Vleermuis.

06-08-2012 20:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva forummers,

Wie kan en wil mij adviseren? Ik heb, denk ik, al een paar weken een vleermuis in huis. Net vloog hij weer twee rondjes door de woonkamer. Ik heb de ramen en deuren nu wagenwijd openstaan maar hij is nu weer stil en ik kan hem niet vinden. Hij is niet naar buiten gevlogen. Als hij vliegt is zijn spanwijdte ca. 13 centimeter maar als hij ergens hangt is het natuurlijk een klein beestje en kan hij in een klein hoekje zitten.

Moet ik alles de hele nacht open laten? Vind ik wel eng vanwege inbraakgevaar. Licht binnen aan of uit?

Ik heb op Google gekeken en daar wordt gezegd dat met een open raam het diertje zo weg is. Hier dus niet, hij is op weg om huisdier te worden. Maar het beestje moet toch ook eten en drinken. Wie heeft er raad voor mij?

Heel erg bedankt alvast!
Doodsangsten? Serieus?
Deze eerste keer denk je, wat vliegt hier in godsnaam cirkels boven mn hoofd. Ik vind vleermuizen buiten leuk en speel dan met ze door kleine dingetjes in de lucht te gooien. Binnen vind ik ze niet leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nou jongens nog geen succes geboekt

Dierenambulance en 144 kunnen niet helpen omdat ik niet weet waar hij ergens zit en ze onmogelijk het hele huis kunnen onderzoeken. Dat begrijp ik ook wel. Gemeente weet ook geen oplossing behalve lichten uit en ramen open.

Ik weet zeker dat hij gisteravond niet is uitgevlogen, dat had ik moeten zien en horen (als hij vliegt hoor je het geluid van fladderende vleugels, het wappert een beetje).

Dus hangt hij hier ergens nog. Onvindbaar. Ik zit nu weer in het donker, het begint nu te schemeren.

Nog maar even volhouden dus.

En bedankt voor alle adviezen!!
Dit is een lijst met deskundigen en opvangcentra.

Als een deskundige toevallig bij jou in de buurt woon en tijd heeft om langs te komen, kan hij de vleermuis misschien makkelijker vinden.

http://www.vleermuis.net/deskundige-in- ... /blog.html

En nooit de vleermuis aanpakken, want ze kunnen rabies hebben.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

@koffiekopje70

Ontzettend bedankt voor je reactie, wat lief dat je die moeite wilde nemen. Ik heb op jouw lijst iemand gevonden die in een naburig dorp woont op korte afstand van mij!! Die ga ik morgen benaderen en ik hoop dat hij hulp kan bieden. Dankjewel .

Inmiddels de deuren en ramen weer dicht gedaan, niets gezien of gehoord vanavond. Hoop dat hij nog leeft.

Mijn kat snapt er niets van dat alles de hele avond wagenwijd openstaat. Springt steeds via het raam naar buiten en dan meteen door de deur weer naar binnen. Weer eens wat anders dan het kattenluik .
Ieuww !!!!!
Loat goan!!!
Mijn dochter van 6 riep zojuist dat er een vogel in haar kamer zat. Blijkt een vleermuis te zijn. In eerste instantie vloog die door de kamer, daarna hing hij aan de muur.

Nu het raam maar open gezet, het licht uit en de deur dicht. En nu maar hopen dat hij weg vliegt. Iemand verder nog tips.

Ik zou geen oog meer dicht doen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Oh wat een horror! Daarom durf ik de ramen in het donker ook niet wagenwijd open te laten staan, zonder gordijn ervoor.

Ik ging met kind naar mijn moeder als mij het zou overkomen.
quote:trotter schreef op 07 augustus 2012 @ 17:39:

Doodsangsten? Serieus?

Waarom schud je nee? Zo ik ook hebben hoor.

Ik ben sowieso al bang vooraleer wat vliegt. Maar echt compleet in paniek en over de zeik en nog wat verder als het in mijn slaapkamer vliegt.
Ik denk dat hij weg is! We hoorden net een bonk en hebben de kamer doorzocht en niets meer gevonden. Nu staat het raam weer dicht. Morgen de kamer nog eens goed doorzoeken.

Maar mijn dochter slaapt vannacht bij ons.
Mijn vader heeft een keer een vleermuis in huis gevangen door er een handdoek overheen te gooien. Daarna heeft hij 'm uit het raam 'gegooid'. Ik vond het ook best wel eng, zo'n wild rondvliegend beest in een best kleine slaapkamer, terwijl ik normaal niet bang ben aangelegd (behalve als het om spinnen gaat)
Later is nu
quote:kelso schreef op 06 augustus 2012 @ 20:51:

Bel 144, de dierenambulance. Zij weten vast wel raad.Ik hoop dat dit een grap is..
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/faq.htm#B

Een vleermuis IN huis, wat nu?

Soms vergist een vleermuis zich en komt deze IN huis terecht. Dat is niet de bedoeling en als ze de weg terug niet kunnen vinden, vliegen ze een tijd rond. Meestal is het dan voldoende om 's avonds even een raam open te zetten, zodat de vleermuis naar buiten kan.

Een aantal vleermuizen IN huis, wat nu?

In de zomer en herfst breekt voor veel vleermuizen de paartijd aan. Ze bezoeken dan vaak plekken waar ze kunnen baltsen en paren. Vaak zijn dat plekken die bij de vleermuizen bekend zijn, zoals mogelijke winterverblijfplaatsen, maar dat kunnen ook heel andere plaatsen zijn. Men vermoed dat ze op die manier soms ook gebruik maken van een leegstaand huis (bijv. in de vakantietijd), waar een raam open is blijven staan. Als de bewoners dan van vakantie terugkeren treffen ze een hele club vleermuizen aan, met alle commotie van dien. Ook in dat geval volstaat meestal om 's avonds een raam open te zetten en ze actief naar buiten te jagen.
http://www.vleermuizen.be/inhuis.html

( tekst is echt op zijn Belgisch )

én van de meest gestelde vragen is wat te doen als je een vleermuis in huis hebt...

Er is een beestje binnengevlogen, bijvoorbeeld door een openstaand raam:

zorg ervoor dat er minstens 1 raam open staat, doe het licht uit en verlaat de kamer (sluit deuren die uitgeven op andere kamers). Wacht een tijdje vooraleer terug naar binnen te gaan, zo geef je de vleermuis genoeg tijd om rustig de uitweg te vinden, zonder dat je haar opjaagt. Ga dus niet met borstels of zo in de lucht staan zwieren, daar worden zowel de vleermuis als jij zelf alleen maar moe van.

Het motto is hier dus: kalm blijven, niet panikeren en de vleermuis vooral niet opjagen.

Er woont een vleermuis (één of meerdere natuurlijk) ergens in je huis:

zolang het blijft bij af en toe een krabbelend geluid, guano ('vleermuizenstrontjes') op de vensterbank,... kortom zaken waar je geen noemenswaardige last van ondervindt, is er geen reden om je zorgen te maken. Er zijn soorten die leven in onze huizen, bijvoorbeeld in een spouwmuur, in een rolluikkast, onder dakpannen,... en dat is volkomen normaal.

Mocht je een gaatje vinden (bv. in de muur van de slaapkamer) waardoor de vleermuis in huis terecht gekomen is, mag je dat zeker niet van buitenaf dichten. Dicht het best van binnen uit. Als je de buitenkant afsluit, ligt het voor de hand dat de beestjes dan zeker in huis terecht komen. Opgesloten beestjes gaan trouwens sowieso een andere uitweg zoeken en vinden ze die niet, dan sterven ze in je spouwmuur, hetgeen dan weer rotting en stank met zich zal meebrengen.

Vind je overdag ergens een vleermuis (die bv. aan je luchter hangt), laat ze dan rustig hangen en zet 's avonds het raam open, doe het licht uit en verlaat de kamer voor een tijdje, dan vindt ze zelf haar weg wel. Probeer ze overdag niet buiten te krijgen, want het zijn echte nachtdieren en zullen overdag dus niet uit eigen beweging naar buiten vliegen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven