Poes zwanger?

19-01-2012 15:12 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een poes van 8 maanden, klein poesje is het nog, volgens mij nog niet krols geweest, niks van gemerkt dan in ieder geval.

Nou was gisteren mijn schoonvader op bezoek en hij zei ze is zwanger, ze heeft een zware buik voor zo'n kleine poes. Dus ik zei in eerste instantie nee kan niet, maar begin nu toch te twijfelen/in paniek raken.. Ze is wel veel buiten, ik wil haar volgende maand laten helpen.

Nu las ik op internet dat je een zwangerschap bij een poes kan testen met een gewone zwangerschapstest, is dat zo?

Wat zijn de signalen waar ik een beetje op moet letten, gaat ze een soort van nestje maken? Ik wil er nog niet mee naar de dierenarts omdat je meteen een fortuin neer moet tellen voor helemaal niks.

Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben maar misschien ervaring met zwangere poezen.
Een niet-gesterilisseerde poes buiten laten lopen en dan afvragen of ze zwanger zou kunnen zijn? :sarcastis:

Maar goed, dit heb ik van een kattenforum geplukt:

Na een week of 3 zie je meestal duidelijk dat de buik dikker wordt. De poes gaat ook opvallend meer eten. Ongeveer 3 tot 4 weken na de bevruchting kleuren de melkklieren rozerood en zwellen wat op. Ze slaapt wat langer dan anders en is misschien wat meer in zichzelf gekeerd of juist aanhankelijker dan normaal. (...)Wil je zeker weten of je poes zwanger is dan kun je toch het beste langs je dierenarts.

Als je je geld niet uit wenst te geven aan de dierenarts om vast te kunnen stellen of je poes zwanger is, dan had je geen poes moeten nemen.
Ik zei niet dat ik niet wilde gaan, ik zei dat ik niet meteen wilde gaan, wil het nog even aankijken...

En ik dacht dat poezen pas vruchtbaar waren als ze krols zijn, meestal merk je dat wel aan ze, aan haar nog niks opgemerkt.
Of je wacht nog een paar weken en dan weet je het ook. Een zwangerschap duurt ongeveer 65 dagen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Echt ontzettend slim van je om een niet-gecastreerde poes naar buiten te laten gaan. Het katje is verd.... nog veel te jong om kittens te krijgen, ze is zelf net kitten af. Ik zou maar rap naar de dierenarts gaan om 1. een echo te laten maken om te bepalen of en hoelang ze zwanger is en 2. een afspraak maken voor castratie.

Ze heeft wel haar inentingen en ontwormingstabletten van de dierenarts gehad?
O, en als je het weet gelijk briefjes ophangen bij de supermarkt. Kittens mogen van hun moeder weg bij minimaal 9 weken. Je moet ze ontwormen en als het even kan ook laten vaccineren voor die tijd. (poes zonder voorbehoedsmiddel naar buiten sturen is vragen om gezinsuitbreiding )
Als ze zwanger is wordt ze plaatselijk dikker en niet overal.

Verder vraag ik me sterk af of een gewone test werkt bij een kat. Ik denk dat je beter de DA kunt bellen als je dat zeker wilt weten. Die kan na een aantal weken voelen of er kleintjes in haar buik zitten.
Poezen worden krols als ze 6-7 maanden oud zijn, je had dus voor die tijd haar moeten laten steriliseren. Ik denk dat de kans nu groot is dat ze zwanger is.

Toch maar even naar de dierenarts en kijken wat de opties zijn? Ik las ergens dat je tot ongeveer de 4e week nadat poes gedekt is, nog een sterilisatie kunt laten uitvoeren waarbij dan meteen een abortus kan worden gedaan.
Ja uiteraard heeft ze haar inentingen en ontwormingstabletten gehad. Ja vond het zielig om haar binnen te houden, het geeft ook verder niet als ze zwanger is. Dat verhaal over dat ze te jong is vind ik onzin want in de natuur gaat het nou eenmaal zo. Het is helemaal niet zeker of ze uberhaupt wel zwanger is, zal haar in ieder geval binnen houden tot ze geholpen is.
Nee ik haal mijn posting weg, iemand die niet inziet in wil zien dat de kitten te jong is ........................ succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Worden ze al zo jong krols, mij is verteld vanaf een maand of 8/9, vandaar dat ik haar naar buiten liet gaan. Had het eerder moeten doen daar heb je gelijk in. Ik wacht het nog een weekje af ze moet per week dikker worden dan als het goed is en dan ga ik met haar naar de dierenarts
quote:marilyn_88 schreef op 19 januari 2012 @ 15:29:

Ja uiteraard heeft ze haar inentingen en ontwormingstabletten gehad. Ja vond het zielig om haar binnen te houden, het geeft ook verder niet als ze zwanger is. Dat verhaal over dat ze te jong is vind ik onzin want in de natuur gaat het nou eenmaal zo. Het is helemaal niet zeker of ze uberhaupt wel zwanger is, zal haar in ieder geval binnen houden tot ze geholpen is.Jammer dat je geen ruk weet van dieren met je achterlijke opmerkingen over de natuur. Denk behalve aan het feit dat het net kitten af is en veel te jong om moeder te worden eens aan kattenaids ,amoebe
quote:marilyn_88 schreef op 19 januari 2012 @ 15:29:

Ja uiteraard heeft ze haar inentingen en ontwormingstabletten gehad. Ja vond het zielig om haar binnen te houden, het geeft ook verder niet als ze zwanger is. Dat verhaal over dat ze te jong is vind ik onzin want in de natuur gaat het nou eenmaal zo. Het is helemaal niet zeker of ze uberhaupt wel zwanger is, zal haar in ieder geval binnen houden tot ze geholpen is.Ik mag hopen dat je snapt dat dat natuurlijk geen argument is. Meisjes (mensen) zijn ook vanaf hun 12e gemiddel vruchtbaar en kunnen zwanger worden. Dat is toch echt niet gezond en veel te jong. Katten net zo!
Ik zou zsm. met haar naar de dierenarts gaan om haar te laten castreren.

Een kitten van 8 maanden met een nestje is niet schattig, grote kans dat dit voor grote problemen gaat zorgen.

Ik hoop voor je dat ze nog niet te lang zwanger is..

Beetje jammer dat je je niet wat beter hebt ingelezen voor je een kitten nam.

Ik heb hier laatst ook een zwanger kitten in huis genomen dat door niemand als vermist werd opgegeven, zij was nog jonger dan 8 maanden, echt heel sneu.

Overigens meet een zwangerschapstest HCG waarbij de H voor humaan (menselijk) staat, het lijkt mij dus sterk dat je daarmee een kattenzwangerschap zou kunnen testen.
Je had haar allang moeten laten helpen. Lees je voortaan alsjeblieft in voordat je een poes in huis neemt.

"Zodra de poes 6 maanden oud is, is dit het beste moment een eventuele sterilisatie te laten doen. Op latere leeftijd is de ingreep groter omdat organen dan meer ontwikkeld zijn."

http://dier-en-natuur.inf ... castratie-bij-poezen.html

En:

"Een poes kan vanaf een leeftijd van 6-7 maanden krols worden en is dan ook vruchtbaar. Ze is dan nog niet niet geheel uitgegroeid en zwangerschap op die leeftijd is dan ook niet aan te raden.

Het is beter te wachten tot de poes minimaal anderhalf jaar oud is. (...) "

http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/05/daatw574.htm

Dit waren direct de eerste hits met googelen.
quote:Yvonne77 schreef op 19 januari 2012 @ 15:27:

Als ze zwanger is wordt ze plaatselijk dikker en niet overal.

[afbeelding]

Verder vraag ik me sterk af of een gewone test werkt bij een kat. Ik denk dat je beter de DA kunt bellen als je dat zeker wilt weten. Die kan na een aantal weken voelen of er kleintjes in haar buik zitten.Wat een lekkere dikkerd!
En het geeft ook verder niet als ze zwanger is? Want je gaat ze alle twee (3, 4, 5, 6) houden?
quote:marilyn_88 schreef op 19 januari 2012 @ 15:32:

Worden ze al zo jong krols, mij is verteld vanaf een maand of 8/9, vandaar dat ik haar naar buiten liet gaan. Had het eerder moeten doen daar heb je gelijk in. Ik wacht het nog een weekje af ze moet per week dikker worden dan als het goed is en dan ga ik met haar naar de dierenartsVan wie heb je dat gehoord? Tante truus op de hoek? Wederom google:

Krolsheid kan bij poezen beginnen tussen de 4 en 12 maanden.
Dit kan je je poesje en/of kittens kosten..

Maar ja, das de natuur hè?
Mijn katten heb ik met 5 maanden laten helpen omdat ik broer en zus heb. Toen zaten er al jonge katjes in haar baarmoeder......... Echt, het kan zeker.
quote:Mylene_Valerie schreef op 19 januari 2012 @ 15:31:

Nee ik haal mijn posting weg, iemand die niet inziet in wil zien dat de kitten te jong is ........................ succes.Frusterend he? Dat mensen nog te bedonderd zijn om even wat informatie op te zoeken voor ze een poes in huis nemen.
Liever dat ze niet zwanger is natuurlijk, gaat ze zeker niet zelf houden, dan plaats ik wel advertenties. Jammer dat ik zo ontzettend word aangevallen, ik ben gewoon geschrokken van de opmerking van mijn schoonvader. Heb mij zeker wel goed ingelezen van te voren.
Blijkbaar heb je je niet goed ingelezen, anders was je namelijk niet in deze situatie terecht gekomen.
Als je je goed had ingelezen had je geweten dat je een kitten niet zo maar naar buiten kunt laten gaan.

Verder word je niet aangevallen maar gewaarschuwd.

Wanneer je nu meteen actie onderneemt is het misschien nog op tijd.
Iewww.. ik ging even googelen op 'castratie' (vroeg me af of het bij een poes nou castratie of sterilisatie heet) en als je dan bij wikipedia kijkt bij het kopje 'dieren'..

Zieluuug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven