Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Die van mij komt ook (nog) niet buiten, maar dat weerhoudt hem er niet van helaas. Zou het door de vele haren komen?

Hij is net ook weer bezig geweest, dit keer vanaf enige hoogte (stoel). Blugh... En dan erbij liggen kijken hoe ik de zooi opruim. Hm, toch iets niet goed gedaan in de opvoeding, haha...
Phoebe, dat is wel degelijk belangrijk.

De meeste voedingen hebben ook een kittenlijn, mijn monsters krijgen Royal Canin, en zijn gewoon met de lijn opgegroeid. Nu wissel ik indoor en fit al (naar gelang de seizoenen)

In kittenvoer zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen.

Probeer zoveel mogelijk het geven van blikvoer te vermijden, daar zitten tekort voedingsstoffen in.

Laura, mijn katten zijn bij mij opgegroeid zonder moederpoes, heb ze dus leren eten, drinken, op de bak gaan enz. Waardoor ze waarschijnlijk ook het opruimen meegekregen hebben.

Ze "vertellen" het ook als de bak vol zit, als de waterbol leeg is, ze met spoed naar een krantje zoeken enz. Super handing.

Ook als ze gewond zijn of een vlo hebben komen ze dat "vertellen"
Laura kan je het braken van je kat aan zien komen?

Zo ja kan je bijvoorbeeld je kat een krantje toeschuiven als hij begint te schokken zodat hij het op het krantje gooit.

Misschien dat hij het nog leren kan?
Super hoe jouw katten opgevoed zijn Kusunum, dat wil ik ook wel

@Perel hoe is het met het zwerfkatje?
HELP!! VLOOIEN! Ik heb vandaag een speciaal kammetje gekocht en daar Darah en Lima mee gekamd, en ja hoor: vlooien. Heel raar, ze zijn allebei pas nog ontvlooit, we hebben wel een hond te logeren gehad, misschien heel dom. Ik baal natuurlijk enorm, maar wat moeten we nu doen om er vanaf te komen? En dan heb ik het ook over het schoonmaken van het huis etc. Heel graag advies, dan gaan we er direct aan beginnen, vanavond, morgen.
Pff hij komt op verschillende plekken, maar ik zou het wel kunnen proberen. Al denk ik dat er weinig meer te redden valt qua opvoeding haha.
Mijn kat rent naar buiten als hij moet kotsen Hartstikke handig!

Vraagje: het beestje is zijn hele leven (hij is 15) al gewend dat hij 's avonds wat van die vleesbrokken krijgt. We hebben een horloge dat afgaat om een bepaalde tijd, en met dank aan Dr. Pavlov weet hij dat hij dan pas wat krijgt, anders zeurt hij de hele avond. Hij is namelijk gek op het vlees. Als hoofdvoer krijgt hij wel 's ochtends en 's avonds brokjes, dit is extra.

Nou heeft hij regelmatig last van zijn tanden, en hij is al eens onder narcose geweest om tandsteen te laten verwijderen. De dierenarts en wij zien het niet zitten om dit op zijn leeftijd nog eens te doen, en het lijkt nu aardig goed qua tandsteen. Alleen: van die vleesbrokken krijgen katten tandsteen.

Heeft iemand een idee wat we hem hiervoor in de plaats zouden kunnen geven? Iets wat lekker is, beetje voedzaam, maar vooral geen tandsteen veroorzaakt? We willen hem op zijn leeftijd zijn lekkers niet nog eens gaan ontzeggen.
Wen, is het niet zo dat ze tandsteen krijgen als ze geen (of te weinig) harde brokken eten? Misschien heeft een dierenarts/speciaalzaak wel speciale brokjes of snoepjes die een tandenpoetsfunctie hebben? Kun je niet minderen met het vlees en er water bij doen? Het lijkt me idd zielig om ermee te stoppen als hij er zo van geniet.

@ kusunum: een kennis van me werkte bij Royal Canin en zei dat zacht vlees niet zo slecht is, maar juist goed voor katten die weinig drinken. Wij lengen het aan met water voor het doorspoeleffect. Uiteraard geven we ook goede brokken erbij, maar ik blijf ze toch wat zacht vlees geven.
Bij ons wordt er ook regelmatig gekotst (door in ieder geval 1 van de twee). Vermoed dat het komt doordat ze van mijn planten snoepen.

Cyria moest eerder vaak kotsen doordat ze een wormenplaag in haar lijf had. Echt zo zielig om te zien...

Hier krijgen ze de hele week non-stop Royal Canin Indoor. Op zaterdagochtend moeten ze met z'n tweeen een blikje Gourmet of een maaltijdzakje delen. Ach, ze hebben het zo slecht... (In het pension kregen ze iedere avond vlees).

Heb in het begin wel geprobeerd Alex aan het kittenvoer te houden, maar de dames zaten continu in elkaars voerbak. Vraag me af of dat een reden is dat Alex nu toch nog steeds vrij klein is met haar 1 jaar (ze is wel vrij stevig/zwaar terwijl Cyria heel mager is... Mhm... Toch maar eens na gaan vragen bij de dierenarts als ze binnenkort voor hun inentingen moeten).
Hoi Kattenmadammen,

Mijn poes lijkt een beetje verkouden ofzo... Ze reutelt wat bij het ademhalen en ze klinkt schor als ze miauwt. Verder is ze redelijk levendig en eet goed.

Wat denken jullie, is dit iets wat vanzelf weer over gaat of een gevalletje dierenarts?
Ann Liv, hij krijgt twee keer op een dag een flinke hand harde brokjes (inmiddels wel speciale van Royal Canin voor oude, gevoelige bekjes). Hij kan niet zo heel goed meer kauwen doordat hij een stel tanden / kiezen mist, en hij heeft vrij vaak ontstoken tandvlees, dan kauwt hij helemaal niet. Hij is al bijna constant aan de antibiotica hiervoor. Nu kauwt hij wel trouwens, het gaat nu wel weer vrij aardig met hem.

Tandsteen schijnt een normaal iets te zijn voor oudere katten, maar we moeten het wel een beetje binnen de perken zien te houden. Er is wel iets te koop bij de speciaalzaak dat tandsteen op zou lossen of zo, maar daar zag de dierenarts helemaal geen heil in.

Aanlengen met wat water is misschien wel een idee.
Hoe werkt wisselen eigenlijk? Het is net alsof Sirius' nieuwe onderhoektanden direct náast (dus niet achter of voor, want dat is fout) zijn huidige hoektandjes groeien. Dat is toch gek? Hoort er niet geowon één uit te vallen, waarna de volgende gaat groeien, net zoals bij mensen?
quote:krookje schreef op 05 augustus 2008 @ 10:07:

Hoi Kattenmadammen,

Mijn poes lijkt een beetje verkouden ofzo... Ze reutelt wat bij het ademhalen en ze klinkt schor als ze miauwt. Verder is ze redelijk levendig en eet goed.

Wat denken jullie, is dit iets wat vanzelf weer over gaat of een gevalletje dierenarts?Ik zou nog even wachten, als het donderdag nog niet voorbij is even naar de dierenarts.
quote:tangerine schreef op 05 augustus 2008 @ 18:46:

Hoe werkt wisselen eigenlijk? Het is net alsof Sirius' nieuwe onderhoektanden direct náast (dus niet achter of voor, want dat is fout) zijn huidige hoektandjes groeien. Dat is toch gek? Hoort er niet geowon één uit te vallen, waarna de volgende gaat groeien, net zoals bij mensen?Ik heb deze website gevonden met info over het wisselen van tanden bij katten: Dierengebit
Vlooienplaag is inmiddels onderdrukt trouwens
Hoi....

Ieuw, vlooien!

Ik weet nog dat ik vroeger met mijn ouders van vakantie terug kwam, en dat het rizzelde van de vlooien in de vloerbedekking (dat had iedereen toen bijna nog) in de woonkamer....

Ons hele huis is toen ontvlooid, en dat ging niet op een milieuvriendelijke manier...

Ambroos, mijn vriendin is meerdere keren in de buurt geweest waar hij zou moeten zitten, ze heeft echt aktief rondgekeken maar niks gevonden....

Ik blijf nog een beetje hoop houden, maar denk dat dit tegen beter weten in is. Hij was waarschijnlijk niet voor ons bestemd...

Maar ik weet wel dat mijn deur openstaat voor eventueel een ander zwerfkatje.
Heeft iemand ervaring met de hartworm??

Mijn kat is sinds een week ziek en ik kan er niet achter komen wat de ziekte precies is. De symptomen zijn:

- vermagering binnen een week

- lusteloosheid, eetlust is langzaamaan teruggekomen

- veel wassen

- hoesten heeft hij altijd gedaan, maar nu zit er bloed in zijn slijm.

Is het normaal dat een kat altijd gehoest heeft?
Lijkt mij niet goed, met name eerste en laatste punt dat je noemt. Ik zou zsm naar de dierenarts gaan!
quote:paaltje schreef op 06 augustus 2008 @ 12:38:

Heeft iemand ervaring met de hartworm??

Mijn kat is sinds een week ziek en ik kan er niet achter komen wat de ziekte precies is. De symptomen zijn:

- vermagering binnen een week

- lusteloosheid, eetlust is langzaamaan teruggekomen

- veel wassen

- hoesten heeft hij altijd gedaan, maar nu zit er bloed in zijn slijm.

Is het normaal dat een kat altijd gehoest heeft?

Volgens mij is hoesten een teken dat hij last kan hebben van z'n hart... Wij hoorden de hond van de buren ook altijd hoesten 's nachts (yorkshire terrier, en wij dachten dat het de buurman was die we telkens hoorden..) en die bleek last te hebben van z'n hart.

Als er hoesten optreedt bij hartziekten is de pompfunctie van het hart zodanig verslechterd dat het bloed niet meer optimaal wordt rondgepompt. Een verslechterende werking van het hart kan er toe leiden dat als compensatiemechanisme er vergroting van het hart optreedt. Door druk van dit grote hart op de luchtpijp kan ook een hoestprikkel opgewekt worden.

Hartworm zorgt er in ieder geval voor dat het hart niet meer goed kan functioneren.

Ziekteverschijnselen hartworm:

Begin stadium :Geen abnormale verschijnselen waarneembaar.

Milde verschijnselen :Hoesten

Matige verschijnselen :Hoesten, snel vermoeid, abnormale long geluiden

Ernstige verschijnselen :Hoesten, snel vermoeid, moeilijk ademhalen, abnormale long geluiden, vergrootte lever, abnormale hartgeluiden

Het is in ieder geval niet normaal dat een kat altijd hoest. En zeker als er bloed bij zit is dit niet goed.

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Waarom denk je aan hartworm? Ik zou gewoon even met hem naar de dierenarts gaan.
Iets raars; ik had m'n poezels donderdag met zo'n pipetje ingedruppeld in hun nekjes tegen vlooien. Van Stronghold. En nu heeft Bas op die plek, sinds een paar dagen, een kale en flink geïrriteerde plek zitten.. Ik denk dat hij allergisch is voor Stronghold. Ik had stronghold nog nooit eerder gebruikt, ik had altijd frontline maar volgens de DA assistente zijn de vlooien daar resistent voor dit jaar. En stronghold is ook tegen teken, mijten en wormen. Dus ik dacht hé lekker makkelijk, alles ineen. Casper heeft trouwens nergens last van. Maar natuurlijk is het die arme Bas weer. Hij heeft ook altijd wat... Die plek ziet eruit als een brandplek, en het is nog een flinke plek ook, echt zielig. En ik voel me natuurlijk enorm schuldig omdat het mijn schuld is.

Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? Zal je ermee naar de DA moeten? Misschien bel ik ze morgen toch maar even voor de zekerheid. Stronghold komt er in ieder geval niet meer in hier!
Volgens mij lezen hier wel een paar dames met wat meer ervaring met kittens mee... Ik heb een super leuke kat, hij is nu 5 maanden en ben echt dol op m. Echt bijzonder hoe snel je je aan zo'n beestje hecht! Meestal is hij ontzettend lief, hij is erg aanhankelijk, ligt vaak in mijn buurt te slapen, begint gelijk te spinnen als hij aangehaald wordt en speelt veel. Een paar keer per dag is hij alleen zoooo ontzettend druk. Ik snap wel dat hij veel energie heeft, dus laat m lekker en speel veel met m maar soms gaat hij ook echt 'aanvallen'. t Lijkt soms bijna een beetje kwaadaardig, hij kijkt me dan met een gek hoofdje aan, oortjes plat en een hele andere blik in zn ogen, staat te draaien en vliegt naar mn arm/been/wat er maar voor handen is! Heb al meerdere dingen geprobeerd, boos op hem worden (als in luid Auw en Foei roepen, in zn nekvel grijpen, stoppen met spelen en in een andere kamer zetten, als hij bijt mn vinger in zn bekje doen etc.. Meestal gaat het gewoon door. Het is een aantal keer per dag dat er zo'n 'sessie' plaats vindt. Na een tijdje negeren stopt het wel, maar hoe leert hij het gewoon af zonder dat ik eerst boos moet worden? Hoop dat dit een bekend iets is, en ik geen kwaadaardig kereltje in huis heb gehaald....
Met mijn rochelende kat gaat het al veel beter! Bijna niets meer van te horen.

@Mirvala: ik denk idd dat sommige katten beter tegen de stronghold kunnen dan andere. Mijn ene kat vind het druppelen prima, doet 'm echt niks. Terwijl de andere krijsend wegrent als je het spul alleen al tevoorschijn haalt.

@AnneAnna: ik raad de plantenspuit aan. Het beste opvoedmiddel voor kittens. Je moet altijd bedenken dat kittens/katten onderling heel wat ruwer met elkaar kunnen spelen omdat hun dikke vacht hen beschermt tegen krabben en bijten. Dus kittens moeten gewoon leren dat je dat bij mensen niet kunt doen. Voorzover dat kan uiteraard, ze zijn verdomd hardleers die beesten.
Dankjewel voor je antwoord Krookje, de plantenspuit maakt hier al overuren... Ben bang dat hij niet meer zo onder de indruk is, hij springt het liefst 's ochtends mee onder de douche en speelt met water en zn drinkbakje... (ja idd, raar beest

Herken je het wel? Ik schrik er soms van hoe raar hij me aan kan kijken, echt met zo'n onwijze aanvalsblik
Natuurlijk heb je geen kwaadaardig kereltje in huis gehaald.

Dat is jachtgedrag. Hij moet die energie ook kwijt. Doe je ook weleens speletjes met hem dat hij echt moet jagen op iets?
Hij heeft door het huis heen balletjes, muisjes, een knuffel waar hij mee rondsleept, een harige stoffen spin en zelf gevonden spulletjes liggen. Ik gooi vaak dingen weg waar hij dan achteraan rent, hij kan zichzelf heel lang vermaken.

Ik heb ook een hengel met een touw, waar een muis o.i.d. aan hangt, dat is een groot succes, ik ga een beetje hengelen en hij springt en 'jaagt' er volgens mij op. Op een gegeven moment leg ik m op de grond en gaat ie in zn eentje nog een aardige tijd door, met hengel en al neemt ie m overal mee naar toe. Bedoel je dat met jachtspelletjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven