Klein wonen - leven op 60 m2

30-09-2024 11:05 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eind 20 en kan van mijn ouders gaan huren (dit is een voorstel van hen). Zij hebben 2 appartementen nieuwbouw gekocht. 1 met één slaapkamer van 60m2 zonder ondergrondse berging en 1 met 2 slaapkamers van 85-90m2 en een ondergrondse berging bij. Het andere appartement zal verhuurd worden.

Ik ben opgegroeid in een ruim huis/villa met veel ruimte en plaats.
Nu heb ik de kans gekregen om van mijn ouders (iets goedkoper) te huren. Ik mag kiezen tussen het appartement met 1 slaapkamer of met 2 slaapkamers, maar anderzijds is de kans ook groot dat zij in de toekomst hier ook zelf naar verhuizen omdat ze ook ouder worden en hun gezondheid momenteel al niet zo goed is. Dan zou ik hun heel graag het appartement met 2 slaapkamers gunnen uiteraard.

Ik denk dat ik zelf wel zou kunnen leven met 1 slaapkamer en maar op 60m2, maar ik zal uiteraard wel heel wat spullen moeten wegdoen of voorlopig nog thuis laten staan, ook kleding inperken etc. Maar mijn ouders zeggen zelf dat dit te klein is, terwijl ik al dankbaar ben dat ik uberhaupt die mogelijkheid heb.

Ik werk 1 tot soms 2 dagen van thuis uit, maar zou dan gewoon een bureautje in de woonruimte zetten.

Wat zouden jullie doen? Is het haalbaar om alleen te wonen op 60 m2 of zouden jullie toch voor het appartement met 2 slaapkamers gaan?
iamamber wijzigde dit bericht op 30-09-2024 11:32
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 17:08
ik kan me niks voorstellen bij een hal van 3m2, als je verder geen gang hebt. Daar komen dan 6 deuren op uit?
Geen berging verder? Vergeet niet dat TO dat niet heeft.
De hal is in twee delen, er komen vier deuren op uit. Oostenrijkse indeling. Geen berging.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
In je eentje gaat het prima met 60 m2.

Ik woon hier nu ook al ruim 5 jaar op minder m2 dan dat. Ik heb wel een berging maar behalve een fiets staat daar niets wat niet in huis kan staan (doos met kerstboom, stoelen voor een verjaardag, voorraadje huisdierenvoer, etc.). Het belangrijkste is dat je niet te veel zooi in huis haalt. Geen 10 dekbedovertrekken terwijl 2 of hooguit 3 ook genoeg is.

Het enige wat ik echt anders zou wensen is dat ik de was niet in de kamer hoef te drogen. Ik vind het niet zo fijn om mijn onderbroeken in het zicht te hebben hangen wanneer iemand op bezoek is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh wat? 60 klein? Voor 1 persoon? Tjonge onder welke steen leef jij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikea had altijd van die hoekjes in de showroom (weet niet of ze het nog hebben) "wij wonen op 32m2."
Kon je in verdwalen zowat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
30-09-2024 17:17
Huh wat? 60 klein? Voor 1 persoon? Tjonge onder welke steen leef jij?
Opvallend dat mensen die kennelijk zelf klein wonen zo agressief reageren. Ik kan er niks anders van maken dan afgunst. Een ander niet gunnen wat je zelf niet hebt. En een kraptebubbel, want gemiddeld genomen is 60 m2 gewoon objectief gezien klein in Nederland. Cijfers zijn al eerder gegeven.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
30-09-2024 17:27
Ikea had altijd van die hoekjes in de showroom (weet niet of ze het nog hebben) "wij wonen op 32m2."
Kon je in verdwalen zowat.
Sure...overdrijven cq bagatelliseren in dit geval, is ook een kunst.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 17:29
6.15% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Qua oppervlakte heeft de Nederlander gemiddeld 53m2 woonoppervlak per persoon. Dat is veel vergeleken met Duitsers of Vlamingen die gemiddeld 47m2 tot zijn beschikking heeft."

In Amsterdam is het 40m2. Dus met 60m2 zit je boven het gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Placebo schreef:
30-09-2024 17:29
"Qua oppervlakte heeft de Nederlander gemiddeld 53m2 woonoppervlak per persoon. Dat is veel vergeleken met Duitsers of Vlamingen die gemiddeld 47m2 tot zijn beschikking heeft."

In Amsterdam is het 40m2. Dus met 60m2 zit je boven het gemiddelde.
Nee, want dat gemiddelde is niet berekend op 1 persoon maar op meer mensen. En badkamer, wc, hal en keuken deel je doorgaans.
Buiten de Randstad en grote steden heb je amper huizen van 60 m2 of kleiner.
impala wijzigde dit bericht op 30-09-2024 17:33
9.19% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Placebo schreef:
30-09-2024 17:29
"Qua oppervlakte heeft de Nederlander gemiddeld 53m2 woonoppervlak per persoon. Dat is veel vergeleken met Duitsers of Vlamingen die gemiddeld 47m2 tot zijn beschikking heeft."

In Amsterdam is het 40m2. Dus met 60m2 zit je boven het gemiddelde.
40 m2 in een gedeeld huishouden ja. Ik neem tenminste aan dat ze voor alleenstaanden geen halve badkamers, halve keukens en halve gangen in de aanbieding hebben.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja Impala, ik ben het zowaar een keer met je eens :O :O :O
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 17:28
Opvallend dat mensen die kennelijk zelf klein wonen zo agressief reageren. Ik kan er niks anders van maken dan afgunst. Een ander niet gunnen wat je zelf niet hebt. En een kraptebubbel, want gemiddeld genomen is 60 m2 gewoon objectief gezien klein in Nederland. Cijfers zijn al eerder gegeven.
Afgunst? Neuh... ik woon in een schitterende omgeving, in de mooiste wijk van een van de mooiste steden ter wereld. Volkomen tevreden met mijn 60m2. Bijkomend voordeel: schoonmaken kost niet veel tijd. Verder gun ik iedereen vooral wat ze nodig denken te hebben. En nee, 60m2 is niet klein.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
DracoMalfoy schreef:
30-09-2024 17:32
Nou ja Impala, ik ben het zowaar een keer met je eens :O :O :O
Voor een keer? Ik ken jou niet. Dacht dat jij hier nieuw was, maar kennelijk weer een oudgediende die een nieuwe identiteit heeft aangenomen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 17:29
Sure...overdrijven cq bagatelliseren in dit geval, is ook een kunst.
Was een grapje hoor.

Kan aan mij liggen maar ik lees ook helemaal geen agressie hier.

Ik woon nu een stuk groter omdat ik een tuin wilde, maar vond het oprecht prima die 60m2 voor een eenpersoonshuishouden. Scheelt ook in warmteverbruik en schoonmaak etc. Heb nu 5 kamers maar ik ben toch altijd maar in 1 tegelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt er ook maar aan wat je hobby's zijn, je vleugel en je schilderspullen kun je niet echt goed kwijt op 60m2, maar als je van breien houdt zal het misschien wel gaan.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
30-09-2024 17:35
Voor een keer? Ik ken jou niet. Dacht dat jij hier nieuw was, maar kennelijk weer een oudgediende die een nieuwe identiteit heeft aangenomen.
Lady-Voldemort, aangenaam. Kijk maar naar de ava.

Nog steeds dezelfde vriendelijke, totaal niet wantrouwige inborst zie ik?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gun je ouders nu alvast het appartement met twee slaapkamers. Dan blijf jij in de villa.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 13:34
oprechte vraag, OP gelezen?
Ja, die heb ik gelezen. En toch was mijn vraag wel oprecht en in de OP niet beantwoord. Het is niet altijd nodig om te sneren hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles is een kwestie van perspectief. Je moet zelf de keuze maken. Zelf heb ik een paar jaar met een gezin met twee kinderen op 45 m2 gewoond. Maar mijn ouders hadden 7 kinderen en het huis was 80m2. Ik vind een appartement van 60 m2 groot; als je uit een villa komt is het klein.

Rijke mensen willen veel spullen en die moeten ook ergens staan of liggen. Ik heb twee lange broeken en twee korte broeken. Heb je weinig kastruimte nodig. Ik ken mensen die kasten vol met schoenen hebben. Mijn kind heeft twee paar. Een nieuwe en een oude om buiten te spelen. Als ik nieuwe schoenen koop worden de nieuwe de oude schoenen en de oude-oude schoenen gaan weg.

Ik woon nu wel ruim (110 m2) en grote tuin als alleenstaande ouder met kind. Heerlijk. Ruimte geeft ook ruimte in je hoofd.

Mijn tip is: Als het kan zo ruim mogelijk kiezen. Misschien vind je een partner en dan kan ruimte prettig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
vanille-ijs schreef:
30-09-2024 18:02
Ja, die heb ik gelezen. En toch was mijn vraag wel oprecht en in de OP niet beantwoord. Het is niet altijd nodig om te sneren hoor.
Jij vraagt:
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?

Dat laatste vind ik ook een sneer. En verder staat in de OP ook waarom ze zich afvraagt of het te klein is. Namelijk omdat haar ouders dat vinden. Dan weet je toch waarop dat gebaseerd is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
30-09-2024 15:39
Vijf pagina´s reacties, en TO kiest de meest langdradige reactie eruit om te quoten en nogmaals vragen wat zij zou doen :rofl:
:rofl:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijpend lezen is wel iets waar scholen meer aandacht aan hadden moeten besteden.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omg, sommige mensen leven echt in een totaal andere wereld hè :rofl: Wat een topic.

TO, ik woon met een hond op ca. 35m². Ik denk dat je in je eentje op bijna het dubbele wel overleeft. Iedereen en zijn moeder die ik ken, zonder rijke ouders en onder de 35, zit weg te kwijnen in een studio van 22m² voor 1500 per maand. Even reality check hoor.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
30-09-2024 18:13
Jij vraagt:
TO, oprechte vraag hoor, maar waarom denk je dat 60 m2 niet genoeg zou zijn? Is dat ergens op gebaseerd? Of heb je gewoon geen ruimtelijk inzicht?

Dat laatste vind ik ook een sneer. En verder staat in de OP ook waarom ze zich afvraagt of het te klein is. Namelijk omdat haar ouders dat vinden. Dan weet je toch waarop dat gebaseerd is?
Of je plaatst allerlei spiegels in huis :lol: lijkt je huis ook groter :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
30-09-2024 18:58
Omg, sommige mensen leven echt in een totaal andere wereld hè :rofl: Wat een topic.

Iedereen en zijn moeder die ik ken, zonder rijke ouders en onder de 35, zit weg te kwijnen in een studio van 22m² voor 1500 per maand. Even reality check hoor.

Blijkbaar.

Iedereen en zijn moeder die ik dan weer ken niet hoor.
Ik ken echt 0 mensen die op 22 m2 (of 35 m2) wonen.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga straks naar een flat van 50m2, zonder berging. Verademing. Zat hiervoor in een studio van 22m2 en nu samen met vriend op 42m2. Allemaal zonder berging. 60 is echt meer dan prima te doen in je eentje! Kan me wel voorstellen dat het wennen is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven