Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat leuk dat jullie zo meedenken.

Ik heb iemand gemaild die en vlinderkast had getimmerd. Inderdaad van hout en met dicht gaas. Ik wil graag weten hoe hij dat heeft gedaan en hoe hij de rupsen/poppen laat overwinteren.

Ben alweer een heel deel wijzer geworden. Het lijkt hier straks wel een kraamkliniek.
We hebben eigenlijk geen idee of het moeilijk is om ze in leven te houden. Zelfs als ze verpopt zijn moeten we uitkijken met vocht want als ze gaan schimmelen komen ze al niet uit.

Ik heb ze toch maar buiten gezet in verband met de warmte binnen. Ze moeten er ook niet aan wennen.

We hebben een mooie houten kist gevonden en nog horrengaas. Dus de echte kraamkamer is in aantocht. Wat turfmolm onderin en dan naar de Intratuin ofzo voor de echte plantjes in potjes.

Voorlopig vreten ze zich nog behoorlijk tegoed aan het wortelloof. Als je ziet dat dit aan de bovenkant al helemaal kaal is gevreten.

Onvoorstelbaar. Ze eten van boven naar onder. Volgens mij heeft een kleintje het niet overleefd. Die ligt onderin en beweegt niet. Straks maar even kijken of het echt zo is.

Manlief is al een deur uit de kist aan het figuurzagen.
Nou, ik ben helemaal beduusd van wat ik net in de tuin had zo in oktober. Een Kolibrivlinder. Bizar!!! Ik dacht wat vliegt daar nou voor een rare kever, want ik had geen idee dat het een vlinder was vanwege de grootte, zag ik ineens dat het een Kolibrivlinder was, niet te geloven! Ik had er nog nooit een gezien in het echt:

wel lastig om te fotograferen, hij vliegt zo snel en hij was ook zo weer weg.
Wauw Mal, wat gaaf zeg. En dat zo laat in het seizoen. Wat leuk.
Ik zit nu steeds naar buiten te kijken of hij weer aan komt vliegen. Echt bijzonder zeg. Ben blij dat ik een foto kon maken.

Zoebie, hoe gaat het met je rupsenkindjes?
Ik wist niet dat ze zo klein waren. Dacht dat ze veel groter waren.

O, en onze nieuwe kat ligt tegenwoordig ook in de poppenwagen, dus dat wou ik je nog even zeggen, dat Jonathan een nieuwe baby heeft om mee te wandelen
Van Mal mocht ik de foto hier gewoon plaatsen, ondanks dat het valsspelen is, want in de Vlindertuin in Artis gemaakt. Wel heel mooi!

Dat is echt een mooie foto! Als je niet weet dat het er 2 zijn zou je denken dat er een spiegel ergens zat.
Ze zitten ook precies andersom (standje 69 zeg maar ), je ziet van de rechtervlinder nog net een stukje voelspriet boven een blad uitkomen.
Mamax wat een aparte foto zeg. Mooi

Mal met de vlinderkindjes gaat het goed.

We hebben op eigen inzicht maar een rupsenkist getimmerd. We konden er niets over vinden op Internet.

De kist. Met een klep bovenin die we open kunnen.

En ze vreten en vreten en vreten.

En hier zie je ze vreten.

zoebie wijzigde dit bericht op 06-10-2009 17:39
Reden: Verkeerde foto's
% gewijzigd
't Is zo jammer dat het hier al de hele dag regent. We willen naar het veld. Maar zo lukt het niet.
Wat bijzonder Zoebie! Leuk hoor, je eigen vlinders!
Ik ben even alleen naar het veld geweest en heb er weer 10 gevonden. Dit keer waren het alleen kleine rupsjes. Dus we hebben er nu 22 in de kast zitten. Ben wel weer lekker drijfnat geregend en ik zag er eentje zitten, maakte een grote stap en schiet uit mijn kaplaars met mijn sok midden in de modder.

Maar we hebben er weer bij. Dat is het belangrijkste. En zolang het regent spuiten ze niet.
Gaaf zeg, dat jullie er al 22 hebben. Dat moet toch wel goed gaan als ze zo'n mooi huisje hebben.
Ik vind het ook een hele mooie rups om te zien! Ze zijn groot he?
Ja zeg, ze vreten zich groot. Die 10 die ik vanmiddag heb gevonden waren allemaal nog kleintjes.

Zoals deze.

Die moet dus nog heel veel eten.
Heb je ze al namen gegeven
Die hele dikke die alleen zit op die onderste foto heet Harry. Dat zie ik gewoon aan hoe die eruit ziet. Dat het een Harry is.
Oké, dus de dikste heet dus nu Harry. Proest. Ik heb een zwager die zo heet en een buurman.Nou ja voor mijn buurman kan hij wel doorgaan. Die is klein en stevig. Dan noemen we de kleinste Benjamin.

Nog 18 te gaan.
Wij noemen alles en iedereen zo'n beetje Harry. De beste vriend van mijn man noemen we Harry (zo heet ie niet hoor ) onze vorige auto heette Harry, de nieuwe heet Henk. Als mijn man iemand belt zegt hij 'met Harry!' Kobus is ook een leuke naam voor een rups. Maar ja, hoe hou je ze uit elkaar? En hoe zie je wat het is qua geslacht?
quote:Maleficent schreef op 06 oktober 2009 @ 22:07:

Wij noemen alles en iedereen zo'n beetje Harry. De beste vriend van mijn man noemen we Harry (zo heet ie niet hoor ) onze vorige auto heette Harry, de nieuwe heet Henk. Als mijn man iemand belt zegt hij 'met Harry!' Kobus is ook een leuke naam voor een rups. Maar ja, hoe hou je ze uit elkaar? En hoe zie je wat het is qua geslacht?

Wat een lekker gek gezin zijn jullie toch.

Nee ik kan ze echt niet uit elkaar houden. Als het straks poppen zijn en ze blijven op dezelfde plek hangen dan is het makkelijker denk ik. Geen idee hoe je het geslacht kan bepalen. Ze lijken allemaal op elkaar.
Wauw Male, wat een goede foto's van de kolibrievlinder. Maf he, dat ze met dit weer rondvliegen. De hele hete zomer heb ik er 2x 1 in m'n tuin gehad en de laatste dagen met het rotweer komt ie elke dag langs.

Geweldig Zoebie, jouw rupsenhuisje.
Vanmorgen meteen uit bed even in de kraamkamer wezen kijken.

En het krioelt en vreet en alles leeft nog steeds. (Zucht) Gelukkig.
Echt leuk je kast, en al 22! Lijkt me een geweldig gezicht als die straks vlinder worden!
Allemaal rupsjes nooitgenoeg daar in die kast van jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven