Vegetarische hond

12-03-2010 21:13 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje heeft een hond...ze is stapelgek op het beest, maar in mijn ogen niet helemaal goed bezig; ze voedt hem uitsluitend vegetarisch...

In mijn ogen is een hond carnivoor en heeft dus vlees nodig. Niet uitsluitend vlees; ook brokken, sperziebonen, rijst, enz. is prima, maar je hond helemaal vlees ontzeggen omdat je zelf vegetarisch bent...?? Een hond gaat niet dood zonder vlees, maar kijk naar de stand van zijn ogen, naar zijn gebit; van oorsprong is het een jager/vleeseter.

Wat vinden jullie?
Ik ben sowieso niet zo van de vegetarische hoor, Heejhallo. Om milieuredenen hoef je het inderdaad niet te doen. Plus vegatarisch eten is hartstikke geitonvriendelijk las ik laatst.

Door de toename van vegetarisme stijgt de produktie van geitenkaas, op een of andere manier is dat reuze populair bij vegetariers. Waardoor er meer geiten nodig zijn om de melk te produceren. Maar meer geiten betekent ook meer geitenbokjes en die produceren geen melk. Geitenvlees wordt weinig gegeten, dus wat doet men met al die bokjes? Juist....

Het ging mij er meer om dat ik het te ver vind gaan om het dierenmishandeling te noemen als een hond geen vlees te eten krijgt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
ik ben ook vegetarier maar mijn honden eten allemaal vers vlees, dus ik sta regelmatig pens te snijden (bah), geitenvlees te verdelen en kippenvleugels uit te delen.

Een hond is een hond, die doen het meestal het best op vlees, dus dan krijgen ze dat.

Als ik een huisdier vegetarisch wil laten eten neem ik wel een konijn.

Of het echt onverantwoord is durf ik niet te zeggen, maar ik zou er zelf nog geen seconde over nadenken om mijn honden hun vlees te onthouden.
Een hond is een vleeseter dus die hoor je niet vegetarisch te voeren. Als je geen vlees aan je dier wilt geven moet je een ander dier nemen. Een hond kan niet kiezen en zal dus wel moeten eten wat jij hem voorzet. Maar het is natuurlijk. Het is niet voor niets dat je hem supplementen moet geven als je vegetarisch voert. Ik werk in een dierenopvang en we zijn bijna allemaal vegetariers. Maar de dieren geven we vlees. Liefst zoveel mogelijk rauw trouwens.
Misschien is dat wel een goede bestemming voor de bokjes: hondenvoer voor de honden van vegetariers

Dienen ze tenminste nog een doel in plaats van dat ze zinloos worden afgemaakt....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Poez, dat van die geiten dat wist ik niet eens. Zo leer je weer eens wat
quote:jackie23 schreef op 12 maart 2010 @ 21:29:

[...]

Mijn kat is gék op doperwten.. Kwam ik achter toen hij op zijn gemak een lepel gebruikt voor de erwtensoep helemaal aflikte.

Stond er wel gek van te kijken overigens..

Een hond is trouwens omnivoor, dus het is opzich geen probleem om hem plantaardig voedsel te geven. Je moet er wel op letten dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt (bijv. met supplementen), maar dat geldt ook voor mensen die vegetarisch zijn. Wel lijkt het mij dat hij e.e.a. moeijlijker kan verteren (carnivoren en omnivoren hebben een korter darmstelsel dan herbivoren, planten zijn moeilijker te verteren dan vlees).

Ik zou er zelf trouwens niet voor kiezen om mijn hond ook vegetarisch te laten eten, je moet dan toch goed in de gaten houden of hij alles wat hij nodig heeft binnen krijgt..
Honden zijn toch omnivoren ipv carnivoren, of vergis ik me nu zo??
Nu wil ik een goudvis maar ik hou niet van zwemmen!
quote:tangerine schreef op 13 maart 2010 @ 01:12:

Honden zijn toch omnivoren ipv carnivoren, of vergis ik me nu zo??ja je vergist je, honden zijn carnivoren, de mens is omnivoor
.
Honden zijn ook niet gemaakt om brokken te eten. Troep. Dan nog beter vegetarisch.
Als ze er zo over denkt moet ze geen huisdier houden. Vind het belachelijk dat ze zo'n beest vegetarisch voert. Dan vind ik het eten van normale etensresten (die vlees bevatten) een stuk beter klinken dan 'n carnivoor puur vegetarisch voer voor te zetten.
Carnivoren eten wel degelijk plantaardig materiaal. Via hun prooidieren wel te verstaan.

De maag van een konijn zit vol grassoorten etc. Dit wordt door de wolf gegeten, zo komt deze aan de benodigde stoffen. Een andere manier om aan deze stoffen te komen is het eten van uitwerpselen van planteneters. Meeste hondenbezitters zien dit terug in de voorliefde van veel honden voor het eten van paardenpoep... Op deze manier hebben de planteneters de moeilijk verteerbare grassen voor de carnivoor voorbewerkt en dus verteerbaar gemaakt. Dat is natuur, ingrijpen van de mens door geen vlees te geven aan een hond is geen natuur. Daar doe je niets "goeds" mee.

Een carnivoor vegetarisch voeden is kolder. Niks mis met vegetarisch leven, de mens eet over het algemeen meer vlees dan goed voor hem is. Maar een pure carnivoor vlees onthouden is een sterk staaltje misplaatste arrogantie, denken het beter te weten dan de natuur enkel omdat de mens de bio-industrie heeft uitgevonden...

De carnivoor (hond etc) heeft geen bio-industrie uitgevonden, doodt enkel wat hij kan verschalken en/of zijn roedel nodig heeft. Niet voor een jas, tas of wrede proeven.

Moet de onschuldige carnivoor dus lijden omdat de mens niet met levende wezens om kan gaan?

Volledig uit zijn verband getrokken principe door "do-good" idioten!
Euh Jackie,ik had een konijn wat gek was op spaghetti bolognese, met gehakt dus. Dus die opmerking over konijnen gaat niet altijd op
quote:AgentL schreef op 12 maart 2010 @ 21:30:

Ik snap dat best.

Als je zelf vegetariër bent dan is dat (vaak) vanuit een overtuiging. Dan strookt het in mijn ogen niet dat je je huisdier wél vlees zou voeren.

...Ik ben iets van 20 jaar vegetarier en heb 20 jaar honden, maar mijn hond krijgen echt wel vlees hoor. Alleen als tussendoortje krijgen ze een klein stukje kaas, omdat ik geen vlees in huis heb. Behalve het hondenvoer dan. Vind ik soms sneu voor 'm, maar bij vrienden krijgt ie stukjes ham of zo.
quote:AgentL schreef op 12 maart 2010 @ 21:47:

Weet je, honden zijn van oorsprong jagers. Eten rauwe dingen etc. Kunnen niet zelf hun eigen eten bereiden, koken en bakken.

Waarom zou je ze eigenlijk kant-en-klare brokken of van dat gelei/paté prefab-voedsel geven?

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar... Dat voer zit ook vol met stoffen die ze niet nodig hebben.

Dat vraag ik me ook vaak af. Daarom geef ik mijn honden veelal rauw voedsel. Onbewerkt vlees met botten, pens, rauwe groenten, vis, ei, dat soort dingen. Er zit ook wel eens wat gekookte rijst of zo bij, als ik dat over heb, maar over het algemeen eten ze rauw.

Ik heb eens een boekje gelezen van Tannetje Koning ('Voer voor carnivoren') dat wel interessant was. Het gaat over de samenstelling van hondenbrokken en hoe weinig voedingswaarde (en hoeveel granen) daar in zit. En dat dierenartsen verrassend weinig in hun opleiding zouden meekrijgen over hondenvoedsel.
Maakt niet uit, ik heb ook en vegetarische poes gehad, ging iedere vrijdag naar de snackbar om en patatje oorlog op te halen voor mijn poes.
Ik vind het echt van de zotte. Maargoed, als zij er gelukkig mee is en het beest doet het er goed op, moet zij weten. Ik snap alleen niet dat iemand zoiets onnatuurlijk opdringt aan zijn dier.
.
.
.
quote:lindy schreef op 13 maart 2010 @ 09:34:

[...]

Je kan je hond ook prooi geven, als je daar interesse in hebt. (Wel handig als je dat bij een grotere hond buiten in de tuin kan doen. )

Ja, dat vinden ze heerlijk. Maar ik heb geen tuin

Ik weet nog dat ik met mijn hond naar de dierenarts ging, toen hij nog een pup was. Er werd vastgesteld dat hij in uitstekende gezondheid verkeerde en voorspoedig opgroeide. De dierenarts vroeg wat hij te eten kreeg? Rauw vlees, pens, groenten, ei, vis en zo dus. Nou, daar moest ik hem dan toch maar snel van afhalen, want dat was niet goed voor een hond Toen ik aangaf dat ze zelf net geconstateerd hadden dat het zo goed met hem ging, werd er gezegd dat brokken altijd beter zijn.

De keer daarna (jaar later) werd er weer gevraagd wat hij te eten kreeg. Ik zei maar dat ik overgestapt was op brokken (om niet in een oeverloze discussie te belanden). Nou, dat was heel goed van mij en ik kon toch wel zien dat hij het daar prima op deed...

Groot bijkomend voordeel van geen brokken geven: veel minder poep. Ander mooi voordeel van geen granen geven: prachtige witte tanden zonder tandsteen.
.
.
quote:lindy schreef op 13 maart 2010 @ 09:46:

Ja, de brokken die dierenartsen zelf ook verkopen, zeker. Je dieet voor de hond is juist heel logisch. En inderdaad, geen tandsteen te bekennen als je op deze manier voert. Bij mijn fret zie ik het verschil in de vacht, veel en veel mooier. Bij honden en katten met vacht- en spijsverteringsproblemen heeft rauw vaak ook veel baat.Ja.. ook in de vacht kun je dat goed zien! Mijn honden hebben een prachtige vacht: dik, glanzend, goede onder- en bovenvacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven