Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
Die opmerkingen zijn niet netjes, maar ik begrijp niet zo goed dat je Mexicaans gaat koken als je weet dat deze mensen van hollandse pot houden (dat versta ik tenminste onder 'gewoon' eten) Dus je had het een beetje kunnen verwachten vind ik....

Ik ben een hele makkelijke eter, maar met chorizo zou je mij ook echt niet blij maken.
quote:beetjegek schreef op 25 juni 2012 @ 10:25:

Je bent een hele goed gastvrouw en ik zou het heel erg waarderen en nooit commentaar geven als ik het niet lekker zou vinden eventueel, maar ik lust ook bijna alles en ben dol op nieuwe dingen. Mijn vriend daarentegen lust bijna niks en ik kan me daar zo aan ergeren! Vb : afgelopen zaterdag waren we bij mijn broer, verjaardag, schoonzus had heerlijke dingen gemaakt, waarvan ik wist dat vriend het weer niet zou lusten en op de terugweg weer langs de Burger King zou willen, ik werd er zo chago van dat ik direct weg ben gegaan, ik vind het echt een teken van onderontwikkeling als je niks lust...Dus... het lag echt niet aan jou!Ik vind dit een teken van geen respect hebben voor elkaar. So what dat je vriend niets lust en daarna naar de BK gaat. Heb jij daar nu serieus last van??? Dit klinkt meer alsof je je niet kunt verplaatsen in anderen en heel graag anderen jouw mening wilt opdringen. Brrr... daar gruwel ik nu van.
quote:allis schreef op 25 juni 2012 @ 10:31:

wraps zuur? wat doe jij er mee? die van mij zijn nooit zuur...ik doe er niks mee. Ik eet ze niet. Heb ze in het verleden wel vaak gegeten, maar er zit altijd zo'n raar smaakje aan. Ik noem dat zurig. Maar das mss niet het goeie woord.
Als je weet dat er kinderen bij waren, had ik gekozen voor gourmet schotel, iedereen kan pakken wat ie wil, en het slaat bij kinderen vaak goed aan.

Wel makkelijk, maar voor ieder wat wils.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 10:32:

[...]

ik doe er niks mee. Ik eet ze niet. Heb ze in het verleden wel vaak gegeten, maar er zit altijd zo'n raar smaakje aan. Ik noem dat zurig. Maar das mss niet het goeie woord.Ik snap wat je bedoelt. Ik weet niet of dat alleen voor kant en klare geldt of ook voor zelfgemaakte.
tja, als je wéét dat mensen eigenlijk alleen hollandse pot met appelmoes en mayo lusten, waarom maak je dan mexicaans? Om ze op te voeden ofzo? Daar zit echt niemand op te wachten.

Net als iemand die zegt: ik weet dat de kinderen het liefst knakworst hebben maar dat komt er in mijn huis niet in. Wat een nare egocentrische instelling. je wil toch dat je gasten tevreden zijn?
.
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 09:53:

Maar als de kinderen het niet kennen, moeten ze dan netjes ja en amen zeggen?

Hoe oud waren de kinderen?5, 9 en 11. Overigens lust mijn jongste ook geen avocado (en ik als kind ook niet) maar sjee, tomaten en komkommer?!
Ik krijg al rode bultjes in m'n nek als we met z'n allen bij mijn schoonouders eten (gebeurt gelukkig niet vaak) en ik voor de kinderen al op voorhand de AH-poffiertjes aan zie komen....

(Ze zijn trouwens 14 en 11!!). Nee, ZO wordt het ook nooit wat met dat eten/

Met mes en vork eten kunnen ze trouwens ook al niet, daar is nooit aandacht aan besteed. Arme kinderen als ze later eens uit "moeten" gaan eten voor hun werk, wat zullen ze zich ongemakkelijk voelen...
quote:Starshine schreef op 25 juni 2012 @ 10:27:

[...]

blijkbaar vond TO het niet zo vreselijk apart...

En zeg nou zelf, wraps met gekruid gehakt, bonen, sla en tomaten ìs toch ook niet vreemd?.

.Nee geen wraps met gekruid gehakt. Enchilladas met chorizo en kidneybonen. Enchillandasworden in de oven bereid. dus alle ingredienten zitten er al in. Ik vind het heerlijk, maar het is geen recept voor moeizame eters.
quote:Booyahh schreef op 25 juni 2012 @ 10:20:

oh blegh ja macaroni met smac

iew...Dat krijgen wij deze week, vinden dochter en vriend lekker
Ik verbaas me er echt oprecht over dat wraps met gehakt en groenten nog als 'apart' wordt gezien. Zien mensen pasta met, ik noem maar wat, basilicum en mozzerella dan ook als 'apart'?

En ongeacht of die kinderen het nou wel of niet lekker vonden, dat die ouders de gemaakte opmerkingen tolereerden slaat echt werkelijk alles.
@ Cici ja daar heb ik last van ja,want ik moet nl ook dingen laten omdat hij ze niet lust, dus als ik niet voor twee apart wil koken moet ik bij de pasta saus gebruiken die HIJ wil, want anders wil hij het niet, veel groentes lust ie niet, en hij gaat bij mij lopen zeuren dat ie honger heeft, toastjes lust hij ook niet, geen salades , lust ie ook niet, dus tja ik vond het gewoon bloedirritant dat ie het weer niet moest gister.Hij wil het liefst elke dag kip,patat en appelmoes..
quote:appagante schreef op 25 juni 2012 @ 10:35:

[...]

5, 9 en 11. Overigens lust mijn jongste ook geen avocado (en ik als kind ook niet) maar sjee, tomaten en komkommer?!Mijn vriend lust geen tomaten en komkommer.(en tóch is het geen boer, gek ) Mijn kinderen lusten wel komkommer, maar absoluut geen tomaten. Maar het is niet zo gek hoor, dat kinderen dat niet lusten.
quote:yasuko schreef op 25 juni 2012 @ 10:26:

[...]

Knap dat je er zo mee omgaat!

Ik houd erg van koken maar het haalt bij mij de lol eraf.

Ik ook en ik experimenteer graag in de keuken, maar zo een keer in de week kan ik het best simpel houden hoor. Aardappels-groente-vlees, macaroni, taco's, burrito's (en dat alles zonder paprika, champignos, mais), pannenkoeken, verse firtes.

Ik heb zelfs van die kleine kuipjes appelmoes in huis omdat 1 van die gasten dat overal overheen pleurt en wij het eigenlijk nooit eten
Ik begrijp niet dat je zo'n maaltijd voorschotelt als je weet dat ze daar niet van houden. Ik vind het nogal belerend over komen. Je dacht, misschien kan ik ze leren eten?

Ik heb regelmatig eters over de vloer, maar ik vraag altijd naar wat ze niet lekker vinden. Dan blijft er voor mij nog genoeg over om wél te koken. En als jij zo graag in de keuken staat en zo veel tijd hebt, moet je toch makkelijk iets leuks kunnen bedenken qua gerecht wat zij wel lusten? Er zijn veel mensen die geen vis lusten, ik zal dan ook nooit zonder te checken een gerecht met vis maken als ik gasten heb. Net als dat ik geen tomatensalade ga maken als mensen geen tomaat lusten. Ik vind mexicaans eten heerlijk, maar het is gewoon unieker dan pasta of rijst, dus ik had het zeker gecheckt van te voren.
Liv bedoeld denk ik creme fraiche, dat is zurig.
quote:beetjegek schreef op 25 juni 2012 @ 10:39:

Liv bedoeld denk ik creme fraiche, dat is zurig.Nou nee hoor. Ik weet wel wat creme fraiche is, hahaha.
quote:geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 10:19:

Appagate, ik snap niet, dat als jij weet dat ze niet van aparte dingen houden jij toch deze maaltijd hebt gemaakt. Lijkt wel alsof je het een beetje expres hebt gedaan.

Als je als gastvrouw weet dat mensen haast niks lusten vind ik dat je daar rekening mee moet houden. Ongeacht wat jij daar van vindt ( kinderachtijg, ondankbare eters).Dit is voor ons niet zo apart. Kom op, wraps met chorizo, wat bonen en verschillende soorten rauwkost....... Ik dacht echt dat ik het qua smaak redelijk gewoon had gehouden. Express niks met zeevruchten of vis gemaakt. Geen eendeborst met een vreemde saus, geen knolselderijpuree, geen pittige dingen. Dacht echt dat ik goed zat. En als ik eters krijg wil ik er net wat meer werk van maken dan soep met brood.
quote:_puck_ schreef op 25 juni 2012 @ 10:16:

...

Dat komt op mij ook wel een beetje belerend over.. gaat ook over iemand in zijn waarde laten. Zo voelt het voor hun misschien.

....Zit wel wat in. Zo zijn er ook nog die vlees willen voorschotelen aan een vegetarische gast want is gezond, lekker, etc.
Ik zal nooit mensen mijn eten opdringen als ik weet dat ze het niet lustten , maar kom op, je hebt er wel mensen tussen hoor, kijk naar Tony sterretje, met zijn pannenkoeken, ja sorry hoor..
Niet alles gelezen, maar als het kinderen zijn van 'de gestampte pot' dan zou ik dat ook maken. Dus geen Mexicaans gaan staan koken.

Wij hebben ook vrienden die zelf alleen de zeer eenvoudige Hollandse pot serveren. Dus als die komen eten dan maak ik dat, wel zo gezellig. We eten overigens heel vaak met/bij elkaar en elk kind weet dat er niet gezeurd wordt over het eten. Zelfs ooit samen op vakantie geweest. De ene dag het eten van Sandt de andere het eten van hun moeder. Die van hun zeuren niet en die van ons ook niet.
Tomaten eet mijn kind niet. Ik vroeger ook niet. Ik weet nog precies waarom, zuur en flubberig en.. brrr. Terwijl ik ze nu lekker vind . Er zijn veel kinderen die ze niet lusten. Net zoals champignons ed.
quote:Sssenta schreef op 25 juni 2012 @ 10:37:

Ik verbaas me er echt oprecht over dat wraps met gehakt en groenten nog als 'apart' wordt gezien. Zien mensen pasta met, ik noem maar wat, basilicum en mozzerella dan ook als 'apart'?

En ongeacht of die kinderen het nou wel of niet lekker vonden, dat die ouders de gemaakte opmerkingen tolereerden slaat echt werkelijk alles.

Er zijn nog genoeg mensen die elke dag aardappels, groente en vlees eten hoor! Ik vind wraps op zich niet apart, maar chorizo en kidneybonen lust toch echt niet iedereen. Ik eet tenminste geen chorizo.

Tomaten lust mijn dochter trouwens ook niet, dat is niet zo raar bij kinderen.
@ Liv oh sorry hoor,misschien was je ook wel z'on lust ik niet figuur
Mijn lijst blijkt wel te kloppen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven