Naaien =)

30-01-2009 22:19 809 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag beginnen met naaien, op een naaimachine

Maar zou niet weten hoe ik het onder de knie kan gaan krijgen.

Moeders zegt gewoon doen ( ja duhuh) maar volgens mij ga ik een weekendje oma boeken ofzo. of hebben jullie nog tipssss?
quote:Cat23 schreef op 26 augustus 2009 @ 12:18:

Misschien weet jij dat wel gebakkie; ik moet regelmatig nieuwe ritsen in spijkerbroeken inzetten. Ik vind dat zo'n rotklus!

Heb jij een tip dat het sneller gaat?

Daar ben ik mee opgehouden. Vaak is er namelijk een reden dat die rits stuk is (bijvoorbeeld omdat er teveel spanning op staat omdat de broek eigenlijk wat aan de strakke kant is) en dan gaat de nieuwe rits ook zo stuk.

Ik vind het de moeite niet waard.
Hoi JWvB,

Het is mijn werk dus ik moet wel
quote:Gebakkie schreef op 26 augustus 2009 @ 12:11:

Gewoon doorzichtig patroonpapier, kan je bij elke naaimachinewinkel kopen, sommige stoffenwinkels en op de markt bij de fournituren.en gewoon bij de Bruna.
quote:Cat23 schreef op 26 augustus 2009 @ 12:40:

Hoi JWvB,

Het is mijn werk dus ik moet wel

Tja, dan heb je pech ;o)

Mijn schoonzusje komt altijd bij mij met de diverse verstelklusjes, maar ik heb inmiddels geleerd te zeggen wanneer ik het de moeite niet meer vind. Tenslotte heeft zij geen idee wat voor K-klusje ze me steeds mee opzadelt, zij wil nl niet leren naaien.

En ik vind naaien best leuk, maar verstellen niet ;o)
Leuk hoor! Ik ken niemand in mijn omgeving die dit doet, ze komen allemaal naar mij toe als er iets 'vermaakt' moet worden. Maar dit is de enige en snelste manier om een rits in een broek (of rok) te zetten. Je doet het goed dus. Heb je ook een opleiding gehad? Ik heb 3 jaar op de modevakschool gezeten omdat ik toen niet wist wat ik wou doen. Achteraf heb ik er alleen een hobby aan overgehouden. Nu wil ik een paspop omdat het altijd lastig is om de juiste snit te maken. En figuurnaden bij mijzelf op m'n rug gaat zo lastig
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
gebakkie, ik heb n paspop via marktplaats gescoord, mss ook n tip voor jou ;)

Ladies blokker heeft n naaimachine in de aanbieding.mss n tip ;)
Nee, ik heb niet op school gezeten. Ik ga wel beginnen met een coupeuse opleiding maar dat is meer omdat ik graag het diploma wil!

Wegens omstandigheden kon ik drie jaar geleden niet meer werken en ik had altijd al willen naaien en heb zo alles mezelf aangeleerd! Ik wil nu niet meer anders hahaha!
Het is echt heel handig een paspop! Met name als je iets voor jezelf maakt. Het is zo lastig aanpassen als je het zelf aan hebt!

Voor klanten is het ook handig,ik neem 1 keer de maat op en bijna altijd zit het bij de eerste pas gelijk perfect!
quote:varisha schreef op 26 augustus 2009 @ 13:06:

gebakkie, ik heb n paspop via marktplaats gescoord, mss ook n tip voor jou ;)

Ladies blokker heeft n naaimachine in de aanbieding.mss n tip ;)

Dank je, ik heb trouwens de winkel Matson van marktplaats. Ze adverteren daarop. Hij is 'slechts' ¤99,- en dat geld heb ik voor mijn verjaardag gekregen van mijn ouders Ik wil graag een nieuwe omdat ik het ook nog eens mooi vind staan in huis en deze vind ik erg mooi en past bij elk interieur. Dus ik ga hem vanmiddag bestellen. Wat voor naaimachine is dat Varisha? Zelf raad ik altijd aan om een beter merk naaimachine aan te schaffen (singer ofzo) omdat een goedkopere toch altijd kan tegenvallen, zeker als je hem vaak gebruikt voor meerdere doeleinden en dikkere (lagen) stof gebruikt.

quote:Cat23 schreef op 26 augustus 2009 @ 13:15:

Nee, ik heb niet op school gezeten. Ik ga wel beginnen met een coupeuse opleiding maar dat is meer omdat ik graag het diploma wil!

Wegens omstandigheden kon ik drie jaar geleden niet meer werken en ik had altijd al willen naaien en heb zo alles mezelf aangeleerd! Ik wil nu niet meer anders hahaha!Coupeuse is mooi, je zal er vast ontzettend veel leren.Knap hoor dat je jezelf veel hebt aangeleerd. Stuit je ondanks je ervaringen toch nog wel eens op problemen met vermaken? Goed hoor dat je het zo kan, blijkbaar ben je 'geknipt' voor het vak
Uhm,,, Nou ik snap dus niet wat men bedoelt met "taille uitleggen"... Ik bedoel, er is een hele smalle naad over als je het uit elkaar haalt maar maakt die ene millimeter dan ook uit of denk ik helemaal fout?

Dat is eigenlijk het enige... Loop jij weleens ergens tegenaan?
Bij de zijnaden kan je het kledingstuk nog wel eens 'wijder' maken, normaal gesproken heb je 1 1/2 cm naad maar in de fabriek worden de naden vaak heel nauw afgelockt.. Je kan ook de figuurnaden uittornen en opnieuw wijder vaststikken. Dat kan wel 2 cm per figuurnaad schelen, en dat x 4 Sja, als ondernemer kan je moeilijk zeggen dat de klanten gewoon moeten afvallen. Waar ik wel eens tegenaan loop is discipline. Dus te snel willen doen waardoor ik wel eens een stukje oversla en in de problemen kom. Kleding maken is best een nauwkeurig werkje en alles moet volgens de juiste volgorde. Maar ach, het is alweer 10 jaar geleden dat ik mijn opleiding heb afgerond. Ik ben het niet verleerd maar ik moet de slag weer te pakken krijgen zeg maar.
Aha, dus ik dacht het wel goed in ieder geval!

Ik vind het wel moeilijk om dan van te voren te kunnen zeggen of het kan! Maar dat zie ik dan wel weer

Ik ken het probleem van te snel willen. En je geduld wordt zeer zeker op de proef gesteld soms hahaha!

Maar het is gewoon fantastisch om te doen vind ik. En helemaal een luxe om van je hobby je werk te maken

Zou jij niet weer willen werken in een atelier?
In een atelier werken. Hmmmm. Wat ik al vertelde, ik heb in een babykleding naaiateliertje gewerkt, eigenlijk stage gelopen en dat was op zich best leuk. Ik leerde allerlei foefjes om mooi te rimpelen, naadjes weg te werken, afwerklint om mouwtjes stikken, strikjes en rozetjes maken en dat soort dingen. Ik heb ook ooit eens in een gordijnenatelier gewerkt maar dat was verschrikkelijk productiewerk. Vond ik niet leuk. Blindzomen, naden stikken, hele stapels en that's it. Ook heb ik stage gelopen in ateliers voor sportkleding en bedrijfskleding. Ook echt geen leuk werk. Ik zit er aan te denken om mijzelf en mijn creativiteit te storten op hondenkleding, een internetwinkeltje. Niet dat ik er zelf iets me heb maar ik ken iemand die gewoon E100,- uitgeeft voor een matrozenpakje voor haar Chihuahua . Blijkbaar zijn er meer gekken die dat ervoor over hebben, zo'n klein kledingstukje. Gezien mijn kinderkleding wijsheid en ervaringen lijkt dit me best grappig om m'n boterham mee te verdienen. Ik hoef niet rijk te worden ervan maar puur voor zakgeld en ik ben lekker bezig. Ik heb alleen honden-paspoppen nodig, de rest doe ik zelf. Wat volgens haar een gat in de markt zou zijn, is kleding voor de hond samen met hetzelfde kledingstuk voor de vrouw. Geweldig! Misschien ga ik me daar eens in verdiepen..
quote:Gebakkie schreef op 26 augustus 2009 @ 12:10:

@Poppy, Ja hoor. Ik zou wel beginnen met iets kleins en simpels. Een rok ofzo met zo weinig mogelijk zakken en tierelantijntjes. Het is wel altijd het mooist en het makkelijkste als je werkt met beleggen (ik weet niet of je weet wat dat is) omdat je geen lockmachine hebt en zo werk je de stoffen zo het mooiste af. De meeste patronen in de knip of burda zijn kledingstukken met beleggen. Kijk goed welk vlieseline je gebruikt, voor soepele stof een dunne, soepele vlieseline. In de boekjes staat altijd aangegeven welke je nodig hebt bij welke stof. Gebruik ook altijd de geadviseerde stof. De Burda easy fashion bevat vrij makkelijke en hele leuke patronen. In september komt de nieuwe weer uit. Veel naaiplezier P.s. Vergeet geen kleermakerskrijt te gebruiken, ik dacht ooit wel eens dat potlood er makkelijk uit te wassen was...not. Hele broek voor jan *** gemaakt.Thanks voor de tip! Ik heb al een begin van een rok, ook alle spulletjes zoals kleermakers krijt, maar ik weet niet eens hoe ik de garen op de naaimachine doe hahahaha..
Oh wat leuk! Dat is inderdaad wel een goed idee. Hier zie je echt hordes mensen lopen die matching outfit proberen met hun hond.

Bijvoorbeeld: een hond heeft een jasje met burberry ruit en het vrouwtje een sjaal.

Ik denk ook wel dat dat een gat in de markt is hoor! En 100,- voor een pakje.... Ik zou dat nooit doen maar je hebt heel veel mensen die dat wel willen natuurlijk.

Als het zover is ga ik wel reclame maken voor je
Oooo da's leuk! Natuurlijk maak ik dan ook reclame voor jou naaiatelier hè!!! Ik zet je link/logo op mijn site! Wat ik in de gaten moet houden is de mode en het goedkoop inkopen van kwalitatieve, modieuze stofjes en dan naaien maar. Eerst kijken of mijn kleding in de smaak valt en verkopen via marktplaats. Ik heb zoveel geleerd in het babykledingatelier over kinderkleding. Het naaien van hele van broderie, kantjes, strikjes, lintjes en dat soort tuttige dingetjes. Ik weet dat dít bij die chihuahuadames in de smaakt valt :puke:

Ik vind het verschrikkelijk om te zien maar het is heerlijk om deze dingen te maken

Ik bedacht me ineens een naam voor je atelier. Naaiatelier 'de Snit'. Snit is de modeterm voor coupe/pasvorm. Ik moet zelf ook een leuke naam gaan verzinnen voor mijn chihuahuapakjes/modieuze kleding voor vrouw- en hond internetwinkeltje. Misschien heeft iemand een idee?

@Poppy, veel succes met je eerste rok! Mocht je vragen hebben, vraag gerust hoor! Wij weten er veel vanaf!
Als ik zo op Google kijk is er geen enkele naaiatelier te vinden met dezelfde naam trouwens
Oh en Poppy, voor de naaimachine heb ik een truukje. Als je hem eenmaal goed hebt ingespannen en je gaat een andere klos garen erop doen dan knip ik bovenop de naaimachine het draadje ruim af en daaraan knoop ik andere draad van de klos die ik vervang. Dan haal ik het draadje alleen uit de naald en trek zo de gehele draad door de machine. Dan hoef je alleen nog maar het draadje door het oog te frummelen.
Oh dat vind ik wel een goeie!

Ik heb het altijd over broeken met een snit hahaha! Dat vind ik wel een leuke dank je wel.

Uhm... Ik zou echt zo'n 'hangende' naam nemen voor jouw winkeltje. Je hebt er een in Utrecht en die heet Sparky's.

Fluffy? hahaha

Ik had ook al bedacht dat ik dan jouw logo op mijn site ga zetten. En je visitekaartjes in mijn atelier en dan in het tasje erbij doen als ze hun kleding terugkrijgen
Ooooh wat leuk! We houden contact! En dan zorg ik dat ik jou visitekaartjes ook in huis heb zodat ik die kan meesturen met de bestellingen. Ik ben al helemaal in euforie Ik heb er echt zin in jóh, lekker friemelen met kleine lapjes stof. Sinds deze topic begint het gevoel weer helemaal te borrelen. Ik heb m'n paspop besteld, overmorgen zal hij worden bezorgd. Kan jij trouwens ook leer vermaken? Daar heb je een sterkere machine voor nodig. Heb je zoiezo goede industriele machines staan? Lijkt mij wel in zo'n atelier. Die krengen zijn ontzettend duur en hebben behoefte aan goed onderhoud.
Oh en Fluffy is trouwens wel erg grappig... leuk en bedankt! Ik zal hem onthouden!
Uhm,, ik kan wel leer verwerker met mijn naaimachine maar ik heb geen industriële.

Ik heb er ook echt super veel zin in! Ze zijn inderdaad echt heel erg duur en als ik het geld er voor heb ga ik er wel eentje kopen denk ik. Maar tot nu toe heb ik hem nog niet nodig gehad dus dat zie ik met de tijd dan wel.

Leuk dat jij er ook zo mee bezig bent én een startende onderneemster! Echt heel erg leuk.

Laat even weten wat je van de paspop vind!
Zal ik zeker doen. Hij zag er op de foto al erg mooi uit en ook practisch. Ik vond deze ook de mooiste en toevallig ook de goedkoopste Leuke bijkomstigheid.

En sja, startend onderneemster, het zijn nog maar plannen maar ik ben er erg enthousiast over. Afgelopen weekend kwam ik op het idee door deze dame die een volledige garderobe bezit voor haar chihuahua van 2 kilo. Ze liet me alle kleertjes zien, net poppenkleertjes, van alles en nog wat. Van het goedkopere spul tot megaduur. Wel erg mooi gemaakt en als ik dat dan zie dan denk ik bij mezelf, dat kan ik ook maken. Toen vertelde ze me dat ze zoekt naar winkels die identieke setjes verkopen voor haar en haar hondje en dat was natuurlijk de doorslag.

Er is ontzettend veel concurrentie op het gebied van hondenkleren maar de exclusiviteit ontbreekt nog in NL. Veelal wordt 'hetzelfde spul' verkocht. Ik heb een ruime fantasie dus ik kan m'n ei hierin absoluut kwijt
quote:Gebakkie schreef op 26 augustus 2009 @ 13:25:

[...]

Dank je, ik heb trouwens de winkel Matson van marktplaats. Ze adverteren daarop. Hij is 'slechts' ¤99,- en dat geld heb ik voor mijn verjaardag gekregen van mijn ouders Ik wil graag een nieuwe omdat ik het ook nog eens mooi vind staan in huis en deze vind ik erg mooi en past bij elk interieur. Dus ik ga hem vanmiddag bestellen. Wat voor naaimachine is dat Varisha? Zelf raad ik altijd aan om een beter merk naaimachine aan te schaffen (singer ofzo) omdat een goedkopere toch altijd kan tegenvallen, zeker als je hem vaak gebruikt voor meerdere doeleinden en dikkere (lagen) stof gebruikt.

Het was van het merk toyota

ik weet niet of dit een goed merk voor naaimachines is,daarom ben ik zelf nog wat huiverig.

Mijn tante had hiervoor ook een toyota, ze heeft nu een singer

zij heeft er iets van 11 jaar meegedaan
Ik vind het echt geweldig dat je dat wilt gaan doen! Ik denk ook wel dat je er succesvol in zou kunnen worden. Helemaal als je exclusief gaat!

Gaaf joh!

Matson zit trouwens hier in Utrecht. Volgens mij heb je ook een winkel van hun in Rotterdam. Ik heb mijn nieuwe naaimachine daar gekocht en ze zijn echt heel vriendelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven