Dochter groeit (te?) slecht

04-12-2007 17:06 265 berichten
Ik maak me een beetje zorgen over de groei van mijn 22 maanden oude dochter.

Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.

Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.

Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
Alle reacties Link kopieren
Ze haalt die van mij binnenkort nog wel in vrees ik
Wedstrijdje?
Ik vind het ook wel meevallen. Mijn meisje van 2.5 is nu 85 cm en net 10,4 kilo. Maatje 80 past nog goed zeg maar. Je kan toch over een maandje weer heengaan voor je eigen gemoedsrust?

Ik was in het begin ook heel onzeker maar heb het nu losgelaten. Net wat andere al zeiden. Ze eet goed, ontwikkeld zich verder prima dus ik mak me geen zorgen. (meer... ;))
quote:fashionvictim schreef op 04 december 2007 @ 20:39:

Mijn zoon is jonger dan die van Pammie en heeft ongeveer hetzelfde formaat, 3 weken geleden was hij 98 cm en 13,9 kilo.

Ik heb dan ook een dochter

Zij zit met alles op het onderste lijntje. Mijn zoontje van net 2 zit qua lengte op het middelste lijntje maar met zijn groei ook op de -2 lijn. Zal wel onze genencombi zijn, dat we van die ondermaatjes hebben.
Groei kan idd erg grillig verlopen, zeker op deze leeftijd, daarom meten ze het ook over langere tijd.

Als haar curve over een maand of 2-3 nog steeds afbuigt zou ik naar de huisarts of kinderarts gaan.

Als je dochter verder vrolijk, gezond en speels is, zit het over het algemeen genomen wel goed. Iedere kind is anders en groei is iets wat vaak in fases komt, ze is wel in gewicht toegenomen, misschien is volgende groeispurt de lengte aan de beurt.

Ik heb hier overigens een opper-krielkip rondsjeezen: ze wordt over 2 weken 2 jaar en is wel 78 hele centimeters en 9400 gram.

Ze groeit ook redelijk grillig, maar er is nog een curve van te maken (soms dipjes erin,maar niet ernstig) ook al zit ze ergens op de -2 lijn ofzo.

Ze is voor de zekerheid wel door de kinderarts in de gaten gehouden totdat ze 18 maanden was, maar die was tevreden en ze hoeft niet terug te komen.
Hoi Frans, mede krielkip houder
quote:Star schreef op 04 december 2007 @ 21:08:

Fleur, bedankt voor je zinnige opmerkingen

Jouw dochter ook zo'n klein van stuk?

Bij mij zegt dan iedereen weer: 'joh zou je haar niet eens na laten kijken?'. Ging vandaag met haar naar mijn opa die meteen zei: 'ze wordt maar niet groter hè?'

Mijn dochter is een ukkie, altijd helemaal de onderaan de curve. Ze is nu veertien maanden en is twee weken geleden bij het CB geweest: 72cm en 9.6kg. Ze is gewoon een baby!
quote:fashionvictim schreef op 04 december 2007 @ 20:19:

[...]

Woesjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj, hier maak je me zoooooooooo gelukkig mee!

Bedankt allemaal, denk dat ik het toch nog maar even aankijk en wat Sun zei zelf even ga meten.
Star, ik kan geen advies of tips geven, 'xcuus.

Ik ken zo'n verhaal ook Mirjam, liggend vervoerd naar de keuring!
Hoi Star,

Ik kan me voorstellen dat je je er wat druk over maakt. Ik weet verder niet wat het kan zijn.

Maar ik wil je wel even vertellen dat Thijmens nichtjes alletwee klein zijn. En daar is niets mee aan de hand. De jongste, nu 4(feb 5) is maar 15cm groter als Thijmen, weegt bijna evenveel en dat scheelt toch bijna 3 jaar. Verder zijn het ook alletwee lekkere energieke meiden.

Sccs
Hey Mars!

*zwaai*

Hoe is het met je krielkipje? Wij zitten zowaar in een periode waarin madam eet .

Ze gaat nu ook lopen (ze is een beetje traag) en dan zie je ook pas goed hoe klein ze eigenlijk is. Ach ja klein en fijn toch?

Hoi Star, en alle anderen natuurlijk. Ik vroeg me af hoe het nu, 3 maanden later met de krieltjes is, zijn ze inmiddels gegroeid?

Mijn dochter is 3 weken geleden naar de meetlat geweest. Geen groeispurt: 86,5 cm, 12 kilo. Ze 3 jaar en 3 mnd. Er hangt nu wel een verwijsbriefje naar de kinderarts in de lucht. Ze is gezond en levendig, lijkt op mij (categorie kriel, papa is redelijk gemiddeld) en dan toch weer zorgen maken he...
Leuk dat je het topic hebt ge-upt Wiekje!

Hier is bij dochter dan uiteindelijk toch iets gevonden; een lactose-intolerantie. Sinds we melkproducten vermijden (behalve de borstvoeding dan, maar zelf gebruik ik geen melkproducten), heeft ze eindelijk de groeispurt gemaakt waar we op hoopten. Met een jaar was ze net 8 kilo en met 13 maanden opeens 8600 gram! Nu is de groei volgens mij weer afgevlakt, ze toont weer smaller. Maar maandag weet ik meer (14-maanden consult op het cb).

12 kilo met 3 jaar is natuurlijk wel weinig maar toch niet belachelijk weinig? Ik denk dat mijn krielkipje dat ook zal wegen op die leeftijd (met een jaar 8 kilo, met twee jaar gok ik op ruim 10 kilo en met 3 jaar op 12 kilo). Maar een algehele check bij de kinderarts kan toch ook geen kwaad? Onze kinderarts gaat gelukkig mee in het "onderbuikgevoel" van ouders; hij vond dochter verder prima maar ik bleef het niet vertrouwen (en terecht naar nu is gebleken).

Wel grappig; de meeste mensen schatten mijn krielkipje in als zijnde 10 maanden, terwijl ze 14 maanden is. Dat wordt nog wat als ze ooit (over een maand of twee schat ik) gaat lopen, gevalletje wandelende baby
Hey Mirjam, mijn dochter is nu 13,5 maand. Ze was met een jaar 68 cm en woog 7,5 kilo. Ook zo'n klein ukkie. Ik heb me echter nog nooit ongerust gemaakt, ze eet en drinkt goed (warm eten wat minder maar dat hebben wel meer kindjes), ze is altijd vrolijk, en qua motoriek loopt ze vaak wat voor op het gemiddelde.

Inmiddels loopt ze ook los, hele stukken, dus ja een wandelende baby. Op zich valt het wel mee hoor, want aan haar gezichtje zie je wel dat ze ouder is. Ik hoop eigenlijk ook vaak op een groeispurt, het kan zijn dat ze nu bezig is met 1, want de laatste weken zitten de truitjes in maat 68 wel erg strak, 74 gaat een stuk beter. Helaas zijn de broekjes in maat 74 (die ik al heb) weer te groot. Tja, het zal allemaal vanzelf wel goed komen....
Geen zorgen! Ineens krijgt ze een groeispurt en zit ze weer 'keurig' (wat een dom woord) op de curve.

Het is niet voor niets dat kinderen boven 1 jaar niet meer elke zoveel maanden gemeten worden maar meestal maar 1x per jaar. Ze groeien in schokken.

Mijn dochter is van hetzelfde formaat als die van jou ze was met 24 maanden ongeveer 81 cm en 10,2kg.

Ooit hebben ze berekend of ze voldoende groeide (daar is een vrij simpele formule voor maar weet hem niet uit mijn hoofd) Lengte van de ouders wordt dan afgezet tegen de groei van het kind.
Hee, Mirjam, wat 'fijn' dat ze iets hebben gevonden bij je dochter, dan weet je iig waar het aan ligt. En een mooie groeispurt gemaakt! Is ze verder gezond en vrolijk?

Die 12 kilo komt ook perfect overeen met haar lengte. Alleen komt haar lengte niet zo erg overeen met haar leeftijd. Ze is kort voor haar leeftijd. Of oud voor haar lengte . Zit ergens op de - 3 lijn. Ik weet niet wat mijn dochter wordt geschat. Ze liep gister naast kleine E. op het kinderdagverblijf. E. is 16 maandjes (2 jaar jonger), het scheelde niet zo heul veul, slechts een paar cm.
Dumareh, hoe oud is je dochter nu? En hoe 'groot'?
Hoi!

Greappig om de updates te lezen!

Mirjam, eindelijk de groeispurt

Wij mogen volgende maand weer naar het cb dus ik ben heel benieuwd! Ik heb zelf niet echt een idee, gok haar op een killootje of 10 en ze draagt nu 80/86. Volgende week dinsdag wordt ze twee.

Een vriendin van mij die heeft een zoontje van 6,5 maanden, die draagt ook 74, en weegt 9,5 kilo. Een flinke vent dus, erg grappig om ze samen te zien
quote:beer345 schreef op 14 maart 2008 @ 21:55:

Hey Mirjam, mijn dochter is nu 13,5 maand. Ze was met een jaar 68 cm en woog 7,5 kilo. Ook zo'n klein ukkie. Ik heb me echter nog nooit ongerust gemaakt, ze eet en drinkt goed (warm eten wat minder maar dat hebben wel meer kindjes), ze is altijd vrolijk, en qua motoriek loopt ze vaak wat voor op het gemiddelde.

Inmiddels loopt ze ook los, hele stukken, dus ja een wandelende baby. Op zich valt het wel mee hoor, want aan haar gezichtje zie je wel dat ze ouder is. Ik hoop eigenlijk ook vaak op een groeispurt, het kan zijn dat ze nu bezig is met 1, want de laatste weken zitten de truitjes in maat 68 wel erg strak, 74 gaat een stuk beter. Helaas zijn de broekjes in maat 74 (die ik al heb) weer te groot. Tja, het zal allemaal vanzelf wel goed komen....Nou, jouw krielkipje wint het wel qua krielkipperigheid . Hier zie je aan dochters gezichtje niet dat ze "al" (haha) 14 maanden is; ze heeft nog weinig haar en dat is ook nog eens van dat blonde pluis. Ik maak me nu ook geen zorgen meer om haar gezondheid (dat wil zeggen; haar hb is vrij laag dus ik houd haar tint wel in de gaten (en of ze hangerig is). Het gaat nu echt perfect met haar. Zo grappig; sinds is vastgesteld wat er loos is, kan ik het loslaten; ik zag haar ook bijna groeien in de maand dat er 600 gram bijkwam; geweldig. Zo lekker dat ik nu echt van uit mijn tenen kan zeggen dat het goed gaat met dochter.
quote:frans schreef op 14 maart 2008 @ 22:07:

Hoi!

Een vriendin van mij die heeft een zoontje van 6,5 maanden, die draagt ook 74, en weegt 9,5 kilo. Een flinke vent dus, erg grappig om ze samen te zien

9,5 kilo met ruim een half jaar?? Wauw!!

Wat woog hij dan bij zijn geboorte? Ik ben ook benieuwd wat de cijfertjes zullen zijn van M.!
Zal ik ff?

Mijn middelste woog al 10 kilo bij 3 maanden. Ze was dan ook ruim 10 pond toen ze werd geboren.

Met 1 jaar woog ze bijna 14 kilo en nu met 5 jaar is ze heel netjes 20 kilo en een beetje en 1 meter nog wat lang ( of kort, want ze is best een pukkie voor haar leeftijd)

Maar gewoon borstvoeding gehad trouwens en pas na 6 maand bijvoeding.

Mijn zoontje, 2 weken te vroeg geboren ( zussen beiden 2 weken te laat wat toch weer een maand extra eten betekend) woog maar kleine 7 pond. Echt een diepvrieskip voor ons doen dus. Vond het maar wat eng, dat wiebel wobbel nekje.

Maar ook hij woog al bijna 10 kilo met 3.5 maanden. En met 1 jaar alweer 14 kilo en nu met net 2 jaar 15.5 kilo. En hij is 95cm lang. En dat terwijl ik en mijn man helemaal zo lang niet zijn. Heel gemiddeld zelfs. Ik ben 1m69 en mijn man 1m82. Niks bijzonders dus.

Mijn oudste dochter was bij de geboorte ook al bijna 9 pond en met 1 jaar 14 kilo. Maar zij was wel veruit de aller langste. Met 1 jaar droeg die al maat 104.

Ze is altijd heel lang en slank geweest. Met 10 jaar was/is ze 1m53. Maar zoetjesaan merk ik dat haar klasgenootjes haar in gaan halen. Doordat zij chemotherapie krijgt, buigt haar groei af. Dat is jammer, maar in haar geval gelukkig niet onoverkomelijk. Omdat ze goddank aanleg heeft om heel lang te worden, kan ze het wel even hebben zeg maar.

En dat terwijl mijn man en ik echt dysmature baby's waren destijds. Ik woog 2755 gram bij de geboorte ( bij 41.5 weken geboren) en was 49 cm. En mijn man was 3100 gram bij 48 cm en was geboren met 42.2 weken. Beiden overdragen en toch zo klein. En dan samen zulke joekels van baby's krijgen, snappen jullie het??

Oh enne....mijn middelste is ook zo allergisch als de neten, daarom is het ook zo'n kleintje. Het klopt dat lengte groei een belangrijkere graadmeter is dan gewicht. Ons meisje is 5 en nog steeds erg allergisch en astmatisch. Ze krijgt veel antibiotica en ventolin etc. Ik geloof direct dat dit alles invloed op haar lengte groei heeft. Tja. Het is niet anders. En hoewel zijzelf het heel vervelend vindt dat ze zo kort is. Vind ik het wel mega schattig staan eigenlijk
Wauw Zoyla, 10 kilo met 3 maanden? Dat woog onze zoon met bijna een jaar en dat was al echt een plofbaby (met ook nog rode eczeemwangen: heel charmant ).

Mijn man is overigens ook gemiddeld (1m82) en zelf ben ik vrij lang; 1m78. Mijn vader en moeder zijn ook lang; 1m92 en 1m80 en mijn broer is 2m (ook een broer van mijn vader is dat). Ik kom zelf uit een "grote" (qua lengte dan) familie en zoon (bijna 10) is ook vrij lang (maar weer korter dan Iris); 1m49. Dus formaat krielkipdochter is nieuw voor ons.
Haai, hoorde dat topic geupt was. Dochter is inmiddel 82.5, dus 2 centimeter gegroeid in een half jaar. Over half jaar voor de zekerheid nog een keer laten meten, maar ze maakten zich er niet druk om.

Straks of morgen weer even bijlezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven