Naaien =)

30-01-2009 22:19 809 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag beginnen met naaien, op een naaimachine

Maar zou niet weten hoe ik het onder de knie kan gaan krijgen.

Moeders zegt gewoon doen ( ja duhuh) maar volgens mij ga ik een weekendje oma boeken ofzo. of hebben jullie nog tipssss?
Hallo ik heb een vraagje!

Ik moet voor carnaval een walgelijk rokje maken. Mijn idee is om een brede elastieken band aan elkaar te naaien en daar dan verschillende lagen tule op te naaien. Is dit te doen?

Het hoeft niet prachtig mooi te worden, en over die elastieken band komt de onderkant van mijn shirtje te hangen.

Tips zijn heeeeel welkom!
Het werd hier net al genoemd, maar op www.sancho.nl vind je heel veel tips. Er is daar ook een topic over een NHA-cursus kleding maken en patroon tekenen (www.nha.nl), daar vind je ook veel info.

Verder helaas geen tips voor je, want ik heb 2 linker handen . Oh en ik heb ook geen aandelen in genoemde sites, maar mijn moeder schrijft daar.
@Moordwijf: mijn moeder heeft wel eens zoiets gefabriceerd voor mij met carnaval. Zij gebruikt voeringstof (van dat gladde spul) met een elastiek in de band. Daar naait ze dan de stroken tule op. Bij haar zag het er eenvoudig uit, maar zie mijn eerdere post .
quote:Moordwijf schreef op 01 februari 2009 @ 14:43:

Hallo ik heb een vraagje!

Ik moet voor carnaval een walgelijk rokje maken. Mijn idee is om een brede elastieken band aan elkaar te naaien en daar dan verschillende lagen tule op te naaien. Is dit te doen?

Het hoeft niet prachtig mooi te worden, en over die elastieken band komt de onderkant van mijn shirtje te hangen.

Tips zijn heeeeel welkom!Tip: ga naar het Smitje in de Kleine Berg. Op de bovenverdieping hangen kant en klare tulen petticoats. Misschien kan je die gebruiken?
quote:Ann Liv schreef op 30 januari 2009 @ 23:14:

Ik heb ook sindskort een naaimasjien, jiha! Off topic:

Twee dingen; waarom ben jij nog geen BEO? Als er één groep op dit forum is die de oude naaitechnieken onder de loep neemt dan zijn wij BEO's het wel!

Twee: Je bent gisteren node gemist bij het Nationaal Songfestival op entertainment. Ik denk, nou, Ann Liv zal mij wel even komen steunen in mijn nationalistische actie en de lijdensweg van het Toppers kijken maar nee hoor!
Yeah een naaitopic. Ik zat net te denken of ik er al eens eentje voorbij had zien komen. Ik ben eigenlijk geen super beginner. Naai al sinds ... erg lang maar ik heb nu weer een goede naaimachine. (Oude was overleden toen mijn pedaal doorbrandde en mijn naaimasjien heel eng uitzichzelf ging stikken...) Ik heb de afgelopen tijd al al mijn naaiklusjes in huis afgemaakt en nu wil ik graag iets nieuws. Aangezien ik zwanger ben, lijkt het mij leuk om eens aan wat kinderkleertjes te beginnen. Heeft iemand tips voor patroontjes?
quote:mararoulette schreef op 02 februari 2009 @ 12:10:

Yeah een naaitopic. Ik zat net te denken of ik er al eens eentje voorbij had zien komen. Ik ben eigenlijk geen super beginner. Naai al sinds ... erg lang maar ik heb nu weer een goede naaimachine. (Oude was overleden toen mijn pedaal doorbrandde en mijn naaimasjien heel eng uitzichzelf ging stikken...) Ik heb de afgelopen tijd al al mijn naaiklusjes in huis afgemaakt en nu wil ik graag iets nieuws. Aangezien ik zwanger ben, lijkt het mij leuk om eens aan wat kinderkleertjes te beginnen. Heeft iemand tips voor patroontjes?Je zou hier ;

http://www.craftster.org/...eb9b1c23a2544&board=329.0 eens rond kunnen neuzen!

http://www.craftster.org/forum/index.php?board=330.0

Heb ik hele leuke ideeen vandaan, soms doet men er een patroon bij (staan ook bovenaan bij de sticky's) , erg handig, maar vaak lukt het mij prima om het zonder patroon na te maken...Dat is nog makkelijk met kinderkleertjes !

Nog meer tips:

Bijvoorbeeld hoe jurkjes maken van een oud sweatshirt

http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=252683.0

Grappige babykleertjes patronen;

http://babypatronen.50webs.com/

Dit is een superleuk boek (hergebruik van oude kleding voor babykleertjes)

http://www.bol.com/nl/p/b...01004006043283/index.html

Als je meer van hele nette en precies afgewerkte kleertjes houdt zou ik de burda proberen...en van die patronen de basis gebruiken en zelf wat ideeen eraan toevoegen.

@bobra: ik zou idd ergens een naaicursusje doen voor de basis.

Daarna lekker vanalles gaan maken en dan zal het steeds beter gaan.

Ik heb gelukkig een schoonmoeder die echt alles kan op de naaimachine, van haar leer ik steeds iets nieuws.
Ievie bedankt! Ik ga de sites meteen ff checken.
quote:Switi schreef op 02 februari 2009 @ 11:55:

[...]

Tip: ga naar het Smitje in de Kleine Berg. Op de bovenverdieping hangen kant en klare tulen petticoats. Misschien kan je die gebruiken?

Super je bent geweldig! Nu nog uitvinden waar smitje dan precies zit, ken ik helemaal niet

Dankje voor de tip!
quote:Moordwijf schreef op 03 februari 2009 @ 10:20:

[...]

Super je bent geweldig! Nu nog uitvinden waar smitje dan precies zit, ken ik helemaal niet

Dankje voor de tip!Graag gedaan hoor! Het Smitje zit dus op de Kleine Berg, midden in de stad. Tegenover de Berlage. Het is een fournituren winkel, en de kans dat je er andere leuke dingen voor carnaval tegenkomt die je kunt gebruiken is heul groot! http://smitje.com/
Zo ben je ff niet online door drukte en dan zo veel tips,hints etc. heerlijk! ik ga es koek'n bij de kringloop voor een naaimasjien en ga stofjes op snorren en dan ga ik het gewoon doen.

En anders heb ik altijd nog DE oma! :D

Heb d'r zin in!

Forummers thanks voor de tips! ik ga jullie tip links bekijken :D

En keep on posting more links! LOVE it ( because its easy) :D
ZO ik heb een masjien gekocht!

Nu oefenen oefenen oefenen :D

Als iemand een oude husqvarna 2840 heeft en hier een handleiding van heeft? zo fijn zijn, zat er helaas niet bij!
Best ingewikkeld zonder handleiding. Heb je oma al ingeschakeld?
nee heb haar nog niet ingeschakeld maar als ik het nie voor elkaar krijg dan ga ik haar maar denk ik een weekendje boeken. maar heb wel een kleine uitleg van de meneer gehad duss we shall see
Als mede-beginner geef ik je dan deze tip: goed onthouden hoe de meneer de draad door het apparaat heeft geleid!

Wat is je eerste project?
Daar was ie heel makkelijk mee alles wat vanaf de bovenkant tegenkomt met draad daar moet je langs, maar heb net een handleiding gespot :D

Eerste project na oefenen word, ehm, spijkerbroeken inkorten( jeweetwel) lelijke rafels etc
Rafels ken ik wel met mijn korte pootjes. Maar die stof is behoorlijk stug, ik zou even op internet zoeken of er handigheidjes zijn bij het inkorten van spijkerbroeken. Succes!
Nou ff een update!

Heb volgende week les :D met een vriendin van me, van haar moeder helemaal zin in! Zij heeft ook een masjien dus helemaal toppie!
quote:goudvis30 schreef op 31 januari 2009 @ 09:01:

Ik heb net ook een cursus gedaan. Erg leuk en leerzaam.

Nu zoek ik eigenlijk een nieuwe naaimachine. Iemand tips? (merk, enz.)

Ik heb een jaar geleden mijn Pfaff van 7 jaar oud (een en al gezeur mee) ingeruild voor een Elna 3230. Dit is echt een geweldige machine. Er zit pricies op wat je nodig hebt aan steken, en een paar extra handigheidjes, waar ik heel blij mee ben. Deze machine heeft ook een hele sterke motor, en kan dus met gemak door een paar lagen jeans heen, of een boxkleed/quilt doorstikken. Als je meer steken wilt, kun je altijd voor een duurdere machine kiezen, maar qua kracht en handigheid is deze ook al zeker de moeite waard.

Ik heb geen moment spijt gehad van mijn inruil!

Ik werk trouwens bij een kreatiefwinkel in Middelburg waar we ook naaimachines verkopen en cursussen geven voor het naaien met een lockmachine. Dus als je in de buurt woont of eens in de buurt bent, kom gezellig eens binnenwandelen. De winkel heet: La Vaca Kreatief en zit in de Herenstraat in Middelburg

www.lavaca.nl of http://lavacakreatief.hyves.nl
quote:bobra schreef op 09 februari 2009 @ 13:03:

Eerste project na oefenen word, ehm, spijkerbroeken inkorten( jeweetwel) lelijke rafels etc Wel belangrijk om een goede stevige (jeans) naald in de machine te zetten vanwege de stugheid van de stof.
Snjókorn falla, á allt og alla
Hallo goudvis

ga voor een pfaff naaimachine!!! Dat zijn de beste onder de naaimachines.

wel een tip: koop nooit een 2dehands naai of lockmachine, van welk merk dan ooit want je houd er problemen aan over!!

Wil je toch een 2de handsje wees dan heel zeker ervan dat deze technisch goed is.
beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt
Als je toch iets 'spannenders' wilt maken dan kussenhoezen moet je bij de krantenwinkel eens een Easyfashion gaan halen. da's net zoiets als de knip enzo maar dan voor beginners en jonger publiek.. staan gewoon simpele topjes en rokjes in enzo met duidelijke instructies en de moeilijkheidsgraad..Toen ik vorig jaar een naaimachine kreeg had m'n moeder er zo een bijgedaan. Goedkoop lapje van de markt en prutsen maar!

veel plezier!
Ik schop dit topic even omhoog! Zijn er hier nog creatievelingen in tha house??
.
quote:Zuurtje33 schreef op 31 juli 2009 @ 14:05:

Ja, hier een beginneling met een naaimachine.

Ik ben bezig met een rokje. Maar het lukt me niet om de naad recht te krijgen. Is dit gewoon oefenen oefenen oefenen of heeft iemand nog tips voor mij?Hoe bedoel je de draad recht te krijgen? Lukt het je niet om recht te naaien? Inderdaad kwestie van veel oefenen. Wat ik vaak doe is voetjebreed stikken, dan houd je de rechterkant van de stof langs het voetje en heb je een punt wat je in de gaten kunt houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven