Mokken!

29-05-2020 23:19 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja. Mokken!

Mijn stash is gereduceerd tot maar 3 mokken nadat ik er een aantal stuk gemept heb en er een aantal spontaan zijn gebarsten, dus ik ben op zoek naar nieuwe.

Nu heb ik best wel een mokken tik, ik ben heel picky in waar ik mijn thee en warme chocomelk uit drink. :proud: Ik had 6 hele mooie witte mokken op voet van Zara Home, maar daar heb ik er nu nog maar 1 van. Die barstten dus spontaan en er braken stukjes af, maar ze waren heel fijn! De thee bleef niet eeuwig heet er in en ze waren lekker groot. Helaas zijn ze niet meer te koop. Verder heb ik nog 2 mokken van Rituals, jaren geleden gekregen:

Afbeelding
(niet mijn foto)

Nadeel van deze is dat er geen oortje aan zit en hij dus niet meer vast te pakken is als je hem flink vol giet.

Ik heb nu deze op het oog van Clayre & Eef. Lijkt op wat ik had/heb van Zara Home maar dan met spikkels en iets andere details:

Afbeelding

En deze van Urban Nature Culture, hebben ze in een heleboel kleuren:
Afbeelding

Van die standaard witte mokken vind ik saaaai, theeglazen blijven eeuwig heet en dubbelwandige glazen heb ik menig maal mijn toetje aan verbrand.

Wat ik met dit topic wil? Vrij weinig, ben wel benieuwd welke mokken jullie mooi en fijn vinden, misschien zit er een leuke tussen voor mij. :)
Java schreef:
30-05-2020 07:00
Ik heb sinds mijn kindertijd al een aantrekkingskracht tot mokken. Ik word gewoon blij van een leuke, eigen mok.

Voor mij moet een mok een oor hebben en zo groot mogelijk zijn. Die stedenmokken van Starbucks vind ik dus te klein, daar passen mijn twee koppen koffie met melk niet in.
Ik ben altijd benieuwd waarom sommige mensen zo’n enorme kop koffie of thee nemen. Drink je hem dan zo snel op? Als ik een grotere kop koffie heb, is die al koud als ik op de helft ben. Dan loop ik liever een keer extra op en neer voor een extra kopje. Ik neem aan dat de meeste mensen warme koffie toch lekkerder vinden dan koude. Maar goed, ik drink meestal espresso, ben dus sowieso niet van de grote hoeveelheden ;)
Ik heb alleen nog maar mokken van de You Are Here & Have Been There collecties van Starbucks.
Dat zijn dan meteen mijn souveniertjes van vakanties, ik vind ze er gezellig uit zien, ze liggen goed in de hand, zijn stevig én er past veel in .
Als ik bij iemand anders een andere mok krijg lijkt het meteen of het een ienie mienie mokje met dito inhoud is. :whoops:
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Ik word ook heel blij van mokken! Ik heb een stapel saaie mokken passend bij m’n basisservies die alleen uit de kast komen met dingen als Paas- en Kerstontbijt of tijdens een verjaardag.

Verder voor thee een paar XXL theeglazen van Pickwick (niet spannend, maar ik vind ze wel fijn drinken), 1 overgebleven Blond mok (das wel een beetje klaar nu toch?) en een aantal (verschillende) Hema mokken. Ik hoef dan weer niet allemaal dezelfde.

De HKliving mokken die hier werden gepost gebruik ik voor koffie, maar zijn wel m’n nieuwste liefde. Dat stijltje zie je steeds vaker voorbij komen, net als van die ouderwetse whiskyglazen wet cappuccino.
Ik zie Sostrene Gene nog niet langs komen als merk, vind ik wel bij jouw plaatjes passen.

Afbeelding
Die van Le Creuset!
Voor thee altijd een grote van de Starbucks, zoals deze:
Afbeelding
Voor soep heb ik witte kommen met oor van action, redelijke grote. De kommen die bij mijn servies van ikea zaten vind ik te klein voor soep en gebruik ik voor yoghurt. Het liefst eet ik mijn soep uit de noodlekommen van sistema to go, die zijn lekker groot.
Ik heb net twee weken geleden zeker 50 mokken weggegooid. In alle soorten en maten. Mijn kast groeide dicht met mokken. Het was een tijd lang mode of "een leuk idee" om mokken cadeau te doen. Dan kreeg je de zoveelste mok met een zakje chocolaatjes erin, of de zoveelste mok met "passend opschrift" of een mok met je initiaal erop, of een kerstpakket waarin dan alwéér twee mokken zaten (mét een thee- en koffiepakketje), enz. Ik heb me door een minstens 30-40 jaar aan mokken heen geworsteld. De oudste die ik vond, waren 5 mokken (achtkantig, met het opschrift "Coffee") die ik ooit medio jaren '80 kocht toen ik op mezelf ging wonen (de 6e was al een keer gesneuveld), gevolgd door een mok op voet met mijn initiaal erop met bijpassend porseleinen theelepeltje met óók mijn initiaal erop (gekregen van een tante toen ik op mezelf ging wonen, nooit gebruikt, want niet praktisch), een andere mok (alweer met mijn initiaal erop) die ik eind jaren '80 kreeg van een toenmalige collega met snoepjes erin, en ga zo maar door tot aan het heden. Allemaal weggekiept.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb nog 1 of 2 van dat soort mokken in de kast staan. Weet wat je bedoelt met die cadeaumokken met snoep etc. Was bij mij op de middelbare school ook het cadeau om te geven. 30 jaar geleden inderdaad.
dolfje schreef:
30-05-2020 09:48
Ik heb nog 1 of 2 van dat soort mokken in de kast staan. Weet wat je bedoelt met die cadeaumokken met snoep etc. Was bij mij op de middelbare school ook het cadeau om te geven. 30 jaar geleden inderdaad.
Het idee dat een mok (al dan niet met snoepjes erin) een leuk cadeau was, heeft verdomde lang stand gehouden. Vond bij mijn opruimronde talloze mokken die we tot ver na het jaar 2000 cadeau hadden gekregen en iedereen dacht destijds dat het een enorm leuk origineel cadeau-idee was, een mok met snoepjes of chocolaatjes erin, en dan een "leuke" spreuk erop, of een "leuk" persoonlijk kaartje eraan. Kerstmokken, Paasmokken, van alles kwam ik tegen. Mokken met in reliëf gewerkte sneeuwpoppen en kerstmannetjes erop, onmogelijk in gebruik, onmogelijk schoon te maken, maar ooit gekregen. Ik heb de hele meuk weggekiept. Ik denk dat er wel 50 mokken, misschien meer, in de kliko zijn beland. Weg ermee. Ik had opeens een halve la extra bergruimte in mijn keuken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dolfje schreef:
Klopt, en die zijn meestal heel lelijk. Mijn kinderen krijgen ook wel eens zoiets en dan vraag ik me altijd af waar ik ze nu weer moet laten. Misschien toch maar eens weggooien. Van die stomme kerstmokken en zo.
dolfje schreef:
Mijn kast staat dus echt nog vol met dat soort mokken. Of mokken die je dus krijgt bij 2 pakken van product x in de supermarkt :mrgreen: maar ik stoor me niet aan zo’n allegaartje. Bij mokken niet, bij al het andere servies wel. Dat moet wel netjes bij elkaar passen.
Whomi schreef:
30-05-2020 05:39
Dit dus haha! Het grootste deel in de kast is gekregen. Cup a soup, milka, Oreo enz. En als cadeautje van vrienden of familie. Ook een paar uit Disneyland. En 2 gekocht bij een concert van mijn favo boyband :) Maar ik heb nog nooit echt mokken gekocht als set die mooi bij elkaar passen. Wel koffiekopjes, via mijn werk :rofl: daar staat binnenin dus ook de bedrijfsnaam. Die waren toen €2,50 voor 6 stuks ofzo. Die gebruik ik met verjaardagen.
Maar mokken zijn voor mij net zoals paraplu’s. Die krijg je en hoef je nooit zelf te kopen eigenlijk :)
Word je daar niet enorm onrustig van? Ik zie het ook bij mijn moeder in de kast, 4 gebloemde borden die nog van mij geweest zijn, 2 wat grotere blauwe, nog een grijze en dan nog 2 met een gele bloemetjes rand die ook weer net een andere grootte zijn. Kopjes en glazen idem, van alles wat. Ik fantaseer soms gewoon om daar de kasten leeg te smijten en iets voor haar te kopen dat bij elkaar past en rust en eenheid in de kastjes schept.
GinnyJones schreef:
30-05-2020 10:07
Word je daar niet enorm onrustig van? Ik zie het ook bij mijn moeder in de kast, 4 gebloemde borden die nog van mij geweest zijn, 2 wat grotere blauwe, nog een grijze en dan nog 2 met een gele bloemetjes rand die ook weer net een andere grootte zijn. Kopjes en glazen idem, van alles wat. Ik fantaseer soms gewoon om daar de kasten leeg te smijten en iets voor haar te kopen dat bij elkaar past en rust en eenheid in de kastjes schept.
Ik heb het alleen met de mokken en andere glazen. De rest van mijn servies zoals borden, kommen, serveerschalen enz moet wel bij elkaar passen. Alleen de mokken, kopjes en glazen zijn allemaal anders maar daar heb ik geen last van. Dat staat achter gesloten deurtjes en zie ik niet continu. Het servies staat in een buffetkast met glazen deuren en daar wil ik geen zootje in zien nee :)
Ik vind het altijd leuk om mooie oude mokken te vinden bij de kringloop. Van Balmoral castle bijvoorbeeld.

Soepkoppen met een oortje heb ik ook gevonden in de kringloop, maar die zijn er inderdaad niet veel!
Ik hou van landelijk

Afbeelding
Wij hebben deze, ook de theemokken erbij, maar daar dit geen oor aan.

https://www.amazon.nl/TOKYO-decoratieve ... 6815&psc=1
Oriander schreef:
30-05-2020 13:37
Ik hou van landelijk

Afbeelding
Oh, die zijn leuk! Hier ook een grote favoriet van afwisseling, afhankelijk van mijn stemming.
mamavanf schreef:
30-05-2020 00:53
Vast niet jouw smaak, maar ik heb deze heel hoog op mn verlanglijstje staan!

https://www.bastaa.nl/product/mok-ramon ... k-cabanaz/

Ik vind ze zo leuk :heart:
Niet mijn smaak nee, maar wel anders dan standaard-rechttoe-rechtaan-wit dus alsnog leuk. :)

Lady_Day schreef:
30-05-2020 01:04
Ik heb zelf Iittala Teema servies en dus deze mokken:
Afbeelding

Maar stiekem vind ik deze van HK Living zo gaaf:

Afbeelding
Ik hou niet van dat reactive glazuur of hoe dat ook heet omdat het dan vaak zo'n poepkleur idee wordt, maar deze vind ik wel leuk zo bij elkaar! Er zit alleen geen oortje aan, lijkt me wel lastig denk ik.

lemoos2 schreef:
30-05-2020 01:12
Voor soepkommen met oor zou ik kijken bij de kringloopwinkel. Ik heb die van mijn oma nog steeds in gebruik (van die seventies dingen met op de voorkant ‘Soep van de dag’ maar dan niet zoals die van Snoesje666. Ze lijken op de mok uit Lady Day’s link, linksonder. Met een bruin oortje)

Qua mokken heb ik deze:
https://www.bol.com/nl/p/cabanaz-koffi ... gK0AvD_BwE
Ze passen ook met zes stuks op een plateautje uit dezelfde serie.
Leuk kleurtje! Ook weer eens iets anders dan een standaard mok. :)

patchouli_ schreef:
30-05-2020 05:08
Ik ben een zeikerd als het gaat om mokken. Ze mogen niet te klein, niet te groot, niet te dik niet te dun. En thee moet in een ruime glazen mok. Gelukkig hadden ze de perfecte mokken bij de AH. De grote glazen van ikea zijn ook geschikt, alleen hebben die geen oor dus daar heb ik een houder voor gehaakt.
Ik heb dat dus ook. :D Drinken gaat prima uit alles natuurlijk, maar thee smaakt gewoon 100x lekkerder in de juiste kop/mok. Dat heb ik met glazen ook wel, die lange dunne dingen vind ik bijvoorbeeld helemaal niks, maar daar vind ik altijd wel een berg leuke die ik zou willen. Bij mokken vind ik het veel leuker om iets leuks te vinden.

Whomi schreef:
30-05-2020 05:39
Dit dus haha! Het grootste deel in de kast is gekregen. Cup a soup, milka, Oreo enz. En als cadeautje van vrienden of familie. Ook een paar uit Disneyland. En 2 gekocht bij een concert van mijn favo boyband :) Maar ik heb nog nooit echt mokken gekocht als set die mooi bij elkaar passen. Wel koffiekopjes, via mijn werk :rofl: daar staat binnenin dus ook de bedrijfsnaam. Die waren toen €2,50 voor 6 stuks ofzo. Die gebruik ik met verjaardagen.
Maar mokken zijn voor mij net zoals paraplu’s. Die krijg je en hoef je nooit zelf te kopen eigenlijk :)
Wacht jullie krijgen ook nog eens paraplu's? o_o Ik koop daar toch wel elke paar maanden een nieuwe van omdat de mijne dan stuk gewaaid is.

