Poes als huisdier

16-08-2019 22:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve mensen,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuw huisdier, een kat om precies te zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel sites en zoveel info.

Ik weet dat hier veel kattenliefhebbers zitten en misschien kunnen jullie mij helpen.
Wat heb ik precies in huis nodig voor een of twee poezen? Waar kan ik deze het beste aanschaffen? Welke voer kan ik geven en daarbij bedoel ik niet welke merk maar droog of natvoer? Ik hoor veel dat natvoer in principe niet hoeft en brokjes ook wel ok zijn.

Hoevaak moeten ze naar de dierenarts? (Buiten ziek zijn). Ik wil ze graag uit het asiel halen en dan zijn ze dus al ingeënt, ontwormt, ontvlooid en dergelijke.

Wanneer mogen ze naar buiten?
Raden jullie een of twee poezen/kittens aan?

Ik vind het heel spannend en kijk er ook heel erg naar uit en wil graag goed voorbereidt zijn.
Ik heb poezen gehad vroeger toen ik nog kind was maar dat is alweer een hele tijd geleden en mijn moeder deed de verzorging natuurlijk.
Ik heb zelf twee kleine kinderen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Bloem
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen even een update,

We hebben het katertje opgehaald uit het asiel! Daar vertelde ze mij dat ik voor 4 maanden vooruit kon? Dus geen vaccinatie inenting en vlooienbehandeling, 4 maanden is toch te lang om tussen vlooienbehandelingen te laten?

Verder vinden mijn kindjes de kitten superlief en willen steeds met hem spelen, gelukkig heb ik nog een aparte ruimte waar ik de kat in kan zetten wanneer ik vind dat ze wel genoeg met de kat hebben gespeeld, dus even rust voor de kat. Is dit zielig? Het is een hele grote kamer met zijn kattenbak, voerbakken en krabpalen en mandje erin. Maar hij zit daar dan wel alleen.
bloemetjevivaa schreef:
27-08-2019 11:23
Lieve mensen even een update,

We hebben het katertje opgehaald uit het asiel! Daar vertelde ze mij dat ik voor 4 maanden vooruit kon? Dus geen vaccinatie inenting en vlooienbehandeling, 4 maanden is toch te lang om tussen vlooienbehandelingen te laten?

Verder vinden mijn kindjes de kitten superlief en willen steeds met hem spelen, gelukkig heb ik nog een aparte ruimte waar ik de kat in kan zetten wanneer ik vind dat ze wel genoeg met de kat hebben gespeeld, dus even rust voor de kat. Is dit zielig? Het is een hele grote kamer met zijn kattenbak, voerbakken en krabpalen en mandje erin. Maar hij zit daar dan wel alleen.

Lijkt mij van het soort vlooienmiddel afhangen, als je twijfelt nog even bellen wat ze hebben gebruikt.
Nee hoor juist verstandig en is niet zielig, kittens hebben ook af en toe slaap en rust nodig.
Hetvrijewoord schreef:
27-08-2019 11:26
Lijkt mij van het soort vlooienmiddel afhangen, als je twijfelt nog even bellen wat ze hebben gebruikt.
Nee hoor juist verstandig en is niet zielig, kittens hebben ook af en toe slaap en rust nodig.
Wat hier staat.

Fijn dat je let op zijn rust. Heeft hij evt ook een hoge plek waar hij op kan springen in de woonkamer? Vinden ze ook heel fijn.

Veel plezier met jullie katertje :cat:
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, veel plezier! Qua vlooien moet je gewoon goed op je kat letten, als-ie veel gaat krabben kan het tijd zijn voor het volgende pipetje (maar wel goed opschrijven wanneer hij heeft gehad, en in de bijsluiter lezen hoeveel tijd er minstens tussen moet zitten) Verder is in de winter vlooienmiddel gebruiken niet nodig, dus het kan heel goed zijn dat-ie nu tot en met de winter ok is, hangt er een beetje vanaf hoe lang het warm blijft.
Alle reacties Link kopieren
bloemetjevivaa schreef:
27-08-2019 11:23
Lieve mensen even een update,

We hebben het katertje opgehaald uit het asiel! Daar vertelde ze mij dat ik voor 4 maanden vooruit kon? Dus geen vaccinatie inenting en vlooienbehandeling, 4 maanden is toch te lang om tussen vlooienbehandelingen te laten?

Verder vinden mijn kindjes de kitten superlief en willen steeds met hem spelen, gelukkig heb ik nog een aparte ruimte waar ik de kat in kan zetten wanneer ik vind dat ze wel genoeg met de kat hebben gespeeld, dus even rust voor de kat. Is dit zielig? Het is een hele grote kamer met zijn kattenbak, voerbakken en krabpalen en mandje erin. Maar hij zit daar dan wel alleen.
Dit is zeker niet zielig, maar pure noodzaak. Kittens moeten het grootste deel van de dag slapen voor hun groei en ontwikkeling. Als ze te weinig rust krijgen, loop je het risico dat ze onderontwikkeld raken. Iedere kat is natuurlijk anders, maar ik moet de eerste kat nog tegenkomen die van kleine kinderen en drukte houdt. Voordeel is dat jouw kitten opgroeit met kinderen, dus dan zal het vast en zeker wel goedkomen!
Alle reacties Link kopieren
Oh gelukkig dan, ik voelde me af en toe schuldig omdat hij dan daar alleen zit, maar anders laten ze hem niet met rust.
Ze blijven aaien terwijl hij een dutje doet of terwijl hij eet enzo. Een is nog heel jong en begrijpt het niet dat je de kat ook met rust moet laten. Dus dan doe ik de deur van de kamer dicht en dan kan hij bijkomen.

Vlooienmiddel ga ik even navragen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ze dat (uiteraard) wel zo snel mogelijk te leren, maar zo te zien hou je het belang van de kat goed voor ogen.
Gezellig, gefeliciteerd! Hoe heet hij (of is dat té herkenbaar)?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier met de kitten trouwens, Bloemetjevivaa! Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Fotooo :cat:
Alle reacties Link kopieren
Hij heet Ollie en hoe plaats ik een foto?
Alle reacties Link kopieren
Tip ;

Laat je katten nooit alleen met touwtjes, elastiekjes etc. Bijna elke kat vindt dit leuk (o.a. Vanwege de geur geloof ik), maar mijne is er bijna aan onderdoor gegaan tot twee keer toe.

1 x een haarelastiekje en 1 x een stukje touw van zo’n speelhengel. Met spoed naar de dierenarts en kreeg daar spul om te braken. Levensgevaarlijk kan dit zijn ivm verstrikt raken in de darmen.

Edit; ik lees nu dat je een katertje uit het asiel hebt gehaald! Geweldig, gefeliciteerd en veel geluk! :heart: :cat:
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
29-08-2019 13:46
Tip ;

Laat je katten nooit alleen met touwtjes, elastiekjes etc. Bijna elke kat vindt dit leuk (o.a. Vanwege de geur geloof ik), maar mijne is er bijna aan onderdoor gegaan tot twee keer toe.

1 x een haarelastiekje en 1 x een stukje touw van zo’n speelhengel. Met spoed naar de dierenarts en kreeg daar spul om te braken. Levensgevaarlijk kan dit zijn ivm verstrikt raken in de darmen.

Edit; ik lees nu dat je een katertje uit het asiel hebt gehaald! Geweldig, gefeliciteerd en veel geluk! :heart: :cat:
Hier nog zo eentje. Gek op elastiekjes, hij weet ze overal vandaan te toveren. Afgelopen zomer zijn we hem bijna kwijtgeraakt. Gelukkig heeft hij dankzij medicijnen het gehele elastiekje uiteindelijk uitgepoept. Maar het was kantje boord, hij at niet meer, zakte door zijn benen en kon alleen nog maar braken. Kijk ook uit met kinderspeelgoed, daar kunnen ook vaak levensgevaarlijke dingetjes aan zitten, of klei. Kittens zijn wat dat betreft net baby's, ze kauwen werkelijk op alles in deze fase.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
30-08-2019 17:08
Hier nog zo eentje. Gek op elastiekjes, hij weet ze overal vandaan te toveren. Afgelopen zomer zijn we hem bijna kwijtgeraakt. Gelukkig heeft hij dankzij medicijnen het gehele elastiekje uiteindelijk uitgepoept. Maar het was kantje boord, hij at niet meer, zakte door zijn benen en kon alleen nog maar braken. Kijk ook uit met kinderspeelgoed, daar kunnen ook vaak levensgevaarlijke dingetjes aan zitten, of klei. Kittens zijn wat dat betreft net baby's, ze kauwen werkelijk op alles in deze fase.
Ik heb dit net aan mijn kinderen laten lezen. Onze katten zijn weliswaar geen kittens meer, maar eentje lust wel graag een postbode-elastiek op zijn tijd. Ik hoop dat dit de kinderen weer wat alerter maakt (en mij ook). Konden de katten dit maar lezen :hyper:
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Wat leuk Bloemetjevivaa!! Geniet van jullie nieuwe aanwinst. Wat heerlijk dat hij een fijn plekje heeft gevonden.

Hier spelen ze het liefst met de simpelste dingen (zoals een propje papier).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven