Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zaterdag 30 september 2017 om 22:23
Dit! Wees blij dat hij het eindelijk durft te vertellen. Wie weet heeft hij het wel jaren voor zich gehouden omdat hij juist bang was voor zo'n reactie.Lady*Voldemort schreef: ↑30-09-2017 22:20Nou lekker dan. Komt die jongen eindelijk uit de kast, moet ie van zijn moeder weer zijn bek houden omdat zij even aan het idee moet wennen.
zaterdag 30 september 2017 om 22:24
... twijfels over?
je zoon is nog steeds 'gewoon' een mens en ik denk dat je hem het best kun vragen om eerlijk tegen je te blijven, ook al vind jij dat moeilijk.
En dat je zoon het nog langer stil moest houden, terwijl hij net de stap heeft genomen om het te vertellen... dat vind ik echt heel zielig voor hem.
zaterdag 30 september 2017 om 22:25
zaterdag 30 september 2017 om 22:26
Welke risico's? Dat zijn vrienden ineens niet meer op zijn kamer willen slapen? Of juist wel?
En het is geen keuze, hij kon nergens kiezen of hij homo, hetero of bi zou zijn. Ergens zit het al in hem, al die jaren al.
En daar heeft hij het mee te doen.
En het is geen keuze, hij kon nergens kiezen of hij homo, hetero of bi zou zijn. Ergens zit het al in hem, al die jaren al.
En daar heeft hij het mee te doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 30 september 2017 om 22:28
Ach jeetje, wat heb je dit onhandig aangepakt zeg!
Ik snap je schrik, uiteindelijk hebben veel mensen verwachtingen van hun kinderen die binnen hun comfort zone of belevingswereld liggen. Dit maakt je beeld van hem dus even anders.
Echter, dit is jouw probleem. Niet dat van je zoon. Hem vragen dit voor zich te houden omdat jij je geen houding weet te geven is wel een beetje raar natuurlijk.
Zeker als je verwacht dat mensen over hem gaan oordelen zou het voor hem toch dubbel zo fijn zijn om een moeder te hebben die dubbel en dwars, vierkant achter hem staat? Wees die moeder voor hem en bied je excuses aan voor je aanvankelijke reactie.
Ik snap je schrik, uiteindelijk hebben veel mensen verwachtingen van hun kinderen die binnen hun comfort zone of belevingswereld liggen. Dit maakt je beeld van hem dus even anders.
Echter, dit is jouw probleem. Niet dat van je zoon. Hem vragen dit voor zich te houden omdat jij je geen houding weet te geven is wel een beetje raar natuurlijk.
Zeker als je verwacht dat mensen over hem gaan oordelen zou het voor hem toch dubbel zo fijn zijn om een moeder te hebben die dubbel en dwars, vierkant achter hem staat? Wees die moeder voor hem en bied je excuses aan voor je aanvankelijke reactie.
Milieu? Het zijn gewoon mensen hoor. Je praat nu over homo's alsof het hoeren zijn. (waar ook niets mis mee is) Het zijn gewoon normale mensen die niet veel anders zijn dan hetero mannen.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 22:33
4.28% gewijzigd
zaterdag 30 september 2017 om 22:29
waar baseer je dat op? Heb je daar onderzoek naar gedaan of is het van horen zeggen?
Leer je zoon dat het belangrijk is om altijd condooms te gebruiken en losse contacten komen ook geregeld voor in de heterowereld
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 30 september 2017 om 22:31
'In dat milieu'... oh lieverd, wat heb jij het moeilijk.
Heeft je zoon seksuele voorlichting gehad?
Op het gebied van SOA's ook?
Denk je dat je geen SOA op kan lopen in heteroseksueel contact?
Mijn advies: laat hem lekker genieten van zijn coming out. Hij kan eindelijk zichzelf zijn.
Probeer hem daar zo weinig mogelijk bij in de weg te lopen. Doe wat zelfonderzoek. Leer hierover. Scheid vooroordeel van feiten.
Geniet van je zoon!
Heeft je zoon seksuele voorlichting gehad?
Op het gebied van SOA's ook?
Denk je dat je geen SOA op kan lopen in heteroseksueel contact?
Mijn advies: laat hem lekker genieten van zijn coming out. Hij kan eindelijk zichzelf zijn.
Probeer hem daar zo weinig mogelijk bij in de weg te lopen. Doe wat zelfonderzoek. Leer hierover. Scheid vooroordeel van feiten.
Geniet van je zoon!