Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zal nog even de Franse vlinders plaatsen:

Dambordje man

Dambordje vrouw

Oranje zandoogje

Bruin blauwtje

Bruine Eikenpage

Geen idee, alleen Latijnse naam kunnen vinden

Icarusblauwtje man

Icarusblauwtje vrouw (denk ik!)
Wat weer een práchtige foto's Male! De dambordjes zijn mooi zeg. Prachtig!
quote:Maleficent schreef op 05 juli 2012 @ 20:19:

Littleme, dat is een nachtvlinder die net uit de pop is. Zo te zien zijn de vleugels nog niet uit aan het drogen. Dus welke het is?

Oke, wat grappig !

Ik schrok wel even toen ik s'avonds door de steeg fietste en mijn oog op de nachtvlinder viel.

*schrik, woow H-U-G-E..Snel een foto gemaakt en weg was ik *

Mooie foto's Male!
Ja, ik heb er nog een paar, maar dat komt later. Ik moet ook nog werken
quote:Maleficent schreef op 05 juli 2012 @ 21:20:

Ja, ik heb er nog een paar, maar dat komt later. Ik moet ook nog werken

Kom hier dan wel af en toe spieken om te kijken of ze er al staan !

Werkze

Bij ons zitten er nu knoppen in de vlinderstruik. Dat ie maar gaat bloeien. Ik ben huiverig voor de koninginnenpage. Zo raar dat ik er nog geen een heb gezien.

Mooie foto's Male.

Ik ga ook weer goed opletten. Ik zag vanmorgen in de verte wel (eindelijk eens) een witte vlinder vliegen. Geen idee welke het was. Ik was boven en keek uit het raam.
Gisteren tot drie keer toe een koninginnenpage in de vlinderstruik.

Ik zou er bijna euforisch van zijn geworden.

Er is nog hoop.

Vanmiddag een foto. ben nu aan (nou ja) het werk.
Mijn vlinderstruik gaat eindelijk ook bloeien. Maar ja, met dit pokkeweer is natuurlijk geen vlinder te zien. Heel af en toe tussen de buien door wat hommels en bijen. Meer niet.
Ik had er vandaag 1 in de tuin!!!! Wat een wonder he? Ik was er gewoon ontroerd van. Al jaren hoop ik er ooit 1 in het echt te zien, en in onze streek komen ze haast niet voor, en dan zit er zomaar 1 in je eigen tuin!

Nou ja Male. Wij zien ze niet en bij jou komt er eentje op bezoek. Dus nu heb je er eindelijk eentje in levende lijve gezien.

Wat zijn ze mooi hé.

Wat een slecht vlinderjaar is het. Wij zien alleen koolwitjes en zo af en toe een verdwaalde andere.
Echt Zoebie? Wat mal. De afgelopen dagen was het hier (midden des lands, bosrijke omgeving) echt bal. Ik heb een grote vlinderstruik die prachtig bloeit, en die zat echt non-stop vol. Zeker een voltijdse bezetting van een vlinder of 10-12

Ik heb gespot: Kleine vos, atalanta, distelvlinder, koolwitjes, dagpauwoog, van die felgele (citroenvlinder?), gehakkelde aurelia, en jawel, 1 keer een koninginnepage. Prachtig, wat een indrukwekkende vlinder.

Als dit echt een slecht vlinderjaar is (ik hoor dat wel van veel kanten inderdaad) ben ik nu al benieuwd naar volgend jaar.
Moosey, echt? Zoveel? Bofkont! Het is hier (onder Rotterdam) ook echt pet. Alleen een Atalanta gezien dit weekend. Eentje. Voor de rest zit mijn vlinderstruik alleen bom en bomvol met bijen en hommels.
Wij zijn in juli in zuid Frankrijk op vakantie geweest en daar barstte het van de vlinders. Hartstikke droog gebied en weinig bloemen en toch heel veel vlinders.

Kom je terug in Nederland met je tuin barstensvol bloemen, zie geen enkele vlinder.

Welgeteld: 1 flink beschadigde koninginnepage, wat koolwitjes en een paar atalanta's. Mijn vlinderstruiken staan er iedere dag leeg bij. Zou het de laatste zomers in Nederland te nat en te koud zijn?
Hier in Limburg is het ook leeg. Inderdaad ik zie bijen en hommels in de vlinderstruik en gisteren heel even een koninginnepage, maar voor ik mijn fototoestel had gepakt was die weg en is niet meer terug gekomen. En anders barst het hier ook van de vlinders.
Mijn vlinderstruik is eindelijk weer vlinderstruik. Ik heb nu veel vlinders, atalanta, dagpauwoog, koolwitje, landkaartje, kleine vos, aurelia. En verbazingwekkend heel veel libelle's. Hele grote libelle's. De struik beweegt gewoon van alle vlinders, hommels en bijen. Het is een gezoem, aan een stuk door. Prachtig!

zelfs een paar ruziende bijen gezien. Gingen echt achter elkaar aan, echt ruzie.

Ik ben er heel blij mee.
Ik ben vandaag met vriend en hond mee geweest naar een soort veld met water en heel veel berenklauw. Mooi natuurgebied. Maar daar heb ik een vlinder gezien die ik niet kan vinden. Misschien dat jullie kunnen helpen.

Het is een niet al te groot bruin vlindertje. Met gele cirkeltjes op de rand van de vleugels. Vleugels zijn vrij rond. Het is niet het bont zandoogje. Want die hebben een witte vlek in het cirkeltje. Weten jullie welke ik bedoel?

Ik ga er morgen weer heen. Dan met lange broek, dichte schoenen en mijn camera. Dan hoop ik dat ik hem beter op de foto kan zetten. Want op het moment dat ik wilde afdrukken (vlinder zat op de grond) kwam Tara natuurlijk weer aanstampen en hup... wég vlinder

Dit is de niet zo heel duidelijke foto.
Op de vlinderkaart van de vlindertel-site is toch de enige die er op lijkt t bont zandoogje. Zijn er geen verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes of zomer-of herfsttooi?
Mannetje/vrouwtje zou nog kunnen. Moet ik ff naar zoeken dan. Maar ik hoop toch echt morgen het beest goed op de foto te krijgen.
Vandaag betere foto's kunnen nemen. Mijn speciale vlinder was toch het bont zandoogje.

Klein koolwitje

bont zandoogje

Icarusblauwtje

Kleine vos in de achtertuin

Ik heb nu zeg maar, mijn eigen citroenvlinder, ik heb ze nooit in de tuin, echt nooit, en nu sinds een paar dagen zit er elke dag 1 in, dus ik ga er maar vanuit dat het steeds dezelfde is.

Mooi is hij he? Heel grof ook van structuur, de vleugels.

ik heb ook wel van alles wat in de tuin, maar vooral veel Kleine Vossen.
quote:duet schreef op 06 augustus 2012 @ 14:48:

Zou het de laatste zomers in Nederland te nat en te koud zijn?als het regent is kunnen ze niet vliegen, en daarom ook niet eten/voortplanten.
Ik zag laatst ergens bij een bezoekerscentrum dat ze deze dingen verkopen. Zou dat echt werken denken jullie?

vooralsnog zitten ze hier alleen maar in de vlinderstruiken, maar als ze uitgebloeid zijn is het misschien wel leuk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven