Wie al verwarming aan?

zaterdag 16 september 2017 om 18:20
Ik had een afspraak gister en heb over mijn spijkerbroek een t-shirt aan gedaan en een vest erover, maar binnen 5 minuten liep ik te zweten. Heb me toen omgekleed in een enkel shirt met half lange mouwen en dat was eigenlijk nog te warm. Heb er zelfs mee op de brommer gezeten, maar van kou was echt geen sprake, het zonnetje scheen hier volop en het was aangenaam te noemen.doornroosje9 schreef: ↑16-09-2017 17:51Mss de verwarming even opzetten om de kou te breken?
Ik heb 'm al een paar dagen opstaan. Gisteren en eergisteren was het echt koud buiten.
Vandaag had ik in de morgen de deur open en het huis koelde af naar 17 graden, toen heb ik de deur maar weer gesloten en een uurtje later was het alweer 19.5 graad. Ik denk dat dat komt omdat de warmte nog in de muren zit, dus de verwarming hoeft nog steeds niet aan.

zaterdag 16 september 2017 om 20:00
Vanochtend was het binnen 24 graden. Gisteren had de zon het huis nog hoger opgewarmt, zeker 25 graden. Zit binnen nog zonder lange mouwen, geen vestjes of dekens.
Ik heb de kachel gewoon nog uit. Onze thermostaat slaat overdag aan bij 19,5 graad en dat is het nog niet een keer geweest sinds mei. Ook niet in nacht trouwens.
Ik zie dat hij geprogrammeerd is dat per 1 oktober hij na 06.00 zorgt dat het 20 graden is. Tussen 23.00 en 06.00 slaat hij pas aan bij 15 graden of lager.
Heel soms als het echt koud is druk ik hem in de winter wel zelf aan of hoger maar tussen april/mei en oktober hoeven we hier gewoon eigenlijk nooit de kachel aan doen. Huis houd warmte goed vast. Soms een beetje te goed vind ik.
Ik heb de kachel gewoon nog uit. Onze thermostaat slaat overdag aan bij 19,5 graad en dat is het nog niet een keer geweest sinds mei. Ook niet in nacht trouwens.
Ik zie dat hij geprogrammeerd is dat per 1 oktober hij na 06.00 zorgt dat het 20 graden is. Tussen 23.00 en 06.00 slaat hij pas aan bij 15 graden of lager.
Heel soms als het echt koud is druk ik hem in de winter wel zelf aan of hoger maar tussen april/mei en oktober hoeven we hier gewoon eigenlijk nooit de kachel aan doen. Huis houd warmte goed vast. Soms een beetje te goed vind ik.

zaterdag 16 september 2017 om 20:16
Oke badjas en buiten koffie zat er vandaag niet in maar verwarming is hier ook nog niet nodig.Nicotientje schreef: ↑10-09-2017 10:15Zat net nog in badjas buiten in de zon koffie te drinken, dus verwarming aan? Nope!
zondag 17 september 2017 om 09:30
Gut, als het nu nog 24/ 25 graden in huis is heb je echt een heel warm huis. Ik heb nog nooit in zo'n huis gewoond. Is het zo'n speciaal klimaathuis met zo'n grote glasgevel op het zuiden ofzo?Fee-de-Goede schreef: ↑16-09-2017 20:00Vanochtend was het binnen 24 graden. Gisteren had de zon het huis nog hoger opgewarmt, zeker 25 graden. Zit binnen nog zonder lange mouwen, geen vestjes of dekens.

zondag 17 september 2017 om 09:47
Bij mij loopt de temp ook zo hoog op als het zonnetje schijnt.

Ik heb geen klimaathuis.
zondag 17 september 2017 om 09:47
Bij mij is het nu 20 graden. Gistermiddag liep dat op tot 22 graden. Maar als de zon 's middags schijnt is het hier ook snel 23 of 24 graden in deze tijd van het jaar. En het koelt 's nachts niet heel veel af.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 17 september 2017 om 09:57
Hier is het al weer 21 graden binnen, vanmorgen om 7:00 was het nog 20 graden. Zonnetje staat weer lekker op de woonkamer te schijnen, dus ik verwacht dat het nog wel iets warmer gaat worden. Had vanmorgen wel een dekentje over mijn benen, maar dat was omdat ik nog in mijn slaapkleding zat en ik me pas om wilde kleden omdat ik eerst de badkamer schoon wilde maken.
Afgelopen week wel mijn winterjas aangehad (al zullen sommige dat geen winterjas noemen, het is meer een tussenjas), maar dat was meer vanwege de wind en het feit dat mijn zomerjas kort is en ik dus een koude rug zou krijgen tijdens mijn wandeling tijdens de lunch.
Afgelopen week wel mijn winterjas aangehad (al zullen sommige dat geen winterjas noemen, het is meer een tussenjas), maar dat was meer vanwege de wind en het feit dat mijn zomerjas kort is en ik dus een koude rug zou krijgen tijdens mijn wandeling tijdens de lunch.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 17 september 2017 om 10:25
Groot raam op het zuiden en je voelt het echt warm worden als de zon er even op staat. Maar 25 word het hier idd niet. Zit ook gewoon tussen 2 andere huizen dus echt afkoelen doet het ook niet.
zondag 17 september 2017 om 10:27
Maar de tijd een minuutje niet precies kunnen noemen is meestal niet erg. Een kachel op ''ergens tussen 20 en 25 graden '' is toch wel wat anders.
Btw mensen bij wie de minuut wel precies moet hebben een ander horloge

zondag 17 september 2017 om 12:16
Maar zo'n thermostaat kun je best ook redelijk instellen: 20 graden, ietsje erboven of ietsje eronder, zoiets.
Ik heb een losse thermometer in mijn kamer, omdat die thermostaat natuurlijk best kapot kan gaan.
Als ik het koud heb kijk ik eerst op de thermometer hoe warm het precies is en dan bepaal ik of de verwarming hoger mag, of dat ik een vest of dekentje moet pakken. En daarin vertrouw ik dan ineens niet meer op welke temperatuur mijn thermostaat aangeeft.
Verder ben ik vrij normaal.

David Dunning
David Dunning

zondag 17 september 2017 om 12:20
Nee jaren 80 huis zonder bijzondere isolatie (nu wel met dubbel hr++ glas) wel op zuiden met zeer grote ramen. Hebben nu eindelijk zonnewering en de Hr++ ramen genomen want in de zomer is het niet te doen hier. Dit jaar is het niet warmer dan 32 graden geweest. De jaren ervoor wel hoger en blijft gewoon heel lang binnen warm.
Het is nu 23 graden en ik heb de deur open gehad vanochtend.
Maar de zon schijnt en dus koelt het nog steeds niet af.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 12:22
0.00% gewijzigd
zondag 17 september 2017 om 13:00
22,5 en de deur is openFee-de-Goede schreef: ↑17-09-2017 12:20Het is nu 23 graden en ik heb de deur open gehad vanochtend.
Maar de zon schijnt en dus koelt het nog steeds niet af.

Ok, wij hebben een appartement uit 2012 en onze buitenmuur is glas/schuifdeur van glas. Ik vind het niet erg, hoe minder we stoken hoe beter.

zondag 17 september 2017 om 13:28
Dat ook. Is alleen bij hele hete weken in de zomer wel erg kut.
We hebben alleen stadsverwarming hier en ondanks dat we betrekkelijk weinig stoken is het wel een dure vorm van verwarming. En er is nog geen mogelijkheid om anders te verwarmen.
Er loopt nu een rechtszaak van een buurtbewoner om van de stadsverwarming af te komen zonder dure boetes. We hopen dat dat positief uitpakt. Dan nemen we een warmtepomp en zonnepanelen.
Dan is het voor de portomonnee ook eindelijk fijn die hitte in dit huis. Nemen we een airco/koelingssyteem voor die zomers.
zondag 17 september 2017 om 19:02
Ik heb hem de afgelopen dagen al 3 keer even aan moeten zetten. De temperatuur kwam onder de 18 graden uit, en dat is mij te koel.
Maar wat een verschillen zeg ! Sommige huizen nog helemaal zonder verwarming boven de 20 graden, dat scheelt echt veel !
Het hangt inderdaad af van je ramen, de zoninval, en een beetje van waar je woont. Het noorden is kouder dan het zuiden.
Maar wat een verschillen zeg ! Sommige huizen nog helemaal zonder verwarming boven de 20 graden, dat scheelt echt veel !
Het hangt inderdaad af van je ramen, de zoninval, en een beetje van waar je woont. Het noorden is kouder dan het zuiden.

zondag 17 september 2017 om 19:42
zondag 17 september 2017 om 21:21
En van hoe goed je huis geïsoleerd is, hoe veel buren je hebt, enz. enz.tinydancer schreef: ↑17-09-2017 19:02Ik heb hem de afgelopen dagen al 3 keer even aan moeten zetten. De temperatuur kwam onder de 18 graden uit, en dat is mij te koel.
David Dunning
David Dunning

zondag 17 september 2017 om 21:34
Ik woon niet in het zuiden.tinydancer schreef: ↑17-09-2017 19:02Ik heb hem de afgelopen dagen al 3 keer even aan moeten zetten. De temperatuur kwam onder de 18 graden uit, en dat is mij te koel.
zondag 17 september 2017 om 21:37
zondag 17 september 2017 om 23:40
Nee hoor, het is hier nog niet warmer de 25 graden geweest. Overdag de gordijnen dicht, 's nachts de deur een stukje open en het is prima uit te houden.Fee-de-Goede schreef: ↑17-09-2017 13:28Dat ook. Is alleen bij hele hete weken in de zomer wel erg kut.