Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Leuke foto's. Wat is een fonteintje? Bedoel, ik weet wel wat een fontein is maar ik heb het denk ik nog nooit als kattendrinkbak gezien. Heb je die bij een dierenzaak gekocht?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Jaa waar heb je dat fonteintje gekocht, ik denk nl dat ik mijn poezenbeesten er enorm veel plezier mee doe, aangezien die het liefst uit de kraan drinken.
Ja ik zou het ook graag willen weten en of het op batterijen werkt of via het stopcontact. Als het niet teveel moeite is hoor. Ik kom vaak in dierenzaken, vroeger ook zakelijk maar ik heb geen idee wat je bedoelt, ik ken het niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb wel een foto!

Ze werken allemaal met een adapter. Er zit nogal een groot prijsverschil in. Je hebt van die fonteintjes die een soort bol zijn zeg maar, waar water overheen stroomt: dat vinden veel katten leuk en da's wat goedkoper.

Die van mij hebben één die dus loopt als een straaltje, er kan 4 liter water of zo in en er zit een filter in, dus die haalt de viezigheid eruit. Ofwel een dure .... maar goed, ze vinden het leuk:

en

Inclusief druipend bekje

Dit zijn de bollen:

Die zijn van cat it.

Ik heb op fora gelezen dat ze moeilijker schoon te maken zijn en wat meer herrie maken, maar goed, ze zijn veel goedkoper.

Die van mij is vrij makkelijk schoon te maken, maakt niet zoveel herrie vind ik en de straal is instelbaar, van zacht (wat ik nu heb) tot veel harder, wat je katten maar leuk vinden.

Er schijnt ook nog een petmate te zijn;

die is dan weer wat goedkoper en daar lees ik ook wel goede dingen over.

Ik heb zelf een drinkwell platinum, het schijnt dat je ze nóg groter hebt, maar ik vind het wel best zo
http://www.specialcats.nl/index.php?id=184

Hier heb je een overzicht van de drinkwells.

Ik heb al wel door dat ik 'm via internet dus wel 10 euro goedkoper had kunnen bestellen! Maar ja, nu had ik 'm direct in huis en m'n katten gooiden elke keer hun waterbakjes door de keuken om maar stromend water te krijgen... weinig praktisch.

Maar zo zie je maar, een ongeduldig mens betaalt meer!

(de filters ga ik wel online bestellen - je moet 'm eens in de week ff schoonmaken en dus ook het filter uitspoelen, na een week of 8 zeggen ze dat je 'm moet vervangen - maar dat betekent meestal dat een paar week langer ook wel lukt, maar dat zal ik nog wel zien.)
Hallo,

Ik zit met een groot probleem en ik hoop dat iemand tips voor me heeft.

Eerst even in het kort de achtergrond: bij vrienden van ons is een katertje komen aanlopen. Zij zijn er mee naar de dierenarts geweest, het was nog een jong katertje, laten nakijken, geent, ontwormd etc. en ze hebben hem in hun huis opgenomen. Het klikte totaal niet met hun oudere kater. Het liep zo uit de hand dat de oudste niet meer op de kattenbak kon (werd aangevallen door jongste) en overal zijn behoefte deed. Ze hebben alles geprobeerd en het de tijd gegeven, maar het mocht niet baten. Omdat zij een kindje verwachtten en op een appartement 2 hoog woonde, was de situatie onhoudbaar voor hun. Ze vroegen of wij hun katertje in huis wilden nemen.

Wij hebben een hond en een (geholpen) poes en hebben er een paar dagen over getwijfeld en uiteindelijk afgesproken dat het katertje (inmiddels zo'n 6 maanden oud) bij ons zou komen "logeren" en dat we dan een beslissing zouden nemen.

Nou, het ging vanaf het begin fantastisch. Het klikte goed met onze hond en poes, dus besloten dat we hem zouden houden.

Onze poes is best op zichzelf, ligt graag te slapen, heeft een hekel aan regen, ging voorheen wel naar buiten maar niet uit de tuin en wil 's nachts altijd binnen zijn. Katertje mocht vrij snel ook naar buiten, vermaakt zich prima, is altijd de hort op. Het is een echte buitenkat. Hij gaat de tuin uit, komt 's nachts niet thuis maar staat iedere ochtend weer braaf voor de deur. Eet zijn buikje rond, slaapt een paar uurtjes en gaat weer op avontuur. So far so good. Hij is nu zo'n 9 maanden oud en we hebben hem laten helpen.

Nu dus het probleem: onze achtertuin grenst aan een groenvoorziening, er ligt een beek etc. Er zitten daar veel veldmuisjes en konijnen. 's Nachts komen die ook wel eens in onze tuin. Onze poes heeft heel soms wel eens een muisje gevangen en voor de deur gelegd, dat is hun natuur, dus daar heb ik geen problemen mee. Maar nu de kater: een tijd terug vond ik in de tuin een poot van een konijn, vorige week lag er 's ochtends een dode duif in het speelhuisje van de kinderen en vanmorgen lag er een dood konijn, weer in het speelhuisje. En het is volgens mij echt jagen en geen spelen, want hij is bij zowel duif als konijn niet gestopt toen het beest dood was.

Het is in elk geval zeker iets van de kater, want poes wil 's nachts binnen zijn en de hond is ook binnen. Er zijn wel andere katten in de buurt, maar die komen niet in onze tuin. Kater binnen houden 's nachts is geen optie, want hij leeft zo goed als altijd buiten. We roepen hem altijd voor we naar bed gaan, maar hij is dan in geen velden of wegen te bekennen.

Is hier iets tegen te doen? Ik ga in elk geval weer een nieuw halsbandje met belletje voor hem kopen, (hij is er al twee verloren) maar verder weet ik het echt niet... Het is een schat van een beest, echt een knuffelkat, de kinderen zijn dol op hem (en hij op hun), maar ik vind het echt niet leuk om telkens dode dieren en losliggende onderdelen tegen te komen... De kinderen hebben gelukkig nog niks gezien, ik word er al helemaal akelig van, laat staan kinderen van 3,5 en 1,5 jaar.

Ik hoop dat jullie tips of advies hebben!
Jeetje Graphite, kan me voorstellen dat je dat niet echt prettig vindt om in het speelhuisje van de kinderen te vinden. Aan de andere kant is het de natuur van je kat, daar kan hij idd niks aan doen. Het enige wat ik zou weten is een halsbandje voor hem kopen met een belletje dat flink geluid maakt. Als het hem met nog lukt, is ie gewoon een hele goede jager, sorry! Ik vrees dan ook dat je er verder weinig aan zult kunnen veranderen.
Kreeg van de week een mooi kaartje (poes op de voorkant) in de bus van de dierenarts om me er aan te herinneren dat mijn twee monstertjes binnekort opnieuw geent moeten worden.

Dat vind ik nou zo ontzettend netjes!!!
Bedankt ambrosia.

Ik ga een nieuw halsbandje met belletje kopen en dan maar hopen dat dat voldoende helpt.

(Sorry dat ik hiervoor een halve pagina tekst moest plaatsen, maar ik was nogal in shock, mijn klein katertje met een volwassen konijn en duif. Ik ben het gewoon niet gewend. Onze poes is nogal suf, die snapte voor komst van kater niet eens dat ze uit de tuin kon en is ook geen jager, zij heeft in 4 jaar tijd misschien 4x een muisje gevangen en er alleen mee gespeeld)
Maakt niet uit toch! Ik kan met voorstellend dat je daar even goed van schrikt. Een duif vind ik overigens tot daar aan toe, maar een konijn zou ik ook echt niet meer leuk vinden! De kat van mijn tante bracht regelmatig dode duiven mee naar huis, die legde hij dan fijn naast haar bed in een plasje bloed. Oh bah oh bah oh bah, maar behalve zorgen dat die dieren je kat horen aankomen kan je er niks aan doen. Het is ook een beetje sneu om hem hiervoor binnen te houden voortaan.
Mijn ouders hebben ook zo'n 'moordmachine' in huis gehad.

Dat was ook een zwerfkat, een aanloper die eerst de tuin, toen de keuken en vervolgens snel de rest van het huis als ook tot zijne heeft aangenomen.

Hij is door mijn ouders in die tijd goed verzorgd, kwam niks te kort aan eten en drinken.

En toch vond mijn moeder regelmatig in de tuin resten van opgegeten dieren. Eén keer zelfs iets waarvan we vermoeden dat het toch het onderdeel van een meeuw!! geweest moet zijn.

Dat hij dieren vangt vanuit zijn instinct is tot daar aan toe, maar dat hij ze ook op een vleugel na opat, was eigenlijk onbegrijpelijk want honger kon hij echt niet meer hebben.

Uiteindelijk is hij op een dag niet meer op komen dagen.
@Perel, hoe is het met het zwerfkatje?
Ik had eigenlijk gehoopt dat mijn vriendin hem dit weekend mee zou nemen wanneer ze naar me toekomt.

Ik zal haar eens even bellen of ze hem nog gezien heeft.

Ze heeft een volle agenda deze week, daarom wilde ik er niet zo'n druk op zetten. Misschien is ze niet eens geweest daar waar ik hem gezien heb.

Afgelopen week heb ik er wel steeds aan moeten denken, vooral na het gebeurde met mijn eigen clumsey tijdens het onweer op het dak (topic: Kat op het dak).
Mijn kat heeft sinds een week gewichtsverlies en lusteloosheid.

Zijn normale vacht lijkt nu een aantal weken bovenharen te verliezen.

Ik dacht zelf dat de warmte van de afgelopen week invloed heeft op zijn lusteloosheid.

Maar wat zou het kunnen zijn als zijn normale vacht uitvalt??
Paaltje, ik denk dat ik even de dierenarts zou bellen als ik jou was. Voor hetzelfde geld komt het volgens hen inderdaad door de warmte of ze raden je toch een bezoekje aan het spreekuur aan. Beter het zekere voor het onzekere toch?
@Perel, ben benieuwd, hoop dat ze hem meeneemt!

@paaltje, ik zou toch even de dierenarts bellen, dan weet je het in ieder geval zeker.
Ja okee, dank jullie iig.
Hoi allemaal,

niet mijn favoriete onderwerp haha: braken. Ten eerste vraag ik me af: hoe vaak braken jullie katten ongeveer? Ik vind het voor mijn eigen exemplaar trouwens moeilijk een gemiddelde te bepalen, maar het is toch wel snel 2 keer per week denk ik, al lijkt het dus te wisselen. Soms is het snel na het eten en denk ik dus dat gulzigheid meespeelt (je ziet dan de brokjes er nog tussen liggen en beest heeft natuurlijk weer honger), maar soms ook uren later. Hij heeft wel een erg harige vacht, dus misschien ligt het daar wel aan. Ben nu met kam bezig geweest, zo'n soort vlooienkammetje, maar dat is misschien niet ideaal voor de haren. Ben het borsteltje nog niet tegengekomen (net verhuisd). Heb zo'n hondenborstel waarmee je ook de 'ondervacht' mee zou pakken. Maar ook daarmee kan ik eindeloos doorborstelen. Hebben jullie tips?

En nog weer over dat braken, sinds een tijdje heeft meneer bedacht dat hij ook wel op de bank z'n gang kan gaan. Hoe kan ik dat voorkomen? Aluminiumfolie en vuilniszakken erop als we niet in de woonkamer zijn? Wel een gedoe... Ik bedenk me dat ik tegen zilvervisjes enzo een afweermiddel heb en ik meen dat dat ook katten zou moeten afschrikken, dat zou ik misschien kunnen proberen. Het is zo'n bio-achtig middel, maar ja, of dat lekker is op de bank?
Mijn kat braakt geen 2 keer in de week. Ze krijgt royal canin voer voor binnenkatten en die bevordert de spijsvertering waardoor de braakbehoefte minder schijnt te worden. Overigens koop ik af en toe kattengras en dan vind ik wel vaker gras-in-een-plasje. Als ik het hoor probeer ik haar voorzichtig richting vinyl te dirigeren, maar ik vind het zo zielig dat ik het niet erg vindt als ze op de vloerbedekking kotst (die moet er over een tijd toch uit.) Heb dus helaas geen tips om jouw kat uit de buurt van je bank te houden.
Ze hebben allebei slechts 1x gebraakt tot nu toe...

Eukanuba voor kittens hier.
Hier krijgen de monsters ook Royal Canin, en alleen de oudeste poes die haar eten altijd naar binnen schrokt omdat ze bang is voor de andere dat ze het opeten, gooit vaak haar voer eruit. Voor de rest de andere twee braken bijna nooit.

Soms als ze gras gegeten hebben maar dan jatten ze eerst een krantje uit de krantenbak om het daar bovenop te doen (helaas bij gebrek aan een krant willen ze nog wel eens een jas van de kapstok trekken)
even een vraagje, in dierenwinkels zeggen ze van wel,

maar helemaal 'geloofwaardig' vind ik dat niet.

Ik heb 2 volwassen katten en 1 kleine. is het idd. belangrijk dat de kitten tot ze 1 jaar wordt kittenvoer krijgt? ze vind het voer voor de volwassen katten namelijk lekker.

weet iemand dit??

grtz phoebe
Kusunum: da's een goeie opvoeding haha, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? En ja, er wordt hier ook nogal eens geschrokt (hoewel geen andere kat in tha house), dus dat zou mee kunnen spelen.

Meneer krijgt trouwens dieetvoer, dus ik kan helaas niet overstappen denk ik. Over een paar weken mag hij naar buiten, misschien dat hij het dan vaker daar doet. Ik heb ook weer een nieuwe dierenarts nodig, dat ga ik maar eens uitzoeken binnenkort en het anders daar voorleggen. Er zijn vast wel meer katers met blaasgruisaanleg (en dus dieetvoer) met dit probleem...
@phoebe: ik zou het niet weten. Volgens mij hebben ze bij mijn moeder altijd vrij basic voer gekregen, behalve misschien toen ze echt nog klein waren. Ik denk niet dat het van levensbelang is, het voer is alleen meer toegespitst op de stoffen die kittens nodig hebben. Maar misschien is aanvullen op een andere manier ook mogelijk?
Onze poezen hebben allebei nog nooit overgegeven, misschien komt dat ook omdat ze niet buiten komen en dus geen "rare" dingen eten. Darah krijgt nu nog Prins kittenvoer en Lima eet Felix kattenvoer, ze lust namelijk niks anders, raar dier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven