Uitwonende studiebeurs
dinsdag 7 april 2020 om 10:41
https://pleegzorg.nl/pleegouders/pleegkind-wordt-18/
Staan links met info in, van de juiste websites (rijksoverheid enzo.).
Staan links met info in, van de juiste websites (rijksoverheid enzo.).
dinsdag 7 april 2020 om 10:42
Komen je pleegouders en jij niet in aanmerking voor verlengde pleegzorg, zodat de pleegzorgvergoeding gewoon doorloopt?
Dat is denk ik financieel voordeliger dan wanneer jij huur gaat betalen van een beurs die je toch grotendeels weer terug moet betalen.
Dat is denk ik financieel voordeliger dan wanneer jij huur gaat betalen van een beurs die je toch grotendeels weer terug moet betalen.
dinsdag 7 april 2020 om 10:42
Indien je in een pleeggezin woont woon je officieel thuis. Pleegouders krijgen als het goed is een vergoeding om in jou onderhoud te voorzien, het lijkt me dus niet dat je huur betaalt toch? Indien je moet gaan 'spelen' met bedragen om in aanmerking te komen ben je aan het frauderen met gemeenschapsgeld. Snap heel goed dat een zakcentje welkom is, maar dat is niet okee.
dinsdag 7 april 2020 om 11:10
Wel voor mbo.
dinsdag 7 april 2020 om 11:23
Dat houd toch op met 18 jaar? Ik weet niet hou oud to nu is?Klingklokje schreef: ↑07-04-2020 10:42Indien je in een pleeggezin woont woon je officieel thuis. Pleegouders krijgen als het goed is een vergoeding om in jou onderhoud te voorzien, het lijkt me dus niet dat je huur betaalt toch? Indien je moet gaan 'spelen' met bedragen om in aanmerking te komen ben je aan het frauderen met gemeenschapsgeld. Snap heel goed dat een zakcentje welkom is, maar dat is niet okee.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
dinsdag 7 april 2020 om 11:27
Net zo goed als eventuele uitkeringen voor "gewone" kinderen stopt.AlejandraLaura schreef: ↑07-04-2020 11:23Dat houd toch op met 18 jaar? Ik weet niet hou oud to nu is?
Mijn jongste is net 18 geworden en ik ontvang geen KGB of kinderbijslag meer.
dinsdag 7 april 2020 om 11:44
Dat is je eigen kind. Een pleeggezin is echt heel anders, zonder de vergoeding is het voor de pleegouders vaak niet op te brengen. Alsje bijvoorbeeld drie eigen kinderen hebt en 4 pleegkinderen. Daarom is het zo jammer dat het al stopt met 18 jaar, 21 zou veel beter zijn.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
dinsdag 7 april 2020 om 11:48
https://pleegzorg.nl/pleegouders/pleegkind-wordt-18/Het pleegcontract, de begeleiding en de pleegvergoeding lopen door tot 21 jaar.
dinsdag 7 april 2020 om 11:49
Het zal vast anders geregeld zijn maar ik zie het verschil niet zo.AlejandraLaura schreef: ↑07-04-2020 11:44Dat is je eigen kind. Een pleeggezin is echt heel anders, zonder de vergoeding is het voor de pleegouders vaak niet op te brengen. Alsje bijvoorbeeld drie eigen kinderen hebt en 4 pleegkinderen. Daarom is het zo jammer dat het al stopt met 18 jaar, 21 zou veel beter zijn.
Of het nu 3 eigen kinderen en 4 pleegkinderen zijn of 7 eigen kinderen... Ze kosten net zoveel en je krijgt net zoveel of zo weinig/ financiële steun als ze 18 worden.
dinsdag 7 april 2020 om 11:52
Je begrijpt niet dat het anders ligt als je deze kosten op je neemt voor andermans kind, dat vaak tijdelijk bij je is? Daar ga je zonder vergoeding een studie of opleiding voor bekostigen?
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 07-04-2020 11:55
0.00% gewijzigd
dinsdag 7 april 2020 om 11:54
Ik kan de studie van mijn kind ook niet bekostigen, daar is de studiefinanciering voor.rumforviva schreef: ↑07-04-2020 11:52Je begrijpt niet dat het anders ligt als je deze kosten op je neemt voor andermans kind, dat vaak tijdelijk bij je is? Daar ga je zonder vergoeding een studie of opleiding voor bekostigen?
dinsdag 7 april 2020 om 11:55
Je bent er als pleeggezin om een warm thuis te bieden voor een kind, maar als er geen vergoeding was zouden alleen rijke mensen pleegzorg kunnen bieden.
Studiefinanciering is trouwens afgeschaft.
dinsdag 7 april 2020 om 11:58
Er is toch een vergoeding tot ze 18 zijn?rumforviva schreef: ↑07-04-2020 11:55Je bent er als pleeggezin om een warm thuis te bieden voor een kind, maar als er geen vergoeding was zouden alleen rijke mensen pleegzorg kunnen bieden.
Net zoals er voor niet pleegkinderen een vergoeding is in de vorm van kinderbijslag en eventueel KGB. Dit stopt ook als ze 18 zijn.
Daarna kunnen ze net als alle andere 18 jarigen studiefinanciering aanvragen en als ze het (pleeg)huis uitgaan ook een aanvullende uitwonende beurs
dinsdag 7 april 2020 om 12:00
Toch vreemd dat je het dan nog gewoon kan aanvragen
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/index.jsp
dinsdag 7 april 2020 om 12:01
Studiefinanciering is helemaal niet afgeschaft, hoe kom je daar nou weer bij?
De basisbeurs voor hbo en universiteit is afgeschaft, de rest is gewoon blijven bestaan hoor.
To : bedoel je de uitwonende beurs (voor mbo) bij studiefinanciering?
Dan is het bedrag wat je betaalt voor huur niet relevant, nul euro betalen is ook goed, je hoeft niet eens een huurcontract te hebben.
Je hebt recht op de uitwonende beurs als je niet op het zelfde GBA-adres staat ingeschreven als (een van) biologische of adoptie- je ouders.
Als je dus bv bij je oma of je tante zou wonen, zou je ook recht hebben op de uitwonende beurs.
De basisbeurs voor hbo en universiteit is afgeschaft, de rest is gewoon blijven bestaan hoor.
To : bedoel je de uitwonende beurs (voor mbo) bij studiefinanciering?
Dan is het bedrag wat je betaalt voor huur niet relevant, nul euro betalen is ook goed, je hoeft niet eens een huurcontract te hebben.
Je hebt recht op de uitwonende beurs als je niet op het zelfde GBA-adres staat ingeschreven als (een van) biologische of adoptie- je ouders.
Als je dus bv bij je oma of je tante zou wonen, zou je ook recht hebben op de uitwonende beurs.
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:21
2.00% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
dinsdag 7 april 2020 om 12:02
Voor je eigen kinderen ben je financieel verantwoordelijk tot ze 21 zijn. Bij pleegkinderen heb je dat sowieso niet, dat is anders geregeld. Hoe precies weet ik ook niet. Volgens mij komt to wel in aanmerking voor verlengde pleegzorg.
dinsdag 7 april 2020 om 12:04
De basisbeurs ( wel binnen 10 jaar je diploma halen) bestaat nog voor het MBO. Er bestaan aanvullingen voor MBO-ers die ook een gift kunnen zijn.
De rest zou een lening zijn. Misschien ook voor de uitwonende beurs bij het MBO?
Of lees ik verkeerd? Kan hoor, ik vind heel onduidelijk geformuleerd.
https://duo.nl/particulier/studiefinanc ... siteit.jsp
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tudent-mbo
Sowieso gaat het om een ander adres dan je ouders, dus qua dat voldoe je aan de voorwaarden. Vind alleen erg onduidelijk hoe het zit met MBO uitwonend en of het een gift is of niet. Maar gok dat TO dat vast wel weet of kan navragen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:10
Reden: Overheid is heel onduidelijk.
Reden: Overheid is heel onduidelijk.
28.21% gewijzigd
dinsdag 7 april 2020 om 12:06
Als je een MBO-opleiding doet en je woont bij je pleegouders dan heb je recht op een uitwonende beurs (studiefinanciering).
Bij studiefinanciering wordt gekeken naar wettelijke ouders (dus je ouders of adoptief ouders).
Als je VMBO of VO doet en je woont bij je pleegouders dan heb je geen recht op een uitwonende beurs (tegemoetkoming studiekosten).
Bij tegemoetkoming wordt gekeken naar de verzorgende ouders, en dat zijn ook pleegouders.
Bij studiefinanciering wordt gekeken naar wettelijke ouders (dus je ouders of adoptief ouders).
Als je VMBO of VO doet en je woont bij je pleegouders dan heb je geen recht op een uitwonende beurs (tegemoetkoming studiekosten).
Bij tegemoetkoming wordt gekeken naar de verzorgende ouders, en dat zijn ook pleegouders.
woensdag 8 april 2020 om 11:11
Dit is niet juist. Voor de uitwonende studiefinanciering wordt er gekeken of TO bij een wettelijke ouder woont, pleegouders zijn geen wettelijke ouders.
Als TO bij een tante woont is er ook recht op een uitwonende financiering.