Niet sluitende deur

donderdag 9 augustus 2018 om 15:20
Toen het zo warm was kreeg ik een van de buitendeuren steeds alleen met geweld dicht. Ik heb hem dus maar op de kierstand gezet omdat het zoveel lawaai maakte elke keer. Nu is het koeler en heb ik weer een poging gewaagd. Helaas gaat hij nu helemaal niet meer dicht. Als hij aan de scharnierkant al sluit, is er nog een kier van ruim een cm aan de andere kant.
Kan ik dit nog oplossen of moet ik een nieuwe deur?
Kan ik dit nog oplossen of moet ik een nieuwe deur?

donderdag 9 augustus 2018 om 15:34

donderdag 9 augustus 2018 om 15:36
Heb je de scharnieren al eens nagelopen?MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 15:34Ja. Ik dacht eerst dat hij aanliep aan de niet draaiende kant, maar hij zit in ieder geval eerder dicht aan de draaiende kant.

donderdag 9 augustus 2018 om 16:28
Tenzij het kunststof is, dat kan ontzettend uitzetten door warmte. Heel irritant, duurt best lang voor het weer een beetje bijtrekt.CommonSense schreef: ↑09-08-2018 16:09Misschien is er iets kromgetrokken door de warmte? Uitzetten lijkt me niet logisch, door de hitte is eerder alles gekrompen.
2 huizen geleden heel veel last van gehad, daarom nooit meer kunststof kozijnen / deuren voor mij.

donderdag 9 augustus 2018 om 16:33
Hmm tjaaa... Het is elke zomer gedoe maar nooit zo erg als nu. En in de winter nergens last van.
Ik zit echt te dubben of ik het moet aankijken of een timmerman bellen. Daar heb ik zo geen zin in, altijd gedoe met die lui. Maar echt veilig is het natuurlijk niet, een deur die al drie weken open staat. Op dat soort momenten wil je wel een echtgenoot.
Ik zit echt te dubben of ik het moet aankijken of een timmerman bellen. Daar heb ik zo geen zin in, altijd gedoe met die lui. Maar echt veilig is het natuurlijk niet, een deur die al drie weken open staat. Op dat soort momenten wil je wel een echtgenoot.

donderdag 9 augustus 2018 om 16:38
Zou me daar ook niet prettig bij voelen.MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:33Hmm tjaaa... Het is elke zomer gedoe maar nooit zo erg als nu. En in de winter nergens last van.
Misschien kan je een stukje afschaven?
donderdag 9 augustus 2018 om 16:38
Is het een houten deur?
Er kunnen mijns inziens twee dingen aan de hand zijn: de deur hangt enigszins scheef in de scharnieren, waardoor hij aan één kant wel sluit en aan de andere kant niet. Dat is een kwestie van recht hangen. Het verschil kan zodanig zijn dat je er 's winters geen last van hebt, alleen in de zomer, als het hout uitzet.
Als je aan de bovenkant van de deur totaal geen ruimte over hebt, is het logischer dat het alleen door uitzetten van de deur komt. Dan kun je er beter een stukje af (laten) schaven.
Er kunnen mijns inziens twee dingen aan de hand zijn: de deur hangt enigszins scheef in de scharnieren, waardoor hij aan één kant wel sluit en aan de andere kant niet. Dat is een kwestie van recht hangen. Het verschil kan zodanig zijn dat je er 's winters geen last van hebt, alleen in de zomer, als het hout uitzet.
Als je aan de bovenkant van de deur totaal geen ruimte over hebt, is het logischer dat het alleen door uitzetten van de deur komt. Dan kun je er beter een stukje af (laten) schaven.
donderdag 9 augustus 2018 om 16:39
Moet ie wel handig zijn, natuurlijk.MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:33Hmm tjaaa... Het is elke zomer gedoe maar nooit zo erg als nu. En in de winter nergens last van.

donderdag 9 augustus 2018 om 17:02
Het probleem lijkt dan toch in het scharnier zelf te zetten. Misschien zijn nieuwe scharnieren wel voldoende om het probleem op te lossenMinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:45Ik zou niet weten waar ik iets vanaf moet schaven. Hij klemt niet maar zit aan de scharnierkant eerder dicht dan aan de kant met het slot. Boven en onder loopt niets aan.

donderdag 9 augustus 2018 om 17:06
Je zou eens kunnen kijken met iets dat echt recht is en ongeveer 90 cm. lang of de deur misschien kromgetrokken is. Dat doe je op 3 punten, aan de bovenzijde, in het midden en aan de onderkant. Dat zou in ieder geval kunnen verklaren waarom je scharnierkant wel dicht is en de slotkant niet.MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:45Ik zou niet weten waar ik iets vanaf moet schaven. Hij klemt niet maar zit aan de scharnierkant eerder dicht dan aan de kant met het slot. Boven en onder loopt niets aan.

donderdag 9 augustus 2018 om 17:19
Wat Cateautje ook al zei, dat klinkt dan als een kromgetrokken deur. Als ik je goed begrijp is het volgende aan de hand: er klemt niets, maar als je de deur dicht doet, is hij aan de scharnierkant dicht en aan de andere kant, waar je hem op slot wilt doen, heb je nog ruimte over, zodat dat niet lukt. Klopt dat?MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:45Ik zou niet weten waar ik iets vanaf moet schaven. Hij klemt niet maar zit aan de scharnierkant eerder dicht dan aan de kant met het slot. Boven en onder loopt niets aan.

donderdag 9 augustus 2018 om 17:19
Hij loopt dus krom? Hij kan niet meer in het slot vallen?MinkeDeWit schreef: ↑09-08-2018 16:45Ik zou niet weten waar ik iets vanaf moet schaven. Hij klemt niet maar zit aan de scharnierkant eerder dicht dan aan de kant met het slot. Boven en onder loopt niets aan.

donderdag 9 augustus 2018 om 17:46
Ja. Precies zo.LunaLoona schreef: ↑09-08-2018 17:19Wat Cateautje ook al zei, dat klinkt dan als een kromgetrokken deur. Als ik je goed begrijp is het volgende aan de hand: er klemt niets, maar als je de deur dicht doet, is hij aan de scharnierkant dicht en aan de andere kant, waar je hem op slot wilt doen, heb je nog ruimte over, zodat dat niet lukt. Klopt dat?