Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad niet leuk en zonde van het werk.

Van de andere kant wist je vooraf dat die kinderen alleen gewend zijn aan 'standaard' eten. Waarom dan toch zoveel moeite doen? Dat komt op mij ook wel een beetje belerend over.. gaat ook over iemand in zijn waarde laten. Zo voelt het voor hun misschien.

Al vind ik wel dat die mensen hun kinderen manieren moeten leren en het ze dus laten opeten.
quote:Booyahh schreef op 25 juni 2012 @ 10:14:

Veel Nederlanders hebben helaas een culinaire traditie die niet alleen weinig smaak en fantasie heeft, maar sind de jaren 30 weinig veranderd is. Aardappels, gekookte groente "vleesje" en een kwak vet (jus) eroverheen.

Ril

Ik maak t nooit. De tijd die het in totaal kost (incl schillen van de piepers) kan ik iets veel lekkerders op tafel zetten.

Maar helaas worden nog steeds hele generaties op dat simpele menu groot gebracht en is mexicaans 'beginners eten ' al veel te hoog gegrepen.

Ril...Mijn ervaring is dat velen niet anders eten dan pasta.
quote:appagante schreef op 25 juni 2012 @ 09:29:

Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer. Maar in dit geval is je best doen, dus gewoon eenvoudig macaroni maken. Mijn ouders maken met verjaardagen weleens wraps en dan zijn alle ingredienten los en dan zijn er wel kinderen (ook al wat ouder) die alleen de komkommer, tomaat en misschien los nog een halve kale wrap eten. Prima. 'Lust ik niet', 'wat is dat' zie ik niet als een verwijt naar de kok. Heksensnot etc moeten de ouders wel corrigeren, maar 'schuif het maar aan de kant' lijkt me dan weer goed advies, want anders gaat de hele tijd alle aandacht naar de moeilijke eters.
quote:_puck_ schreef op 25 juni 2012 @ 10:16:

Al vind ik wel dat die mensen hun kinderen manieren moeten leren en het ze dus laten opeten.Laten opeten vind ik wel wat ver gaan, laten proeven kan wel, en leren dat je geen negatieve opmerkingen maakt over het eten (maar dat deed vader blijkbaar zelf ook).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou het ook heel jammer vinden en zou me ook lullig voelen. Maar ey, bel ze op en zeg: dat was niet zo'n succes hé. Jammer. De volgende keer bij jullie? Wij houden van aparte maaltijden...

;)
Koekje?
Ik heb wekelijks (jong-volwassen, maar érg) moeilijke eters en die schotel ik dus iets voor waarvan ik weet dat ze het lusten. En vaak maak ik de gerechten dan een stuk kaler dan ik naar eigen smaak zou doen, maar dat doe ik er dan wel apart bij.

Als ik gasten heb, gaat het er toch om het hén naar de zin te maken, de rest van de week kook ik wel wat ík lekker vind. En ja, ik kan niet stoeven met mijn kookkunsten, dat is aan hen niet besteed, so what?
Appagate, ik snap niet, dat als jij weet dat ze niet van aparte dingen houden jij toch deze maaltijd hebt gemaakt. Lijkt wel alsof je het een beetje expres hebt gedaan.

Als je als gastvrouw weet dat mensen haast niks lusten vind ik dat je daar rekening mee moet houden. Ongeacht wat jij daar van vindt ( kinderachtijg, ondankbare eters).
.
quote:_puck_ schreef op 25 juni 2012 @ 10:16:

Al vind ik wel dat die mensen hun kinderen manieren moeten leren en het ze dus laten opeten.

Dat moest ik vroeger.

Ik ben de andere kant opgeslagen hoor: ik eet alleen maar waar ik zín in heb.
Ik ben zelf geen lastige eter, maar ik vind chorizo echt te vies.
Je bent een hele goed gastvrouw en ik zou het heel erg waarderen en nooit commentaar geven als ik het niet lekker zou vinden eventueel, maar ik lust ook bijna alles en ben dol op nieuwe dingen. Mijn vriend daarentegen lust bijna niks en ik kan me daar zo aan ergeren! Vb : afgelopen zaterdag waren we bij mijn broer, verjaardag, schoonzus had heerlijke dingen gemaakt, waarvan ik wist dat vriend het weer niet zou lusten en op de terugweg weer langs de Burger King zou willen, ik werd er zo chago van dat ik direct weg ben gegaan, ik vind het echt een teken van onderontwikkeling als je niks lust...Dus... het lag echt niet aan jou!
mijn dochter eet gelukkig alles nog, dus toen wij laatt de hele familie op bezoek hadden (ouders, zus met vriend, twee kleindjes van twee. ging de stoofschotel met paprika en chorizo schoon leeg. Met olijvenbrood en komkommer-courgette salade.

mijn dochter eet soms wel en soms niet, maar dat heeft schijnbaar nog niets te amkenmet wat het is, hoe heet het is of of ze het al eerder heeft gehad. Ik hoop dat als ik gevarieerd blijf aanbieden, zij ook alles blijft eten.

Bij de wraps trouwens, zet er de volgende keer wat bakjes emt mais, ananas, en ketchup bij. Kunnen ze dat er in fabrieken en is iedereen blij. Zo apart vind ik het niet hoor trouwens, maar ik had denk ik wel alles los aangeboden zodat iedereen zelf kan bedenken wat er op gaat.
quote:Susan schreef op 25 juni 2012 @ 10:18:

[...]

Laten opeten vind ik wel wat ver gaan, laten proeven kan wel, en leren dat je geen negatieve opmerkingen maakt over het eten (maar dat deed vader blijkbaar zelf ook).negatieve opmerkingen maken mogen mijn kinderen ook niet. Hoewel we waarschijnlijk erg zouden moeten lachen om heksensnot, ik denk dat ik er dan een grapje van zou maken, over dat je er toverkracht van krijgt of zo. Maar goed, dat ben ik. In dit gezin was het blijkbaar normaal, want vader deed net zo hard mee lees ik.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 25 juni 2012 @ 10:22:

[...]

Dat moest ik vroeger.

Ik ben de andere kant opgeslagen hoor: ik eet alleen maar waar ik zín in heb.

Ik idd ook. De tijd van moeten is gelukkig allang voorbij!

Nu lust en probeer ik wel vanalles, maar ik zou ook niet blij worden als ik ergens te eten wordt uitgenodigd en men schotelt mij iets voor waar ik niet of niet zo van hou. Dan hoop ik toch dat ze uitgebreid apperitiefvoer in huis hebben, zodat mn maag al genoeg gevuld is met hapjes voor we aan tafel gaan.
Wij eten hier ook regelmatig gewoon Nederlands eten maar ook graag iets anders. Eigenlijk eten al onze kennissen en hun kinderen dat ook met liefde op. Ik ken 1 gezin waarbij het avondeten eruit ziet zoals jij net omschrijft en we nodigen die mensen (in overleg met henzelf overigens) niet meer uit voor het eten. Onze wensen en verwachtingen liggen gewoon te ver uiteen. Ik vind het leuk om uitgebreid te koken en zij vinden alles wat anders is niet lekker of willen het niet proberen omdat ze het misschien wel niet lekker vinden.

Als het toevallig zo uitkomt dat we rond etenstijd nog bij elkaar zijn gaan we langs de snackbar, wel zo gezellig. Maar ik snap erg goed dat je teleurgesteld bent hoor. Ik denk dat als je gezegend bent met een gezin dat alles lust het ook lastig is om je te verplaatsen in mensen die zelf veel niet lekker vinden.

Ik weet nog dat onze oudste 4 was toen hij voor het eerst de term: "dit lust ik niet' gebruikte. Op school geleerd want thuis had hij die combinatie woorden nog nooit gehoord.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 25 juni 2012 @ 10:18:

Ik heb wekelijks (jong-volwassen, maar érg) moeilijke eters en die schotel ik dus iets voor waarvan ik weet dat ze het lusten. En vaak maak ik de gerechten dan een stuk kaler dan ik naar eigen smaak zou doen, maar dat doe ik er dan wel apart bij.

Als ik gasten heb, gaat het er toch om het hén naar de zin te maken, de rest van de week kook ik wel wat ík lekker vind. En ja, ik kan niet stoeven met mijn kookkunsten, dat is aan hen niet besteed, so what?

Knap dat je er zo mee omgaat!

Ik houd erg van koken maar het haalt bij mij de lol eraf.
quote:geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 10:19:

Appagate, ik snap niet, dat als jij weet dat ze niet van aparte dingen houden jij toch deze maaltijd hebt gemaakt. Lijkt wel alsof je het een beetje expres hebt gedaan.

Als je als gastvrouw weet dat mensen haast niks lusten vind ik dat je daar rekening mee moet houden. Ongeacht wat jij daar van vindt ( kinderachtijg, ondankbare eters).

blijkbaar vond TO het niet zo vreselijk apart...

En zeg nou zelf, wraps met gekruid gehakt, bonen, sla en tomaten ìs toch ook niet vreemd?.

En guacamole...op bijna elke verjaardag waar ik kom staat een schaaltje daarvan op tafel om mee te dippen. Ik had in mijn onschuld hetzelfde als TO kunnen doen.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 25 juni 2012 @ 10:22:

[...]

Dat moest ik vroeger.

Ik ben de andere kant opgeslagen hoor: ik eet alleen maar waar ik zín in heb.Ja precies! Er zijn dingen die nooit mijn huis in komen . Ik vind persoonlijk proeven bij mijn kind genoeg, opeten hoeft niet. Dat beleefde tegen heug en meug je bord leeg eten.. ik heb nooit de toegevoegde waarde daarvan begrepen. Ik vind het een rare beleefdheid.
Wat is er nou weer "helaas" aan dat veel Nederlanders van simpele kost houden? Slaap je er slecht van?

Ik hou ook wel van wat meer exotisch eten, maar om nou zo neerbuigend te doen over andere mensen vind ik wel een beetje treurig.
En wraps zijn zoóó 2010! (en niet te vreten trouwens, bleh, zure dingen, geef mij maar roti)
quote:geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 10:19:

Als je als gastvrouw weet dat mensen haast niks lusten vind ik dat je daar rekening mee moet houden. Ongeacht wat jij daar van vindt ( kinderachtijg, ondankbare eters).Eens.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 10:29:

Wat is er nou weer "helaas" aan dat veel Nederlanders van simpele kost houden? Slaap je er slecht van?

Ik hou ook wel van wat meer exotisch eten, maar om nou zo neerbuigend te doen over andere mensen vind ik wel een beetje treurig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wraps zuur? wat doe jij er mee? die van mij zijn nooit zuur...
Alsof een Italiaan ooit iets anders eet dan pasta en risotto...
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 10:30:

En wraps zijn zoóó 2010! (en niet te vreten trouwens, bleh, zure dingen, geef mij maar roti)

Wraps vind ik ook niks: taai, smakeloos..

Bak dan liever 'n paar stokbroden af en zet fatsoenlijk beleg op tafel (franse kazen, salades, prepare)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven