Naaien =)

30-01-2009 22:19 809 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag beginnen met naaien, op een naaimachine

Maar zou niet weten hoe ik het onder de knie kan gaan krijgen.

Moeders zegt gewoon doen ( ja duhuh) maar volgens mij ga ik een weekendje oma boeken ofzo. of hebben jullie nog tipssss?
wow ik zou dat ook wel willen leren joh....

iemand in de omgeving haaglanden die me t kan leren??
Heeft iemand van jullie ervaring met het maken van hoezen voor een Ikea bank? Een vriendin van mij heeft de Karlanda en die is uit het assortiment. Nu heb ik sinds mei naailes (nu zomerstop) en eigenlijk kan ik nog niet zo veel, maar hoezen lijken me niet al te moeilijk, of vergis ik me?

(Mijn les begint pas in september, anders zou ik het daar wel vragen.)

Dit is de ene bank (slaapbank):

en dit is de andere:

simbatje wijzigde dit bericht op 23-08-2009 17:25
Reden: er ging iets mis met plakken van de foto's
% gewijzigd
Uhm,, Nou het standaard uurtarief (in mijn regio iig) is zo'n 30 a 45 euro. Ik vind dat belachelijk dus ik spreek meestal een vast tarief af.

Dus het ligt eraan wat je wilt en hoeveel je er aan uit wilt geven. Maar dat is bij mij zo hoor. Ik had voor iemand eens rondgevraagd om van 1 gordijn twee te laten maken en bijna alle ateliers vroegen tussen de 45,- en 60,-! Echt shockerend ik heb dat voor 25,- gedaan. Zoveel werk is het niet...
Patroon heb ik vooralsnog helaas nog niet gevonden, uit pure nieuwsgierigheid Cat23, wat zou ik kwijt zijn bij jou?

Ik heb vaker genaaid, een zeemeerminnenjurk uit 1 geheel, knuffels, tassen, noem het maar op. Probeer nu een hoedje te maken. Vind het naaien enorm leuk, maar ben er meestal te ongeduldig voor :p
Uhm.. Als je zelf de stof aanlevert en ik denk dat ik er zo'n zes uurtjes mee bezig ben.

Ik zou dan ongeveer ¤125,00 vragen en dat is dan inclusief al het andere materiaal.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik prijzen noemen heel erg moeilijk vind hoor!

Een zeemeerminnen jurk lijkt me trouwens ook wel heel gaaf!
125,00.. goed, dan weet ik dat ik ga het in elk geval eerst zelf proberen, je hoort wel of het gelukt is!

De zeemeerminnenjurk was super, hij bestaat uit één deel, ik heb er 4 volledige dagen aan gewerkt. Maar het resultaat mocht er zijn ^^
Ik wil wel foto's zien hoor als ie af is!

Ben echt super benieuwd!
Vanavond mijn tweede les! Gisteren heb ik de stof alvast gekocht, alleen vond ik dit nog best lastig. De lerares had het over zijde gehad, omdat dit mooi valt en natuurlijk is. Ik dacht prima, klinkt goed. Totdat ik in de winkel hoorde dat dit ¤39,- per meter is, tja voor een eerste jurkje lijkt me dat niet zo handig. Ik wilde wel graag natuurlijk, maar van viscose hadden ze niet veel keuze, nu ben ik toch voor satijn gegaan, met een beetje retrokleuren, heb al veel zin in vanavond!!
quote:keeprunning schreef op 25 augustus 2009 @ 09:45:

Vanavond mijn tweede les! Gisteren heb ik de stof alvast gekocht, alleen vond ik dit nog best lastig. De lerares had het over zijde gehad, omdat dit mooi valt en natuurlijk is. Ik dacht prima, klinkt goed. Totdat ik in de winkel hoorde dat dit ¤39,- per meter is, tja voor een eerste jurkje lijkt me dat niet zo handig. Ik wilde wel graag natuurlijk, maar van viscose hadden ze niet veel keuze, nu ben ik toch voor satijn gegaan, met een beetje retrokleuren, heb al veel zin in vanavond!!Klinkt leuk! Wat ben je aan het maken?
Je hebt ook taft-zijde. Is een soort namaak zijde en een stuk goedkoper!

Ik ben trouwens bezig een naam voor mijn atelier te bedenken. Al een hele tijd....

Heeft iemand toevallig ideeen?
quote:Jannemaan schreef op 25 augustus 2009 @ 17:51:

[...]

Klinkt leuk! Wat ben je aan het maken?

Thnx, het wordt een jurkje uit de knip van deze maand. Wordt tegelijk ook het eerste dat ik maak op de naaimachine, dus ben erg benieuwd hoe het gaat worden.

Ben jij al met je nieuwe jurkje begonnen? Of wacht je tot je naailes weer begint?
Hey wat leuk, een naai-topic! Ik schrijf mee! Ik heb de opleiding afgemaakt voor mode en kleding. Ik heb mijn eigen naaimachine en lockmachine en straks ga ik een verstelbare paspop bestellen, bij Matson. Naaien heeft een tijdje op een lag pitje gestaan maar als ik mijn paspop binnen heb dan wordt het allemaal een stuk makkelijker. Ik heb babykleding gemaakt in een baby-naai ateliertje, in Delft bij Petit Chéri (ik vraag me af of dat zaakje nog bestaat) en op school als eindexamen opdracht een gala jurk voor mezelf. Tot schrijfs!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Hoi Gebakkie,

Heb je de sierra besteld? Die heb ik ook

Ga je nu voor jezelf naaien?
Hai Cat, ik neem aan dat je die paspop bedoel? Dat wordt de Erica Inderdaad, ik ga weer lekker voor mezelf naaien. Ik heb hier nog flink wat lappen stof liggen dus ik ga daar eens iets mee doen
Ik heb 'm via matri besteld en die heet de sierra. Is inprincipe dezelfde verder.

Leuk dat je voor jezelf gaat naaien!
Ik heb zelf een aantal lessen gehad, maar nog niet genaaid, heb ook een naaimachine, maar is het makkelijk om gewoon de patronen na te tekenen op stof en dan gewoon te beginnen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ben je dan niet bang dat je ze verkeerd overtekent?

Je kan wel carbonpapier kopen en het zo op je kleding overtrekken vanaf het patroonpapier.

Wel van dat carbon speciaal voor kleding (van burda ofzo)
@Poppy, Ja hoor. Ik zou wel beginnen met iets kleins en simpels. Een rok ofzo met zo weinig mogelijk zakken en tierelantijntjes. Het is wel altijd het mooist en het makkelijkste als je werkt met beleggen (ik weet niet of je weet wat dat is) omdat je geen lockmachine hebt en zo werk je de stoffen zo het mooiste af. De meeste patronen in de knip of burda zijn kledingstukken met beleggen. Kijk goed welk vlieseline je gebruikt, voor soepele stof een dunne, soepele vlieseline. In de boekjes staat altijd aangegeven welke je nodig hebt bij welke stof. Gebruik ook altijd de geadviseerde stof. De Burda easy fashion bevat vrij makkelijke en hele leuke patronen. In september komt de nieuwe weer uit. Veel naaiplezier P.s. Vergeet geen kleermakerskrijt te gebruiken, ik dacht ooit wel eens dat potlood er makkelijk uit te wassen was...not. Hele broek voor jan *** gemaakt.
Gewoon doorzichtig patroonpapier, kan je bij elke naaimachinewinkel kopen, sommige stoffenwinkels en op de markt bij de fournituren.
Misschien weet jij dat wel gebakkie; ik moet regelmatig nieuwe ritsen in spijkerbroeken inzetten. Ik vind dat zo'n rotklus!

Heb jij een tip dat het sneller gaat?
Ik begrijp dat je een naaiatelier hebt? Leuk, dan heb je vast ook wel de juiste machines staan? Vertel!

Hoe dan ook, blijft een rotklus hoor, ritsen in spijkerbroeken. Het is altijd een gefriemel, en gepas en mijn naalden breken daarop.. Ik heb geen industrie naaimachine, ik zou hem wel dolgraag willen hebben hoor Nee, ik denk dat wegbrengen het gemakkelijkst is
Doe jij alleen kleding reparaties of naai je ook echt kleding? Zoals ik dat doe? Van patronen e.d.?
Uhm ik zal even uitleggen hoe ik een rits in een spijkerbroek naai. Ik leg de rechterhelft van de rits tussen de broek en een dubbelgevouwen belegje in, dan stik ik hem precies langs de tandjes af met een ritsvoetje. Die ziet er zo uit: . Zo zit de rechterrits meteen vast aan tussen het beleg en de broek. Dan klap je het beleg naar binnen en stik je de stof, rits en beleg allemaal door. De andere kant (links) stik ik aan het linkerbeleg. ALs deze klaar is dan stik ik aan de bovenkant de sluiting zeg maar door zoals het hoort bij een spijkerbroek. Lastig om uit te leggen zo hoor, ik zou het alleen kunnen voordoen. Woon je toevallig in Rotterdam?
Nee ik woon in Utrecht!

Ik haal altijd eerst de oude rits eruit en laat dan de garen die ik losgetornd heb wel op hun plek zitten. Dan zet ik op die plek ook weer de rits erin... Het is altijd zo'n gedoe!

Ik doe beide. Ik maak kleding (soms ook zonder patroon) en verstel/ herstel!
Ik doe het innaaien net zoals jou trouwens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven