Vlinder - spot - topic
zondag 14 juni 2009 om 09:28
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
donderdag 28 juli 2011 om 09:20
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1026 ... ien__.html
Wie van jullie was het?
Ik heb in mijn vlindervriendelijke tuin bijna alleen maar hommels.
Ook gezellig.
Sinds ik rode zonnehoed heb geplaatst naast de vlinderstruiken is het hier nog drukker in de tuin.
Wie van jullie was het?
Ik heb in mijn vlindervriendelijke tuin bijna alleen maar hommels.
Ook gezellig.
Sinds ik rode zonnehoed heb geplaatst naast de vlinderstruiken is het hier nog drukker in de tuin.
donderdag 28 juli 2011 om 09:23
Bij ons ook veel hommels maar helaas heel weinig vlinders. De vlinderstruik zat vorig jaar bomvol met atalanta's en dagpauwogen maar dit jaar zijn er bedroevend weinig.
Helaas ook geen rupsen van het witje op de oostindische kers.
Wel komt er af en toe een citroentje voorbij fladderen en in het bos zijn kleine bruine en blauwe vlindertjes gezien.
Voorals die blauwe zijn echt prachtig.
Helaas ook geen rupsen van het witje op de oostindische kers.
Wel komt er af en toe een citroentje voorbij fladderen en in het bos zijn kleine bruine en blauwe vlindertjes gezien.
Voorals die blauwe zijn echt prachtig.
donderdag 28 juli 2011 om 17:08
Het kan zijn dat de vlinders nog komen in de vlinderstruiken. Het is wel vaker een slecht jaar geweest.
Vanmiddag een paartje Koninginnenpages gezien. Ze waren in de lucht aan het paren dus dat geeft hoop.
Later zat er één in de vlinderstruik. We stonden op het punt om weg te gaan, maar heb toch even snel het fototoestel gepakt.
Het paren op de foto zetten is helaas niet gelukt. Damn. Ze waren te wild bezig.
En op de witte vlinderstruik zat een Kleine Vos. Zo leuk om te zien dat hij rustig bleef zitten.
En nog steeds kunnen we geen plaatjes plakken.
Koninginnenpage
Kleine Vos
Vanmiddag een paartje Koninginnenpages gezien. Ze waren in de lucht aan het paren dus dat geeft hoop.
Later zat er één in de vlinderstruik. We stonden op het punt om weg te gaan, maar heb toch even snel het fototoestel gepakt.
Het paren op de foto zetten is helaas niet gelukt. Damn. Ze waren te wild bezig.
En op de witte vlinderstruik zat een Kleine Vos. Zo leuk om te zien dat hij rustig bleef zitten.
En nog steeds kunnen we geen plaatjes plakken.
Koninginnenpage
Kleine Vos
donderdag 28 juli 2011 om 19:45
Misschien als augustus mooier weer wordt, dat we dan meer vlinders te zien krijgen (hoopvol)
Als ik met de baby wandel langs een rietkraag vlakbij ons huis, zie ik wel veel zandoogjes en hooibeestjes. Maar die gaan zowat niet stilzitten om op de foto te gaan.
Als ik met de baby wandel langs een rietkraag vlakbij ons huis, zie ik wel veel zandoogjes en hooibeestjes. Maar die gaan zowat niet stilzitten om op de foto te gaan.
donderdag 28 juli 2011 om 21:19
Dit jaar zijn dan eindelijk de zaailingen van mijn vlinderstruik uit onze vorige tuin in bloei. Ik had bij ons vorige huis een lichtpaarse vlinderstruik. Groot was dan ook mijn verbazing dat ik nu een witte en twee donkerpaarse heb!?! Ik moet toch nog maar eens in mijn vorige straat gaan kijken of een van mijn buren dan een andere kleur heeft gehad en dat het overgewaaide struiken zijn.
Vandaag dan eindelijk een paar vlinders in de tuin: een kleine vos, een dagpauwoog en een blauwtje, maar daar bleef het ook bij. Helaas een erg mager vlinderjaar. Wel veel hommels en bijen. Op mijn rode adderwortel zitten nu heel veel wespen ijverig honing te verzamelen. Dat ziet er zo leuk uit. We kennen de wesp alleen als een lastig insect dat op onze suiker af komt en nu zie je dat ze net als bijen heel intensief honing zuigen (totdat de bloemen zijn uitgebloeid, dan komen ze bij ons voor zoetigheid).
Vandaag dan eindelijk een paar vlinders in de tuin: een kleine vos, een dagpauwoog en een blauwtje, maar daar bleef het ook bij. Helaas een erg mager vlinderjaar. Wel veel hommels en bijen. Op mijn rode adderwortel zitten nu heel veel wespen ijverig honing te verzamelen. Dat ziet er zo leuk uit. We kennen de wesp alleen als een lastig insect dat op onze suiker af komt en nu zie je dat ze net als bijen heel intensief honing zuigen (totdat de bloemen zijn uitgebloeid, dan komen ze bij ons voor zoetigheid).
donderdag 28 juli 2011 om 21:21
Hier is het ook om te huilen. Héél af en toe zie ik een witje in de tuin. En dat is dan ook alles. En ik heb genoeg lekkers in de tuin staan voor vlinders maar helaas heb ik veel bijen en hommels. Ook leuk hoor, vooral om de verschillen in hommels te zien. De een is echt een grote dikkerd, die hoor je ook heel goed. En sommigen zijn kleiner en hebben niet zo'n dik lichaam.
Ik hoop echt dat het later beter wordt en ik weer met fototoestel in de aanslag in de tuin zit.
Zoebie, jij hebt echt veel koninginnepages in de tuin he. Zullen dit niet je eigen kweek zijn? Je had dit jaar toch ook koninginnepages in je kas?
Mariëlle, leuk he, een kolibrievlinder in je tuin. Heel bijzonder. Woon je in het zuiden, midden of noorden van het land? Ben benieuwd hoe 'ver' in Nederland deze vlinder is gekomen.
Ik hoop echt dat het later beter wordt en ik weer met fototoestel in de aanslag in de tuin zit.
Zoebie, jij hebt echt veel koninginnepages in de tuin he. Zullen dit niet je eigen kweek zijn? Je had dit jaar toch ook koninginnepages in je kas?
Mariëlle, leuk he, een kolibrievlinder in je tuin. Heel bijzonder. Woon je in het zuiden, midden of noorden van het land? Ben benieuwd hoe 'ver' in Nederland deze vlinder is gekomen.
vrijdag 29 juli 2011 om 10:12
quote:Ratteke schreef op 28 juli 2011 @ 21:21:
Mariëlle, leuk he, een kolibrievlinder in je tuin. Heel bijzonder. Woon je in het zuiden, midden of noorden van het land? Ben benieuwd hoe 'ver' in Nederland deze vlinder is gekomen.Ik woon in het midden, Veluwe. Ik heb er in de afgelopen 2 jaar 3 in mijn tuin gehad.
Mariëlle, leuk he, een kolibrievlinder in je tuin. Heel bijzonder. Woon je in het zuiden, midden of noorden van het land? Ben benieuwd hoe 'ver' in Nederland deze vlinder is gekomen.Ik woon in het midden, Veluwe. Ik heb er in de afgelopen 2 jaar 3 in mijn tuin gehad.
vrijdag 29 juli 2011 om 10:15
Valt mij ook op Ratteke, hoeveel verschillende hommels en bijen er zijn. (ja je moet toch wat bij gebrek aan Vlinders)
Ik heb ook veel kleine bijtjes in de tuin en die kruipen in de muur van ons huis. Maar dat schijnt niet zo erg te zijn, want het zijn solitair levende bijen. Ze zijn ook niet agressief.
Ik heb ook veel kleine bijtjes in de tuin en die kruipen in de muur van ons huis. Maar dat schijnt niet zo erg te zijn, want het zijn solitair levende bijen. Ze zijn ook niet agressief.
donderdag 4 augustus 2011 om 13:26
donderdag 4 augustus 2011 om 21:43
Ik ben van de week langs mijn oude huis gereden, maar geen enkele buur heeft een vlinderstruik, dus hoe ik aan een witte en donkerpaarse kom, mag Joost weten. Inmiddels heb ik gezien dat een van de donkerpaarse toch meer lila is. Aangezien dat de echte vlindertrekkers zouden zijn, heb ik toch hoop dat er nog vlinders komen.
Hier geen vlinder-invasie vandaag, alleen een citroentje gezien in mijn eigen tuin en bij een vriendin in de tuin een koninginnepage.
Hier geen vlinder-invasie vandaag, alleen een citroentje gezien in mijn eigen tuin en bij een vriendin in de tuin een koninginnepage.
maandag 2 juli 2012 om 08:17
maandag 2 juli 2012 om 08:23
Hij was aardig groot dus het is geen mot. Ik denk dat het een spanner is, in de familie spanners zitten een aantal die er erg op lijken maar het nét niet zijn.
Heb al een mailtje gestuurd naar vlindernet maar geen reactie.
Mijn vlinderstruiken staan nog in de knop. Maar er zitten ook nog niet zoveel vlinders. Deze week toevallig 1 gezien.
Heb al een mailtje gestuurd naar vlindernet maar geen reactie.
Mijn vlinderstruiken staan nog in de knop. Maar er zitten ook nog niet zoveel vlinders. Deze week toevallig 1 gezien.
maandag 2 juli 2012 om 08:24
Ik heb op vakantie in Frankrijk wel echt mijn hart kunnen ophalen zeg, dat was echt vlinderland. Zal deze week wel even wat plaatjes plakken. Veel parelmoersoorten en ook heel veel Dambordjes gezien. En voor het eerst van heel dichtbij een Koninginnepage, maar die wilde niet stilzitten. Helaas.
maandag 2 juli 2012 om 08:36
Ik ben op kamp in België met waterscouting.
Maar vorig jaar was het al diep triest met de koninginnepages. Ik had geen rupsen. En nu is er nog bijna geen vlinder te bekennen. Nog niet een page gezien dit jaar.
Onze vlinderstruik is de laatste weken flink gegroeid. Dat ie maar gaat bloeien ik mis de vlinders.
Maar vorig jaar was het al diep triest met de koninginnepages. Ik had geen rupsen. En nu is er nog bijna geen vlinder te bekennen. Nog niet een page gezien dit jaar.
Onze vlinderstruik is de laatste weken flink gegroeid. Dat ie maar gaat bloeien ik mis de vlinders.