Whomi schreef:
30-05-2020 05:46
Ik heb hele fijne soepkommen van de action. Zijn ook echt soepkommen.
Dit model, maar dan met een ander motief :

Afbeelding

Ik vind ze echt heel fijn en houden goed vast. Kan ook best veel in. Is geen veredelde mok zeg maar :)
Ohh dat model lijkt me fijn inderdaad! Wel ander of geen printje dan. Ik keek altijd trouw bij Action een paar keer per maand, maar sinds Corona staat er steeds een rij en dan heb ik al geen zin meer om naar binnen te gaan, dus ben al een poos niet meer geweest. Primark idem, echt jammer dat die sites geen fatsoenlijke webshop hebben.

apiejapie schreef:
30-05-2020 06:28
Ooooooh geweldig :heart:

Zelf heb ik een grote mok in prachtige kleur met in 3d een hartje erop. Drinkt hier niemand anders uit omdat t mijn mok is, heb ik gekregen toen ik met mijn liefste vriendin een weekendje weg was en denk altijd daaraan als ik eruit drink. Soort souvenir. Zou oprecht verdrietig worden als die sneuvelt.

Verder hier enkele emaille mokken, vind dat passen bij de stijl van ons huis.
Ah leuk idee! Lijkt mij ook wel gaaf eigenlijk, souvenir mokken (leuk idee Hanka!). Een kast vol mokken van heel Europa (want who am I kidding, buiten Europa kom ik niet haha). Ik heb geen besties om mij een mok te geven dus dat wordt hem niet haha. Emaille zie ik niet veel, is een type glazuur als ik Google goed begrijp?

Lucieanders schreef:
30-05-2020 06:36
Ik vind thee uit een glas fijner drinken dan uit een mok.
Thee uit glazen vind ik dan weer niks, die blijven altijd zo lang heet (inclusief de thee). Die dubbelwandige glazen vind ik mooi maar te gevaarlijk en dan kan ik mijn eeuwig koude handjes niet warmen.

Java schreef:
30-05-2020 07:00
Ik heb sinds mijn kindertijd al een aantrekkingskracht tot mokken. Ik word gewoon blij van een leuke, eigen mok.

Voor mij moet een mok een oor hebben en zo groot mogelijk zijn. Die stedenmokken van Starbucks vind ik dus te klein, daar passen mijn twee koppen koffie met melk niet in.

Ik heb 15 jaar geleden via Zazzle twee witte XL mokken laten bedrukken met afbeeldingen waarvan ik nog steeds elke dag blij word. Het kostte toen wel iets van €25 per mok (is duur voor mij), maar ze blijken super vaatwasbestendig en zijn nog steeds als nieuw. Is een hele goede investering geweest.

In New York heb ik vier jaar geleden de perfecte mok gekocht qua formaat, namelijk nog iets groter dan m'n zelfbedrukte mokken. Maar helaas slijt de afbeelding eraf in de vaatwasser.
Hij ligt wel heerlijk in de hand, want hij loopt een beetje taps toe.
Als ik dit formaat & model mok nog eens zou vinden met een niet-afslijtende afbeelding, dan ben ik een gelukkig mens. :flirting:
Ik heb dat ook haha. Die kopjes met schotels vind ik er super schetig uit zien maar 1. Ik durf daar niet mee te lopen, zo'n wiebelend kopje op een shotel en 2. Dan is mijn drankje met 2 slokken al op. :( Nou ja als die afbeelding lang genoeg slijt heb je een blanco mok en lijkt het net alsof het zo hoort haha!

merano schreef:
30-05-2020 07:14
Die eerste vind ik niks. Ik houd niet van Wedgewood (lookalikes). Die tweede zijn wel leuk.

Ik heb overigens saaie witte (24 h. van Arabia Finland en Jamie Oliver waves.)
En voor de leuk heb ik nog lekkere-herrie-Pipmokjes, maar die komen maar zelden uit de kast.
Jaaa Pip. :heart: Ik vrees alleen dat ik die zat word. Had vroeger wel een overtrek van Pip die ik geweldig vond, maar is helaas niet meer te koop nu ik ben gewisseld van 1 persoons naar litz jemaux.

Okee deze post wordt een beetje lang, even afkappen maar. :')
Flomo schreef:
30-05-2020 07:42
Ik word ook heel blij van mokken! Ik heb een stapel saaie mokken passend bij m’n basisservies die alleen uit de kast komen met dingen als Paas- en Kerstontbijt of tijdens een verjaardag.

Verder voor thee een paar XXL theeglazen van Pickwick (niet spannend, maar ik vind ze wel fijn drinken), 1 overgebleven Blond mok (das wel een beetje klaar nu toch?) en een aantal (verschillende) Hema mokken. Ik hoef dan weer niet allemaal dezelfde.

De HKliving mokken die hier werden gepost gebruik ik voor koffie, maar zijn wel m’n nieuwste liefde. Dat stijltje zie je steeds vaker voorbij komen, net als van die ouderwetse whiskyglazen wet cappuccino.
Ah ik heb echt een HEKEL aan Blond. Ik weet niet wat het is, ik denk de tekenstijl en die teksten of zo. Maar het zit echt in mijn irritatie zone haha.

Nou ik heb de periode dat je mokken cadeau kreeg gemist dan denk ik. In de 90ies en 00ies kreeg ik nog speelgoed. :lol: ik heb ze nooit gehad op die 2 rituals mokken die ik aan het einde van een stage kreeg na.

Ik kwam er dus achter dat ik een niet-meer-bestaand-servies van Wedgewood in mijn leven nodig had. Queen Plains of zo heette het. Maar goed, nergens meer nieuw te krijgen. Dan toch maar eens naar de kringloop haha!

Leuk die met verschillende tekeningen! Lijkt mij ook wel leuk voor de afwisseling. Ik had laatst (dacht ik) een set van 4 mokken besteld, alle 4 waren ze net anders (een narwal, een eenhoorn, een lama en een sloth). Op de site stond 300ml inhoud, maar toen ik ze kreeg bleek er misschien net 1 klein slokje in te passen, misschien net 50ml? :( Zijn espresso mokjes denk ik. Dus nu zitten er mini plantjes in, want ik vond ze te schattig om terug te sturen.
GinnyJones schreef:
29-05-2020 23:51
......

Deze vind ik mooi https://www.pingouinaroulettes.com/1561 ... e-lete.jpg
Die zijn écht leuk!
Afbeelding

Ik hou van mokken. :flirting: Ik heb een beetje een mokken-afwijking vrees ik. :$

Ik koop mijn mokken vooral bij goedkope winkels als (bijv Xenos, Action) en de kringloop.
Ik hou zelf vogelmokken, bloemenmokken, kattenmokken, mokken in safaristijl. En vrolijke, gezellige motiefjes. (De retro mokken die hier al eerder zijn geplaatst vind ik ook geweldig. )

Ik heb een klein voorraadje thuis. Ik heb een aantal mokken speciaal voor bezoek. O.a. een koeienmok voor een vriendin die gek is op koeien en een rattenmok voor een kennis wiens Chinese sterrenbeeld een rat is en die dus altijd roept dat hij een echte rat is.

Omdat ik zelf genoeg mokken heb koop ik tegenwoordig vooral voor mijn vrijwilligerswerk, in het thema van het vrijwilligerswerk uiteraard. ;-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Abejoha schreef:
30-05-2020 15:12
Oh, die zijn leuk! Hier ook een grote favoriet van afwisseling, afhankelijk van mijn stemming.
:heart:

Ik heb alleen de mok met het konijn, ooit in Engeland gekocht als souvenir voor mezelf. In het echt is de mok groter dan hij lijkt op de foto's. Ik zou het hele servies ervan wel willen hebben (en op een boerderij willen wonen).

https://www.kitchencraft.co.uk/brands/c ... apple-farm
Deze is leuk voor Redbulletje:

Afbeelding
Ugli schreef:
30-05-2020 15:15
Okee deze post wordt een beetje lang, even afkappen maar. :')
It gets you going. :)
Ik verzamel Starbucks mokken, liefst eenmalige collecties (Kerst, Valentijn, Zomer, Thais nieuwjaar, you are here, landenmokken etc), thee drink dan weer het fijnst uit mok van Blond, heb niks met Blond maar die hebben 0,5L mok die fijn in de hand ligt. Daarnaast wat mokken van Emma Bridgewater.

Ik heb een hele mooie buffetkast gekocht toen we verhuisde, daar staat heel mijn collectie in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven