Poes als huisdier

16-08-2019 22:49 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve mensen,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuw huisdier, een kat om precies te zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel sites en zoveel info.

Ik weet dat hier veel kattenliefhebbers zitten en misschien kunnen jullie mij helpen.
Wat heb ik precies in huis nodig voor een of twee poezen? Waar kan ik deze het beste aanschaffen? Welke voer kan ik geven en daarbij bedoel ik niet welke merk maar droog of natvoer? Ik hoor veel dat natvoer in principe niet hoeft en brokjes ook wel ok zijn.

Hoevaak moeten ze naar de dierenarts? (Buiten ziek zijn). Ik wil ze graag uit het asiel halen en dan zijn ze dus al ingeënt, ontwormt, ontvlooid en dergelijke.

Wanneer mogen ze naar buiten?
Raden jullie een of twee poezen/kittens aan?

Ik vind het heel spannend en kijk er ook heel erg naar uit en wil graag goed voorbereidt zijn.
Ik heb poezen gehad vroeger toen ik nog kind was maar dat is alweer een hele tijd geleden en mijn moeder deed de verzorging natuurlijk.
Ik heb zelf twee kleine kinderen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Bloem
Alle reacties Link kopieren
Hoi bloemetje,

Ja inderdaad spul van de dierenarts. Bijvoorbeeld Advantage voor tussen het schouderblad.

Als je hem elke 6 weken tot 2 maanden ontvlooit is er niks aan de hand. Vergis je niet, maar ook bij binnenkatten kunnen vlooien optreden die meegenomen worden aan schoenzllen.

Ik heb mijn oude kat een keer in de winter niet ontvlooid. Dat heb ik geweten. Ze had uiteindelijk vlooien en kreeg er wondjes van en zo'n jeuk dat ze in de winter uren lang buiten verstopt zat en gelukkig nog binnen kwam. Thuis zat ze onder de bank. Bij de dierenarts bleek ze een vlooienallergie te hebben. Vandaar de jeuk en wondjes. Sindsdien elke 6 weken ontvlooid, ook later in een flat. Sindsdien nooit meer last van gehad.

Don't worry, het is echt makkelijk te voorkomen

Leuk trouwens een katertje, die zijn vaak knuffeliger! Veel plezier met hem.

Hoe gaat hij heten? En hoe ziet ie er uit? Stuur maar een keer een fotootje zodra je hem hebt :yes:
Alle reacties Link kopieren
bloemetjevivaa schreef:
22-08-2019 11:22
Lieve mensen even een update,

We gaan binnenkort ons katertje ophalen. Hij is nog vrij jong maar de andere volwassenen katten in het asiel konden niet echt met kinderen en dit is een vrij rustige kitten (zeiden ze) van bijna 6 maanden Nog steeds wel een kitten natuurlijk en moeten we veel mee spelen. Ik vind het nog steeds spannend maar we hebben de kat al gereserveerd en mijn kinderen verheugen zich er al op dus de knoop is doorgehakt zeg maar.

Ik lees mij nu in over de verzorging en probeer mij nu niet gek te laten maken over de eventuele vlooien die een kat kan krijgen. Lees allemaal horrorverhalen op het internet over vlooienplagen enzv :-o

Heeft iemand nog positieve verhalen over vlooien voorkomen/bestrijden bij de katten?
Bloem: Veel spelen inderdaad met het katertje. Maar doe jezelf en je huisgenoten een plezier: Spelen gebeurt met speeltjes, mensenhanden zijn geen speelgoed. Dus als je aan het kroelen/aaien bent en hij gaat krabbelen of bijten, pak dan meteen een hengeltje of zo. Ik heb 2 broertjes en nog nooit een krab gehad. De kat van mijn zus heeft dit niet geleerd en haalt plots uit als je aan het strelen bent of klemt 4 pootjes rond je arm en bijt (speels) in je hand.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
bloemetjevivaa schreef:
22-08-2019 11:22
Lieve mensen even een update,

We gaan binnenkort ons katertje ophalen. Hij is nog vrij jong maar de andere volwassenen katten in het asiel konden niet echt met kinderen en dit is een vrij rustige kitten (zeiden ze) van bijna 6 maanden Nog steeds wel een kitten natuurlijk en moeten we veel mee spelen. Ik vind het nog steeds spannend maar we hebben de kat al gereserveerd en mijn kinderen verheugen zich er al op dus de knoop is doorgehakt zeg maar.

Ik lees mij nu in over de verzorging en probeer mij nu niet gek te laten maken over de eventuele vlooien die een kat kan krijgen. Lees allemaal horrorverhalen op het internet over vlooienplagen enzv :-o

Heeft iemand nog positieve verhalen over vlooien voorkomen/bestrijden bij de katten?
Je hebt ook vlooienspul dat de ontwikkeling/voortplanting van vlooien stopt, waardoor je echt niet snel een plaag krijgt.
Een van mijn kittens bleek vlooien te hebben toen ik hem kreeg en ik was echt in alles staten.... het was zomer en ik zag die plaag al helemaal voor me. Kon er niet van slapen.
Maar met dat spul is het helemaal goed gekomen, heb nooit meer vlooien gezien en onze andere kitten (die hadden we twee weekjes eerder) heeft ze ook niet gekregen.
En de kleine vlooienbal met zijn vieze vachtje heeft nu ook een hele mooie vacht.
Komt goed!!
Veel plezier met je katertje.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier met je nieuwe maatje! :cat:
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb het idee dat vlooien ook katafhankelijk zijn. Toen die van mij nog buiten kwam had hij altijd vlooien. Alleen de behandeling van de dierenarts (injecties icm pillen) werkte. De kat van mijn moeder heeft nooit vlooien, of iets anders, en zij doet er niets aan. Dat beestje krijgt Aldivoer, wordt niet ingeënt, ontwormd of ontvlooid, en is 17 (and counting) geworden in goede gezondheid. Die twee van mij worden gepamperd en hebben altijd wat.
Ik heb een sloper en een kotser, dus het is ook best wel veel werk. Regelmatig op zoek naar haarballen, want hij kotst het liefst onder en op de bank, of in schoenen.
Pffff..... in schoenen.... ik heb beeld :)

Een van onze katten kotste als kitten echt veel, hij lijkt er nu overheen.
Miss-Pippilotta schreef:
22-08-2019 12:01
Pffff..... in schoenen.... ik heb beeld :)

Een van onze katten kotste als kitten echt veel, hij lijkt er nu overheen.
Het is echt heel vervelend. Ik heb een schoenenrek met gaatjes in de planken. Als hij dus op de bovenste plank zit en zijn hele maaltijd eruit gooit (want teveel geschrokt), gaat het allemaal tussen die gaatjes door naar de onderliggende planken. Meneer houdt niet van opspetterend braaksel dus hij spuugt alleen op zachte ondergronden. Het tapijt op de overloop moet ik onderhand echt gaan vervangen, want als je er pas na een paar uur achterkomt krijg je de vlek er niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 12:05
Het is echt heel vervelend. Ik heb een schoenenrek met gaatjes in de planken. Als hij dus op de bovenste plank zit en zijn hele maaltijd eruit gooit (want teveel geschrokt), gaat het allemaal tussen die gaatjes door naar de onderliggende planken. Meneer houdt niet van opspetterend braaksel dus hij spuugt alleen op zachte ondergronden. Het tapijt op de overloop moet ik onderhand echt gaan vervangen, want als je er pas na een paar uur achterkomt krijg je de vlek er niet meer uit.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Oo minkedewit klinkt niet zo goed allemaal o_o

Dat leren spelen met speelgoed en niet met handen wil ik zeker goed op letten.

Hoe heet dat spul tegen de vlooien miss-pippilotta?

Ik lees ook veel over stronghold en advantage. Zijn deze alleen verkrijgbaar bij de dierenarts? En behandelt hij/zij ze dan ook of doe je dat zelf thuis? En op hoeveel moet ik ongeveer rekenen op een consult bij de dierenarts? Dus zonder ziekte en klachten alleen ter controle. Met natuurlijk onderlinge verschillen maar ongv een prijsindicatie?
Dierenartstarieven kunnen erg verschillen. Wij zitten bij een dure nogal commerciële kliniek met 24-uurs dienst. Consult is om en nabij 40 euro en 100 in het weekend. Een ouderwetse alleenwerkende dierenarts zal minder vragen, rond de 30 misschien wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde een tijdje geleden voor inenten, ontwormen en algemene controle 140 euro voor 2 katten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
22-08-2019 13:21
Ik betaalde een tijdje geleden voor inenten, ontwormen en algemene controle 140 euro voor 2 katten.
O dit valt nog reuze mee dan
Alle reacties Link kopieren
Je kan een verzekering nemen voor je katertje. Maar die vergoeden maar beperkt. En al heel snel valt net dat wat jouw kat heeft 'buiten de dekking'. ik heb gewoon zelf een kattenspaarpotje waar ik elke maand wat geld instop.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgen ze elke maand een pipetje Frontline Combo tegen vlooien en teken. Nog nooit een plaag gehad.
Elke drie maanden een ontwormingspil van Milbemax.

Ik koop het beide bij Zooplus (net als voer).

Qua verzekering: zolang je geen raskat hebt wordt er veel wel vergoed. Je kunt de voorwaarden van Reaal Dier & Zorg vergelijken met die van Ohra. Beide zijn nl goede verzekeringen, maar hebben net andere opties.

Veel plezier met jullie katje!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Bloem, meestal ontvlooi je de kat als eigenaar zelf. Mocht je dit niet zien zitten, of bij de eerste keer hulp nodig hebben, kun je het ook de dierenarts laten doen. Maar je betaalt dan natuurlijk wel voor een consult, tenzij je het combineert met een bezoek voor bijvoorbeeld een algemene check of zo.
elisa55 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 22:19
Reden: Spelfout
0.33% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
22-08-2019 12:05
Het is echt heel vervelend. Ik heb een schoenenrek met gaatjes in de planken. Als hij dus op de bovenste plank zit en zijn hele maaltijd eruit gooit (want teveel geschrokt), gaat het allemaal tussen die gaatjes door naar de onderliggende planken. Meneer houdt niet van opspetterend braaksel dus hij spuugt alleen op zachte ondergronden. Het tapijt op de overloop moet ik onderhand echt gaan vervangen, want als je er pas na een paar uur achterkomt krijg je de vlek er niet meer uit.
Is inderdaad super vervelend! Kun je helemaal geen oorzaak vinden voor het kotsen?
Zo’n anti-schrok-bak met voer of een voerpuzzel heb je zeker allemaal al geprobeerd?
Echt vervelend... ik was blij dat die van ons ermee op is gehouden. Ik had zo’n hoogpolig/langharig tapijt, was best een duur ding...dat heb ik ook weg kunnen doen.
bloemetjevivaa schreef:
22-08-2019 12:37
Oo minkedewit klinkt niet zo goed allemaal o_o

Dat leren spelen met speelgoed en niet met handen wil ik zeker goed op letten.

Hoe heet dat spul tegen de vlooien miss-pippilotta?

Ik lees ook veel over stronghold en advantage. Zijn deze alleen verkrijgbaar bij de dierenarts? En behandelt hij/zij ze dan ook of doe je dat zelf thuis? En op hoeveel moet ik ongeveer rekenen op een consult bij de dierenarts? Dus zonder ziekte en klachten alleen ter controle. Met natuurlijk onderlinge verschillen maar ongv een prijsindicatie?
Het is inderdaad Stronghold! Je kunt het bij de dierenarts halen of bestellen (gewicht even doorgeven, als kitten krijgen ze een andere versie).
Ik was hier ook mee begonnen door de goede ervaringen en doordat ik las over hoe het werkt (en dus de ontwikkeling van eitjes stopt e.d.).
Ik las veel slechte ervaringen over Frontline.
Ik heb destijds, toen er dus al vlooien waren, niet eens mijn huis hoeven sprayen met van die troep (zo’n spuitbus). En er is nooit een vlooienplaag gekomen, heb daarna ook nooit meer vlooien of vlooienpoepjes geconstateerd.
Dus schijnbaar werkt het.
Het is best makkelijk zelf op te doen, alleen uitkijken omdat je kat het er af wil likken steeds.

Het zal ook verschil maken of je kat buiten komt of niet. Onze katten komen alleen op balkon en straks in eigen tuin (huis gekocht). Dan krijgen ze ook minder snel vlooien en ziektes dan wanneer ze op straat met allerlei dieren in aanraking komen.
Ik gebruik dus ook iets minder vaak vlooienspul inmiddels.
iones schreef:
17-08-2019 11:40
In Dierenasiel Noordbroek in Almelo hebben ze plaats voor 60 katten. Ze hebben er 100!!! kittens…….. Ze nemen niets meer op. Een vriendin van mij heeft 4 kittens opgevangen, die aangetroffen zijn in de container op de vuilstort.

Dus haal er sowieso een uit het asiel, dan doe je goed werk.
Verder vind ik katten niet echt ideale huisdieren. Ze hebben problemen met dingen op kasten en vensterbanken, die gooien ze vaak kapot. Ze zijn niet echt aangepast. En als je in de bebouwde kom woont, vallen ze andere mensen lastig tenzij je je tuin goed afbakent.
Sorry, maar met dat omgooien en kapot maken ben ik het echt niet eens.
Het verbaast mij juist zo dat katten weliswaar op de vensterbank of kast springen, maar daarbij nooit iets omgooien. Een glas dat er op staat, een houten bordje, waxinelichtjehouder, zelfs een heel plateau op de tafel met kaarsen en allerlei meuk of vazen, niks wordt omgegooid. Daar gaan ze heel behendig precies omheen en tussendoor. Dat vind ik juist zo grappig aan katten.
bloemetjevivaa schreef:
22-08-2019 11:22
Lieve mensen even een update,

We gaan binnenkort ons katertje ophalen. Hij is nog vrij jong maar de andere volwassenen katten in het asiel konden niet echt met kinderen en dit is een vrij rustige kitten (zeiden ze) van bijna 6 maanden Nog steeds wel een kitten natuurlijk en moeten we veel mee spelen. Ik vind het nog steeds spannend maar we hebben de kat al gereserveerd en mijn kinderen verheugen zich er al op dus de knoop is doorgehakt zeg maar.

