Tuinen - meer tegels dan grass ?

07-04-2011 13:04 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

ik had enkele maanden geleden hier al aangevraagd waar het best ist te wonen (Den Haag/Delft/Rotterdam). Nu zit ik in Den Haag in mijn dure huurwoning en ben aan het zoeken van een huis.

Funda heeft een grote aantal woningen, die voor mij betaalbar zijn. Ik wil graag iets met een (kleine) tuin, maar meestal is de "tuin" geen echte tuin maar gewoon een stukje buitenruimte met tegels ... geen enkele bloemetje of gras of boom.

Ik ben een beetje verbaasd, waarom iemand zijn tuin met tegels zal volstoppen. Nu is mijn vraag: is er een echte reden voor tegels in de tuin (te veel grondwater???) of kan ik, als ik zo'n huisje koop, een echte tuin uit te tegeltuin maken?

groetjes, charlotte
Ik denk dat veel mensen geen zin hebben om een tuin bij te houden. Zij doen dus tegels/grind en zetten een paar potten met planten neer.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik denk dat veel mensen een tuin idd een hoop gedoe vinden. En dat is ook wel een beetje zo, vergt best wat onderhoud en als je daar niet handig in bent of er gewoon een hekel aan hebt dan zijn tegels natuurlijk lekker makkelijk. En misschien ligt het er ook aan wat je ermee wilt? Ik vind het heerlijk om op een mooie dag buiten te zitten en te genieten van mijn tuin. Als je het lekkerder vind om op je rug te zonnen heb je aan tegels genoeg.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Dat denk ik ook.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Behalve onderhoud, ook nog van die vieze beestjes in bijvoorbeeld het gras. Ja, ik weet, het is de natuur.
Of ze doen het voor de kinderen? Mijn ouders hadden een prachtige tuin, maar weinig ruimte voor ons op te spelen. Want overal waren er planten, bloemen etc. we hadden een zandbak (laat dat zand erin mijn gras gaat dood hoor het mijn vader nog roepen) en af en toe het badje en meer konden/mochten we niet doen. Mijn vriendinnetje had tegels in de tuin met wat potten. Hup potten even naar binnen en dan konden wij rennen, steppen, fietsen op de driewieler, skippyballen, met een bal spelen, zand werd gewoon opgeveegd. echt ideaal voor kinderen hoor!
Erger u niet, verwonder u slechts!
Bij ons staat het grondwater erg hoog. Als je een spa in de grond steekt dan zit je op een slechte dag al in het water. Toch hebben wij een tuin met gras, grond, planten bloemen en bomen. In ons niwue huis straks zorg ik wel voor een beter drainage, want het grasveld blijft erg nat als het een paar dagen geregend heeft.

Maar het kan gewoon hoor, geen probleem!
Ik verbaas mij hier ook vaak over. Juist doordat heelveel tuinen betegeld worden ontstaan er bijvoorbeeld problemen met afvoer van regenwater. Daarnaast ben ik een natuurmens en geniet ik van de vele dieren die in mijn tuin komen, juist doordat deze natuurlijk is. Veel vogels die er hun nestmateriaal vinden en voedsel voor hun kleintjes. Vlinders die afkomen op de heerlijke planten. Hommels en bijen op zoek naar nectar. Egels die zich 's winters verstoppen in de bladeren.

Maar kennelijk is het een strakke tuin modern en dan vooral tegels met enkele terraspotten.
leuk te horen, dat er geen echte reden voor de tegels zijn (dus ik kan ze verwijderen).

ik denk aan kinderen en ik wil echt niet dat mijn kinderen op tegels rennen op gras vind ik beter, da gebeurt minder. en ik wil ook niet de hele tuin met bloemetjes volstoppen, maar een kruidenhoek, een appelboom of zo (en veel gras) is voor mij aantrekkelijker dan tegels.

bedankt voor de aantworden!
Heb ook tegels en grind en waarom,omdat het gras hier echt lelijk was en meer mos was. Wil je gras echt mooi houden dan vergt het heel veel onderhoud .Nee voor mij nooit meer een huis met tuin met gras,is het eerste wat er bij mij uit gaat.

Het is nu lekker praktisch even de veger erover en klaar. En verder heb ik een perk met allemaal planten. En groen rondom de tuin.
Als je kinderen veel op het gras rennen en spelen, heb je binnen no-time een kale modderpoel. In het complex waar ik nu woon hebben we een grote centrale binnentuin, en hoewel er elk jaar nieuwe graszoden gelegd worden ( met daarna 2 weken loopverbod op het gras) is aan het einde van de zomer het grasveld veranderd in een kale vlakte die bij elk beetje regen veranderd in een moddermoeras. Misschien is dat ook een reden voor tegels, intensief kindergebruik?
Ik vindt het zelf bijna een morele verplichting om wat groen in je tuin te stoppen...

Er komen steeds minder tuinvogels en vlinders doordat idd heel veel mensen kiezen voor gemak.

Ik ben echt geen geitenwollenmuts, maar vind een tuintje een simpele manier om wat bij te dragen aan natuur en milieu behoud. Er komen steeds meer mensen, meer woonwijken en dus veel minder groen.

En wij hebben juist door intensief kindergebruik gekozen voor lekker zacht gras. Kale modderpoel? hier niet.. alleen een kaal plekje onder de glijbaan, de rest staat er prima bij. (en ik heb drie dikke rauwdouwers qua buitenspelen)

en de vele insecten zorgen er ook voor dat mijn kinderen alle beestje gewoon bij naam kennen en niet gillend wegrennen bij het zien van een slak.
Ik ben het met je eens hoor. Onze tuin is door de vorige bewoners heel symmetrisch aangelegd, met veel tegels en weinig groen. Ik probeer het wat groener te maken, kan nl. echt genieten van de lente waarin vanalles opkomt en groen wordt en gaat groeien.

Onze buren daarentegen hebben laatst het enige groen eruit gegooid en volleig betegeld of met steentjes dichtgegooid. Heel strak allemaal. Vind het echt superlelijk!

En waar ik me dan helemaal over verbaas zijn die enorme tuinlampen die 's avonds aangaan. Naast dat het de stroomrekening zal spekken is het mijns inziens verspilling en onnodig, het lijkt wel de landingsbaan van Schiphol!
Ozo.
Charlotte H, ik heb een keer een tuin gehad met tegels, die ik weghaalde om wat groen te kunnen planten. Maar onder die tegels bleek de grond helemaal vol te zitten met grind, glasscherven, enz. Daar kon je helemaal niets planten, tenzij ik alles af had laten graven en nieuwe grond had laten storten. Soms kunnen tegels dus wel iets verbergen.

Maar over het algemeen leggen mensen in Nederland tegels in hun tuin om spullen zoals fietsen, tuinstoelen, enz. neer te kunnen zetten. En om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan tuinonderhoud.
Ligt er aan hoe groot de tuin is, maar wij hebben in Utrecht een stadstuintje gehad en daar was echt alleen maar plek voor tegels, als je tenminste je fiets normaal in en uit de schuur wilde kunnen halen.

Nu wonen we wat groter (en ergens anders) en hebben we ook een voortuin. Daarin lag gras, wat we eerst hebben proberen op te knappen, het jaar daarna nieuwe graszoden ingelegd. Maar er kwam gewoon te weinig zonlicht, door boom en heg. Het gras wilde er gewoon niet groeien. Toen hebben we er kunstgras neergelegd. Hadden ook geen zin om de hele voortuin te betegelen. En nu hebben we dus altijd een mooie groene voortuin!

Wat ik maar wilde zeggen, een reden voor tegels kan ook zijn dat er door de slechte bezonning niks wil groeien.
Wij hebben deze week onze tuin bestraat

Aan de zijkanten nog een border zodat ik toch bloeiend spul en tegen de inkijk heb, maar juist voor de kinderen hebben we het bestraat. Inderdaad fietsen, stoepkrijten en meer van het buitenspelen. Gras hebben we aan de achterkant, een lap van een grasveld....wat door de gemeente wordt gemaaid
Ik woon in een nieuwbouwwijk, met een tuin. En ik ben daar zo blij mee, heb grote plannen en die zulken beetje bij beetje gerealiseerd worden. Planten, gras, bloemen, bomen, nu al zin in!

Maar nu worden de meeste tuinen aangelegd en bijna allemaal volledig betegeld. Zo zonde. Grote grijze vlakken betontegels. Met een pot er op.

Smaken verschillen en de meeste mensen willen toch graag een onderhoudvrije tuin.

Dus ga vooral je gang, in denk dat je er een prima tuin van kan maken!
Wij hebben een lap tegels eruit gehaald in onze tuin en daar graszoden gelegd. Ik vind dat toch gezelliger staan.

En ik heb nu ook meer vogels in de tuin, die het fijn vinden om te scharrelen. Het eerste jaar dat we hier woonden, meteen 3 vlinderstruiken geplaatst, dus ik heb de hele zomer gezelligheid in de tuin met mooie vlinders, hommels, bijen.
Stressed is just desserts spelled backwards
bedankt voor alle meningen! goede tip, even te zien wat onder de tegels is. als we de aarde moeten wisselen moet ik even zien hoe duur dat kan worden.
quote:charlotteH schreef op 07 april 2011 @ 14:18:

bedankt voor alle meningen! goede tip, even te zien wat onder de tegels is. als we de aarde moeten wisselen moet ik even zien hoe duur dat kan worden.Houdt in de gaten wie er juist van tuin naar tegels gaan, deze zitten vaak met een hoop aarde die je voor niets kunt krijgen!
quote:Maleficent schreef op 07 april 2011 @ 13:05:

Ik denk dat veel mensen geen zin hebben om een tuin bij te houden.

Ja, ik ben er zo een!

Zij doen dus tegels/grind, gras en zetten een paar potten met planten neer.
Grond en zand laat ik altijd door een grote vrachtwagen van zo'n zandhandel komen. Als ik dat de laatste jaren in zakjes bij de Intratuin had moeten kopen was ik failliet gegaan.
Ja ik snap dat ook niet, ik bedoel ik snap best dat niet elke 'tuin' tuin even kindvriendelijk is, maar juist een tuin-tuin kan wel erg leuk zijn voor kinderen!

Bestrating is er al genoeg rond het huis dacht ik zo.

Ik heb (vind ik) best een grote tuin (hoewel als ik naar de tuinboekjes kijk, hoort mijn tuin nog duidelijk bij de kleine tuinen :p) en de vorige bewoners hadden zo'n 70% betegeld van de achtertuin (en de zijtuin en voortuin 100% :s) De overige 30% waren houtsnippers. Wat een verschrikking zeg.

Heb er de laatste weken veel aan gedaan, is nu denk ik nog 1/3e betegeld. Alle houtsnippers weggehaald, aan de ene kant heb ik daar een 'normale' tuin van gemaakt, met veel plantjes en aan de andere kant komt er gras (een deel wat eerst betegeld was wordt ook gras). Heb daarnaast ook nog een ruime border gemaakt met allerlei plantjes. En op het terras ook nog allerlei potten met plantjes.

Heb ook direct 2 vlinderstruiken geplaatst en andere planten die hommels/bijen/vlinders aantrekken. Tja, ik vind dat toch bij een tuin horen

En bovendien sterven die bijen zo snel uit, die moet ik toch een handje helpen

Nu wil ik de voor- en zij tuin ook onderhanden neenemen, maar de zak met geld is ff op (al vielen de kosten best wel mee, het is meer een optelsom van al die kleine dingen (en die vele zakken potgrond...) die toch best aantikken.
@Missprincesa: kan je ongeveer zeggen, hoeveel geld je inmiddels voor het tuin hebt uitgegeven? ik dacht niet meer dan 500 euro om de tuin te veranderen. te wenig?
Grass? Daar mag je hier maar vijf stuks van hebben staan, dus vandaar die kleine tuintjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven