb ik alleen bij buddha hoofden. In Azië zal je nooit een kapot buddha beeld zien, en alleen een hoofd geldt als kapot. Dat is respectloos naar de cultuur en kan echt mensen beledigen.
Maar verder zie je daar ook beelden van allerlei materialen in kitscherige altaartjes met plastic bloemen en kerstboomlampjes er omheen. Dus als Mien uit Soest een buddha met wat wierook en waxinelichtjes in haar boekenkast wil zetten moet ze dat vooral doen wat mij betreft.
Oh dat wist ik niet van alleen een hoofd. Ik zie dat bij van die woonwinkels, alleen een hoofd ter decoratie.
zondag 11 oktober 2020 om 19:40
Mee eens. Met dit verschil, dat, hoewel ook in die landen de altaartjes er soms kitscherig uitzien met plastic bloemen en gekleurde lampjes, de mensen dat vaak doen omdat ze de middelen niet hebben om het écht mooi te maken, maar wel oprecht zijn in hun devotie. Daar kan ik dan echt respect voor hebben en hun leven ernaar richten. Mien met haar plastic boeddha van de Xenos met de geurkaarsjes ervoor heeft daar verder niks mee, dat vind ik dan wel weer een verschil.ClumsyNinja schreef: ↑11-10-2020 19:35Dat heb ik alleen bij buddha hoofden. In Azië zal je nooit een kapot buddha beeld zien, en alleen een hoofd geldt als kapot. Dat is respectloos naar de cultuur en kan echt mensen beledigen.

zondag 11 oktober 2020 om 19:45
Nou je ziet dat in Azië ook in rijke wijken of midden in tempels hoor, waar ook echt wel geld is. Het is eerder jouw idee van chic/kitsch is en wat beter bij aanbidding past wat je er nu op plakt.
Overigens: ga in Rome in wat kerken kijken en je ziet exact hetzelfde. Ik heb ooit in het Sancta Sanctorum bij het kleine winkeltje bovenaan de trap bij een stokoude non een over the top kitch paars plastic beeldje van Maria gekocht, met een snoer er aan en gekleurde lampjes. De katholieke kerk verkoopt dat niet omdat ze geen ander materiaal kunnen veroorloven.
Overigens: ga in Rome in wat kerken kijken en je ziet exact hetzelfde. Ik heb ooit in het Sancta Sanctorum bij het kleine winkeltje bovenaan de trap bij een stokoude non een over the top kitch paars plastic beeldje van Maria gekocht, met een snoer er aan en gekleurde lampjes. De katholieke kerk verkoopt dat niet omdat ze geen ander materiaal kunnen veroorloven.
zondag 11 oktober 2020 om 21:29
Ja, dat snap ik wel. Ik kom helemaal niet uit een gelovige familie, maar stel dat mijn oma wel katholiek geweest was, en een heel mooi Mariabeelden had dat voor haar veel (emotionele) waarde had, dan zou ik die wel in mijn huis zetten. Als herinnering aan oma zeg maar. Net als ik een sigarenkistje van mijn opa heb, terwijl ik echt anti-rook ben.
zondag 11 oktober 2020 om 22:27
Ik ook. Een collega van me had ooit de neiging die op kantoor aan te steken, de ene dag een kaarsje voor oma op haar verjaardag, de andere dag op de sterfdag van opa, en dan weer om te denken aan een vriendin, en daarna breidde zich het uit naar collega's (zo van: joh, je hebt griep, ik heb een kaarsje voor je aangestoken hoor, dat je snel opknapt). Die kaarsjes zette ze dan bij een plastic boeddabeeld op haar bureau. En allemaal van die synthetische vanillegeuren en jasmijngeuren en lavendelgeuren, ik kreeg er gewoon koppijn van, zo smerig, dus haar vriendelijk verzocht, áls ze al kaarsjes mocht willen opsteken, gewoon een geurloos waxinelichtje te doen. Helemaal beledigd was ze...

maandag 12 oktober 2020 om 07:13
ClumsyNinja schreef: ↑11-10-2020 19:35Dat heb ik alleen bij buddha hoofden. In Azië zal je nooit een kapot buddha beeld zien, en alleen een hoofd geldt als kapot. Dat is respectloos naar de cultuur en kan echt mensen beledigen.
Mij gaat het niet om mooi of kitscherig maar om het in huis zetten van symbolen van een geloof of levensovertuiging als je die niet hebt. Gewoon ter decoratie. Dat vind ik altijd een beetje raar.
Om redenen van "van oma geweest" o.i.d. kan ik het wèl begrijpen, maar niet alleen uit een soort interieurtrend-hype.

maandag 12 oktober 2020 om 07:16

maandag 12 oktober 2020 om 08:09
Dat weet ik niet precies. Geurkaarsen zijn op dit gebied een tijd geleden nogal in opspraak geweest maar of dat nu echt overtuigend was weet ik niet. Over gewone kaarsen: in elk geval is het zo dat je iets verbrandt in huis dus dat geeft resten maar hoe schadelijk het echt is? Geen idee.