Ik lees mij nu in over de verzorging en probeer mij nu niet gek te laten maken over de eventuele vlooien die een kat kan krijgen. Lees allemaal horrorverhalen op het internet over vlooienplagen enzv :-o

Heeft iemand nog positieve verhalen over vlooien voorkomen/bestrijden bij de katten?
Superleuk, jullie nieuwe kitten!! Wij hebben ook een katertje (we hebben er twee overigens) dat heel lief en rustig was als kitten. Hele nestje was erg bang, maar hij zocht op een gegeven moment toch heel dapper even het contact op, net toen mijn vriend zei dat hij ‘interactie’ belangrijk vond. Toen kwam hij opeens met zijn pootje en koppie boven de stoel uit gekropen.
En hij is nu nog steeds heel lief en heel aanhankelijk; is het liefst altijd in je buurt en heel nieuwsgierig, volgt je overal.
Allebei de kittens zijn nooit vervelend geworden of zo.
Toen de jongste net kwam hing hij wel in de gordijnen en klom hij echt naar boven......gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat hij boven in echt een top uitzicht had. Maar met 6 maanden was dat al langggg klaar!! Ze zijn nog speels, maar niet sloperig.
Ik ben voor de katjes wel blij dat we er twee hebben, als we niet thuis zijn en zo. Ik voel me net als jij snel schuldig en tekort schieten.
Maar qua poetsen zijn huisdieren natuurlijk wel best veel extra werk, zeker naast twee kinderen. Ik moet wel iedere dag de banken en stoelen met haarborstels afdoen en stofzuigen.
Heel veel plezier samen!! Katertjes zijn lief en awesome...
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
23-08-2019 06:21
Sorry, maar met dat omgooien en kapot maken ben ik het echt niet eens.
Het verbaast mij juist zo dat katten weliswaar op de vensterbank of kast springen, maar daarbij nooit iets omgooien. Een glas dat er op staat, een houten bordje, waxinelichtjehouder, zelfs een heel plateau op de tafel met kaarsen en allerlei meuk of vazen, niks wordt omgegooid. Daar gaan ze heel behendig precies omheen en tussendoor. Dat vind ik juist zo grappig aan katten.
Voor het eerst sinds wij katten hebben (inmiddels nummer 5 en 6 in 20 jaar) gaat er door onoplettendheid wel eens wat om, ik denk nu 3 waxinelichtjes stuk in de afgelopen 2 jaar, en wel eens een leeg glas (niet stuk). Zeker niet opzettelijk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Vlooien: stronghold gebruiken. Echt doen. Hoef je ze ook niet meer te ontwormen en in mijn ervaring is het het enige middel wat echt helpt.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
23-08-2019 06:21
Sorry, maar met dat omgooien en kapot maken ben ik het echt niet eens.
Het verbaast mij juist zo dat katten weliswaar op de vensterbank of kast springen, maar daarbij nooit iets omgooien. Een glas dat er op staat, een houten bordje, waxinelichtjehouder, zelfs een heel plateau op de tafel met kaarsen en allerlei meuk of vazen, niks wordt omgegooid. Daar gaan ze heel behendig precies omheen en tussendoor. Dat vind ik juist zo grappig aan katten.
Hm, heb andere ervaringen. Een paar mooie oude bloempotten zijn aan gort gedaan met dank aan de kat. Ook de hele tijd op het aanrecht zitten wat hij niet mocht als ik er niet was. Ik moest heel erg opletten op eten want hij roofde echt alles.

Als ik ooit nog een kat neem, wordt het een ouwe sok die rustig is en die niemand meer wil.
Je hebt voor katten helemaal niet veel nodig, mandje of krabpaal kun je wel aanschaffen maar of ze er gebruik van maken valt te bezien. Ik zou daarmee wachten totdat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik zou zeker niet alleen droge brokken geven maar een combinatie van brokken en nat voer.
iones schreef:
24-08-2019 23:03
Hm, heb andere ervaringen. Een paar mooie oude bloempotten zijn aan gort gedaan met dank aan de kat. Ook de hele tijd op het aanrecht zitten wat hij niet mocht als ik er niet was. Ik moest heel erg opletten op eten want hij roofde echt alles.

Als ik ooit nog een kat neem, wordt het een ouwe sok die rustig is en die niemand meer wil.
Ik heb gewoon twee hele lieve en makkelijke katten dan, denk ik.
Ze gooien nooit iets om en springen ook nooit op het aanrecht om eten te roven of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven