Poes als huisdier

16-08-2019 22:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve mensen,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuw huisdier, een kat om precies te zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel sites en zoveel info.

Ik weet dat hier veel kattenliefhebbers zitten en misschien kunnen jullie mij helpen.
Wat heb ik precies in huis nodig voor een of twee poezen? Waar kan ik deze het beste aanschaffen? Welke voer kan ik geven en daarbij bedoel ik niet welke merk maar droog of natvoer? Ik hoor veel dat natvoer in principe niet hoeft en brokjes ook wel ok zijn.

Hoevaak moeten ze naar de dierenarts? (Buiten ziek zijn). Ik wil ze graag uit het asiel halen en dan zijn ze dus al ingeënt, ontwormt, ontvlooid en dergelijke.

Wanneer mogen ze naar buiten?
Raden jullie een of twee poezen/kittens aan?

Ik vind het heel spannend en kijk er ook heel erg naar uit en wil graag goed voorbereidt zijn.
Ik heb poezen gehad vroeger toen ik nog kind was maar dat is alweer een hele tijd geleden en mijn moeder deed de verzorging natuurlijk.
Ik heb zelf twee kleine kinderen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Bloem
Alle reacties Link kopieren
Ga eens op bezoek bij een asiel en laat je goed voorlichten
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je nodig? Kattenbak, reismand(en), krabpaal, etensbakjes, speelgoed, mand of hangmand aan de verwarming.
In het inentingsboekje staat precies wanneer ze de volgende entingen moeten hebben.
Kittens zal je echt nog moeten opvoeden en mogen pas naar buiten als ze gesteriliseerd en gechipt zijn.
Voor het voer hebben wij royal canin kittenbrokjes, en soms een zakje natvoer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al langs geweest, maar we kregen niet echt veel info, alleen hoeveel het kost en dat we een draagmandje moeten meenemen en de poes/poezen meteen mochten meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is jammer. Ten eerste: top dat je het beestje uit een asiel wilt halen!
Antivlo heb je nodig (advantage is goed).
Basis dingen zoals mandje, reismand, voerbakje waterbak, brokken (nat voer kreeg de mijne stinkende adem van en diarree), kattenbakkorrels (gebruik het liefst wat ze in het asiel gebruiken zodat ze er bekend mee zijn.
Speeltjes heb je zelf simpel gemaakt en vinden ze soms leuker dan de dure winkelspeeltjes. Balletje van alufolie, touwtje, veren etc....
Houd ze sowieso een paar weken binnen om te wennen.
Tekentang is ook handig en ontworming.
En elk jaar naar de dierenarts voor een cocktailprik.

Laatste tip, kittens zijn monsters, maar vinden vaak wel snel een huis. Volwassen katten zijn vaak rustiger, maar minder in trek, dus ik zou een bestaand koppeltje volwassen katten nemen.
sue-heck wijzigde dit bericht op 16-08-2019 23:09
17.72% gewijzigd
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Een oudere kat moet je 6 weken binnen houden voordat hij/zij naar buiten mag.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier vind je aardig wat info:

https://www.licg.nl/katten/de-aanschaf-van-een-kat/
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Dag Bloem,

Wat je nodig hebt voor een kat, veel geduld en liefde :-D

etensbak en waterbak, niet naast elkaar en zeker niet in de buurt van de kattenbak, Bij de bakjes is het belangrijk dat de snorharen de rand niet raken, dus een bord is ook prima.
Kattenbak, grit en een schepje
Krabpaal
mandje
Transportbox
Kattenspeeltjes

Ik vind de brokjes van Hilss erg goed, dat is een compleet voer waardoor geen natvoer nodig is.
Ik vind Zooplus fijn om de spulletjes en voer bij te bestellen, ze bezorgen alles en zijn goedkoper dan de dierenspeciaalzaak.
1 keer per jaar naar de dierenarts voor de inentingen en controle.
:cat: Succes en veel plezier
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
16-08-2019 23:10
Hier vind je aardig wat info:

https://www.licg.nl/katten/de-aanschaf-van-een-kat/
Wat een goede site
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn eigenzinnig en daardoor ook wel makkelijk. Nieuwe poes paar weken binnen houden. Kittens tot na sterilisatie.

Verder ligt het een beetje aan de kat. Kittens moet je leren met speelgoed te spelen, dus niet je handen als speeltje gebruiken. Handen zijn om te aaien en ze te verzorgen.

Accepteer dat je bank en gordijnen eraan gaan. Zeker bij kittens. Ook planten doe je beter even weg (grote kamerplanten).

Kattenbak leren ze heel snel. Zorg dat ie goed schoon blijft. Kan je de siliconen korrels aanraden.

Wij geven alleen brokjes. Natvoer gaat ze van spugen. Altijd vers water neer zetten. Ze vangt zelf wel een muis.

Inentingen elk jaar als ze naar buiten gaan. Kost zon 50 euro per kat.

Ontwormen nu vier keer per jaar, bij kittens eerst vaker, is een schema voor.
I wanna live my life with the volume full!
bloemetjevivaa schreef:
16-08-2019 23:00
Wij zijn al langs geweest, maar we kregen niet echt veel info, alleen hoeveel het kost en dat we een draagmandje moeten meenemen en de poes/poezen meteen mochten meenemen.
Vraag dan ook zeker de leeftijd van de katten en welke vaccinaties ze al hebben gehad.
En of ze wel of niet gecastreerd / gesteriliseerd zijn.

Kittens blijven best tot 12 weken bij de moeder.
Een asiel of een opvang die zich daar niet aan houdt: Wegwezen!

Vraag ook welk eten ze nu gewend zijn.
Veranderen kan later altijd nog, maar hou de eerste tijd gewoon aan wat ze gewend zijn.


En tenzij medisch niet verantwoord voor de kat: Ga voor 2 matchende katten.
Een degelijke opvang kan vertellen welke 2 wel en niet bij elkaar passen en waarom.
En met 2 tegelijk breken ze minder je huis af :-).

Een degelijke opvang kan ook vertellen waarom een bepaalde kat best alleen geadopteerd wordt of ofdat een kat best binnengehouden wordt.
(Bijvoorbeeld bepaalde ziektes of strikte medicatie.)


Alle opvangen hier in de buurt met een beetje kat-minded-gevoel vragen ook meer achtergrond van jullie.
Wie zijn jullie, hoe ziet jullie gezin eruit, hoe wonen jullie, jonge kinderen wel of niet aanwezig, kat moet buiten kunnen of niet, welke ervaring is er al, ... en matchen daar de katten op.


"Neem maar mee" zonder veel uitleg behalve de prijs ... daar zou ik dus liever wegblijven en verder kijken naar andere opvangen.
Het wordt een vriendje / het worden vriendjes voor de komende 10 à 15 jaar, daar mag je best tijd in steken en kieskeurig in zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
16-08-2019 23:11
Dag Bloem,

Wat je nodig hebt voor een kat, veel geduld en liefde :-D

etensbak en waterbak, niet naast elkaar en zeker niet in de buurt van de kattenbak, Bij de bakjes is het belangrijk dat de snorharen de rand niet raken, dus een bord is ook prima.
Waarom?
Ik heb het gewoon naast elkaar in dezelfde ruimte als de bak. Ze eet drinkt en poept prima.
I wanna live my life with the volume full!
Eidde gaf al de tip om de kamerplanten voorlopig weg te zetten, maar kijk ook of er planten tussen zitten die giftig zijn voor huisdieren:

https://voormijndier.nl/blogs/post/welk ... n-hond-kat
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jullie situatie zeker kiezen voor een (of twee) volwassen katten en geen kittens. Dit zijn schattig, maar imo beter als je meer ervaring hebt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
En goede keus, katten zijn leuk! (ze zouden nog leuker zijn zonder overal al dat haar, hou daar rekening mee, dat ze niet over een jaar op marktplaats staan omdat je zogenaamd allergisch bent).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik ben dol op katten en heb ze mijn hele leven gehad (tot zoon zwaar allergisch bleek :'( )

Er is al veel nuttig advies gegeven. Deze site vind ik zelf ook goede informatie geven:

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/
Eidde schreef:
16-08-2019 23:20
Waarom?
Ik heb het gewoon naast elkaar in dezelfde ruimte als de bak. Ze eet drinkt en poept prima.
Het is tegen de natuur in van een kat, normaal drinken ze niet van water waar eten in de buurt ligt omdat het dan besmet kan zijn.
Ze zitten trouwens het liefst met de rug naar de muur zodat ze kunnen eten of drinken terwijl ze de rest van de kamer kunnen overzien.
Zelf eet ik ook niet graag in de buurt van de wc, een kat ook niet.
Maar laat je ook niet gek maken: poezen zijn eigenzinnige dieren, maar eigenlijk heel makkelijk te houden en verzorgen :cat:
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Wij hebben ook een schat van een kat. Inderdaad wat hier boven al gezegd is. Ik zou beginnen met een volwassen kat. Kittens zijn erg schattig maar ook druk. Vraag in het asiel naar een kat die past bij jullie situatie en karakter. Als je dat specifiek vraagt weten zij vaak of een kat wel of niet bij je past. Bij een kitten kan je dat veel moeilijker voorspellen. Hou ook rekening met vakanties. Hoe ga je dat opvangen? En stel de kat is ziek en moet meerdere keren per dag medicatie hoe ga je dat opvangen met werk enzo? Dat lijkt onzinnig, maar onze kat is nu een aantal keren flink ziek geweest en dan is een kat ineens wel een stuk meer 'werk'. Dus goed om daar ook over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een veel tips al bedankt! Ik neig zelf ook zeker naar een volwassen kat, maar aan de andere kant lijken mij twee kittens ook wel leuk, kan ik zelf ook meer dingen aanleren of denk ik nu te naïef?
Alle reacties Link kopieren
bloemetjevivaa schreef:
17-08-2019 00:03
Wat een veel tips al bedankt! Ik neig zelf ook zeker naar een volwassen kat, maar aan de andere kant lijken mij twee kittens ook wel leuk, kan ik zelf ook meer dingen aanleren of denk ik nu te naïef?
Knoop wel goed in je oren dat kittens echte slopers zijn. Banken, stoelen, planten, gordijnen...alles gaat eraan.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
17-08-2019 00:11
Knoop wel goed in je oren dat kittens echte slopers zijn. Banken, stoelen, planten, gordijnen...alles gaat eraan.
Ligt eraan. Ik ben de hele dag thuis en tot nu toe, ze is nu 5 maanden, nog niks gesloopt. Ok, 1 plant uit het raamkozijn gezwiept.
Ze moeten wel voldoende speelgoed hebben.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou het zijn met twee kittens? Klopt het dat deze meer met elkaar bezig zijn dan je huis slopen om het maar even zo te zeggen?
Ik heb twee kinderen die de katten graag willen knuffelen. Ik ben bang dat een volwassen kat dat misschien niet wil en dat ik een kitten wel sneller socialer krijg dan een volwassen kat. Klopt mijn gevoel of praat (schrijf) ik nu helemaal onzin?

Ik bedoel natuurlijk niet dat de kinderen de kat of katten als speelgoed gaan behandelen en de hele dag gaan lastig vallen, even voor de duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jaar geleden 2 kittens genomen. Ja ze speelden veel met elkaar, maar er is ook veel gesloopt. Maar goed, dat risico wisten we en daarom hebben we in de kattenkamer bijvoorbeeld al geen duur behang haha.
Alle reacties Link kopieren
Nodig in huis:
Minimaal 1 krabpaal (of ze gebruiken je meubels), kattenbak, 2 voerbakjes en drinkbakjes. Zorg dat het drinkbakje niet naast het voerbakje staat maar een stukje verderop, dat vinden ze prettiger. En zorg voor fijne ligmandjes en speeltjes.

Voer: van natvoer krijgen ze tandsteen, maar als ze te weinig vocht binnen krijgen heb je kans op nier of blaasproblemen. Er is dus geen beter of best. Mijn katten krijgen brokjes en twee keer per week natvoer (en vaker natvoer op warme dagen).

Dierenarts: je moet minimaal 1x per jaar met ze naar de dierenarts voor hun inentingen tegen kattenziekte en niesziekte. En vergeet niet dat je maandelijks je kat moet beschermen tegen vlooien (pipetjes of pilletjes kosten geld!).

Naar buiten: laat je voorlichten door het asiel, is meestal na 8 weken binnen.

Een of twee: hangt helemaal af van wat je wensen zijn. Als je voor kittens gaat altijd twee, als je voor een volwassen kat gaat kan 1 ook goed zijn. Of ga voor een oudere kat, die zitten lang in het asiel omdat ze “te oud” zijn terwijl dat juist van die goedzakken zijn (die ook je spullen niet slopen in een idioot drukke bui). Even overleggen met asiel dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven