Geld & Recht alle pijlers

Co-ouderschap en KA

09-12-2011 01:06 261 berichten
Mijn 1e vrouw en ik hebben bij onze scheiding een onderlinge overeenkomst voor co-ouderschap gesloten. Onze zoon (toen 2, nu 6) verbleef elke week 4 dagen bij haar en 3 dagen bij mij. Ik betaalde ¤85 KA voor dat verschil in dagen verzorging. Achteraf gezien is dat belachelijk, aangezien zij door de GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Mijn 2e vrouw vertrok afgelopen maart met onze dochter (toen 6 mnd oud) uit onze gezamenlijke woning en ging 90km verderop wonen. Ik betaal ¤150 KA voor mijn dochter via een beschikking (verzoekschrift van 2e vrouw zonder verweer van mijn kant).

Volgen jullie het nog?

Augustus dit jaar verbreekt mijn 1e vrouw de co-ouderschapsovereenkomst door 70km hier vandaan met een andere man te gaan samenwonen en onze zoon mee te nemen. Hij gaat nu daar naar school. Ik heb bezwaar gemaakt maar ze heeft haar zin doorgezet.

Deels via de gezamenlijke advocaat van mijn exen (jawel) en daarna onderling (ik tegen 2 exen die samen optrekken) zijn we gedrieën tot overeenstemming gekomen dat mijn kinderen nu 1 weekend in de 2 weken gezamenlijk bij mij doorbrengen.

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Ik kan ondertussen amper de boodschappen nog betalen. Laat staan nieuwe kleren kopen of iets leuks doen met de kinderen. God verhoede dat ik mijn baan kwijtraak.

Ik ben van mening dat mijn 1e vrouw zelf de financiële gevolgen van het éénzijdig verbreken van onze wettelijk bindende co-ouderschapsovereenkomst mag dragen, maar ik ben me ondertussen ernstig bewust van de (advocaat)kosten van civiele procedures en de willekeur van rechterlijke uitspraken aangaande het toekennen van KA.

Inhuren van een advocaat en/of een procedure bij de rechtbank sleuren me beiden vroeger of later de schuldsanering in zonder uitzicht op verbetering van de situatie. Wat is wijsheid?

(het onbeschrijflijke verdriet van een vader die niet voor z'n kinderen mag zorgen heb ik achterwege gelaten)
Het belangrijkste van alles is: zou je kind wel bij jou willen wonen en eens in de veertien dagen zijn moeder willen zien? Of elk weekend?

Ik had er als kind echt niet aan moeten denken. Echt no way.

En heeft je ex het financieel beter nu ze is gaan samenwonen? Haar draagkracht is verhoogd dus wie zegt dat de allimentatie omhoog gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 10 december 2011 @ 14:35:

Geen moeilijke woorden gebruiken als je ze niet kan spellen, Amand
quote:amand1969 schreef op 10 december 2011 @ 16:57:

[...]

Vind ik moeilijk om te beantwoorden; ja ik zou het dolgraag willen, maar het lijkt me niet eerlijk tegenover het mannetje. Hij zou 5 dagen per week naar de voor- en naschoolse opvang moeten. Ik heb geen sociaal vangnet in een straal van 150 km. Z'n moeder zou er nooit mee accoord gaan en er is geen rechter in dit land die hem aan mij toe zou wijzen.

Ach als vrouwen het kunnen waarom kan jij dat dan niet?

Ik heb het ook op die manier moeten doen en ik heb het ook overleefd het verschil is dat jij niet lastiggevallen word door je ex en ik wel, dus word eens volwassen en werk maar wat harder !

Of dacht je dat opvoeden geen / alleen werk was voor vrouwen?
quote:ronniemitchel schreef op 10 december 2011 @ 17:57:

[...]

Ik heb het ook op die manier moeten doen en ik heb het ook overleefd het verschil is dat jij niet lastiggevallen word door je ex en ik wel, dus word eens volwassen en werk maar wat harder !

Of dacht je dat opvoeden geen / alleen werk was voor vrouwen?Welkom.
quote:ronniemitchel schreef op 10 december 2011 @ 17:57:

[...]

Of dacht je dat opvoeden geen / alleen werk was voor vrouwen?

Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Je kunt wel telkens zeggen dat vaders alleen dienst doen als spermadonor, maar kennelijk sta je er ook niet open voor om de zorg over te nemen, want dat past dan ook weer niet. Ik begrijp natuurlijk dat je moet werken, maar dat moeten moeders toch ook? Jij hebt de kans fulltime te werken, zonder dat je geld kwijt bent aan opvangkosten. Het lijkt me dat je beide exen dit niet kunnen.

Ergens zal toch een oplossing moeten liggen, en anders moet je je bij de situatie neerleggen. Maar dan moet je ook niet zeggen dat je het graag anders had willen zien. Je kunt ook de tijd nemen om over bepaalde oplossingen na te denken, maar sta er dan in elk geval open voor.
Tsjongejongejonge. Lezen is erg moeilijk, zie ik. Zeg gewoon niets wanneer je je niet in het topic interesseert en alleen maar wil blaten om het blaten.
quote:amand1969 schreef op 10 december 2011 @ 18:13:

Tsjongejongejonge. Lezen is erg moeilijk, zie ik. Zeg gewoon niets wanneer je je niet in het topic interesseert en alleen maar wil blaten om het blaten.Maar dat geldt dan toch ook voor jou? Voorlopig ben jij degene die hier vooral blaat. Wij dragen met z'n allen voornamelijk oplossingen voor je aan.
Het is mijn topic dus heb een aardig vermoeden van waar het over gaat.
Weet je Amand...je kunt boos blijven, je kunt blijven klagen, maar daardoor los je je probleem niet op. Daarvoor moet je actie ondernemen. Dus....wat ga je er aan doen?
Ik vind je een enorme zeikerd . Zoek eens een baan waarvan je je kinderen kan onderhouden man! Vind jij jezelf een kerel?

Als je kind bij jou zou wonen moest ie 5 dagen naar de bso? Weet je wat dat zou kosten? Daar zou je met 150 euro echt niets mee kunnen.

Dus dat zou niet kunnen zeg jezelf....

En je argument dat we uit zouden sterven als we geen kinderen zouden krijgen; echt, geloof me, er zijn genoeg mensen die kinderen krijgen en ze wel kunnen onderhouden. Daar had jij echt niet aan hoeven bijdragen.

Als je kinderen later horen dat je niet eens 150 euro voor ze wilden betalen zullen ze daar echt iets van vinden hoor!
quote:Neele01 schreef op 10 december 2011 @ 21:57:

Ik vind je een enorme zeikerd . Zoek eens een baan waarvan je je kinderen kan onderhouden man! Vind jij jezelf een kerel?

Als je kind bij jou zou wonen moest ie 5 dagen naar de bso? Weet je wat dat zou kosten? Daar zou je met 150 euro echt niets mee kunnen.

Dus dat zou niet kunnen zeg jezelf....

En je argument dat we uit zouden sterven als we geen kinderen zouden krijgen; echt, geloof me, er zijn genoeg mensen die kinderen krijgen en ze wel kunnen onderhouden. Daar had jij echt niet aan hoeven bijdragen.

Als je kinderen later horen dat je niet eens 150 euro voor ze wilden betalen zullen ze daar echt iets van vinden hoor!Zucht...gezien het tijdstip zullen we het maar aan de drank wijten, okee? Dan kun jij er zonder al te veel schaamte van weglopen wanneer je morgenochtend weer nuchter bent en beseft dat je te ver gegaan bent.
Wat een zieke opmerking zeg.

Als jij ook maar half zoveel rookt als je avatar dan kun je al makkelijk een schamele 150 euro per maand missen voor je EIGEN VLEES EN BLOED.
quote:wynette schreef op 10 december 2011 @ 22:46:

Wat een zieke opmerking zeg.

Als jij ook maar half zoveel rookt als je avatar dan kun je al makkelijk een schamele 150 euro per maand missen voor je EIGEN VLEES EN BLOED.Het is zó makkelijk om niet te lezen maar gewoon lekker je eigen frustraties ten koste van een ander af te reageren hè. ¤150 is 3 weken boodschappen in mijn huishouden. Proost!
Ja armand proost en steek er nog een op!
Roken doe ik al een tijdje niet meer hoor. Kun je niet maken tegenover je kinderen hè.
Mooi zo, dan denk ik met je mee. Kun je de problemen die het kan geven op een rijtje zetten:

- toewijzing van zoon door rechter

- ex niet akkoord

- geen sociaal vangnet in de buurt

- zoon moet 5 dagen per week naar bso

Nog andere dingen? Het tweede punt wordt opgelost met het eerste. Welke eerste stappen zou je nu kunnen ondernemen om de overige drie op te lossen?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 10 december 2011 @ 23:37:

Mooi zo, dan denk ik met je mee. Kun je de problemen die het kan geven op een rijtje zetten:

- toewijzing van zoon door rechter

- ex niet akkoord

- geen sociaal vangnet in de buurt

- zoon moet 5 dagen per week naar bso

Nog andere dingen? Het tweede punt wordt opgelost met het eerste. Welke eerste stappen zou je nu kunnen ondernemen om de overige drie op te lossen?

Voor alle problemen ( 'uitdagingen' in moderne management-taal) is er één universeel antwoord: GELD

Het eerste punt... Ik kan zonder problemen onderbouwen dat z'n moeder haar eigen problemen over zijn rug heen pleegt op te lossen. Geld om naar de rechter te stappen heb ik echter niet. Het klimaat in dit land was echter nog steeds zo dat moeders konden flikken wat ze wilden zonder repercussies.

Tweede punt... Ik heb ook een klein meisje van amper anderhalf, die ik niet kan betrekken in een fysieke stand-off wanneer ex #1 zich niet aan een uitspraak van de rechtbank in mijn voordeel zou houden.

Er is namelijk niemand in de hele wereld die omgangsregelingen afdwingt hè. Het enige dat in dit land wordt afgedwongen is het betalen van alimentatie. Voor wat beteeft omgang kan de vader gewoon doodvallen wanneer moeder niet meewerkt. Dat is geen huilie-huilie maar realiteit.
Wie z'n schuld is het eigenlijk dat er maar 1500 p.m. bij jou binnenkomt, Armand?
quote:hatseklats schreef op 10 december 2011 @ 23:52:

Wie z'n schuld is het eigenlijk dat er maar 1500 p.m. bij jou binnenkomt, Armand?

Is er sprake van schuld? Dat is is een nieuwe voor mij hoor. Is dit er ééntje in de serie 'succes is een keuze'?

Waarom zit jij dan om middernacht zaterdagavond op het viva-forum te reageren ipv dat je met je jet naar Rio aan het vliegen bent om daar vanavond te gaan clubben?
quote:amand1969 schreef op 10 december 2011 @ 23:58:

[...]

Is er sprake van schuld? Dat is is een nieuwe voor mij hoor. Is dit er ééntje in de serie 'succes is een keuze'?

Waarom zit jij dan om middernacht zaterdagavond op het viva-forum te reageren ipv dat je met je jet naar Rio aan het vliegen bent om daar vanavond te gaan clubben?

Nou, aangezien je je nogal als een slachtoffer gedraagt...

En ik vlieg dan wel niet naar Rio (mijn kinderen liggen boven te slapen, dus om die nu alleen te laten...), maar ik heb het inderdaad goed. Kost wat hard werk, maar dan heb je ook wat.
quote:hatseklats schreef op 11 december 2011 @ 00:02:

[...]

Nou, aangezien je je nogal als een slachtoffer gedraagt...

En ik vlieg dan wel niet naar Rio (mijn kinderen liggen boven te slapen, dus om die nu alleen te laten...), maar ik heb het inderdaad goed. Kost wat hard werk, maar dan heb je ook wat.

Oh, dus ik ben gewoon een luilak? Erg knap dat je dat vanaf achter je schermpje kunt zien. Ik verwijs maar weer even naar de 'success is een keuze'-clausule. Bljkbaar hebben al die mensen in die rijtjeshuizen-woonwijken gewoon nog niet door dat je allemaal rijk kunt zijn.

Jouw arrogantie begint zich aardig af te tekenen. Ga door!
En ik schijt zó ontzettend op dat 'slachtoffer' gedoe hè. Een groter brevet van onvermogen om de realiteit van een ander te doorzien bestaat niet. Er ontbreekt gewoon een component 'empathie' in je persoonlijkheid. Kun je wellicht niets aan doen, maar val een ander er niet mee lastig.
Ik weet niet of je een luilak bent. Ik moet het doen met de indruk die je achterlaat in dit topic. De indruk die je achterlaat is dat je een man bent die vindt dat de wereld hem veel onrecht aan doet. Ik zou als vrouw zijnde gek worden van een man met deze houding. Die mensen in rijtjeshuizenwoonwijken, waar jij naar refereert, kunnen wel dolgelukkig zijn met hun leven en inkomen. Prima! Jij zit echter te klagen dat je met jouw salaris eigenlijk niet rond kan komen. En dan heb jij ook nog 2 exen die genoegen nemen met maar 150 p.m., terwijl jij zelf eigenlijk niet fulltime voor je kinderen zou kunnen zorgen, want dan zouden ze 5 dgn per week naar de opvang moeten en dat kun jíj in elk geval niet betalen. Je kunt wel gaan zitten kniezen over al het onrecht dat je aangedaan wordt, maar je kunt er ook iets aan gaan doen. Jouw houding roept irritatie op, terwijl ik me ook gewoon een vader voor stel, die zijn kinderen graag zo vaak mogelijk wil zien. Ik hoop echt voor je dat dat gaat lukken, maar ik hoop ook dat je houding veranderd. Volgens mij ben je zo geen leuk mens om mee om te gaan.
Iemand anders mag geen beeld van jou schetsen omdat ze jou niet kent en je situatie ook niet maar jij kan wel zien dat ik drink?

Fout!

Bij volle bewustzijn onder het genot van eerder een latte en nu een kop thee vind ik je nog meer een zeikerd en eigenlijk ook een sukkel...

Succes is een keuze, vraag je?

Kinderen zijn een keuze beste man!

En daar dien je voor te zorgen....

En gezien de slachtofferige toon en vijandigheid die je hier tentoon spreid, kan ik op basis hiervan je exen groot gelijk geven dat ze doen wat ze doen.

Je op je verantwoordelijkheid wijzen.

En als jij met een meer dan fulltime baan maar 50 euro in de week te besteden hebt, is een andere baan zoeken wellicht geen slecht idee.

Dan kan je ook nog eens iets leuks doen met je kinderen als ze een keertje komen.

Of je kan een flesje wijn kopen. Wordt het leven misschien iets gezelliger....
Ik denk dat "even" zorgen voor meer inkomen op korte termijn niets gaat oplossen omdat je dat niet zo makkelijk maar even doet.

Op zoek gaan naar ander werk en je gaan inspannen voor meer inkomsten zal op de lange termijn wel gaan lonen, evenals je vaste lasten onder de loep nemen en bekijken of daar verandering in aan gebracht kan worden.

Allemaal niet iets wat je nu op stel en sprong uit de brand zal halen.Wel de moeite waard om uit de impasse te komen al zal je geduld daar in moeten hebben.

150 euro per kind is een schijntje maar 300 euro een hoop geld als je zelf niet veel te makken hebt.

Het heeft ook weinig zin dat Armand voor zijn voeten te blijven gooien als de feiten op dit moment financieel nou eenmaal zo liggen.

Mijn grootste onbegrip zit hem dan ook meer in het maar lijdzaam toekijken hoe je ineens minder tijd met je kind hebt doordat je ex eenzijdig een besluit maakt.

Dat begrijp ik van de ex overigens ook niet, de verstandhouding wordt zo vreselijk op scherp gezet, in wie zijn belang is dat nu?

In ieder geval niet van het kind en dat is uiteindelijk waar het om zou moeten draaien.

En dat mis ik toch wel erg in het verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven